Illaluktande kompost

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Illaluktande kompost

Oläst inläggav hattifnatten » 08 feb 2008, 14:31

Hej på er. Jag har en Biolans kompost och har hållit på med kompostering av hushållsavfall sedan i höstas.
Först tog det jätte länge innan jag överhuvudtaget fick komposten att bli varm och nu då den är varm ca 65 grader så luktar den så jätte illa.
Tycker synd om grannarna som också måste dras med lukten. :(
Jag tillsätter strö och luftar om varje gång jag fyller på mera avfall, så jag tycker att den åtminstone inte borde vara för våt.
Någon som kan komma med goda råd? :?: :?:

(Ändrat rubrikens stora bokstäver till små/mod.)
hattifnatten
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Riina » 08 feb 2008, 15:22

Vi köpte också en Biolan 220 i höst, men fick igång den först då det började bli kallare. Vi hade samma problem, d.v.s. den luktade direkt spyor. Blää. Tittade i instruktionshäftet om vad det kan bero på. En av orsakerna var att man rör om den för ofta. Vi hade rört om med blandaren man fick med med jämna mellanrum, men började göra det mera sällan. Strör på ordentligt med barkströ emellanåt. Det står i instruktionen att man ska strö ½ den mängd som man slänger i. Det har vi nog inte gjort.

Efter att komposten "vilat" (vi fortsatte nog slänga avfall i den) ett tag (någon vecka) blandade vi om igen och hällde i "heräte" och varmt vatten. Lukten försvann och nu fungerar den bra igen. På vintern är det alltid lite trögt, har jag förstått, då förmultningen sker så mycket långsammare i kallare temperaturer. Hoppas det var till någon hjälp...
Mamma till två småttingar
Riina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: ILLALUKTANDE KOMPOST

Oläst inläggav Katerina » 09 feb 2008, 09:58

hattifnatten skrev:Tycker synd om grannarna som också måste dras med lukten. :(

Finns det inte någon förordning på att komposter med hushållsavfall bör vara minst 10 meter från närmaste granne? Jag har själv Biolans kompost och har för mig att det är så här.
Användarvisningsbild
Katerina
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav hattifnatten » 09 feb 2008, 13:58

Finns det inte någon förordning på att komposter med hushållsavfall bör vara minst 10 meter från närmaste granne? Jag har själv Biolans kompost och har för mig att det är så här.

Jo det finns det säkert och vi har våran kompost på lagligt avstånd från grannarna, men då vinden ligger på så för den lukten med sig.

Skall gå ut och lägga på ett ordentligt lager med strö och se om det hjälper.
hattifnatten
Guldmedlem

Oläst inläggav lulu75 » 25 maj 2013, 09:19

Tankte vacka liv i denna gamla trad da vi har lite liknande problem nu!

Vi borjade kompostera for nagra veckor sedan och har typ en plastlada med lufthal som star pa marken (oppet botten). Hittills har vi satt mest hushallsavfall (skal fran frukt och grönsaker, matrester) men ocksa lite ogras och sant i den. Och nu har den borjat lukta.... Ar det normalt i borjan? Efter att ha last i andra tradar har pa MP tankte jag att jag skulle halla i barkbitar. Borde jag ocksa halla i vatten? Nu finns det ju inte annu sa mycket innehall i den sa har inte rort om i den annu.

Tips? :thx:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 25 maj 2013, 20:40

Vi komposterar året runt alla matrester och har ibland lite problem med lukten. Åtgärdar den med att se till att det inte blir för vått i komposten till att börja med, röra om riktigt ordentligt efter att ha tillsatt torrströ (brukar använda torra löv och träflis av avklippta kvistar på gården). Om man rör om för mycket eller om den blir för blöt brukar den börja lukta. Folk brukar inte tro att det är så pass mycke jobb med en kompost som det faktiskt är, i alla fall då man komposterar året runt och komposten inte får frysa. Och innan man kommer igång med rutinen och lär sig riktigt hur man ska göra tar det massa tid och energi!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Illaluktande kompost

Oläst inläggav smurf » 14 jun 2013, 11:27

En luktande kompost har antingen obalans i innehållet eller är för våt (eller för lite tillgång på luft). Då ruttnar innehållet istället för att brytas ned.

Varje gång man sätter matrester eller annat s.a.s. "levande" material som gräs o.dyl. ska man strö ca lika mycket "dött" material på (t.ex. krossad bark, grova sågspån, torra löv). Blanda behöver man bara ibland. Bara "levande" material gör att den börjar lukta, bara "dött" material gör att det inte bryts ner.

En kompost behöver vattnas bara om den blir helt torr. Ifall man vattnar för mycket finns risk för lukt igen eftersom nedbrytningen, då det blir syrebrist, övergår i förruttnelse.

En platskompost blir lätt för tät. Har själv byggt en låda av plank med springor och fint stålnät innanför. Komposten är upphöjd så att luft delvis också slipper in underifrån och överloppsvatten rinner bort (!). Den andas jättebra och vattnas för det mesta automatiskt av regn. Riktigt regntunga veckor kan det bli för mycket vatten och då blandar jag om för att släppa in luft i materialet. Har komposten indelad i två sektioner, vilket gör att en del kan vila och bli färdig, medan man fyller på den andra. Vi får en stor skottkärra fin mylla varje år! :)

Fungerande kompost alltså: fukt, luft, "levande" och "dött" material 50-50 :)
smurf
Guldmedlem

Re: Illaluktande kompost

Oläst inläggav lulu75 » 27 aug 2013, 09:45

Tack för era svar!

Tänkte bara som uppföljning säga att komposten inte luktar längre! Jag satte i dött material som bark, torra löv och små träbitar som blir kvar när man hugger ved och det blev genast mycket bättre. :tumme:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Återgå till Hem, hobby och trädgård