Funderar på att bygga hus...

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Funderar på att bygga hus...

Oläst inläggav Dennis » 04 jun 2013, 19:35

Vi bor för tillfället i Vasa i en 75m^2 trea, vi funderar på att sälja den och flytta till Malax för vi kommer båda från det hållet (mer eller mindre) då vi har tvillingar på väg så känns den här lägenheten liten. Funderar allvarligt på att bygga nytt istället för att köpa, priserna på hus verkar ha gått upp och man kan få ett nytt hus för samma pris som ett byggt på 80-talet. Iallafall om man köper via Älvsbyhus, deras Lohiatar-modell ser intressant ut. Nån annan här som tagit från dom?

Det jag märker är att deras hus ej använder golvvärme och bergvärme, vilket jag uppfattat som den effektivaste metoden på marknaden (denna uppfattning är ej vetenskaplig eller empiriskt stödd), istället kör dom med frånluftsvärmepump vilket jag finner vara ett intressant koncept. Fast om det står sig emot bergvärme vet jag ej... Är det någon här som har erfarenhet av något av dessa värmesystem i sitt hus, och vad har ni för uppvärmningskostnader isåfall? Jag är väldigt mån om att få ett effektivt och ekonomiskt hus ur energisynpunkt.

Andra leverantörer av hus vore också intressanta, jag är ingen byggare så detta med nyckelfärdigt lockar, men jag antar att fast man köper elementhus el. dylikt så kan man använda sig av ett byggföretag för samma pris. Var har ni själva använt och vad blev kostnaderna? Något i 130-160m^2 klassen kollar jag på. Teritalot hade fina hus, deras Carolina 159 var väldigt vackert, men vad det skulle kosta att få ett sådant byggt har jag inte den blekaste aning om, ej heller vilket uppvärmningssystem det är gjort för osv. Skickat en hög frågor till deras representant dock.
Dennis

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Funderar på att bygga hus...

Oläst inläggav Karpalo » 06 jun 2013, 11:40

Sen är ju många hus sånt som behöver renoveras också. Kan dock meddela att även Malaxtomterna som finns att få tag på börjar vara löjligt små (enligt mitt tycke). Har inte hört så mycket om just Älvsbyhus, annat än att det var ju massor med krångel i Sverige med dem. Jaja.. går själv i byggtankar o har väl kanske inte så mycket vettigt att komma med. Tänkte väl i alla fall bara säga att om ni väljer Malax så får ni det nog riktigt bra :tumme:
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav Dennis » 06 jun 2013, 13:31

Jag har sett privata annonser där tomter på ca 5000m2 säljs iallafall, något sådant vore passligt för oss skulle jag tycka. Jag vet inte om man får några fördelar om man tar från kommunen (typ dom har färdigt fixat med avlopssanslutning) eller om det tillkommer några avgifter/skatter om man köper en tomt privat för den delen.
Dennis

Oläst inläggav Karpalo » 06 jun 2013, 13:40

Dennis skrev:Jag har sett privata annonser där tomter på ca 5000m2 säljs iallafall, något sådant vore passligt för oss skulle jag tycka. Jag vet inte om man får några fördelar om man tar från kommunen (typ dom har färdigt fixat med avlopssanslutning) eller om det tillkommer några avgifter/skatter om man köper en tomt privat för den delen.

Så mycket vet jag iaf att i Korsholm där vi ska bygga så drar kommun alla anslutningar (man betalar anslutningsavgiften själv dock) o sen gör dom vägen till tomten. Sånt hamnar man väl kanske att göra själv då det är privat, såvida inte de som säljer har nån deal med kommun eller man dealar själv.

Får jag förresten fråga vem ni är? Du behöver inte svar men jag blev lite nyfiken då jag e hemma från Malax själv :lipa:
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav Dennis » 06 jun 2013, 15:22

Jag kan skicka PM om det.
Dennis

Oläst inläggav Dennis » 11 jun 2013, 19:29

Är det någon som vet vad det kan kosta att bygga egen avloppsanläggning? Tomten vi kollat på har inte kommunalt avlopp så egen lösning måste till. Finns det någon lokal firma man kan fråga om detta för en offert?

Också till alla era byggare, vad kostade det att förbereda marken till huset? Dränering och jämning och vad som nu krävs innan byggarna kommer?
Dennis

Oläst inläggav Dennis » 15 jun 2013, 11:38

Har några kommentarer att göra ang. olika tillverkares service och jag känner jag behöver skriva av mig i ren allmänhet för att få lite ordning i huvudet.

Teri-hus har nu inte hört av sig med nån offert eller dylikt, hörde dom fick avskeda 18 pers, kanske man borde vara mera responsiv mot kunder då och åtminståne erbjuda offert.

Älvsbyhus representanten svarade på första mailet och gav offert, men inte på några följdfrågor om kamin osv. Ska väl ändå åka och kolla på deras demohus och se om det är något att ha. Dom har ju billigaste paketet men jag vill se hur det ser ut, och jag vill inte ha någon frånluftsvärmepump så det måste räknas in då jag vill ha bergvärme, de har inte heller golvvärme, men om man har ordentliga radiatorer så borde väl vara OK ändå. Funderar ifall nån fem-före offert vore möjlig här också så kan man lägga egna golv och sånt, bl.a. klinkers i hallen och köket vore intressant.

Annars ligger Hartman hem högst just nu, bästa responsen därifrån och har fått offert, trevlig säljare som försöker tala svenska fast han inte är så bra på det (men man fattar nog allt). Deras fem-före offert på den annars vackraste husmodellen jag sett (deras diamanthem jubileumsmodell A) och den var väldigt komplett med installerad bergvärme och borrhål, alla maskiner och sånt var också klara men inte alla monterade tror jag. Sprängde tyvärr budgeten... så jag funderar ifall jag borde ta en optimi-leverans eller uppvärmningsklar istället och göra så mycket arbete jag kan själv (allt förutom att dra el, vvs och badrummet borde man väl kunna göra?). Nån här som tagit optimi-leverans eller liknande och kan beskriva mera om processen? Vad ger jag mig in på?

Dom har annars ett billigare hus som kanske är mera realistiskt för oss, men det väcker inte samma vill-ha känsla, men 167000 nyckelfärdigt är inte dåligt, fast jag tror jag vill ha fem-före och lägga mellanskillnaden i ett garage isåfall.
Dennis

Oläst inläggav Mellie » 17 jun 2013, 20:37

Det är ju nog oftast så att man får vad man betalar för. Älvsby är billiga av en orsak; de har sparat in på allt. Dels är det stora serier, inga tillval. Dels är det billigaste billiga material, låg takhöjd, tunn isolering. Det är ju något man bör tänka på eftersom man betalar uppvärmningen varje år till skillnad från engångsinvesteringen som huset är. Terihus har väldigt bra kvalitet, men så är de dyra också. De övriga ligger väl någonstans där mitt emellan. Gällande avlopp bör man nog tänka till innan man börjar fixa något eget system. Infiltreringsbäddar ska förnyas med 10 års mellanrum plus att de ska skötas kontinuerligt = kostar pengar och är jobbigt. Att ha sluten tank betyder att den ska tömmas många gånger per år = dyrt. Om man kan få kommunalt avlopp är det nog den bästa lösningen. Man kan även fundera på ett system med fastighetsspecifik pumpstation om ens hus ligger inom någon km:s radie till en befintlig avloppsledning. Det finns skruvpumpar som klarar av att pumpa avloppsvattnet upp till 5 km. Ifall det intresserar kan du läsa mera på www.sktsuomi.fi. Man kan med detta system även gå in för att grunda ett vattenandelslag tillsammans med sina grannar om de också har samma problem och på så vis få ner kostnaderna.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mumintrollet » 18 jun 2013, 08:57

Vill bara påpeka att uppvärmningskostnaderna i ett älvsbyhus inte är större än i andra hus, snarare lägre.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mumintrollet
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Dennis » 20 jun 2013, 07:22

Var till Hartman hus igår och fick två offerter. Tyvärr verkar det fina huset bli allt för dyrt hur man än gör, vi hoppas på en total budget runt 220-230 tusen och det går inte med detta hus hur man än gör. Deras andra modell Bofinken 137 är mycket, mycket mera attraktiv ur prisperspektivet.

Fick ett riktigt bra fem-före-färdigt paket med inbyggd bergvärme och garage, med de priserna tror jag vi kan lyckas hålla vårbudget med en bra marginal t.om. vilket ju behövs om det ska till trädgårdskostnader osv.

Vi har också bestämt oss att ta en mindre tomt runt 2000m2 med kommunalt avlopp m.m.
Dennis

Oläst inläggav Gosan » 02 jul 2013, 19:58

Mellie skrev:Terihus har väldigt bra kvalitet, men så är de dyra också. De övriga ligger väl någonstans där mitt emellan.

Vi tog offerter från 5 olika företag; Terihus, Kannustalo, Jetta-talo, Simons element och Jukka-talo. Vi hade en egen ritning som var en blandning mellan en modell från Terihus och en från Kannustalo. Överlägset billigast var Terihus. Jukka-talo var dyrast och det var ganska uppenbart att de ville sälja sina egna modeller, inte ett hus med mansardtak. Simons element var nästbilligast och Jetta-talo tror jag var i mitten. Eller så var Kannustalo i mitten, minns inte säkert. Hur som helst, så även till den näst-billigaste offerten, alltså mellan Terihus och Simons, skilde det 10 000-tals euron. Vi tog offerter hösten 2010 med leverans våren 2011.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Gosan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Cupcake » 03 jul 2013, 07:41

Jag träffade för en tid sedan ett par som byggt Älvsbyhus med bergvärme. Jag tror det var första Älvsbyhuset med bergvärme åtminstone i Finland. Försäljaren Dennis Rönn borde känna till det, eftersom det är på hans område.
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Jeje » 03 jul 2013, 17:31

Vi flyttade in i vårt Luonnotar, Älvsbyhus i december 2007. Enda jag har att klaga på är att grovköket är så litet... Speciellt med 3 barn. Det skulle enkelt ha kunnat lösas med att bygga i nått av deras mindre garage och inrett det till grovkök... Sen har jag hört (bara ryktesvägen) att man idag kan välja att ta till en takstol så blir det ju större. Sen måste jag även hålla med Mumintrollet att det är nog inte nå högre värmekostnader snarare tvärtom. Speciellt då vi har en nunna installerad (eldas vintertid oftast varannandag). Då vi har jämfört med bekanta med ungefär samma storlek på hus har vi ungefär samma elräkningar, bara det att i vår ingår uppvärmning och de har nått annat alternativ typ pellets.
Bild
Bild
Bild
Jeje
Silvermedlem

Oläst inläggav Dennis » 09 jul 2013, 13:12

Här har det gått fram sen sist. Vi tog Bofinken 137 via Hartman + deras garage på 43m2.

Vi tog ett fem före färdigt paket (+monterade våtrum) och fick installerad bergvärme med i priset. Deras fem-före paket inkluderade också material till golv och kök m.m. och kostade ungefär samma som Kastellis fem-före offert som ej inkluderade något material. Gick inte att slå helt enkelt. Samt 5000 euros presentkort till Hartman så vi vet var vi får färg m.m. Fick en högtryckstvätt och motorsåg som present också.

Tomt på emausområdet i Malax är införskaffad, i helgen åker jag och farsan och röjer undan skog (tur man fick motorsåg!) sen blir det att vänta på att semesterfinland vaknar till så saker och ting kan börja röra på sig, allt förberedande, bygglov osv ska vara färdigt tills början i september då grunden ska gjutas.
Dennis

Oläst inläggav Lysmasken » 09 jul 2013, 20:18

^ :tummenupp:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg