Någon som sålt själv sin bostad i höghus?

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Någon som sålt själv sin bostad i höghus?

Oläst inläggav Azzi » 23 feb 2013, 13:24

Någon som kan tipsa om alla de steg som finns då man säljer själv sin bostad? Vilka papper behövs, viktiga saker att komma ihåg? Anna
Azzi
Silvermedlem
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 04 sep 2009, 15:52

Re: Någon som sålt själv sin bostad i höghus?

Oläst inläggav Fisktärnan » 23 feb 2013, 18:40

HUR ETT HUSKÖP GÅR TILL
- Parterna diskuterar försäljningspris och övriga villkor muntligt.
- Säljaren kan redan i detta skede presentera utdrag ur fastighetsregistret, gravationsintyg (rasitustodistus) och lagfartsintyg (lainhuutotodistus).
- När parterna har kommit överens, skickar köparen säljaren ett skriftligt köpeanbud och erlägger en handpenning, vanligtvis omkring 10% av köpesumman.
- När parterna är redo med finansiering och övriga förberedelser skrivs ett köpebrev med köpvittne.
- Äganderätten överförs enligt köpebrevet när hela köpesumman är betald. Tills dess ansvarar säljaren för försäkringar, skatter, vederlag osv.
- Köparen ansvarar för överlåtelseskatt och ansökan om lagfart för köpet inom 6 månader efter att köpebrevet underskrivits.

Exempel på alla dessa papper kan man säkert få på t.ex. en bank av sin rådgivare eftersom de gör sådant här titt som tätt.
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 16 aug 2010, 13:49

Re: Någon som sålt själv sin bostad i höghus?

Oläst inläggav Azzi » 23 feb 2013, 20:48

TACK!!!!!! WAU!!!! Jag är såå osäker på hur jag ska klara detta.. Pappren finns väl hos husbolagets disponent och kan beställas av honom. Det är pappersbestyren som skrämmer mest.
Azzi
Silvermedlem
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 04 sep 2009, 15:52

Re: Någon som sålt själv sin bostad i höghus?

Oläst inläggav Miles » 26 feb 2013, 22:58

Att sälja hus och att sälja aktie i bostadsbolag är två helt skilda saker. Antar att det i detta fall gäller det senare. Är då fråga om värdepappershandel (glöm allt som heter köpvittne, lagfart, gravatationsbevis, fastighetsregistersutdrag m.m). Fisktärnan hade i princip rätt angående skedena i en fastighetsaffär (husköp) men kommenterar inte det här.

Aktieaffär har inga direkta formkrav (vilket fastighetsaffär har). Det som man kan börja med är att kolla var aktiebrevet fysiskt är (oftast i bankfack) och se till att det inte är pantsatt för lån el.dyl. (i såfall måste man separat skriftligt få avtalat med banken t.ex. att de överlåter aktiebrevet mot att köparen betalar köpeskillingen). Aktiebrevet är ett direkt värdepapper.

Från disponenten begär man alla papper som finns på bolaget: viktigast är disponentintyg (varifrån det bla framkommer vem som står som aktiernas ägare). Sen behövs 5-årsplan för reparationer, energibevis, bolagsordning, senaste bokslut med verksamhetsberättelse.

Köpebrevet får man göra upp hur man vill men finns bra mallar på nätet (eller så köper man endast denna tjänst av någon). Man kan komma överens om vad man vill men ofta är det bra att skriva in om betalning, äganderättens övergång (helst när helanköpesumman är betald), tillträde m.m. Handpenning/ delköpesumma kan användas men är inte obligatoriskt.

Inget krångligt bara man är noggrann och vet vad man gör. Finns ändå en del fallgropar som man helst skall undvika (t.ex. ev. Inlösningsklaus kan göra livet surt för både köpare o säljare). Vill man sova lugnt så anlitar man en fastighetsmäklare som har AFM examen...
Miles
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 feb 2009, 12:26




Återgå till Hem, hobby och trädgård

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster