Tesked slank in under trumman i tvättmaskinen...

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Tesked slank in under trumman i tvättmaskinen...

Oläst inläggav coin » 27 apr 2009, 11:41

Igår började tvättmaskinen dundra olycksbådande under centrifugeringen. Vi stoppade maskinen och efter lite undersökning såg min man att en tesked fastnat utanför tvätt-trumman mellan trumman och den där flexibla gummidelen som finns utanpå. Då jag försökte peta ut skeden föll den i misstag längre in i tvättmaskinen (klåpiga jag :oops: ). Hittar nu inget sätt att öppna trumman... Verkar inte stå om detta i manualen heller. Någon som varit med om nåt liknande? :huh:
Användarvisningsbild
coin
Guldmedlem

Re: Tesked slank in under trumman i tvättmaskinen...

Oläst inläggav september_emil » 27 apr 2009, 23:19

Jag förslår att ni ringer en reparatör visst kostar det men han vet hur man skall göra.
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamselina » 29 apr 2009, 10:41

Jag har en bh-bygel som ramlat ner under trumman (såg att den fastnat, och när jag försökte ta loss den, föll den ner)...... Har för mig att om man har en maskin som är frontmatad, så ligger alla "viktiga delar" bakom trumman, inte under den....Och tänkte därför att det inte har så stor betydelse att bygeln ännu ligger där. Den har nu varit där ca 3 månader och bra har det gått. Men om du ber nån reparatör titta på er maskin, så berätta gärna vad han säger.
mamselina

Oläst inläggav coin » 29 apr 2009, 20:12

Skönt att höra att någon annan också lagrar grejer i tvättmaskinen :lol:

Tyvärr verkar skeden i vår maskin vara ivägen för trumman. Trumman snurrar inte fritt, utan skeden tar i någonstans. Så den måste nog ut. Ringde reparatör och det skulle kosta ca 100 euro. Tänkte att jag ännu ska försöka fiska upp skeden med någon krok-konstruktion, eller kanske en magnet? Wish me luck :tumme:
Användarvisningsbild
coin
Guldmedlem

Oläst inläggav coin » 27 maj 2009, 12:03

Nu har reparatören varit hos oss och tagit ut skeden ur tvättmaskinen. Har inte ännu använt maskinen efter det, men gubben sa att den borde fungera som vanligt. Kalaset kostade drygt 90 euro, så det blev ju billigare än att köpa ny maskin.

Mamselina, jag frågade om bygeln och gubben sa att det troligen finns en massa byglar i folks tvättmaskiner som man inte ens vet om och att det inte borde vara någon fara. Det finns dock en liten risk för att bygeln rör sig upp mot trumman och då kan den skada tvätten. Gubben sa att han kan hitta upp till 5 bh-byglar dagligen i olika tvättmaskiner. Tror dock inte jag skulle kalla på reparatör i ditt fall.
Användarvisningsbild
coin
Guldmedlem

Oläst inläggav Mumintrollet » 27 maj 2009, 21:16

Kul att höra att nån annan lyckas tvätta ett som annat! :nicka:

Här har gubben för en tid sedan fått plocka isär hela tvättmaskinen för att få bort några spikar som lyckats slinka med i maskin och förstås fastnade så att dom var i vägen för trumma..
Oj vad han var glad :wink: (not)
men nu kanske an kollar en extra gång genom fickorna innan han slänger kläderna i tvättkorgen :tummenupp:
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav jennye » 11 jun 2009, 14:32

Jag har också varit med om att en bh-bygel lossnat i tvättmaskinen och försvunnit. Jag försökte hitta den såg den ingenstans. Maskinen gick som normalt även om den sedan hade konstigt ljud ibland. Och mitt i allt någon månad senare såg jag bygeln som stack upp när jag öppnade tvättmaskinen. Där hade den legat gömd och sakta flyttat på sig under en lång tid. Som tur var ingen skada skedd (man vill ogärna köpa ny tvättmaskin på grund av dåligt sydd bh...)
Dotter juni-07
http://ildana.com/
Användarvisningsbild
jennye
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cupcake » 11 jun 2009, 17:45

Ett enkelt sätt att undvika att bh-byglar slipper lös i tvättmaskinen är att använda tvättpåsar. Rekommenderas! De är också bra för små babysockor som i vissa maskiner kan förirra sig bort.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mamacita » 03 aug 2009, 11:29

Lyfter upp den här tråden och frågar om någon har erfarenhet av ett mynt i en toppmatad tvättmaskin. tar maskinen skada eller kan man fortsätta tvätta med den? Vi ska köpa ny om några månader, hade tänkt sälja den här, men en 50 centare slank ner mellan trumman och maskinen igår... behöver ännu tvätta några tvättar med den.
mamacita
Silvermedlem

Oläst inläggav Pipi » 03 aug 2009, 11:47

mamacita skrev:Lyfter upp den här tråden och frågar om någon har erfarenhet av ett mynt i en toppmatad tvättmaskin. tar maskinen skada eller kan man fortsätta tvätta med den? Vi ska köpa ny om några månader, hade tänkt sälja den här, men en 50 centare slank ner mellan trumman och maskinen igår... behöver ännu tvätta några tvättar med den.

Tror inte det ska spela nån roll. Myntet är ju ganska tungt och ligger nog rätt säkert på botten. Kanske den rentav landar i skräpfickan längst ner? Brukar ju finnas en lucka du kan öppna och tömma jox ur. Jag har fiskat upp en hel del pengar, popnitar, skruvar och stenar ur min.. :roll:
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård