Hur få bort mögel från tygmaterial??

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Hur få bort mögel från tygmaterial??

Oläst inläggav anonym » 03 maj 2011, 11:44

E de nån som vet hur man ska få bort mögelskada på tyg? Jag har en vagn som jag har förvarat i garaget men där ha varit så fuktigt att tyget på vagnen har börjat mögla så nu undrar ja om de finns nå som man kan tvätta den med så att de gr bort eller r de Roskis som gäller för vagnen??

Måste skriva som anonym för att min Porfil är tf. inaktiverad p.g.a en ändring

Malin E
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Re: Hur få bort mögel från tygmaterial??

Oläst inläggav Cecilia » 03 maj 2011, 21:15

Jag har samma problem med en vagn. Jag köpte ett medel på Biltema. Tror medlet var tänkt för båtsegel som möglat, men jag har varit så lat och aldrig testat det. Jag vet ju inte om det sen fungerar med detta medel men man sku ju kunna tro det, men som sagt finns det ett sånt medel på Biltema. Det är visserligen några år sedan jag köpte det.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Lysmasken » 10 sep 2013, 13:56

Hej! Något år sen tråden startats och produkterna på marknaden har väl lite ändrat. Mitt problem är mögel på terassmöblernas dynor :( Det har nog uppstått ganska nyligen, märkte det för nån dag sen. Vet att de var rena för en månad sen. Men finns det något man kan göra, försvinner det alls i tvätten?
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Mumintrollet » 10 sep 2013, 18:49

Kanske vanish skulle vara värt att pröva, brukar ju ta bort det mesta..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav charlies » 14 sep 2013, 21:48

Då det handlar om en vagn så ska den nog inte användas mera! Då vi märkte prickarna på insidan av suffletten på vår vagn lärde jag mig (google förstås :lipa: ) hur otroligt farligt det är med svartmögel, och speciellt för ett litet barn. Svartmöglet lossnar med klor, så att de inte syns mera, men sporerna och giftet finns kvar.
Var helt förstörd då jag trodde vi skulle vara tvungna att köpa en ny vagn, för vår var inte alls gammal. Och en ny sufflett från Emmaljunga skulle ha kostat oss närmare 500 € :swoon: Men hade tur som känner en jätteduktig sömmerska, som kunde klippa bort allt tyg, och sy ditt ett nytt. Inte något litet projekt kan jag berätta, men otroligt snyggt blev det!
Bild
Bild
charlies
Silvermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 02 nov 2013, 23:38

Tar man månne död på mögelsporerna vid tillräckligt hög temperatur? Tänker mest på typ ångtvättar med över 130 gradig ånga...??

Sen lär citronsyra, ättika och vinäger vara svampdödande. ! Men jag vet som sagt inte hur det är med sporerna, ifall dom klarar sig...
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav vero » 04 nov 2013, 09:44

Har förstått att fast man kan tvätta bort fläckarna så de inte syns finns ändå sporerna kvar :hm: Men kan ha fel. Märkte själv för något år sedan att vår ena vagn hade små svarta fläckar. Ides inte ens försöka tvätta utan kontaktade företaget som säljer vagnarna och fick köpa ett nytt tyg. Så jag bytte tyg . Hade som planer att byta ut innertyget mot ngt annat på den mögliga delen, men det blev vid en plan :lol:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 04 nov 2013, 17:37

Sporerna lär klara tvätt och behandling med det mesta. När temperaturen och luftfuktigheten åter igen blir gynssam börjar de växa... Men i nåt skede vid upphättning borde de ju förstöras tycker man ju??
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Hem, hobby och trädgård