Stokke-stol tillverkad 2009 kopt som ny 2013 - fel i vara?

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Stokke-stol tillverkad 2009 kopt som ny 2013 - fel i vara?

Oläst inläggav lulu75 » 23 maj 2013, 12:31

Hej!

Skulle behova lite asikter om vad som enligt er ar ett fel i en vara.
Min situation ar följande. Jag har kopt en Stokke-matstol pa internet fran en firma i Sverige. Det var det sista exemplaret som firman hade kvar eftersom Stokke inte langre tillverkar just denna farg. Jag var supernojd nar jag antligen hittade stolen eftersom jag redan hade sokt ett tag! Stolen kommer fram med post i en Stokke-lada som ser ut att ha varit oppnad tidigare och fasttejpad pa nytt. Nagon har skrivit med tusch att ladan innehaller en annan farg an den jag bestallt men inuti ar den stol med den farg jag ville ha. Jag borjar titta pa stolen och ser att flera delar har hack och skrapmarken. Skruvarna ar klibbiga och fargen flagnar fran dem. Far kanslan att stolen ar gammal och varit i användning. Jag kontaktar firman som erbjuder sig att ersatta de delar av stolen som har skavanker och i den vevan kommer det fram att stolen tillverkats i februari 2009. Tiden gar och inget hander sa jag skriver till firman for att fa info om vad som pagar och begar ocksa prisavdrag eftersom det, enligt mig, finns saker som tyder pa att stolen ar gammal och varit i anvandning fastan jag forvantat mig att kopa en ny stol. Firman nekar till prisavdrag och skickar mig de nya delarna som jag fick per post tidigare i veckan.

"Skonhetsfelen" pa stolen ar alltså avhjalpta men jag ar overtygad om att stolen varit använd, t.ex som visningsexemplar. Och den ar over 4 ar gammal! Och det ar det som ar mitt problem nu. Kan jag insistera pa detta, att stolen ar gammal och att priset darfor borde bli nedsatt? Jag tycker att jag borde ha ratt till det. Koper jag en billig stol fran Ikea sa accepterar jag att det kan finnas skavanker men det ar inte sa farligt. Men koper jag en Stokke-stol for 1800 SEK, da tycker jag att jag har ratt att forvanta mig felfri kvalitet, att den ar ny och oanvänd! (1800 ar priset for enbart stolen utan accessoarer, moms, frakt osv sa jag har betalat dyra pengar tycker jag sjalv).

Firman forsvarar sig med att saga att det inte finns nagra arsmodeller pa stolarna och att det alltsa inte syns att den ar tillverkad 2009 och att just denna farg inte saljs sa ofta och att det var orsaken till att de hade en stol kvar.

Jag tycker detta later mycket mysko. Jag tror att det redan var i högstadiet som man larde sig att principen for en affarsverksamhet som har varor i lager ar first in, first out. En vara som kommer forst in, saljs alltsa till forst. Menar firman att de inte salt en endaste Stokke-stol av denna farg sedan 2009/2010?? Och att det darfor finns en sa gammal stol kvar? Na, det dar tror jag helt enkelt inte pa :nepp: men har ju forstas inte nagra bevis...

Vad tycker ni?

Tack pa forhand! :thx:
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Re: Stokke-stol tillverkad 2009 kopt som ny 2013 - fel i var

Oläst inläggav vero » 23 maj 2013, 15:43

Jag köpte en stokkestol till lillisen i feb/mars. Efter en vecka så hade träet spruckit där babyinsatsen är.Vi kontaktade butiken som tog kontakt med stokke. Nu i veckan ringde vi till butiken att vi inte hört något från Stokke. Skulle ta 6-8v att behandla :roll: Vi skickade serienumret, garantin var inlagd på stokkes sidor, och även bilder på stolen. Nu då vi kontaktade butiken skulle vi få hämta en ny stol, men från stokke har inget hörts :sneaky: OK, stolen fungerar helt bra, men inte skall man betala dyrt för att stolens trädelar skall spricka :shock: Färgen är någon mörk duvblå...kanske samma som du köpt?

Låter nog mysko, detta med kladdiga delar, jag skulle nog reklamera och försöka få ngt tillgodo. Om de säljer stolen som ny och oanvänd, ochh den använts så är det rimligt att gå ner i priset.Finns ju serienumret under stolen. Man kan ju kontakta Stokke och fråga om stolen varit i användning, dvs om någon matat in numret för att ta del av deras garanti? Fast å andra sidan så har ju inte Stokke skött sig så bra enligt vår erfarnehet :roll:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 24 maj 2013, 21:39

Vi har två vita stokke stolaroch den nyare som blev köpt åt lillebror för ett år sen ungefär har samma fel som veros stol. Jag hade hört redan innan vi köpte den första att just de vita stolarna har haft mycke fabrikationsfel, men vår första hade inteialla fall, den har hållit fint!

Har en bekant som jobbar på babystyle här i vasa och hon sade att de nog är bara att komma in me den (hr bara inte kommit mig för), de lär vara mycke fabrikationsfel med stokkes stolar. Speciellt dom som e vita till fägen!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav lulu75 » 25 maj 2013, 09:41

Tack for era kommentarer! Var stol ar korsbarsfargad. Storasyster har en likadan och vi har varit jattenojda med den.

vero skrev:Låter nog mysko, detta med kladdiga delar, jag skulle nog reklamera och försöka få ngt tillgodo. Om de säljer stolen som ny och oanvänd, ochh den använts så är det rimligt att gå ner i priset.Finns ju serienumret under stolen. Man kan ju kontakta Stokke och fråga om stolen varit i användning, dvs om någon matat in numret för att ta del av deras garanti? Fast å andra sidan så har ju inte Stokke skött sig så bra enligt vår erfarnehet :roll:

Jag har visserligen redan fatt till godo da de skickat nya delar och med tanke pa din erfarenhet har de varit ganska snabba. Pa mindre an en manad har de fixat delarna men a andra sidan har jag varit en riktigt besvarlig kund och mailat dem regelbundet :lipa: I mitt fal ar det nog inte heller fabrikationsfel, inga sprickor och sa. Min teori var att stolen varit i anvandning av firman själv, som visningsexemplar eller som kundstol i ett kontor eller liknande. Med tanke pa att stolen ar gammal och att jag nu fatt 4 tradelar ersatta (plus skruvarna) borjar jag luta mot den teorin att den har stolen varit den som man tagit delar ifran nar andra har reklamerat om skavanker pa sina stolar. Till sist har man ju da en stol dar nastan alla delar har nagot fel. Men en san stol ska ju nog inte saljas som prima vara. Jag tycker att det ar att lura kunden. Och med tanke pa att stolen ar gammal ville jag, forutom att delarna byttes ut, ocksa ha priset nersatt men det kanske ar for mycket begärt... Nagot i magbottnet sager mig nog att den har firman inte har helt rent mjol i pasen....
Tre gullungar 2010, 2012, 2015
lulu75
Supermedlem
Supermedlem

Återgå till Hem, hobby och trädgård