Tvätta mattor

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Tvätta mattor

Oläst inläggav majmamma » 10 jul 2008, 03:38

Brukar ni tvätta mattorna själva eller för ni dem till en mattvätt? Hur ofta tvättas mattorna hos er?

Vi brukar föra till en mattvätt, skulle egentligen inte ha nåt emot att tvätta själv, tvärtom, men det är lite svårt att transportera halvvåta mattor... Köksmattan tvättas ofta hos oss, ett par gånger i året. Badrumsmattan ibland en gång i veckan. De andra mycket mer sällan. Nu borde barnrumsmattan och tamburmattan tvättas....
majmamma
Supermedlem
Supermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tvätta mattor

Oläst inläggav esky » 10 jul 2008, 07:28

Har inga mattor. :D Utom ett par under hund/kattmaten, men dom ryms i tvättmaskinen.
Bild
Användarvisningsbild
esky
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jodie » 10 jul 2008, 09:18

De som ryms i tvättmaskinen blir tvättade i den, resten blir tvättade med trycktvätt här hemma
Bild
Bild
Jodie
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Boa » 10 jul 2008, 09:37

Vi har inte just några mattor på golvet, de få som vi har brukar jag nästan kasta i tvättmaskinen. Om de inte går att tvätta i tvättmaskinen brukar jag vintertid tvätta dem på badrumsgolvet och sommartid hemma på gården eller på holmen. Med 3 hundar så händer det alltid ibland misstag på mattorna så att man blir tvungen att tvätta dem i badrummet på vintern. Vi brukar elda i bastun sen för att få dem torra. I år sommar blir det nog ingen mattvätt för min del, orkar inte med det med min mage ivägen.

Men jag hörde i radion om en som först satte sina mattor i blöt i en tunna med tallsåpa i och lät dem ligga i blöt en eller två dagar och sen sköljde dem med trycktvätten, så borde man kanske göra, det låter ganska enkelt.
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tinde » 10 jul 2008, 12:49

Vi har mattor som måste kemtvättas. Vi för dem till tvätt med några års mellanrum. Där emellan vädras de ute och på vintern får de ligga i snön.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Miko » 10 jul 2008, 14:12

Jag sitter och väntar på bättre väder så jag får mattorna torra sen, vet int om vi ska försöka få tillställt nå torkningsställningar i garaget istället för i sånthär väder torkar dom aldrig.
Jag tvättar mattor varje sommar, men nu har jag kastat ut köksmattorna och har inga planer på att ta in dom igen och vardagsrumsmattan har jag bytt ut flera ggr och när jag var gravid tvättade jag inga mattor (vilket jag varit i flera år nu, känns det som) så jag har en ordentlig hög att ta tag i. Till tvätteri skulle jag nog endast föra mattor som jag inte orkar med själv och den ska nog vara enorm då. I år ska jag tvätta på terassen, antingen med eller utan högtryckstvätt.
Vi har två uppsättningar hallmattor för att enkelt byta ut dom efter att slasket i nov-dec tar slut.
Miko

Oläst inläggav Cornelia » 10 jul 2008, 18:25

Jag brukar ha mattorna att dra i en så full med vatten och en skvätt tallsåpa (lite diskmedel om de är riktigt skitiga). Sen blåser jag av dem med högtryckstvätten här hemma på terassen och så får de torka på linor som jag har uppspända mellan träden. Har nog tvättat en del mattor i sommar också, men maken har fått hjälpa till med att hänga upp dem för det är jobbigt :w00t: !!

Emellanåt tar vi med de riktigt stora mattorna till villan och skurar dem på bryggan, bara för att det är så behändigt att skölja dem i sjön sen.

Det har bara hänt sej en gång hittills att jag tvättat mattor på tvätteri - men visst var det bekvämt!!

De kortaste mattorna som vi har tvättar jag så ofta det behövs i tvättmaskinen, men jag är lite rädd om min maskin så jag försöker skona den så gott det går. De blir ju väldigt tunga när de är fulla med vatten... kan aldrig vara hälsosamt för maskinen. Kör oftast utan centrifugering.....
Bild
Dotter -99 Son -02 Son -08
Användarvisningsbild
Cornelia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pipi » 11 jul 2008, 09:18

Boa skrev:Men jag hörde i radion om en som först satte sina mattor i blöt i en tunna med tallsåpa i och lät dem ligga i blöt en eller två dagar och sen sköljde dem med trycktvätten, så borde man kanske göra, det låter ganska enkelt.

Så gör jag och jag använder ett gammal badkar. Riktigt stora mattor för jag däremot till tvätteri!
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav butterfly » 15 jul 2008, 05:17

Vi tvättar allamattor med tallsåpa o trycktvätt.
Användarvisningsbild
butterfly
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav malla g » 15 jul 2008, 09:35

Vi var nyss och tvättade mattorna på en mattvättsplats. Inte alltså på en brygga, utan ett kommunalt mattvättsställe. Det var både behändigt och roligt :nicka:
Tidigare har jag tvättat små mattor i badrummet, men det blir inte riktigt rent. I tvättmaskinen vågar jag inte sätta mattor. Finare mattor skulle jag absolut föra till kemtvätt, men såna har vi inte.
malla g
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cecilia » 15 jul 2008, 13:52

Små mattorna brukar jag tvätta i tvättmaskinen. De övriga mattorna brukar vi tvätta på en matt-tvättningsplats.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Miko » 15 jul 2008, 15:12

Nu har jag "bara" 3 stora mattor och en hallmatta kvar :clap: *pustar ut* Bara dom tvättade mattorna skulle torka nu då så jag får plats för alla andra, jag är sån så jag måste få en sak slutfört genast som jag börjat på för annars lämnar det :oops: I garaget ryms ingenting att torka så jag måste hänga överallt ute där det bara går att hänga.
Miko

Oläst inläggav skogsmus » 15 jul 2008, 20:56

Vi har tvättat mattorna på svärfars matttvättningsställe på hans lande. Ett stort gammalt badkar där mattorna först får vara i blöt i lite tallsåpa och vatten, och sedan tvättar vi dem och hänger upp dem på ställningar som finns där. Snabbt går de att tvätta och snabbt torkade de iår.
Ja själva tvättningsställningen är en gammal bastulave.
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Mumintrollet » 18 jul 2008, 09:35

butterfly skrev:Vi tvättar alla mattor med tallsåpa o trycktvätt.

Samma här, förutom nån liten plast matta som ryms i tvättmaskin..
Har hälften tvättade, nu återstår bara andra hälften.. blää..
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cornelia » 18 jul 2008, 09:38

:clap: Alla mattor är nu offficiellt tvättade och torkade och nu väntar de på kallvinden på att vintern ska komma! :tumme:
Bild
Dotter -99 Son -02 Son -08
Användarvisningsbild
Cornelia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Hem, hobby och trädgård