systemkamera-tips vid köp

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

systemkamera-tips vid köp

Oläst inläggav Egon » 20 mar 2013, 09:17

vi funderar på att köpa en systemkamera och sku vilja ha hjälp av nån som vet bättre än oss :blink:

De vi funderar på är: Canon Eos 1100D 18-55 mm DC för 299 euro eller en Nikon D3100 18-55 mm för 349 euro (TM testvinnare)

Vilken tror ni är bättre? (Nikon ser mer proffsig ut på bild). Har ni andra förslag?

Vi är ju bara hobbyfotografer och vill inte satsa nå stora summor.
BildBild BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: systemkamera-tips vid köp

Oläst inläggav Vikke » 20 mar 2013, 11:22

Vi har en Nikon D5100 med 18-105 mm objektiv, alltså inte "standardobjektivet" som brukar komma med. Vi har varit supernöjda med kameran. Vi har dessutom köpt ett makroobjektiv för att få ordentliga närbilder.

Andra tips har jag tyvärr inte för är också en hobbyfotograf. Har dock nu blivit så intresserad av fotografering att jag anmält mig till en fotokurs. :tummenupp: känns onödigt att ha en systemkamera då jag alltid använder auto-funktionen, men nu ska det bli ändring på det. :nicka:
Senast redigerad av Vikke 20 mar 2013, 15:24, redigerad totalt 1 gång.
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav borgbacken » 20 mar 2013, 13:13

Just dom två modellerna som du räknar upp är det inte speciellt stora skillnader på. Det är litet av en smaksak, om canon eller nikon känns bättre i handen. Själv har jag en nikon.

Kamerahuset d3100 och 1100D räcker bra för en hobbyfotograf, de dyrare kamerahusen har en massa mer eller mindre nödvändiga funktioner som svängbara displayer osv. Men dessa basmodeller har nog de flesta finesser du kan tänkas behöva!

Objektiven som är 18-55 mm kan man ta riktigt ok "vardagsbilder" med, men den zoomar inte alls långt. Så vill man ta naturfoton eller annat som tas på längre avstånd är nog ett större objektiv värt att fundera på. Vi har en nikon D3100 med 18-55 mm och 55-200. Är på jakt efter ett objektiv som skulle vara nånstans där emellan (jobbigt att byta objektiv mellan varven... :roll: ), men så pass amatör är jag att min kunskap slutar här :wink:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Egon » 20 mar 2013, 14:50

Tack för era svar! Vad kan ett lite större objektiv till en Nikon tänkas kosta?
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamuu_84 » 20 mar 2013, 15:17

Objektiv finns i många olika prisklasser...man kan köpa original objektiv eller alternativt t.ex tamron. (Ett annat märke som gör objektiv till både Canon och Nikon) De är oftast förmånligare men någon hundralapp får man nog vara beredd på att satsa. Sen finns det ju många olika "kvaliteter" så det är nog egentligen bara vad man trivs med.. För att komma igång och att ta mest vardagsbilder klarar man nog sig med 18-55mm.

Man kan köpa kamerahuset skilt eller köpa ett paket där det oftast medkommer ett 18-55. Det brukar vara lite billigare än att köpa dem separat.

Sen får man köpa till vartefter man kommer underfund med vilka typer av bilder man vill ta. T.ex makro (närbilder), porträtt, landskap osv. Själv är jag också bara en hobbyfotograf och har en Canon 600D som jag trivs med (mycket tack vare den svängbara skärmen som underlättar i vissa situationer). Har ett 18-55mm, 55-250mm, samt ett 100mm makro objektiv samt ett 24-105mm med dessa kommer man väldigt långt. Det enda jag i nuläget saknar är ett vidvinkel objektiv ( även kallat fisheye) som gör att när man fotar t.ex landskap får man mera med på bilden eftersom den fotar så brett.

Det enklaste är nog att testa de olika kamerorna och se vilken som känns bäst i handen. Objektiv kan man köpa till senare och har man tur kan man hitta begagnade rätt förmånligt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mammamuu_84
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Vikke » 20 mar 2013, 15:26

Vi köpte vår Nikon som paket med 18-105 objektiv just för att slippa byta så ofta, den zoomar lite mer än 18-55 objektivet.
Kotten 06/10
Sprattlet 08/12
Vikke
Guldmedlem

Oläst inläggav Egon » 23 mar 2013, 19:17

Det blev en Nikon 1 J2 med två olika oblektiv. Har inte hunnit prova den så mycket ännu, men den verkar nog bra!
Användarvisningsbild
Egon
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Hem, hobby och trädgård