Så orolig, blod vid avföring!

Diskutera sådant som har med vår kropp och hälsa att göra, till exempel kost, motion, sex och vikt. Barnens hälsa diskuteras i respektive forumgrupp.

Moderator: IdaLotta

Så orolig, blod vid avföring!

Oläst inläggav anonym » 26 dec 2014, 10:35

Jag har enda sedan vi fick vårt andra barn (lite mer än 1 år sedan) haft "problem" med blod vid avföring. Jag har alltid nog känt att det svidit till riktigt ordentligt vid en punkt så jag har anat att det varit ett sår vid öppningen nånstans. Besvären har försvunnit när jag använt mig av scheriprokt salvan några dagar. Men så fort min mage blir trög, som nu över jul kände jag mig uppblåst och gasig så nu blev det samma sak igen. Denna gång gjorde jag misstaget att börja googla och nu sitter jag här och tänker bara cancer :osaker: :ledsen:

Möjligen skall jag ta mig till hvc under nästa vecka för att få det kollat men nu känns dagarna bara lååååånga..finns det någon kunnig därute som antingen känner igen sig eller kan lugna ner mig något?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Så orolig, blod vid avföring!

Oläst inläggav Karpalo » 26 dec 2014, 22:44

Tycker det låter som hemorrojder, vilket är väldigt vanligt :) Bra att du kollar upp ändå för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Re: Så orolig, blod vid avföring!

Oläst inläggav borgbacken » 18 jan 2015, 21:40

Låter på pricken som hemorrojder. Väldigt vanlig plåga, speciellt efter att man fött barn. Besväras tidvis av mina ännu, även om det är 3,5 år sedan jag födde sist och har sällan förstoppning... De kan sitta på insidan helt, eller så kan de vara riktigt på kanten av öppningen och trilla fram då man bajsar etc. Om det svider till vid nummer två och är färskt blod på pappret då du torkar strax efter är det säkert hemorrojder. Om detblöder enbart när du gör nummer två är det antagligen inget att oroa sig över! Se till attinte få förstoppning är väl enda hjälpen. Ät kokosolja varje dag, ät mera fibrer från bär och grönsaker (bröd, även fullkorns bidrar tyvärr ofta till det motsatta trots högt fiberinnehåll...). Sen om man har riktigt stora besvär går det väl att operera bort, eller det sätts väl såna snören runt själva hemorrojden som till slut lossnar har jag förstått...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Kropp, hälsa och sex