Såndär vit stekpanna från teveshop / ...och Gjutjärnspannor

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Såndär vit stekpanna från teveshop / ...och Gjutjärnspannor

Oläst inläggav Peetra » 10 jan 2013, 08:17

Jag har slötittat på teveshop nångång här för inte så länge sedan och blev lite såld på iden om nån slags ny stekpanna. Den var vit och helt nonstick enligt reklamen och kändes inte sådär fruktansvärt dyr och det fina i kråksången tror jag var att man kan ställa den tom på het platta. Men var hittar jag den månne? Om den hittas, så skulle det ju var afantastiskt om nån riktig m'nniska dessutom hade en sån och ville dela med sig av erfarenheterna. teveshop har ju som känt tendensen att vara "lite" överpostiv. :lol:

Jag är storkonsument av stekpannor, Hackmans grejser avverkar jag tydligen på två år, då annat folk kan ha sina i fem år å de ser ännu ut som nya. Iallafall så har jag bränt bort ytbeläggningen på två år på min Hackman. Botten är rak iallafall, alltid någe, andras bottnar har jag minsann lyckats få att bogna, fast det sku vara muka omöjligt. :P

[edit] jag ändrade rubriken då vi har spunnit på stekpanneämnet med gjutjärnspannor
Senast redigerad av Peetra 14 jan 2013, 09:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: Såndär vit stekpanna från teveshop

Oläst inläggav Lysmasken » 10 jan 2013, 19:15

Skaffa en gjutjärnspanna och lär dig använda den och sköta den, så har du panna för resten av livet :) Det enda jag inte steker i gjutjärn är marinerat kött för det brukar bränna fast. Men allt annat går!
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Peetra » 11 jan 2013, 22:19

:P Tack ska du ha, Lysis, du har stort förttroende för mina husliga tendenser. Om jag trodde lika mycket på mig själv, så skulle jag nog säker ha en gjutjärnspanna, men antagligen sku jag lyckas med konststycket attt ha ihjäl den med. :hm:
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Oläst inläggav Boa » 12 jan 2013, 10:20

Peetra skrev: Botten är rak iallafall, alltid någe, andras bottnar har jag minsann lyckats få att bogna, fast det sku vara muka omöjligt. :P

Skönt att höra att jag inte är den enda, stekpannor har jag inte lyckats förstöra, men sätt en skruvmejsel i min hand och ändan är rund samt skruven har ett runt hål, inte ett kryss. Finns inte skruvmejsel som håller åt mig :nepp:
Tre prinsessor, Stora L 08/06, Storalilla M 09/08 och Lilla E 06/11

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 12 jan 2013, 14:18

Peetra, nej tvärtom. Inte tar du livet av den :wink: . Det enda man ska komma ihåg är att inte använda diskmedel när man diskar den. I början krävs lite mer fett vid stekning, men numera behöver jag sällan fett, bara då jag steker plättar sätter jag lite i början. Och efter att man diskat av den med varmt vatten, kanske putsat med ett hushållspapper, så sätter man den på plattan så den får torka. Teflonpannor har jag också förstört många stycken och dessutom blir man arg då inte ens de bästa håller mer än några år. Bortkastade pengar känns det som..
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Muminmage » 12 jan 2013, 17:12

Jag har en Tefal stekpanna (teflonaktig, kanske nån "egen" beläggning?) som jag tycker är bra. Men tänkte passa på o fråga om gjutjärn. Vi har nämligen en gryta som jag dock fick skräck att använda efter att jag lagade linsgryta i den och det lossnade svarta flagor :mjae: Tyckte det var så konstigt så kom av mig med grytan fast den säkert skulle vara jättebra till allt möjligt. Hade smort in den enligt direktiv men ändå kom det alltså nåt svart ur den. Detta är flera år sen men grytan har stått oanvänd pga detta... Vad borde man göra om man ska ta den i bruk igen?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Boa » 12 jan 2013, 23:28

Jag har en gammal stekpanna i gjutjärn som länge legat i skåpet då jag tyckte att den var så ofräsch på inre sidan. Men sen hittade jag ett tips, fyll pannan med grovt salt, värm upp pannan med saltet i på spisen och låt den stå länge, tror jag hade plattan på i en halv till en timme. Efter ett tag blir saltet grå-brunt medan pannan blir ren på inre sidan. Efteråt tvättade jag pannan och smorde in den med olja och det var som en helt nu panna som jag nu gärna använder :)

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 13 jan 2013, 15:37

Jo salt är bra, tipset som du gav Boa är säkert användbart! Man kan också strö vanligt salt i stekpanna för att få bort oönskad smak, t ex efter att man har stekt fisk.
Jag har också en gjutjärnsgryta som fick en sån där konstig beläggning (tror det kom av nån gryta som innehöll tomat), till sist förstod jag att den bara är dåligt rengjord och det har hopat sig.. så jag skaffade en sån där rund rengörings"sådd" av metall med vilken jag skrubbar om det är något som sitter i extra hårt. Man kan nog ha grytan i blöt en kväll eller så, men inte längre tider för då kan den börja rosta. Rostet får man nog bortskrubbat med metall"sådden" (säg nu vad det kunde heta på högsvenska??), björntunga kan också användas, men tycker inte den är lika bra. Efter tvätt kan man smörja in med olja.
Vet inte Muminmage vad det kunde ha varit för svart? Kan grytan ha varit behandlad med något eller månne det bara var något gammalt inbränt?
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Boa » 13 jan 2013, 23:40

kallas det stålull måntro :hm:

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Boa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Peetra » 14 jan 2013, 09:17

Bild Sånhär, Lysis?

hur svårt är det att få gjutjärnspannor rena om man glömmer diska dem genast då?
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re: Såndär vit stekpanna från teveshop / ...och Gjutjärnspan

Oläst inläggav firefly » 14 jan 2013, 12:28

hur är det att använda gjutjärn på keramisk spis?

mina teflonpannor håller inte heller för nåt i världen. fast man satsar på en dyr så får man slänga den inom nåt år.. slöseri med pengar som nån skrev..
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Lysmasken » 14 jan 2013, 17:40

Stålull ja, säkert heter det så :) Men inte sånt som löddrar, inte patapata! (Jag frågade mina jobbkompisar idag o de kundet inte heller komma på vad det hette ;D ) Den där som Peetra lade upp på bild lämpar sig inte riktigt för den "löser upp sig", trådar till sig efter en tid, behövs gärna en lite hårdare variant :)

Om man glömmer att diska dom ställer man dom i blöt så nog går det sen, mha stålull t ex :) Eller en diskborste :wink:

Man kan använda gjutjärn på keramisk spis men inte på induktionsspis (tror jag, rätta mig om jag har fel! Alltså har själv keramisk spis så det vet jag att går bra)
Låt alla blommor blomma!

Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Muminmage » 15 jan 2013, 11:53

Jag hade säkert tomat i den där linsgrytan som gjorde att det kom svart från grytan. Eftersom det var en rätt ny gryta tror jag inte där fanns så mycket gammal inbränt i den :) Jag TROR att gjutjärn ska gå på induktionsspis - allt som man kan fästa en magnet undertill på går ju på induktion och gjutjärn borde väl dra till sig magneter? Har inte testat dock (vi har induktionsspis) utan vår gryta har fått stå bortglömd så länge :oops: Borde verkligen skrubba upp den, olja in den och testa på nytt vad som händer!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Vikke » 15 jan 2013, 12:01

Gjutjärnsgryta och -panna går utmärkt att använda på induktionsspis. :nicka:
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12