Utgifter för hemmet

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Re: Utgifter för hemmet

Oläst inläggav anonym » 12 maj 2013, 19:17

^ta INTE bort försäkringen! Vi gjorde det misstaget med sonen. Tog bort den då han var ca 3, då han inte visat sig ha grundsjukdomar (dumma jag tänkte ju inte på att många sjukdomar kommer kanske först i skolåldern, t ex astma, då skulle det nog vara kiva med försäkring, likaså allergier o sånt, då får man sätta salvor o dyl på försäkringen). Dottern har sin försäkring kvar och får hålla den. Hade tänkt skaffa en ny försäkring åt sonen nu då jag för något år sen kom på "ångra-tankar", men se ni det lyckades inte pga hans adhd-diagnos..(fattar inte deras linje där för det har inget att göra med lunginflammation eller sånt.. däremot kan man tänka sig att sådana barn är mer benägna för olyckor) Har nog fått helt ok service på hvc, men t ex sist vi var dit med sonen måsta vi sitta där en timme på jouren o vänta, hade gärna farit nånstans privat då istället om vi bara hade haft försäkring.
Vi får ju vara lyckliga att vi inte har behövat använda försäkringen, men man vet aldrig. Händer det en olycka på ett veckoslut t ex så får man t ex inte på vår ort röntgen på hvc och ofta säger dom bara att man får komma på nytt o röntga på måndagen. Är det riktigt illa får man förstås remiss till ett annat sjukhus där dom kan röntga, men ofta kan det ju vara fråga om en stukad fot eller så..
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Natasha » 12 maj 2013, 19:34

Jag skulle säga att det blir 500 euro. Nu sen priserna stigit. Vi klarade oss en tid på 400 men i längden funkade det inte. Vi lagar mesta maten från grunden utom bröd och mysli, som min man ska ha. Och vi köper förstås fil och sånt. Jag syrar inte själv (förutom ibland, för skojs skull). Vi använder engångsblöjor enbart på natten och när vi kör iväg på längre ärenden.

Bensin och disel, bilreparationer och bilförsäkringspremier borde man egentligen räkna in också. Vi kör kanske 300 km i veckan som rutinköror (till butiken en gång 20 km, till min kurs en gång 100, till barnens hobby 100 och något ärende till) och sen tillkommer resor till österbotten och Åbo och sånt.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav företagarmamman » 13 maj 2013, 17:04

Jag skulle säga att våra maträkningar ligger på cirka 800-900 euro/månad. Då ingår allt man köper i vanliga Citymarket/Prisma/K-butik/S-market. Räkningarna sjönk ordentligt i och med att jag slutade dricka läsk och min man slutade röka under det senaste halvåret. Vi är en familj med 2 vuxna och 2 barn (10 och 13 år). Hos oss är det minstingen som "kostar mest" efterom han alltid är i farten på gården och också tränar mycket. T.ex. en vanlig middagkallops på 8-900 g kött och 1,5 kg potatis lagat till mos räcker för oss fyra till just det, en middag. Inga rester till följande dags lunch eller så. Jag strävar efter att tillreda all mat från början till slut och har märkt att man ofta får betala mera för osaltat/kryddat/marinerat kött än för "rena" produkter.

Barnens försäkringar har jag hållit och det har visat sig vara lönsamt i längden. Vår barnförsäkring täcker nämligen också tävlingsidrott, vilket betyder att man genom att få ett intyg av försäkringsbolaget, bara behöver betala licensavgiften, inte extra försäkring i många grenar. Dessutom kommer man snabbare till läkare och kan gå utanför arbets- och skoltid med äldre barn när de blir sjuka/skadar sig då man har försäkringen att stöda sig på. Numera får man ju dessutom ansöka om ersättning via webben och pengarna kommer in på kontot inom 1-2 dygn. Jag hade en gång en sjukförsäkring för mig själv, men sade upp den som "onödig". Sen när barnen föddes och jag gärna skulle ha tecknat en ny försäkring som extra skydd för mig själv också så gick det inte längre pga. "du har haft åkomma x inom de senaste 10 åren". Var friskförklarad sedan länge, men 10 år var gränsen.

Vi fick också hicka när vi fick elräkningen för december-januari och februari-mars. De var mycket större än tidigare. Nu väntar jag med stort intresse på fakturan för följande period. Den bör ju rimligtvis vara betydligt lägre.
företagarmamman
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 18 maj 2013, 13:57

Tack för försäkringskommentarerna, tror nog vi behåller våra. De är ju egentligen inte så dyra heller sen när barnen blivit lite äldre och årspremierna förminskats. Och för dotterns del fick vi ju bara på ett besök tillbaka årsavgiften, och det utan stress.

Fick en betydligt rimligare elräkning för april, då det ju ändå ännu var ganska kallt ute i år, så får nu se vad utgifterna på årsnivå landar på och om kostnaderna verkligen gått upp eller inte.

Natasha skrev:Bensin och disel, bilreparationer och bilförsäkringspremier borde man egentligen räkna in också.

Håller med dig, fast vi använder så lite bil att det är främst bilskatten och försäkringspremierna som vi märker av (dvs när de alla råkar komma samma månad). Vi tankar faktiskt ca varannan månad så kanske i snitt 30-40e/mån? Mannen cyklar för det mesta till jobbet och jag åker oftast kollektivt gratis (med vagn). Så 20e hit eller dit för resekort märks föga i kassan. Blir ju annat sen när jag jobbar igen.

Våra hobbyn är ganska billiga, betalar gympakort och simning för det mesta med mannens motionssedlar. Sen blir det ju engångs utgifter då och då när man köper cyklar, skrinnskor och andra sportredskap eller när jag behöver nåt för pyssel.
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 19 maj 2013, 22:22

Wilmina skrev:En fråga till om ekonomin: hur har ni tänkt om barnens försäkringar?
Bor själv i huvudstaden där den allmänna inte alltid är så häv, så har velat ha försäkringar "ifall att". Hade från början tänkt avbryta dem när barnen blir ca 3 år (sägs ju att barn är mest sjuka före 2,5år) men så påpekade en kompis med äldre barn att de nog är bra att ha när barnen blir äldre och har sport som hobby. Hennes son hade haft flera skador och att få dem via idrottförbudets försäkring hade varit jätte jobbigt och tidskrävande men hon sade att hon heller inte fick själv några vettiga försäkringar åt honom mera.

Det är ju upp till en själv, men om du har en sjukkostnadsförsäkring som både täcker vid olycksfall och sjukdom är den nog värd att ha kvar. Premien blir ju billigare när barnet bli äldre, för ett barn över fem år kan premien vara ner i ungefär 100€ per år. Och många försäkringar har ju olycksfalls delen utan självrisk, så den lönar det ju sej att utnyttja. För barn är de i allmänhet också så att försäkringen gäller vid idrott och tävling och då behöver man ju inte en dyr skild försäkring när man köper licens.

Och om det sen skulle vara så att det på grund av en olycka blir en inflammation eller liknande så gäller oftast inte olycksfalls delen när det kommer till vården för inflammationen, eftersom det är en sjukdom. Då är det ju bra att ha sjukkostnadsförsäkring som ersätter den vården. Med tanke på om man tänker ta endast en olycksfallsförsäkring...
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård