Andra husbyggare/renoverare?

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Re: Andra husbyggare/renoverare?

Oläst inläggav BellaViktoria » 13 jan 2011, 18:34

Hihi :) Nej, de är nog inte så bra reklam för dem, men vi ville ju berätta hur de faktiskt har gått till.
Idag kom de faktiskt en kundresponsblankett från Finndomo, på finska! Gissa vem som ska va ärlig :angel:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Muminmage » 14 jan 2011, 10:30

Be att få blanketten på svenska vetja! :tummenupp: Och ärliga ska ni verkligen vara!!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 27 jan 2011, 21:36

Hejsan hoppsan!
Idag har vi fått takkan, men den kommer inte att sättas upp ännu...
I lördag först kommer golvvärmeslingorna så gubben kan sätta dit dom.
I slutet av nästa vecka gjuter vi golvet :tumme:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 02 feb 2011, 09:35

Vi ska snart flytta in, iiiiiiiiik. Imorgon har vi nån slags visning för andra Jukka-talo byggare och nästa vecka granskningen. Så förhoppningsvis får vi flytta in sen. Ska bli så roligt!
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pipi » 03 feb 2011, 14:55

Jag ÄR inte klok! :swoon: Vi har renoverat hus i 2½ år. Blivit sgs klara (bara trädgården och vissa detaljer ute vi inte fixat pga årstiden) så börjar jag renovera på ett nytt hus! Trodde jag skulle ha måttet rågat, men så är det visst inte.

Nu står mitt torp i tur som får en ansiktslyftning så jag kan hyra ut det sen.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Kiti » 06 feb 2011, 12:18

Finns här någon som lämnat bort bastun i huset? Min make kasta fram förslag att vi sku lämna bort bastun! Blev med munnen oppe! :w00t: Det känns så tabu att lämna bort bastun i Finland. Men när jag sen börja tänka efter, så använder vi inte vår bastu särskilt ofta. Det sku bli mer utrymme för annat..
Användarvisningsbild
Kiti
Silvermedlem

Oläst inläggav BellaViktoria » 06 feb 2011, 13:51

Spännande tider Humlan!!
Kiti: Vi funderade faktiskt på att lämna bort bastun, för ingen av oss tycker direkt om att bada bastu, och gör de kanske en gång om året om ens de. Som du sa så skulle de ha funnits mer utrymme för annat, men sen bestämde vi oss för att bygga bastu ändå. Ur de perspektivet att om vi nångång säljer huset så har de mer värde med en bastu än utan.

Allt har ingen dragit ut på tiden :huh: Men nu är golvvärmen och järnen på plats och på tisdag morgonen kommer betongbilen och gubbarna som ska gjuta golvet! Sen ska de torka några dagar och sen kan vi börja med mellanväggarna :clap:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 06 feb 2011, 16:17

Kiti, vi har ingen bastu i huset, ännu. Har inplanerat att den kommer i källaren, men källaren gör vi inte klar i brådrasket precis. Så vi kommer nog att leva många år utan bastu i huset. Vi ville ha den i källaren just för att den annars skulle ta upp så mycket plats på någon av de andra våningarna. Jag tycker nog man bra kan lämna bort bastun om man inte vill ha en bastu. Det enda negativa är väl just om man vill sälja huset senare och den nya ägaren anser att en bastu skulle ha varit värd att betala mer för. Men å andra sidan så finns det många äldre hus som saknar bastu så jag vet inte hur mycket avsaknaden av bastu drar ner på priset.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 23 feb 2011, 22:03

Hur har ni de i ert nya hus Humlan?
Vi har kommit så långt att vi har golvet gjutet, alla mellanväggar uppe och nu håller gubben på att mura väggen bakom takkan. Nu börjar de kännas att de närmar sej :) I lördag ska vi till Ikea efter kök och hjälpkök, så blir de väl snart att börja spackla och måla :tumme:
Jag fick mina tapeter som jag beställde från Rautia, helt nöjd med dom fast dom inte var riktigt likadana i färgen som på bild. Men dom skulle jag ha :)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LindaGP » 23 feb 2011, 22:08

Ajo, jag sku sätta in foton på de renoverade rummen... :oops:
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Muminmage » 25 feb 2011, 09:05

Här går det också sakta framåt :) Vårt s.k. allrum på övre våningen (som ett litet vardagsrum mellan sovrummen, där som man kommer uppför trappan) börjar vara klart :clap: Känns jättebra med ett extra rum för bl.a. barnens leksaker. Eftersom de stora flickorna nu delar det minsta rummet vill det bli ett kaos där om alla leksaker ska finnas i rummet. Hoppas på bättre ordning nu när vi satt böcker, spel och större leksaker ut i allrummet! Eventuellt ska vi ha tv i detta allrum senare, men till en början soffa, hyllor och pysselbord. Återstår bara två sovrum på övre plan, diverse eldragning, golvvärmetermostaterna, trappans ytbehandling och småsaker så som lister ;) Och så källaren :lol: men den blir satt på framtiden.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Katizi » 25 feb 2011, 17:41

Nu är tomtaffären gjord och vi har börjat begära offerter på elementen. Ska skynda långsamt denna gång. Grunden blir säkert gjord till hösten och elementen beställda till nästa vår. Vi ska bygga ett 1½-planshus i gammal, lantlig stil. Vi har haft värdering på huset som vi nu bor i och ska fixa en del småsaker ännu i sommar och kanske mot augusti blir huset till salu. Återstår bara att hitta ngt att hyra under byggtiden, vilket inte blir så lätt här, men det måste fixa sig på ngt vis. Åh, vad det här känns rätt!! :love:
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 25 feb 2011, 21:46

BellaViktoria skrev:Hur har ni de i ert nya hus Humlan?

Jättebra har vi det!Det är otroligt roligt att laga mat i ett kök där man har plats att röra sig! Vardagsrummet är ännu fullt med ouppackade lådor men nu tar vi ingen stress. Imorgon ska vi städa ur gama lägenheten.

Det var tal om bastu här tidigare, vi har bastu men ingen enorm. 3-4 personer ryms bra att sitta högst upp och kanske 1-2 barn på nedre bänken. Vi har istället "inrett" bastun lite extra.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 26 mar 2011, 17:07

Humlan: Oj va skönt att äntligen få bo i eget hus :) Hur länge tog hela er byggtid?
Idag har jag varit till bygget och spacklat, nästa vecka ska flickan till mommo några dagar så då har jag flera kvällar på mej att grundmåla alla väggar :) Gubben ska fixa pipan och ventilationen så småningom, och sen kan vi börja skruva ihop köket :w00t:
Nu plötsligt tycker jag att tiden har gått fort, kommer ihåg ännu där i början på oktober när de inte ens fanns ett hus på tomten! Nu kan man ju liksom redan se sej själv bo där, så jag hoppas nog att allt sku gå som planerat och att de kanske skulle bli flytt i juni.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Humlan » 26 mar 2011, 22:15

BellaViktoria skrev:Humlan: Oj va skönt att äntligen få bo i eget hus :) Hur länge tog hela er byggtid?

Vi byggde rätt snabbt. Tomten köpte vi i maj, i augusti började vi gräva och lägga grunden, i mitten på september kom huspaketet och i mitten på februari flyttade vi in. Allt utom badrummet på ovre våaningen är klart. Ja, utsidan ska ännu målas och pyntas :lol: Men alla lister och sådant hade vi på plats då vi flyttade in.

Nu har vi nästan alla lådor uppackade och om några veckor borde flickornas klädskåp komma (bara vi sku skicka in beställningen på dem :oops: ). Idag hade vi en barnfamilj på besök och det var så skönt att se hur alla hade plats att röra sig, tidigre har vi nästan suttit på varandra då vi haft besök.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Hem, hobby och trädgård