Utgifter för hemmet

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Utgifter för hemmet

Oläst inläggav mi_san » 30 jul 2012, 18:14

Ni som båda jobbar och har 1-2 barn, vad ligger era matutgifter på per månad, inkl. tvättmedel, blöjor och allt annat som man behöver till hemmet?
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Utgifter för hemmet

Oläst inläggav Sweetwillow » 30 jul 2012, 21:37

Ooh, kanske kring en 500-700€ i månaden. :hm:
Vi är tre barn i åldern 2-5 år och två vuxna.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav BellaViktoria » 30 jul 2012, 22:09

Ungefär 500-600€ nu skulle jag uppskatta, och då tar vi lite de vi vill ha.. Men nu måst de nog bli slut på de där småhandlande hela tiden, ska försöka koncentrera allt till en gång i vecka till supermarket, och bara handla mjölk/bröd i bybutiken.
Vi har två barn; 2,5år och 2,5mån. (blöjor x2 och en massa tutteli...)
Bild

Bild
BellaViktoria
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mi_san » 31 jul 2012, 08:59

Ooh, tidigare klarade vi oss kring 600-700 €, och då är lampor och batterier och sådant inräknat. Handlar också i en och samma supermarket och lite smått i s-market. Sparar alltid alla Plussa och S-bonus lappar som kommer hem och kan därifrån räkna ut ungefär vad det blir per månad. De senaste månaderna räcker inte 700 € till, utan det blir närmare 800 €. Då storhandlar vi en gång i veckan. Visserligen har man ju alltid ätit godare på sommaren och somrarna bli dyrare, men ändå?! Tycker vi inte köper en massa onödigt, nog "god" mat (inte alltför mycket makaronilåda dvs), men lagar allting själv osv. Blev riktigt chockad igår när jag räknade ihop allting.

Vet att vi skulle säkert spara en hel del om man skulle handla i Lidl också, men jag är lite lat, och så får man ju inget utdrag därifrån varje månad.

Och nog har ju maten blivit dyrare alltid. När man är förbi frukt- och grönsaksdisken i butiken har det ju gått åt en förmögenhet redan tycker jag. Men så äter ju flickan vår gärna mycket frukt och grönsaker också, så det vill vi ju inte dra in på!

Det gäller att ta sig en funderare i höst!

Tack för att ni delat med er! Mera är välkommet :nicka:
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Editha » 31 jul 2012, 19:02

Nästan 1000e/mån (3 barn + 2vuxna).
Editha
Guldmedlem

Oläst inläggav sprouty » 31 jul 2012, 22:08

Vet att vi skulle säkert spara en hel del om man skulle handla i Lidl också, men jag är lite lat, och så får man ju inget utdrag därifrån varje månad.

(Hmmm...hoppas att det nu lyckas med det här citerandet, har inte gjort det förr...)

Kan varmt rekommendera Lidl, vi shoppar mest där och då jag någon gång går till andra butiker så blir jag mest chockad över just frukt- och grönsakspriserna!

Det negativa, i vår lilla Lidl i alla fall, är ju att allt inte finns i utbudet alltid, så har man en viss dag tänkt sig köpa en viss grönsak så kanske man får tji. Och vissa specialprodukter finns ju inte i utbudet alls, men vi har andra butiker nära så då går vi skilt t.ex. på vägen och köper dessa (ganska sällan behövs det ändå).

Till själva frågan kan jag tyvärr inte säga så mycket, för vi har bara ett barn och h*n behöver än så länge bara våtdukar och litet blöjor (då vi inte använder tygisarna) från butiken... Själv följer jag med hur mycket det går genom att ha ett skilt "mat etc."-konto som vi båda har kort till, då blir det lätt att räkna. Summorna växlar nog väldigt mycket från en månad till en annan, vet inte riktigt varför.
sprouty

Oläst inläggav Ch_rL8tt_ » 31 jul 2012, 22:23

Våra utgifter ligger kring 700€ i månaden för två vuxna tre barn varav ett blöjbarn ( 7,5 och snart 2 år). Jag är vårdledig med minstingen och de stora har hittills varit halvdagsbarn. Alla äter morgonmål, 2 äter lunch, 4 äter mellanmål och alla äter middag och kvällsmål hemma.

Tror att ca 700-800€ är ganska vanligt för en 5 personers familj.
Flicka -05
Flicka -06
Flicka -10
Pojke -12
Ch_rL8tt_

Oläst inläggav Wilmina » 05 aug 2012, 12:48

Intressant, har just blivit mycket medveten om våra utgifter (blev vårdledig :wink:), och så såg jag på majmånadens plussautdrag att vi satt nästan 1000e mat och sånt. Hjälp, täntke jag. Nå vi hade några större bjudningar då, och så hade vi då ännu 2 blöjbarn - nu är den äldre torr :tumme: och sånt förklarar en del.

I juni, trots äldre barnets kalas x2 var räkningen sen 750e vilket jag tycker är nästan ok. I juli har vi varit mer medvetna och försökt planera mera, så får se om det påverkat utgifterna (men sen så har mannen haft semester och vi rest lite inrikes, så då blir det ju ofta mera...). Är alltså hemma med en 10mån och en 2-åring och pappan tar vägkost till jobbet.

Men nu undrar jag hur mycket orten vi bor på även påverkar utgifterna?

Själv bor vi i Hfors, och vi handlar främst i en K-Supermarket som nog inte är det billigaste men som har så fräscha färskvaror, grönskaer, frukter, fisk-, kött- och korvdiskar, att jag nog betalar gärna för dem. Undrar dock lite hur mycket mera vi då på riktigt månne betalar för dessa varor. Har även lite funderat på om vi ändå då och då borde ta oss en sväng till lidl (längre bort) och hämta åtminstone torrvarorna därifrån (+ den veckans shopping då).
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Natasha » 05 aug 2012, 14:01

Det går ungefär 450 euro. Jag försöker klara det på 350 men brukar inte lyckas och ibland är det mera utgifter pga jul etc så jag tippar på 450 i medeltal.

Vi är 2 vuxna och två barn. Min man äter hemma varannan vecka och varannan vecka bor han på jobbet. Jag äter hemma nästan alltid för jag studerar på distans.

Barnen äter lunch och mellanmål ca varannan dag på dagis.

Vi lever så sparsamt det går. Det går 8 blöjor i veckan vanliga veckor. Tygblöjor under dagsvilan. Billig schampo och tvål. Använder ingen annan makeup än mascara. Köper ingen färdigmat och vi dricker vatten och en kopp kaffe per dag.
Mamma till tre barn varav ett ännu är i dagis.
Användarvisningsbild
Natasha
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wilmina » 06 aug 2012, 12:14

Natasha skrev:Det går ungefär 450 euro. Jag försöker klara det på 350 men brukar inte lyckas och ibland är det mera utgifter pga jul etc så jag tippar på 450 i medeltal.

Imponerande!

Jag är nog lite av en hedonist så om inte jag måst tycker jag om att inte behöva räkna varje slant - fast att slösa är så onödigt också. Men att du klarar månaden med så lite är ju fint, du verkar ju ändå äta just det du vill äta. Det betyder ju också att om det kniper så går det med mindre, och att vi har nåt vi kan spara från! :tumme:
Tips på gratis och roliga aktiviteter, pyssel och evenemang i Helsingfors, Finland och på resa på engelska på freebutfun.wordpress.com.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 06 aug 2012, 18:38

Vår familj på fyra (2 vuxna och barnen 2,5 och 1) spenderar nog kring 700-800 euro i mat per månad. Dit räknar jag förståss också andra grejer man köper från supermarketar, blöjor (även om denn utgift för oss är rätt liten, äldre har bara nattetid och oftast tygisar på den mindre), shampoon, wcpapper osv. Däremot är vi väldigt kräsna med det vi köper och köper gärna mat av god kvalitet. Det är en punkt där jag inte är berädd att kompromissa! Tex grönsaker som är inhemska och har förhoppningsvis fått mogna i sina naturliga tillvaron och inte på ett flak och med hjälp av kemiskt framställda gaser, har betydligt högre näringsinnehåll än motsvarande långväga grönsaker och frukter. Därav också priset. Likaså betalar jag hellre lite mer för vild fisk och inte tex 6 euro per kilo för norsk havslax som är odlad med hjälp av konstgjort foder. Ekologiskt och närproducerat ifall det är inom rimlighetens gränser, men visst unnar vi oss mycke vanliga saker också, inte är vi så konstiga.

Visst kan man få familjens matutgifter sänkta ganska rejält om man så vill, men jag betalar nog gärna samtidigt för kvaliteten. Men kanske man borde ta och testa sänka utgifterna men hålla fast i vad man själv tycker är viktigt? Typ för oss skulle förändringen innebära att köpa mat av god kvalitet, men planera måltiderna i förväg så man inte kom hem med hälften onödigt varje gång och att faktiskt hålla sig till det. Vore intressant att se hur mycke man skulle spara!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mi_san » 06 aug 2012, 19:33

Ja, jag lyfter också hatten :thx: Natasha!

Veckohandlade senast i Lidl och vår vanliga supermarket. Märkte speciellt att osten, som vi tycker bäst om är billig där. För övrigt så var det nästan så att det gick ut på samma när jag jämförde priser. Det som inte Lidl har billigt så får man billigare i supermarket med Plussa t.ex.
Hade gjort en inköpslista efter vad jag har tänkt laga för mat på en hel vecka, och inte en sak som inte fanns på listan hamnade i kärran. Ändå hade vi handlat för över 100 €...

Boven för oss är just då man måste och handla mera mjölk och frukt, det är då man köper det onödiga som sist och slutligen blir det dyra!
mi_san
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Kileane » 09 aug 2012, 13:27

Vi är två vuxna, en ettåring och en katt. När jag räknar allt vi handlar i olika matbutiker så hamnar vi nog på minst 800 € i månaden, om inte mer. Båda föräldrarna jobbar mer eller mindre heltid, ettåringen har hittills varit hemma.

Mest handlar vi på den lokala M-marketen men också vid K-market, S-market och någon enstaka gång vid Prisma och Lidl. Vi handlar nog var och varannan dag, detdär med veckohandling funkar inte här men vi är bra på att köpa massor när det finns tillgängligt och laga till och frysa in i färdiga portioner. Så får mannen ta med sig mat till jobbet och slipper äta ute, det sparar vi nog mycket på.

Vi prioriterar framför allt kvaliteten på maten, men märker att vi har lite annorlunda referensramar än många andra som skriver. T.ex. ekologiskt tror vi inte alls på men väljer nog närproducerat om det går. Ägg från frigående höns. Lidl har utländskt kött av god kvalitet som vi gärna köper istället för dessa sladdriga bitar i äcklig marinad som man hittar i finska butiker. Även vårt lokala M-market har toppenfint kött så där handlar vi gärna fast det är dyrare. Också kaffe är en sån sak som får kosta hos oss, ingen juhla mokka i detta hus. Just nu går det också åt en hel del babymat då dottern äter Muksut pulvergröt, välling och fruktpuré på burk.

Jag känner inte att vi skulle behöva spara på maten, efter 7 år som studerande där vi hela tiden jagade extrapriser så känns det skönt att kunna äta den mat vi vill.
Bild
Med kreativa ambitioner - http://mitthjortronbo.blogspot.fi
Kileane
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Flippan » 11 aug 2012, 16:46

Vi har budgeterat 600 euro i mån för mat (och annat man köper från matbutiken) åt 2 vuxna + 2 barn (på dagis 4 dgr i veckan). Är dock inte säker på att budgeten håller, det mesta handlas från S-butiker men sen kommer det till en del från Lidl och andra ställen och det har jag inte så bra koll på hur mycket det blir. Borde följa upp det bättre.

Diskussionen om ekologisk mat och GMO har flyttats till en ny tråd under Recept och mattips.
/Lysmasken, mod.
Stor och liten och mini
Flippan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wilmina » 12 maj 2013, 05:44

Lyfter lite på denna tråd för är lite nyfiken på hur det ser ut nu? Det sägs ju att matpriserna stigit - vad det nu 5% ifjol och 5% i år redan (?).

Vi har då sannerligen märkt av detta, men kan också berätta att sen jag senast skrev här har vi börjat veckohandla i Lidl (fast lite andra butiker blir det ju också) och det har haft en stor effekt på våra utgifter: Nu handlar vi i Lidl för ca 450-500e/mån och så har det varit ganska konstant med 100e till S-kedjan och 100e till k-kedjan per månad. Stor skillnad till 1000e/mån, vilket det nog snabbt blir igen om vi använder K-kedjan mera (har alltså en K-supermarket närmast oss)!

En annan grej som blev ganska shockerande i vintras var elräkningarna (bor i trähus) :shock: Vi har ändå försökt vara ganska aktsamma här, haft värmen på ca 19 grad osv, och att man sen pungar ut 300e i mån... Nå, det blir ju mindra nu. Men har andra märkt skillnad på elräkningarna sen ni fått räkningarna baserade på en mätare vs uppskattning? Vi hann ju bara bo ett sommarhalvår här med "arviolaskutus" så har inte så mycket att gå efter men utgående från de mätarbaserade räkningarna på vinterhalvåret så har ju nog uppskattningen för hela året höjts. Ändå brukar vi klart mindre än de förra invånarna.

En fråga till om ekonomin: hur har ni tänkt om barnens försäkringar?
Bor själv i huvudstaden där den allmänna inte alltid är så häv, så har velat ha försäkringar "ifall att". Hade från början tänkt avbryta dem när barnen blir ca 3 år (sägs ju att barn är mest sjuka före 2,5år) men så påpekade en kompis med äldre barn att de nog är bra att ha när barnen blir äldre och har sport som hobby. Hennes son hade haft flera skador och att få dem via idrottförbudets försäkring hade varit jätte jobbigt och tidskrävande men hon sade att hon heller inte fick själv några vettiga försäkringar åt honom mera.
Wilmina
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård