Andra husbyggare/renoverare?

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Re: Andra husbyggare/renoverare?

Oläst inläggav Gosan » 04 aug 2011, 20:36

Vi började spränga i mars, sen gjorde vi källaren av isolerade gjutharkkon. Det blev väldigt mycket jobb med grunden på kort tid men vi klarade det precis innan huset kom. Annars hade vi varit tvungna att skjuta upp leveransen till hösten och då hade vi också förlorat vinterrabatten.

Vi fick vårt huspaket i maj och håller just nu på att lägga styrox i nedre våningen. Sen ska det dras rör, sen mera styrox och så ska golvvärmerören dras. Sen kan vi gjuta golvet. Det är mycket pusslande med styroxen så det går ganska långsamt men man får ta en sak i taget. Vi kommer att ha falsat plåttak och det monteras som bäst. Skönt att inte behöva tänka på taket själva, det finns liksom tillräckligt att göra ändå :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Muminmage » 04 aug 2011, 21:06

Sexåringen har eget rum nu och det blev fint! Blev med ens också mycket bättre ordning på övre plan. Vi passade på och möblerade om i mellansysters rum som hon tidigare delade med storasyster och så redde vi upp allrummet på samma gång. Under veckan som gått har flickorna dessutom lyckats hålla det relativt städat, vilket är en nyhet :) Nu har vi ännu några ommöbleringar framför oss innan vi är nöjda med var alla möbler står. Ska bl.a. få bort ett par skåp ur tamburen och en träsoffa dit istället, ska få upp en Expedit-hylla i arbetsrummet, ett par hyllor därifrån upp i storasysters rum och så småningom skaffa en skön soffa upp till allrummet...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Johns mamma » 23 aug 2011, 10:51

Hej på er alla! Jag har läst igenom tråden tidigare, lite halvslarvigt, men nu tänkte jag höra mig för lite. Vi håller på att ta över svärfars hus, d.v.s. vi bygger ut en egen lägenhet åt honom, sen flyttar vi in i huset o där ska det förstås fixas upp en del.

Har ni några tips på tapeter till en 8-årings rum? Kille alltså. Han säger att han vill ha svarta tapeter o det tycker vi att är ok, men en vägg borde man ju ha något annat på. Tror att hans rum blir i svart-limegrönt (om jag får välja...) :roll: Andra barnrum då, hur har ni det där? Var köper ni era inredningsdetaljer? Vi kommer att köpa möbler från IKEA, billigt o bra! Sen när ungarna är större får man skaffa dyrare möbler som passar dem.

Men ännu om storebrors rum; han får ett ganska litet rum. Vad anser ni att är viktigast i just den åldern, att får plats där? Vi kommer att ha ett lekrum nere, så det blir inte så värst mycket leksaker där.
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gosan » 25 aug 2011, 21:38

Johns mamma skrev:Har ni några tips på tapeter till en 8-årings rum? Kille alltså. Han säger att han vill ha svarta tapeter o det tycker vi att är ok, men en vägg borde man ju ha något annat på. Tror att hans rum blir i svart-limegrönt (om jag får välja...) :roll:

Vi pratade med en inredningsplanerare när vi var på bostadsmässan för ett par veckor sedan. Hon tyckte att man inte ska välja så starka färger i barnens rum, att det lätt blir för mycket färg när man också ska ha gardiner, sängöverkast och mattor. Dom är ju ofta färggranna. Hon sa att enligt undersökningar så sover barn oroligare om det är allt för skrikiga färger i deras rum. Inte som kritik mot svart och lime men det gav mig en tankeställare. I vårt fall skulle det bli allt för mycket om dottern skulle få bestämma för hon skulle välja pink väggar kombinerat med Hello Kitty gardiner, lakan och matta :D Men hon är förstås yngre också.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Johns mamma » 31 aug 2011, 13:12

Jo, jag tänkte ju mest att en vägg blir en fondvägg o den får inte heller bli för orolig eller "skrikig". Inte vet jag väl om svart har den mest lugnande effekten på barn/ungdomar, men nu vill han ha sån tapet... Mattan, en filt o något till blir limegrönt :)

Men inga tips på var man har ett stort urval fina tapeter??
Son född -03, ängladotter -08, son -09 och dotter -11.
Johns mamma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 01 sep 2011, 19:32

Har tyvärr inga bra tapettips - vi har köpt från vanlig färgaffär eller vad det nu heter, och då inte till barnrummen. I barnens rum har vi målade väggar - inbillade oss att man sen lättare målar om den dagen de tröttnar på färgerna... Storasyster har ljusljuslila väggar - en ganska snygg färg tycker jag. Läste också tipset att man helst inte ska ta t.ex. rosa för barnet växer sen ur färgen... Nå, mellanyster kommer ändå att få ett slags rosa färg, så får vi väl måla om sen. Har skaffat PAX-skåp från Ikea till storasysters rum; tanken är nog att hon ska kunna ha skåpet "alltid" för det är stort och rymligt. I övrigt har vi också mycket från Ikea.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Katizi » 06 nov 2011, 11:07

Vi har nu fått bud på vårt hus och kommer att sälja, äntligen! Känns som om man först nu kan slappna av och tänka framåt. Tomten har vi grävt färdig och ska ännu köra mera kross dit. Grunden gör vi sen till våren så fort vi kan och sen börjar vi spira upp huset. :)
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 11 nov 2011, 12:17

NU är huset helt klart invändigt. Vi hade ju allt utom wc/badrumm på övre våningen klart men nu är det också fixat. En elektriker var och fixade lampor och uttag där idag. Så nu fattas bara stuprör och rännor ute + gårdsarbete. Gården sparar vi till nästa år, har liksom haft lite annat att tänka på den senaste tiden ;-)
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav cattis_ » 03 jan 2012, 21:55

Finns det några byggare här som har erfarenhet eller åsikter om simons element eller kreivitalo?
cattis_

Oläst inläggav Katizi » 27 apr 2012, 11:35

Nu ska vi börja med husgrunden. Känns bra att börja få lite mer synligt resultat. Inte bara grus, rör och kablar överallt.
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Gemini » 27 apr 2012, 12:11

Kan någon tipsa om en bra byggmästare i Esbo-trakten?
Gemini

Oläst inläggav Gosan » 27 apr 2012, 18:30

cattis_ skrev:Finns det några byggare här som har erfarenhet eller åsikter om simons element eller kreivitalo?

Jag har en studiekompis som byggt Simons element, ett storelementhus (alltså inte deras Sivo-hus som är mycket mer färdiga när de levereras). Jag tror de har varit nöjda men när jag var dit och tittade reagerade jag på att ytterväggarna är stående träpanel och nedre delen av huset och övre "triangeln" (på husets kortsida) inte passade ihop. De bräden som var nere "fortsatte" alltså inte uppe på samma stället, vilket gjorde att det såg ut som om någon gjort en miss när de lagt träpanelen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Katizi » 12 jan 2013, 10:00

Här var det tomt! :0 Någon annan som bygger just nu? Vi har kommit en bit på vägen och nu ska väggarna spacklas. Alla tapeter, kakel, skåp och sånt är valda. Utsidan är färdig, vi gjorde den klar först, på sommaren, för att kunna jobba inomhus sedan. Vi har spirat huset på plats, alltså inga färdiga element. Det har gått riktigt bra, långsammare än med element förståss. Vi har planerat flytta in i mars-april.
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Dennis » 04 jun 2013, 19:44

Kanske jag skulle skrivit här istället för att gjort en ny tråd, nåja.
Dennis

Oläst inläggav Karpalo » 06 jun 2013, 11:37

Nån med erfarenhet av Simons element, Vallvik träelement eller Nyqvist elementhus?
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård