Bröllop

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Bröllop

Oläst inläggav september_emil » 11 jan 2010, 15:26

Ska gifta mej i sommar och vill jätte gärna ha tips och råd om bröllops planeringen,vad för budget, plats,dekoration etc. :thx:
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Bröllop

Oläst inläggav Liljan » 11 jan 2010, 20:55

Grattis till det stundande bröllopet! :D
För det första, kom ihåg att det är Ert bröllop! Er stora dag! Låt inte någon annan bestämma vem ni ska bjuda, hur ni ska ordna osv! Ni väljer själv!!!
Vi gifte oss för 5 år sen, blir det i sommar, och hade ett ganska litet och "enkelt" bröllop. Ändå gick vi mycket över den planerade budjeten, men hade nog i reserv så det räckte och blev över. Betalade hela kalaset själv.
Pysslade själv alla bordsdekorationer. Servetterna tryckte vi men annars fixade vi allt själv. Hade värmeljus i glas fyllda med vinröd sand på borden, likaså hade vi sytt vinröda små dukar vilka vi hade på de vita findukarna under glasen med ljusen. Enda blommorna vi köpte var brukbuketten, kastbuketten och makens blomdekoration, resten av blommorna vi prydde med var vilda. Gifte oss på midsommar så vi hade midsommarrosor här och där samt några stora vaser med prästkragar och andra vilda blommor vid ingången+midsommarbjörkar. Maten hade vi en kokerska att fixa, till serveringspersonal hade vi tre personer ur bekantskapskretsen(vilka inte var bjudna på bröllopet) vilka vi gav en liten slant. Bröd bakade min syster, likaså kakor, tårtan beställde vi. Nattmaten fixade vi själva, delade upp olika "uppgifter" med närmaste släkten. Bröllopsfesten hade vi i en ganska liten mysig, gammal stuga som man får hyra just för fester. Hade ca 50-60 gäster.
Barn: son f.12.3.99 och dotter f.30.10.03
Liljan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav september_emil » 11 jan 2010, 22:04

Tack Liljan :kram: får nog lov att lära mej att de är faktiskt vår dag och inte lyssna för mycket på andra :thx:
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav anonym » 12 jan 2010, 09:50

september_emil skrev:Tack Liljan :kram: får nog lov att lära mej att de är faktiskt vår dag och inte lyssna för mycket på andra :thx:

Jo, stå på dig! Jag är vanligtvis en ganska viljestark person, men när det kom till mitt bröllop vet jag inte vad som hände. Jag blev helt överkörd av min mamma och min brudfrämma, och bröllopet blev inte alls som jag hade tänkt! Lyssna inte på "det ska nog vara såhär..." och "...inte kan man göra sådär"
Roligt var det ju i alla fall, men jag blev förvånad över hur folk vill bestämma över ens bröllop. Det är säkert så att alla har en klar förutfattad mening om hur ett bröllop "skall" vara, och kan inte tänka sig att andra inte tänker lika!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Cupcake » 12 jan 2010, 19:05

brollopstorget.se är en tummelplats för giftaslystna! finns både vettigt och mindre vettigt folk där :wink: Och grattis förresten!
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Esme » 22 jan 2010, 10:44

Vi gifte oss i smyg i somrast och bjöd sen in damilj och vänner på en överrasknings-bröllopsfest till hösten.
I.o.m. att vi höll allting hemligt ända fram tills det att inbjudningarna gick ut så fick vi (läs jag) planera allt så som jag själv ville hadet. Ångrar i stort sett ingenting!

Festen var väldigt lyckad (om än att det förekom vissa fyllebråk, men det gör det väl alltid på fester där det finns alkohol med i bilden?) och vi fick många komplimanger fr den. Å andra sidan, så vem täcks säga att "er fest var jättetrist"? :w00t:
Nå, hursomhelst så tror jag inte att vare sig min familj eller mina vänner hade börjat "bestämma" nåt åt mig, men man har ju hört så många andra exempel där det gått precis så, så vem vet. Vi valde t.ex. att inte bjuda så många släktingar utan endast de närmaste (föräldrar, morföräldrar etc. och syskon) och sen bjuda lite mer vänner istället. Kanske främst för att vi ville ha mer folk i vår egen ålder, men också p.g.a. många andra orsaker. Fick sen höra att åtminstone en moster tagit illa upp av att inte bli bjuden, fastän man förklarat vissa av orsakerna samt det faktum att festen var väldigt liten (ca 32 gäster), så om jag hade berättat om festplanerna för familjen så hade jag säkert blivit tvungen att bjuda med fler släktingar. Det hade då resulterat i att det hade varit mer äldre folk, än folk i vår egen ålder, på festen. Då hade det nog känts mer som en fest för gästerna, än en fest för oss. Dåligt förklarat, men du kanske fattar min poäng? :wink:

Så jag säger precis som de andra sagt, kom ihåg att det faktiskt är NI som är hedersgästerna och att det är ERT bröllop. Såklart man ska undvika att kanske göra folk arga/ledsna/besvikna i onödan. Men fundera då på om det är viktigare att ANDRA inte blir besvikan, eller att NI inte blir besvikna...

Har tusen saker jag kunde berätta om vårt bröllop, men då blir det nog ett kilometerlångt inlägg. Så om du vill får du gärna PM:a mig om det är nåt skilt du undrar över eller vill diskutera om!
Bild
Esme
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav september_emil » 23 jan 2010, 13:15

Tack Cupcake :)
Och tack Esme för tillfället så funderar jag inte så mycket på bröllopet vi har följande bokat: inbjudningskort som ska beställas,festlokal blir på ett hotells festsal så mat och dryck behöver jag int ordna ska få menyn nästa vecka bröllopstårtan ingår,band för festen,vigselförrätaren meddelad,min frissa bokad, sambon har meddelat jobbet att han ska gifta sej i Juli så dom bara int kommer med iden att han ska jobba typ veckan efter bröllopet ;)Ska så småning om söka mej till en brudklänings affär för att se vad som passar mej har en hel del ideer hur min klänning ska se ut :) Så roligt och spännade :)
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ibumax » 26 jan 2010, 18:21

Hej och stort grattis! Jag håller med de andra det är ERT bröllop.......Och annorlunda och traditionella men framförallt BILLIGA klänningar ska du söka hos bridal outlet. Googla det så finner du allt vad man kan tänka sig. Lycka till :kram:
Ibumax
Guldmedlem

Oläst inläggav september_emil » 28 jan 2010, 10:01

tack ibumax :kram: ska kolla in på den sidan ska så fort jag hinner ta och boka tid till en brudklänings affär =)
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilla Jag » 08 feb 2010, 19:23

Här finns det också förmånliga klänningar! http://www.lottasfestfix.com/index.html jag själv beställde klänning direkt från Kina och det blev billigt, ca 500 € billigare än motsvarande här i trakten.

jag gifte mig i somras och vi hade ett bröllop med 320 gäster! Vi hade superroligt! Man hann kanske inte prata med alla men vi ville att alla(nästan) som uppvaktat till förlvoningen sku komma på vårt bröllop. Vi hade också i en festsal som hör till en restaurang så vi slapp att fundera på maten..och för mig var det superskönt, för fast jag är kock så ville jag inte stå och fundera på maten på mitt bröllop. Vi fick dekorera salen som vi ville. Så vi tog in björkar och täckte alla väggar med, vilda blommor som vi dekorerade med och så hade vi kapat upp björkstammar på halva längden och sen kapat i ca 30 cm långa bitar. I dem hade min pappa borrat hål i vilka vi satte piltti burkar som vi fyllde med små buketter som mina svägerskor fixade ihop, sen runt det "tollade" vi en björkkvist. Rikit snyggt blev det. Jag kan skicka bild via mail om du vill!

Sen så överlät vi helt programmet åt min mans syskon. De planerade allt program och hela kvällen och var sen toastmaster/madam. De ordnade också ihop programbladet! :thx: :clap: Så med det slapp vi mycket jobb! Jag rekommenderar att ni tar hjälp av släktingar/vänner så mycket som möjligt med saker som andra kan ordna! Vi hade turen att ha hjälpsamma släktingar och vänner som ställde upp med allt möjligt (och som lyssnade hur vi ville ha det)

Vårt bröllop blev nog ganska dyrt..men vi hade ju också många gäster..har även bekanta som hade bara en tredjedel av vårat gästantal och ändå var uppe i samma pris..pga dyrare festlokal osv..

jo ännu så sparade vi in på så sätt att vi inte bjöd på någon alkohol, utan resaturangen hade gjort en liten bar där det såldes vin, öl och cider.

Lycka till med planeringen!
Lilla Jag
Guldmedlem

Oläst inläggav september_emil » 10 feb 2010, 22:30

Tack lilla Jag :kram:
Bild
Användarvisningsbild
september_emil
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fido » 06 jan 2013, 21:34

Var hölls det stora bröllopet? Har en bekant som ska gifta sig och som har ett liknande gästantal, det är inte många lokaler som man får in så mycket folk in!
Fido

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård