OM ATT BO I HUS MED SIMMBASSENG INOMHUS I SAMMBAND MED BASTU

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

OM ATT BO I HUS MED SIMMBASSENG INOMHUS I SAMMBAND MED BASTU

Oläst inläggav Polispussaren1974 » 20 nov 2013, 06:34

Hejsan!

Alltså som rubriken säger, så vill jag bara av nyfikenhet fråga, om här finns någon, som bor i hus med simmbasseng inomhus i sammband med bastun och då högst antagligen i hus, som är byggt på 60/70-talet, då det var poppulärt. Har egentligen i hela mitt liv, haft bekanta, som antingen haft, eller har ännu i denna dag, både boende i vånings, egnahemms och -radhus och gällande det sistnämnda, för det mästa så, att var och en bostad, har haft sin egna basseng i sammband med bastun, men även har jag upplävt, att var och en bostad, nog haft sin egna bastuavdelning, men från vart och -ett omklädningsrumm, har det gått en branddörr ut till en gemensamm, rättså stor simmbasseng och då, går man ju naturligtvis dit alltid med simmdräkt på. Man hör ju även om, att folk, som från början haft simmbasseng tex. i sin radhusbostad, har ändå tömmt och -täckt den tex. på grund av dyra upprätthållningskostnader, tex. att värma upp vattnet osv och gällande småbarnsfamiljer, har ju orsaken kunnat vara, att inte de små, skulle trilla i då morsan/farsan, inte vaktade, men i regel, är bassengerna nog i bruk i våningshus, om en sådan en gång byggts. Men alltså, vad tycker Ni, som kanske har erfarenhet av dylika, dvs har det varit svårt, att hålla den ren, har det till och med varit fuktproblem osv? På några, finskspråkiga forum, har jag helt nyligen sett diskusioner om saken och faktiskt, finns det till och med i denna dag folk, som tycker, att det är skojigt med den egna bassengen i huset, men förståss även dessa, som tycker, att det nog inte riktigt är huvud, eller fötter i en sådan, då det finns simmhallar med större bassenger och jag, kanske numera hör till de sistnämnda, fastän man då som barn, skulle har viljat ha egen simmbasseng, då vissa bekanta hade! Gällande sedan en Byggexperts perspektiv, mänade en sådan i en tidningsintervju, att på ett sätt, är det synd, att inte folk idag är intresserade av att bygga simmbasseng inomhus, då man ändå lärt sig av tex. 70-talets misstag, gällande tex fukt, luftkonditionerings och -dylika problem och nu är ju simmbassengstillbehören idag helt av annan klass, än då! En rättså "sällsynt" privatsimmbasseng, fanns ändå hos en bekant, dvs visserligen, skulle det finnas en sådan i alla bostäder i radhuset och gladerligen, skaffades bostaden, men icke, sa nicke, för just i deras, fanns visserligen till och med gropen, i vilken bassengen, skulle då i tiderna byggas, men någon av de föregående invånarna, hade ändå inte viljat ha den av en, eller annan orsak? I dethär fallet, spelade rörelsehindret och därmed även behovet av Fysioterapi även i vattnet en så pass viktig roll, att fastän man lävde på 90-talet, byggdes det ändå en simmbasseng och naturligtvis, totalrenoverades bastuavdelningen i samma väva och vattengympan, kunde hållas hemma och simmkalas likaså och alltid, flinade kompisen, då jag komm dit och simma och hade glömmt, hur svalt vatten, det är i bassengen, då man tyckte, att svalt vatten, bara piggar upp! Även de flesta våningshusbassenger man simmat i, har rättså svalt vatten, då husbolagen, inte riktigt har råd att hålla vattnet ens litet varmare, men även ett undantag, har man upplävt där! Men faktiskt, om någon har upplävt en dylik, så låt diskusionen bara överflöda och simma i bassengen utan möda, de, som en dylik har!
Polispussaren1974

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: OM ATT BO I HUS MED SIMMBASSENG INOMHUS I SAMMBAND MED B

Oläst inläggav Mellie » 03 dec 2013, 11:18

Orsaken till att man håller ganska sval temperatur på vattnet om man har en simbassäng i ett bostadshus är ju på grund av avdunstningen och risken för fuktproblem. Om man har vattnet varmare än 20 grader så blir det väldigt fuktigt inne vilket lätt orsakar fuktproblem i huset.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: OM ATT BO I HUS MED SIMMBASSENG INOMHUS I SAMMBAND MED B

Oläst inläggav Vikko » 21 okt 2014, 10:32

Har länge varit en dröm för mig att ha en pool i mitt hus. En dag, en dag!
Vikko

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Hem, hobby och trädgård