Få bort mossa från gräsmattan

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Få bort mossa från gräsmattan

Oläst inläggav Malin E » 28 apr 2013, 14:12

Vi köpte hus i februari och fick flytta in vid påsken. Nu när snön smält bort och gräsmattan har kommit fram så ser man att det finns en hel del mossa på gräsmattan har nån tips hur man får bort de. Märkte att när man krattar så lossar det ganska lätt men det är ganska mycket jobb att ta bor det förhand :hm:.
Är det nån som har testat Moss Gti http://www.ltt24h.fi/tuote/Moss%20gti%201l%20sammaleenpoistoon/7312600284944/?gclid=CLSSvraq7bYCFe93cAodKGAAzA
Fungerar de eller tar det inte bort allt nån som vet?
Pojke 10/03 Pojke 03/06, Flicka09/08
http://malins-dag.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Malin E
Stamgäst
Stamgäst

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Få bort mossa från gräsmattan

Oläst inläggav ursula » 28 apr 2013, 22:25

Inte just den produkten, men nånting som hette ungefär "sammaleisen nurmikon kevätlannoite". Det fungerade i bemärkelsen att mossan tog stryk, men nån fin gräsmatta blev det inte hos oss.
Växer det mossa bland gräset kan det vara en lösning - gräsmattan ser lite gles och brun ut till nytt gräs tar över - men i mitt fall blev det bar mylla där var mossan varit och trots försök aldrig nån snygg gräsmatta. Efter det här och några till försök räknas nu allt grönt utom maskrosor som gräsmatta. ;)
Storebror 12/07, Mellansyster 10/09, Lillebror 05/12
Användarvisningsbild
ursula
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 29 apr 2013, 12:55

Lite samma erfarenhet har. Medlet tog nog dod pa mossan men inte blev det någon fin grasmattan trots forsok. Nu later vi mossan harja fritt. Mossan ar gron och fin och mjuk att ga pa sa hellre det an tistlar och annat ogras som kan komma istället :angel:

Jag ar absolut ingen tradgardsexpert men jag tror att det enda som hjalper om man vill ha en fin grasmatta ar att ta bort allt och sedan sa om hela gräsmattan. Det hade jag tankt att vi skulle gora efter att vi byggt ut vart hus och grasmattan anda antagligen ar ganska forstord.

Var grasmatta ar dessutom alldeles gropig och ojamn pga mullvadar som helt har invaderat oss sa den ar ett ganska hopplost projekt med eller utan mossa.... :cool:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Sweetwillow » 29 apr 2013, 15:23

:hm:
Borde ju hjälpa att lufta gräsmattan? Att använda en mossrivare t.ex.
Och att gödsla mattan ordenligt.
Busarna 06/07, 09/08 & 10/10!

Ab imo pectore ♥ - min blogg
På Twitter
Användarvisningsbild
Sweetwillow
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Ia » 29 apr 2013, 17:18

Om du använder samma kratta över mossiga och mossfria delar av gräsmattan sprider mossan sig lätt, så ha använd skilda krattor!
Storebror 10/2003, mellansyster 9/2005, lillasyster 10/2008
Ia
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Fisktärnan » 01 maj 2013, 19:36

Jag skulle tro att det gäller att kalka, gödsla och lufta. Mossan vill gärna växa där det är dåligt med solljus och för lite näring. Björkar lär vara ena baddare på att suga ut näringen ur omkringliggande gräsmatta, så har du björkar gäller det att gödlsa frikostigt varje vår. Och lufta. Det ska finnas någo sorts skor man kan göra det med, typ specialdesignade spikskor liksom. Ska själv se om jag hittar såna, ska inom kort inleda Krigen Mot Mossan...
Bild

Bild
Fisktärnan
Guldmedlem

Oläst inläggav Oozi » 03 maj 2013, 16:11

I vårt förra hus hade vi samma problem...räfsa, räfsa räfsa... :curse: googlade och fick tipset att hälla ut finfördelad aska över mossan då det regnar. Eller hälla ut aska och vattna på...detta kan man fortsätta med även på vårvintern men då häller man det bara ovanpå snön. Tycker själv att det hade effekt...gick också med grepen o pickade i mossan.
Bild
Oozi

Oläst inläggav fjings » 09 maj 2013, 18:48

Fick just rådet att räfsa och sedan kalka gräsmattan för att få bort mossa. Så har tydligen min morfar gjort i alla år. Om det funkat? Ingen aning. Men jag ska i alla fall testa...! :o)
fjings

Återgå till Hem, hobby och trädgård