Fläckar av morotspure på kläderna

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Fläckar av morotspure på kläderna

Oläst inläggav VårBaby » 11 sep 2008, 18:04

Hur skall jag få fläckarna från morots purén att lossna från kläderna ? Finns det alls hopp om det ? :hm:
Liten prins född 04/08 - Vår Stjärngosse 12/11
VårBaby
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Fläckar av morotspure på kläderna

Oläst inläggav Lysmasken » 11 sep 2008, 18:32

Solskenet är det enda som har hjälpt här så ut i solen med plagget om den skiner nån dag!
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Lilla Jag » 11 sep 2008, 18:54

FÖRE du tvättar sätter du på BioShout (fläckborttagningsmedel) Med det har jag fått bort alla fläckar på kläder bara jag satt det föra jag tvättar. Ser jag en fläck efter tvättning så får jag inte bort den med det.
Lilla Jag
Guldmedlem

Oläst inläggav Tinde » 11 sep 2008, 21:10

Lysmasken skrev:Solskenet är det enda som har hjälpt här så ut i solen med plagget om den skiner nån dag!

Det är det effektivaste, men det har också fungerat med att lägga plagget vid fönstret ävenom solen inte skiner.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav VårBaby » 13 sep 2008, 07:56

Tack för tipsen !
Det där med solen hade jag nog aldrig hört om förut, måste prova på det eftersom endel av plaggen redan är tvättade, men fläckarna är kvar. :tumme:
Liten prins född 04/08 - Vår Stjärngosse 12/11
VårBaby
Guldmedlem

Oläst inläggav skogsmus » 13 sep 2008, 11:53

VårBaby skrev:Tack för tipsen !
Det där med solen hade jag nog aldrig hört om förut, måste prova på det eftersom endel av plaggen redan är tvättade, men fläckarna är kvar. :tumme:

Jag hade inte heller hört dedär med solen. Igen fick man lära sig något nytt :clap:
Bild
skogsmus
Racermamma
Racermamma

Oläst inläggav Lysmasken » 13 sep 2008, 19:48

^Ja, jag kunde inte heller tro det när jag hörde om det första gången. Sonen hade spillt morot på en vit body och jag hade provat tvätta med blekande tvättmedel många gånger, men inte hjälpte det. Sen när jag hängde ut plagget så var fläcken så gott som borta ren efter en dag. Minns inte sen om fläcken helt blektes bort.
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Katizi » 14 sep 2008, 15:53

Igår lyckades vi få morots-spytt på en ljusblå body och på en vit frotte'handduk. Slängde dem i kallvatten genast. När jag hade tid gned jag in fläckarna med Marseilletvål (Kattvål/ LeChat... kärt barn har många namn) och tvättade dem i tvättmaskin och sen var fläckarna borta. Har rekommenderat denna tvål i många trådar förr (vågar snart inte göra mer reklam för den... :oops: ), den är SÅ bra!
Men jag vet att även solen fungerar och inspirerad av den här tråden slängde jag ut "vaxduken" från köksbordet över terassräcket igår. Den hade flera fläckar av tomatketschup. Ännu igårkväll var fläckarna kvar så jag lät den hänga ute och tog in den först idag för en liten stund sen. Och fläckarna är BORTA!! :clap: Liiiite kan man ännu ana av den värsta/största, men annars är duken som ny!!
Tripp2001, Trapp2005 och Trull2008
Användarvisningsbild
Katizi
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav februaribaby » 18 sep 2008, 14:10

Galltvål (sappisaippua på finska) har jag hört att tar bort det mesta. Har faktiskt en sån liggande i lådan, men har inte ännu provat den. Men det är många som förlitar sig fullständigt på den.
Användarvisningsbild
februaribaby
Guldmedlem

Oläst inläggav Flippan » 18 sep 2008, 14:14

^Har haft blandad erfarenhet av galltvålen, men nu sist fick den bort blåbärsfläckar från en vit tröja så nu prisar jag den igen :nicka:
Morots och tomatfläckar har nog oftast solen fått ta hand om efter galltvål och tvätt gjort sitt. Solen har skött jobbet fint. Synd att solen inte visar sig så ofta mera.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Hem, hobby och trädgård