gröna larver

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

gröna larver

Oläst inläggav firefly » 10 jun 2013, 11:18

behöver tips på hur man blir av med små gröna larver som äter blad/löv på buskar!!

hade dem ifjol på några krusbärs- och vinbärsbuskar, iår är de på brudspireorna, de har ätit upp halva "häcken" nu och jag har sprutat tallsåpavatten, men tycker de inte försvinner. igår märkte min man att de var på väg till vår lind som är bredvid spireorna, och jag vill nu stoppa dem till varje pris innan de äter upp linden för den är så fin och mår bra nu.

vill helst inte använda gift.
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Re: gröna larver

Oläst inläggav Humlan » 10 jun 2013, 14:04

Hmm, månne det är spirealarv? Min arbetskompis sa att dom hade såna på sina buskar. Gröna larver som äter blad och som man inte kan göra något åt. Dom lär ska försvinna av sig själva efter något år. Vet inte alls om det är samma eller om det ens stämmer det hon sa.
Tre fina barn födda 2003, 2010 och 2011.
Användarvisningsbild
Humlan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav vero » 10 jun 2013, 14:14

Ingen expert, men vad ströt man aska emot? Min mor har nog satt aska runt vinbärsbuskar, för hennes blev helt bladlösa ett år :hm:
BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
vero
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav borgbacken » 10 jun 2013, 21:44

^ Mot någå bladloppor/ kålflugor som äter upp bladen, dom lägger sina ägg sedan i jorden. Vill man få bukt på såna strör man kalk eller aska på jordytan så lägger de inte ägg.

Såhär står det i min bok Bästa trädgårdshjälpen:
"För bekämpningens skull är det viktigt att kunna skilja på fjärilslarver, stekellarver och skalbaggslarver. Fjärilslarver har tre par bröstfötter närmast huvudet och ett till fyra par bukfötter mitt på kroppen, plus ett aista par analfötter som de håller sig fast med. Stekellarverna har minst fem par bukfötter. Skalbaggslarverna har bara tre par ben närmast huvudet, om de ens har några."

I ett tidigt skede går larverna att bekämpas biologiskt med bakterier (Bacillus thuringiensis) "Turex".
Att i ett ridigt skede försöka hitta fjärilsäggen och klämma sönder dem är ett sätt.
Det finns också feromonprodukter (fjärilarnas egen sexualdoft) som man kan använda sig av som förvirrar parningen och får dem att hitta sin värdväxt. Man kan också på hösten sätta limringar runt stammen som förhindrar larverna från att klättra upp i utsatta träd (detta funkar knappast så bra på buskar kan jag tänka mig).

Skalbaggslarver kan bekämpas biologiskt med nematoder ( en viss sorts ringmask), men detta bör ske innan larverna blivit för stora (april-maj). Nematoderna dör sedan då de inte har något mera att äta.
Pyretrum preparat kan användas för att döda både skalbaggar och deras larver (inte jordlevande!)
Husmorstips: Lägg ett lakan underoch skaka ner baggarna. Kläm sedan söder dem eller lägg hela lakandet i frysen så att baggarna dör. Ett annat är att lägga brädor nere vid roten av växten, där gömmer sig sedan baggarna och man kan lätt fåga dom under dagen då dom vilar. Man kan även pensla stammar och undersidan av blad med tabasco.

Mot stekellarver kan man använda pyretrumpreparat.
Husmorstips: Samla larver och ägg och frys eller koka ihjäl. Vattna ofta på närliggande myrsamhällen så att det får dom att flytta närmare den skadade växten.

Hoppas du fick lite tips och lycka till med utrotningen!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav firefly » 11 jun 2013, 13:45

försökte googla lite igår, och jag tror det är nån sorts stekel.
läste om pyretrum, klassat som miljöfarligt och allt möjligt så det är uteslutet.

tabasco kanske ja kunde prova på linden så de inte far på den iaf..

äter myror larverna?
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav borgbacken » 11 jun 2013, 14:42

Ja det gör dom enligt min bok i alla fall.

Testa tabascon!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav firefly » 07 nov 2013, 01:38

Måste berätta hur det gick..
Jag bombade spireorna och linden med vatten/tallsåpa, gjorde starkare och starkare blandning för varje gång :twisted: och de jävlarna försvann! Halva buskaget klarade sig och innan sommaren va slut så kom de "uppätna" spireorna igen och grönskade.
Får se hur det är nästa år i trädgården..men ska vara välförberedd då med ett par liter tallsåpa :P
Tack för alla tips! :thx:
lilla gumman 110309
firefly
Supermedlem
Supermedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård