Andra husbyggare/renoverare?

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Re: Andra husbyggare/renoverare?

Oläst inläggav Låtties » 05 apr 2011, 14:52

Vet ni erfarna renoverare någon i huvdstadsregionen (vi bor nära Kervo/Sibbo) som kan måla innertak? Vi skulle vilja få vårt målat snarast! Jag vill ha rosa, men maken har röstat för vitt, och jag böjer mig väl för den här gången... :blink:
Lille prinsen januari 06, och prinsessan april 08
Låtties
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Katizi » 20 apr 2011, 15:28

Nu har vi valt bland offerterna och kommer att bygga huset på plats, alltså inga element. Vi har just hittat ett hus att hyra då vi får huset sålt och så har vi börjat hugga ner skog på tomten. Det var så himla fint där förra helgen då det var islossning här och vackert väder. Satt och fantiserade om att sitta på terassen med en tekopp och titta på isen som driver förbi. ;) I slutet av maj-början av juni tar gubben dit grävmaskinen.
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav BellaViktoria » 09 maj 2011, 19:54

Här va de inte så många som uppdaterar..
Vi börjar nu äntligen närma oss inflyttningen, jag ha bestämt att de blir i juli :)
Gubben har nu lagat ventilationen på vinden, fixat skorstenen och monterat upp lite köksskåp. Jag har målat köket, hjälpköket och vårt sovrum, nu är det bara hallen kvar. Min morfar ska så småningom komma och tapetsera. Elgubben har varit och dragit elen till lampor och spottar (där blev de en massa missförstånd igen..) och snart ska vi sätta panelen i taket.
I helgen ska vi åka till Ikea och inhandla badrumsskåp och lavoar, kolla om de sista dörrarna till kökssåpen finns och lite smått o gott.
Sen blir de väl så småningom att kakla badrummet och fixa hjälpköksskåpen.
Nu har vi plockat lite på gården oxå, så de ser lite snyggare ut :)
Förhoppningsvis får man ännu i sommar sitta på egen "terass" :tumme:
Hur går de för er andra?
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 10 maj 2011, 18:30

Jag tycker ni bygger snabbt BellaViktoria! Hur länge har ni hållit på? Vi höll nog på i ett år innan vi flyttade in. Plus källaren före, så totalt 1½ år. Och fortfarande håller vi på med övre våningen... =) Har inte hänt så mycket nu. Hittills är allrummet, 2 sovrum + badrummet klara på övre plan och 2 sovrum återstår. Och en del lister. Och att måla trappan upp. Och... :roll: :wink: Finns alltid nåt att fixa! Ska ha grävaren hit nästa vecka för ytterligare trädgårdsarbete eller vad ska man säga. Stubbar ska föras bort och så ska marken jämnas ut på ett par ställen. Mer grus behöver vi också. Och liknande. Inomhus är tanken att ytterligare ett sovrum ska bli klart under sommaren och så ska huset äntligen målas klart utvändigt den här sommaren (lite vita detaljer återstår + några räcken). Få se om vi hinner! Målningen MÅSTE vi hinna med men sovrummet är inte brinnande akut. Tänkte bara att stora flickorna skulle få varsitt rum innan äldsta börjar i förskolan men det är ju inte på minuten...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 11 maj 2011, 16:56

Nå int bygger vi nu så snabbt tycker jag.. Sku allt ha gått som planerat sku vi nog ha flytta in nu redan men...
Tomten köpte vi ju i juni förra året och började med grunden i september, i oktober kom elementen. Nu har vi ju planerad inflytt i juli, men då är två sovrum och en liten wc helt ofixade. Vi satsar på att få de beboeligt så att vi kan flytta från den här råtthålan till hyresbostad och slippa betala nästan 600€ i hyra plus räntan på huslånet.. Så de andra rummen fixar vi färdigt efter att vi har flyttat in. Ser så fram emot de!
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 11 maj 2011, 21:47

Tycker nog ni varit snabba BellaViktoria :nicka: Som sagt tog det ungefär ett år för oss att göra nedre våningen beboelig (inte ens 100 kvm). Fick elementen i slutet av mars 08 och flyttade in vid påsken 09. Gick kanske lite långsamt i början för oss med takläggning och golvgjutning, men sen lite snabbare. Hade ett par byggubbar som gjorde en del av arbetet och resten gjorde vi själva. Sen tog vi medvetet en paus på nästan ett år innan vi tog itu med övre våningen där vi ännu bygger. Men bygget där går i vågor så nu har inget hänt på kanske 1-2 månader. Började sova på övre våningen i somras men alla rum är inte klara. Känns ganska lugnt nu. Sen då de två sista rummen på övre våningen är klara har vi ännu källaren att "inreda" men den får antagligen vänta en tid. Skulle nog först vilja ha bastun i källaren klar, av alla utrymmen där, så få se hur länge jag orkar vänta på den :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 12 maj 2011, 10:49

Vi (eller smabon då :wink: ) håller på och målar utvändigt nu. Vi försöker få det gjort före en eventuell värmebölja kommer... Gården ska också fixas i sommar. Vi har ännu stora sandhögar och en massa stora stenar + rötter här. Jag kan tyvärr inte göra så mycket nu då jag får sammandragningar av ingenting så vi gör det vi hinner i år och resten nästa år.
Till veckoslutet ska flickorna få sina klädskåp uppsatta i rummena och det blir nog skönt. Yngre tösen har de kläder hon använder i en byrå här nere och sen finns det för små och för stora kläder åt henne överallt i huset känns det som. Äldre tösen har sina kläder i korgar i rummet. Tänk att en sån sak som klädskåp kan vara så bra att ha :lol:

Fast vi bara bott här tre månader känns det verkligen som om vi kommit hem nu :heart: allt är så rätt och just som vi vill ha det. Vi har nog skrattat många gånger åt hur lika smak vi har i det mesta.

Det är säkert skönt BellaViktoria att se flytten närma sig, lycka till!
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 14 jun 2011, 21:25

Hur går de här då? Hur många är de som håller på och bygger ännu?
Nu händer de nåt hela tiden :) Gubben har semester den här månaden så han är ju all tid på bygget nu..
Allt är målat, och nästan allt tapetserat, listerna i taket är uppsatta. Köket är uppsatt, och idag började gubben kakla badrummet. Golv är inhandlat och luftvärmepumpen finns i huset och väntar på att installeras, övriga vitvaror håller vi på och beställer. Några hjälpköksskåp är ihopplockade och nu väntar vi på att en gubbe från NunnaUuni ska komma nästa vecka och mura upp takkan så att vi sen kan börja med golvet :)
Äntligen, blir de snart inflytt :heart:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 16 jun 2011, 09:01

Här händer det också lite mer nu då mannen har pappamånad :D Målet är att blivande förskoleflickan ska få eget rum i höst. Han har fixat elrören i hennes rum och nu är det dags för sista gipsskivorna innan det blir spacklas och målas av. Härligt! På gården har vi fått bort en del stubbar som låg och skräpade och grävaren har också plattat ut en plätt där vi ska ha gräsmatta. Vår tomt lutar så denna plätt blir antagligen vår enda helt raka gräsmatta. Detta är lite på hälft ännu men tänkte mig att vi sår gräset i höst så slipper man vattna så mycket. Ska försöka locka min farbror att bygga en trappa åt oss, från terrassen ner på marken så man kan komma ner den vägen, hoppas jag får honom att nappa på uppdraget :wink: Målningen är ännu på hälft; först blev det hett (+31 i skuggan) och sen blev det regn. Men nu kanske man sku kunna måla snart igen bara det håller upp!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 11 jul 2011, 21:00

Hej,
tänkte bara slänga in en liten uppdatering.
De blir inflytt om två veckor :) Vi har fått laminaten på golvet, och kakel i badrum och hjälplök. Luftvärmepumpen är igång och takkan är murad.
Köket är nästan färdigt, lister och kakel fattas där ännu. Och i hjälpköket ska skåpen sättas på plats och golvet ska fogas, badrumsgrejorna ska på plats. Men i övrigt så börjar vi va klara :)
I veckan ska vattnet kopplas och elektrikern göra nån mätning, sen nästa vecka borde vi ha inflyttningsgranskning.
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav LindaGP » 19 jul 2011, 20:47

Andra dagen av takrenovering förbi. Vi byter alltså takplåtar. Min pappa o svärfar hjälper till. Imorgon borde vi ha gatusidan av taket färdigt.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Muminmage » 20 jul 2011, 08:17

Vi har äldsta flickans rum på gång! Taket (vitmålat träpaneltak) är färdigt, igår spacklades de sista små ojämnheterna på väggarna som redan är grundmålade. Dags att börja måla på riktigt ikväll! :clap: Ska bli jättespännande! Flickan har själv valt nyans med mitt godkännande :wink: (Knallrött skulle inte ha fått godkänt!). Det blev en rätt så ljus lila-rosa färg http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/v ... 2408.xhtml
Hoppas den blir snygg!! Flickan har pendlat mellan att vilja ha persikofärgade, gula, blå, rosa och nu senast lila väggar. Färgen blev ändå kanske mer rosa än lila, men man vet aldrig hur det blir sen på riktigt, på väggen... Ska även testa att måla en bård med magnetfärg, men har läst mycket om hur besvärligt det är. Färgen är också skitdyr så detta är ett experiment på liten yta. Om det lyckas ska mellansyster få en likadan bård. Golvet i rummet ska sen läggas; blir en ganska ljus/vitaktig laminat. Till sist lister och sen är det klart! Tanken är att hinna före förskolestarten - flickan längtar verkligen efter eget rum! Mellansyster får sedan också automatiskt eget rum då storasyster flyttar ut, men på riktigt är rummet i fråga minstingens och mellansysters rum ska ännu lagas klart senare i höst. Minstingen får sedan det rum som äldre systrarna hittills delat, det minsta av våra sovrum.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 29 jul 2011, 20:34

Nu har vi flyttat in i vårt hus!! :tumme: :love:
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Muminmage » 29 jul 2011, 20:44

Grattis BellaViktoria - vet hur det känns!! :tumme:

Snart inflyttning för 6-åringen i eget rum. Hon längtar helt massor! :heart: Det kliar i mina fingrar att få vara med och inreda rummet =) Blir nog att åka till Ikea en sväng också - vi är nog riktigt familjen Ikea med alla våra grejer därifrån :wink: Men jag tycker faktiskt de har bra saker och dessutom inte hutlöst dyra...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Humlan » 02 aug 2011, 11:54

BellaViktoria skrev:Nu har vi flyttat in i vårt hus!! :tumme: :love:

GRATTIS! Visst är det härligt!

Vi börjar ha balkongen och terasserna klar, lite ska dom ännu målas. I oktober eller i vinter skall vi få övre våningens wc+badrum klart. Ska bli skönt med wc uppe! Just nu tvinnar en elgubbe på utanför fönstret, han installerar lite utelampor och stickkontakter.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Hem, hobby och trädgård