flytta gammalt stockhus

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

flytta gammalt stockhus

Oläst inläggav zorken » 05 okt 2010, 09:17

Har någon här flyttat ett gammalt stockhus? Hur gick det? blev det jätte mycket dyrare än tänkt? Hur mycket gjorde ni själv? Höll familjen? Jag är jätte inspirerad att flytta ett gammalt hus hit, men jag vågar inte riktigt. Känner ingen som har gjort det, så jag har inte kunnat kartlägga om det är värt besväret. Stockhus är ju byggda för att flyttas, men är jag det är sen en annan sak...
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: flytta gammalt stockhus

Oläst inläggav Gosan » 11 okt 2010, 21:59

Jag vet inte men en kompis kompis har gjort det. I högra spalten (om du skrollar ner lite) på hennes blogg finns det bilder hur huset såg ut när det var bara stockar. Det går säkert bra att maila henne och fråga också, adressen finns på hennes blogg.

http://lillakamomilla.blogspot.com/
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mannen » 12 okt 2010, 18:39

Vill du ha huset så kanske priset inte spelar så stor roll. Ska du ha någon att göra det åt dig så blir det billigare att bygga nytt.
Jag har plockat ner några hus men det var mycket mera jobb än man kanske tror. Man måste bara komma ihåg att märka alla stockar och plocka ner det med ordning.
Användarvisningsbild
Mannen
Silvermedlem

Oläst inläggav zorken » 13 okt 2010, 12:12

Tack för era svar! Jag inser nog att det blir billigare att bygga nytt, men jag vill inte ha ett nytt hus. Jag hade inte heller tänkt göra största delen själv, men nog all "finjustering" såsom målande av både in och utsidan, kanske lister etc. men inte uppbyggnad, isolering, tak...
Skulle gärna höra om någons egna erfarenheter, vad som gick fel, vad var lätt/svårt, var fallgroparna ligger etc
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ulrica » 13 okt 2010, 13:53

Hej!

Skriver nu ner i all hast det som jag kommer att tänka på så här snabbt.

Vi har flyttat ett gammalt stockhus, eller snarare så har vi köpt ett av ett företag som köper upp, säljer, plockar ner, flyttar, bygger upp gamla stockhus. De bygger också enligt "nyckel-i-hand"-principen om man vill. Vi valde att fortsätta själva från att stockar plockats upp tillbaka och takstolar och "aluskate" var fixade. Vi har nu på egen hand hållit på sedan juni 2009 och fasaden börjar vara klar. Inomhus är golvvasorna på plats på nedre och övre våningen + brädor undertill, 2 plåtugnar + murar och skorstenar samt en Högfors-vedhälla är också på plats. Vi beställde nya fönster i gammal stil och de satte vi in förra veckan. Några svar på dina frågor:

Det är mycket mera tidskrävande än vad vi från början räknat med. Men det beror ju på att vi valt att gör det mesta själva. Det är främst min sambo och min far som är där och bygger eftersom vi också har en son på 6 månader. Visst kan det ibland vara tungt men det har nog mycket att göra med vilken inställning man har också. Vi har varit på det klara med att jag har huvudansvaret för sonen och sambon har ansvaret för bygget (dock är jag ju nog helt involverad i planeringen och alla beslut som ska fattas). Sen har vi alltid fredag kväll ledig.

Det blir dyrare än vad vi hade räknat med och då har vi inte ens kommit till inredningen ännu. Allt material och arbete med grunden, ledningar, rör etc blev dyrare än vi räknat med men det skulle det ju ha blivit om vi skulle ha byggt nytt också. det är i detta skede svårt att säga om det blir dyrare än om vi skulle ha byggt nytt. Mycket beror ju också på vad som går att återanvända. I vårt fall gick golvplankorna och dörrarna att återanvända och innerväggarna i nedre våningen var också uppbyggda av stockar så där sparade vi ju in en del. Sen hade vi också turen att hitta ett hus vars stockar var i mycket bra skick så vi behövde inte skaffa extra stockar.

MEN det blir ju sååå himla snyggt och mysigt då det är klart! Och det är riktigt roligt nu då fönstren är på plats och fasaden nästan klar! Sambon har helt klart fått en ny kick att arbeta nu. Det gick ungefär ett år före han första gången klagade på att varje skede tar sån tid. Vi har också nu valt att anlita en inredningsfirma för att planera inredningen och planlösningen på övre våningen. Det är så många beslut som ska fattas om minsta lilla sak då man bygger ett sånt här hus, saker vi inte alls hade kommit att änka på tidigare, så det känns nu lättare att överlåta inredningsplaneringen åt proffs. På det sättet är det bara att köra då vi hittat de lösningar vi gillar.

Hoppas du får ut något av detta. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men inredningsplanerarna kommer om 15 minuter så jag måste ta mig till bygget nu. Om du har fler frågor så svarar jag gärna!
Bild
Ulrica
Silvermedlem

Oläst inläggav zorken » 17 okt 2010, 20:45

Tack så jätte mycket för ditt svar! Jag visste inte ens att det fanns firmor som plockade ner och byggde upp! Vad heter firman? och var i landet finns dom?
Är gubben din i branchen eller har han lärt sig medan han bygger?
Vad allt har ni använt från det gamla huset? golv? ugnar? lister? Har ni köpt nya saker som fattas, eller fanns allt? eller har ni köpt gammalt (från tex metsäkylännavetta el. byggnadsapoteket)?
Hoppas det gick bra med inredaren!
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ulrica » 17 okt 2010, 21:52

Hej!

zorken skrev:Jag visste inte ens att det fanns firmor som plockade ner och byggde upp! Vad heter firman? och var i landet finns dom?

Företaget vi anlitade finns i Österbotten men jobbar nog inom hela Finland och också i Sverige (länk: http://web.yritysopas.com/timbermen/). Jag har också hört att det finns någon i Närpes eller Kristinestad som erbjuder liknande tjänster.

zorken skrev:Är gubben din i branchen eller har han lärt sig medan han bygger?

Gubben är väl inte direkt i byggbranschen men nog inom snickeribranschen. Han har också varit och hjälpt till med husbyggen tidigare, så grundläggande kunskaper har han, men sånt som relaterat till just det gamla har vi frågat råd om, varit på kurser, kört runt och tittat på gamla hus etc.

zorken skrev:Vad allt har ni använt från det gamla huset? golv? ugnar? lister? Har ni köpt nya saker som fattas, eller fanns allt? eller har ni köpt gammalt (från tex metsäkylännavetta el. byggnadsapoteket)?

Vi har använt oss av den ursprungliga kilstensgrunden och trappan till vinden samt mellandörrar + karmar, golvplankor och plåtkakelugnar. Vi tog också vara på gamla tegelstenar från murarna och en del av dem har vi lagt som golv i en liten källare. Vi kommer att beställa nya lister i gammaldags stil från ett snickeri, precis som fönstren. Vi har inte köpt något från byggnadsapoteket ännu. Eventuellt blir det aktuellt då vi kommer till inredningen. Privat köpte vi en uppsättning gamla fönster som vi tänkt restaurera men det har helt enkelt inte funnits tid och vi vill ju flytta in någon gång också! :wink:

Från början hade vi nog tänkt oss att så långt som möjligt använda gammalt material samt bygga och inreda helt enligt gammaldags, traditionell stil. Det har dock blivit kompromisser och mera en blandning av nytt och gammalt, både av praktiska och ekonomiska skäl.

Har du redan ett hus på lut som du skulle vilja flytta?
Bild
Ulrica
Silvermedlem

Oläst inläggav zorken » 19 okt 2010, 11:54

Nej, inget hus på lut ännu. Jag bara drömmer :) Har för mig att det inte är så svårt att hitta ett hus, men kanske svårare att hitta ett med mycket användbart i? Som golv, dörrar, lister, ugnar... Fönster är väl nästan vettigast att köpa nya, eftersom energisnålheten beror mycket på dem. Gamla fönster är så vackra, men utan buffertgasen mellan glasen blir dom ganska oekologiska i längden.

När räknar du med att få flytta in? dvs hur länge tror du hela projektet kommer att ta? Har hört att det kan ta en jätte lång tid för huset att sätta sig, och att det inte just är någon idé att bygga hemskt fort i och med att det krymper så mycket i början. Jag vet att det gäller mycket för nya stockhus, men hur är det med flyttade gamla?

Hur flyttade ni stenfoten? numrerades stenarna också, eller fixade dom det på fri hand i nya huset? Hur långt flyttade ni huset? I vårt fall kommer det att säkert röra sig om flere hundra kilometer.

Tack att du har orkat svara så mycket och utförligt! Det blir genast mera verkligt såhär
zorken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav maedsvik » 10 apr 2014, 19:35

Hej!
Vi har planerat att skaffa ett gammalt timmerhus, som vi tänkte bygga till egnahemshus.
Jag läste om att ni hade använt ett företag som heter Timbermen från Larsmo.
Vi hade också tänkt anlita företaget att skaffa ett timmerhus åt oss, och möjligen montera den också (eller så monterar vi själva ...)
Gick samarbetet osv. bra med företaget ? Gjorde dom bra arbete osv. ?

h. Markus
maedsvik

Återgå till Hem, hobby och trädgård