Var i Vasa/korsholm är bra att bo?

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Var i Vasa/korsholm är bra att bo?

Oläst inläggav mammamarzipan » 02 feb 2014, 22:48

Hej alla!
Jag och min man längtar att flytta från vår hyreslägenhet. Vi är inte från Vasa eller Korsholm men bor för tillfället i Vasa pga jobb. Vi behöver också stanna i dessa trakter med tanke på framtiden och arbete.
Nu undrar jag lite vad folk har för åsikter om Vasa vs. Korsholm. Var finns det bra sammanhållning/grannsämja? Gärna majoritet svenskspråkigt, inte för långt från Vasa centrum och gärna på norrsidan av Vasa eftersom släkten finns ditåt.

Vi har ingen brådska men jag tyckte att det kunde vara intressant att höra om folk har några tips här. Vi har barn, men inte ännu i skolåldern. Men svensk skola och daghem vore bäst. vi är inte anti finska heller, men svenska är ju bekvämare. Är öppen för både gamla hus och nybyggnad/tomt. Vi är mera vana att ha nära till någon butik och service men har inget emot landsbygdskänsla och en liten pendelväg.

Vad har folk för åsikter? Och jag försöker inte starta något kommunkrig! :) var snälla och sakliga, tack!
mammamarzipan

Re: Var i Vasa/korsholm är bra att bo?

Oläst inläggav borgbacken » 03 feb 2014, 10:38

Välkomna hit bara :tumme: Korsholm/ Vasa e bra ställe att bo på!

Det som är stor skillnad för familjer med småbarn Korsholm vs.Vasa, är att i Vasa får man sk "Vasatillägg" om man är vårdledig med småbarn, jag tror det är ett tillägg på ca 240 euro(?). Förutsätter också att man inte lyfter en lön samtidigt öven någon (rätt låg) gräns. I korsholm har man inte något extra tillägg. I Vasa finns det också en hel del klubbverksamhet för barn under skolåldern, både på finska och svenska men i denna verksamhet får inte heller korsholmbarn längre delta. I korsholm finns enbart några få församlingens dagklubbar, som enligt min försåtelse är rätt fullsatta... Dagisplatser är det vad jag försått bättre med i korsholm än i Vasa.

Svenskspråkiga lågstadieskolor finns det gott om i korsholm men alla svenska barn går därefter i korsholms högstadium (Smedsby, 600 elever) och bor man exempelvis ute i replot eller mot helsingby så blir bussresorna till och från skolan uppemot en timme långa. Lokaltrafiken i Korsholm är inget att förlita sig på heller om man inte är bosatt i smedsby, annars behöver familjerna allt som oftast två bilar om man inte kan samåka med sin andra hälft. I Vasa funkar bussförbindelserna mycket bättre. I Vasa finns 3 svenskspråkiga högstadieskolor (plus steiner), och lågstadieskolor.

Vill du bo norr om Vasa ska du kolla in Dragnäsbäck, Bobäck, Melmo (samtliga i Vasa) Böle (delas mellan vasa o korsholm) och Smedsby, Karperö, Kvevlax, Hankmo, Petsmo (alla i Korsholm). Hankmo fick just någon nominering som bästa by att bo i typ. Minns inte var jag läste det, såg det bara som hastigast. De har massor med aktiviteter för byborna o väldigt måna om dom. Petsmo ligger strax bredvid. Kvevlax har två egna butiker, bank, bibliotek, tre bagerier, lågstadium, dagis, församling mm, och på passligt avstånd. Karperö egen simstrand, nybyggd ungdomslokal, mycket bra lågstadieskola och stort daghem ny förskola -14, men inga butiker eller möjligheter att köpa matvaror, för detta måste man åka till smedsby som gränsar till. Smedsby har skolor och dagisar på båda språken, butiker, grillar, postkontor, bibliotek, hotell etc. I böle och Bobäck finns det fina nybyggda bostadsområden och massor med barnfamiljer, mycket nära till stan. I korsholm är det betydligt fler svenskspråkiga än i Vasabyarna. Smedsby är kanske den mest finska byn i korsholm.

Själva bor vi i Karperö och tycker det toppen! Vi har en ca 4 km väg till närmaste butik, bor riktigt nära simstrand och på gångavstånd från både daghem o skola, ishockeyrinkar och friidrottsplan. Smedsbys tjänster är nära, biblioteksbussen stannar varannan vecka precis vid vår tomtgräns :) Vår familj behöver två bilar iom våra arbetstider, men det har vi alltid haft så det har inte varit någon begränsande faktor.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Karpalo » 03 feb 2014, 10:57

Ska så småningom själv flytta till Böle, bara vi får huset byggt. Jag tycker ni kan ta er en titt på Böle/Smedsby. Där finns svenskt dagis och skola ända upp till gymnasiet. Det finns grill, affär, apotek, KotiPizza, loppis, bank x2 (bankautomat!). "Lindor" om man vill bo som i landsbygden och sen finns även "nya Böle" som dock inte faller mig riktigt i smaken då det är små tomter och tätt byggt (radhus däremot skulle inte vara så pjåkigt där).
Användarvisningsbild
Karpalo
Guldmedlem

Oläst inläggav mammamarzipan » 10 feb 2014, 23:46

Tack så jättemycket för bra svar!
Vi har tittat lite på dragnäsbäck och områden här i Vasa, men priserna är lite bekvämare om man söker sig utåt mot byarna. Jättebra att veta lite mer om var det finns svenska skolor och daghem! Det är en såndär grej som vi inte hade nån aning om.
I bobäck trodde jag att det var rätt så finskt, men kanske jag har fel? Eller så blandar jag med vapenbrödrabyn.
Hade ingen aning om att vissa högstadieelever får så lång skolväg heller.
Fick lite mer att fundera på nu! :)
Tack än en gång!
mammamarzipan

Oläst inläggav Dennis » 17 feb 2014, 13:09

Ju längre ut man kommer och mindre samhällen det är, desto bättre brukar det bli med grannsämjan. Vi har riktigt bra kontakt/relation med våra grannar där vi bygger huset och vi har inte ens flyttat dit ännu. Själv skulle jag bott ännu längre ut i naturen men det är ju inte praktiskt, Malax duger fint.

Sen har ju Malax världens bästa reklamavdelning på youtube med Sjukt Lokal Lokal-TV, en av orsakerna jag ville bli malax-bo!
Dennis

Oläst inläggav anonym » 17 feb 2014, 16:01

Vilken perfekt tajming, just en sånhär tråd har jag funderat på. :thx: Vår situation är att vi nu bor annanstans men mina rötter kallar mot österbotten igen. Av arbetsmässiga skäl är väl Vasa det som skulle bli vår boningsort isåfall. Just nu bor vi i egnahemshus o. vill nog även i fortsättningen bo i det formatet. Frågan är, vart ska man flytta i Vasa/Korsholm ifall man vill ha lekkompisar åt sina barn, ett i skolåldern o. två under 5 år och ha servicen någorlunda i närheten? Hur är förresten prisnivån på hus, har man råd att köpa eller måste man hitta tomt o. bygga själv?

"i flyttartagen"
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav borgbacken » 18 feb 2014, 21:37

Ja, barn och lekkompisar finns nog säkert överallt :wink: Det JAG tycker är viktigast i vårt val av hemort är nummer 1: svenskspråkigt dagis, lågstadium och högstadium på nära avstånd. Även om det här i korsholm finns bra med dagisar och lågstadier, skulle jag inte vilja att mina barn sku behöva sitta i buss upp emot en timme per skolväg när de väl kommer upp i högstadieålder. Och i och med att det enbart finns ett svenskspråkigt högstadium i korsholm, är det i såna fall fiffigast att satsa på en av de norra byarna i kommunen. Nummer 2: Trygg miljö. Jag vill inte bo i stan, har aldrig trivts där, känns otryggt, vill inte mina barn ska börja hänga i gathörnen om kvällarna... :roll: Nummer 3: Ok prisklass på hus.

Hus och tomter är i regel dyrare i Vasa och smedsby, än i Korsholms byar längre borta. Tomterna i Vasa är ofta små och på planeområden, priserna blir skyhöga om tomten är privatsåld och större än 2000 kvm. I Gamla Vasa, kråklund, Aspnäs och ditåt är det väl aningen förmånligare än om man gemför med Gerby och Västervik som exempel... I Karperö (korsholm) har också tomtpriserna höjts rejält de senaste åren, det stod nånstans att karperö var en av de byar i finland som priset på hus och tomter stigit radikalast...

Vad är det för service du känner att du vill ha i närheten? Och vad känner du är max-avstånd till denna?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamarzipan » 22 feb 2014, 00:16

Vad bra om andra också får hjälp från denna diskussion. :) bara vi inte sen börjar bjuda på samma hus, hehe! :)
Nämen, skämt åsido, det finns så mycket att ta i beaktande när man vill köpa hus.

Antar att service-frågan inte var riktad direkt till mig, men kan ju svara jag också. Det som är lite krångligt är att vi helst skulle ha bara en bil, så med nära service menar jag att butik skulle finnas inom gångavstånd på kanske högst 4-5km. Så att man nu kan ta en sväng dit om man desperat behöver något och gubben har bilen.

Priserna varierar nog väldigt mycket beroende på bostadaområdet. På brändö är ju typ de billigaste husen straxt över 200.000 och de dyraste i halv miljons klass. Medan man kan hitta billigare (dock ofta renoveringsobjekt) i områden som dragnäsbäck, hemstrand, Sandviken, gamla Vasa m.m.
Om man är villig att sätta pengar på renovering (och riskera grisen i säcken köp) finns det nog att välja på. Vill man bygga nytt får man räkna med tomter som kostar en hel del i Vasa, medan korsholm verkar lite billigare kanske. Vi har inte satt in oss så mycket i nybyggnads-rumban eftersom det känns som ett stort projekt. Men visst kan renoveringar också vara enorma projekt. Först och främst behöver man ju se var man vill bosätta sig, och det är det jag försöker komma nånvart med här. :)

Priset på tomten kan ju i princip motsvara det man sen hamnar att spendera på renovering av ett gammalt hus också. Svårt dethär! Men bra att få höra lite andras synpunkter.
mammamarzipan

Oläst inläggav anonym » 22 feb 2014, 19:21

Tack för svaren! :tummenupp: Borde kanske ha förtydligat mig lite angående lekkompisar, för tillfället har äldsta barnet en kompis som hon kan gå till medan alla andra bor på sånt avstånd att det ska skjutsas innan hon blir så pass stor att hon kan cykla dit själv. Själv växte jag upp ute på landet o. skulle alltid skjutsas när jag ville till kompis och det skulle jag vilja undvika för mina barn, tycker det är så behändigt att dottern bara kan ta på sig kläderna o. gå iväg utan att vi desto mera behöver planera in skjutsandet o. dylikt. Men om jag förstod ditt svar rätt Borgbacken så är villaförorterna fyllda med barn så det är ingen skillnad vart i Vasa/Korsholm man flyttar?

Angående servicen så har vi för tillfället det väldigt lyxigt, vi har 20 min promenad till butiken o. dagis o. skola är på gång- och cykelavstånd så vi har bra klarat oss med en bil. Det skulle vi gärna göra i fortsättningen oxå men förstår ju att om vi vill ha en lite större tomt o. inte ett hus med frimärkstor gräsmatta/tomt så måste vi antagligen leta oss lite längre ut från centra. På ett vis lockar husbygge (då får jag/vi som vi vill ha det) men inser att vi i vår situation med småbarn skulle göra det enklare för oss med att köpa färdigt hus, som vi inte behöver renovera så mycket.. :nicka:

Tittade lite på Böle/Smedsby o. det såg ju fint ut men ngn större skillnad var vi skulle slå ner bopålarna har vi inte förutom priserna då. Men Borgbacken hade en point där, vill ju gärna att barnen får gå i bra skolor också o. inte behöver sitta halva dan i bussen. vad är det för byar som finns i norra delen av Korsholm då?

Svårt dethär, egentligen borde man först flytta till Vasa-området o. hyra in sig ngnstans för att i lugn o. ro kunna titta sig omkring o. hitta området där man sen vill slå sig ner mera permanent. Men i o m att äldsta dottern redan går i skolan här där vi bor, vill jag inte dra upp henne med rötterna allt för mycket genom att ha henne byta skola många gånger, så på det viset borde man hitta sitt hus nu direkt vid en eventuell flytt så det bara blir ett skolbyte.

"i flyttartagen"
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav Cupcake » 23 feb 2014, 17:31

Jag bor inte i Vasatrakten, men tar mig ändå friheten att kommentera en grej.

mammamarzipan skrev:Antar att service-frågan inte var riktad direkt till mig, men kan ju svara jag också. Det som är lite krångligt är att vi helst skulle ha bara en bil, så med nära service menar jag att butik skulle finnas inom gångavstånd på kanske högst 4-5km. Så att man nu kan ta en sväng dit om man desperat behöver något och gubben har bilen.

Det är nog ganska tufft att promenera 4-5 km till butiken, i varje fall om man har barn i släptåg. Kanske gör man det om man har endast ett barn i barnvagn eller om man kan cykla. Vi bor bara ca 1 km från bybutiken och då går det riktigt bra att gå med barnvagn och äldre barn i släptåg, men sådär värst mycket längre skulle jag inte vilja gå (inte så långt som 4-5 km iaf), kanske mest för att det blir sånt gnäll om 4-åringen ska gå långt och att ha henne på ståbräde blir tungt, i varje fall om det är dåligt före. Då det är cykelföre går det förstås bättre. Tja, bara som en input. Men kanske det är jag som är lat... :blink:.

Vi bodde f.ö. ett halvt år i Vasa då äldsta barnet var bebis, bodde i Melmo, i hyresradhus nära Lidl. Trivdes verkligen inte alls. Så om jag skulle vara tvungen att flytta till Vasa så inte skulle det vara Melmo i varje fall...
Son 11/07, Dotter 01/10 och Dotter 02/13
Användarvisningsbild
Cupcake
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav mammamarzipan » 23 feb 2014, 23:19

Cupcake skrev:
Det är nog ganska tufft att promenera 4-5 km till butiken, i varje fall om man har barn i släptåg. Kanske gör man det om man har endast ett barn i barnvagn eller om man kan cykla. Vi bor bara ca 1 km från bybutiken och då går det riktigt bra att gå med barnvagn och äldre barn i släptåg, men sådär värst mycket längre skulle jag inte vilja gå (inte så långt som 4-5 km iaf), kanske mest för att det blir sånt gnäll om 4-åringen ska gå långt och att ha henne på ståbräde blir tungt, i varje fall om det är dåligt före. Då det är cykelföre går det förstås bättre. Tja, bara som en input. Men kanske det är jag som är lat... :blink:.

Vi bodde f.ö. ett halvt år i Vasa då äldsta barnet var bebis, bodde i Melmo, i hyresradhus nära Lidl. Trivdes verkligen inte alls. Så om jag skulle vara tvungen att flytta till Vasa så inte skulle det vara Melmo i varje fall...

Haha, ja, jag är nog också lite lat av mig så 4-5km är nog i övre gränsen av vad jag skulle klara av. för tillfället har vi bara ett vagnbarn, så jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på att transportera fler eller äldre och trotsigare barn (fast vår lilla sötunge har nog redan fått trots). Så tack för inflikningen! :)
Jag ska nog vara ganska desperat för att gå 4-5km bara för något litet inköp. :)

Förr eller senare kan det nog hända att vi behöver två bilar hur som helst, men det vore ju trevligt om man inte behövde ge sig ut på biljakt och fixa de utgifterna som ett bilköp innebär PLUS ett nytt huslån.

Melmo har jag inte sett som särskilt lockande ändå, så jag tror inte vi söker oss ditåt. vet inte riktigt varför det inte lockat, kanske bara för namnet, haha, påminner mig lite om melanom (alltså nån slags cancer). :osaker:
Har inte varit så mycket där som passat in på det vi letat efter heller så.
mammamarzipan

Oläst inläggav Mellie » 26 feb 2014, 14:58

Vi har också börjat fundera på att flytta tillbaka till "hemknutarna". Jag vill bo nära service (matbutik, skola, dagis) så att man har dem på gångavstånd. Vi kommer nog att flytta till Vikinga ifall det blir Vasa. Det tycker jag är ett underbart område.
Barn: son f. 2004, dotter f. 2008, dotter f. 2014
Användarvisningsbild
Mellie
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav borgbacken » 05 mar 2014, 14:42

^ Jo, om ekonomin inte är bekymmer är nog Vikinga :tummenupp:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mariska » 07 maj 2014, 12:13

Även om det här är en gammal tråd (har inte varit inne på forumet på ett tag) så känner jag att jag vill kommentera. Någon nämnde Aspnäs, Gamla Vasa och Kråklund som relativt förmånliga områden, vilket säkert stämmer. Vi bor i Aspnäs och det finns en hel del fördelar: dagis och lågstadieskola nära, finns också en svenskspråkig dagmamma som är väldigt omtyckt (vår yngsta var hos henne innan han började på dagis). Vi har tyckt väldigt mycket om både dagmamman, dagiset och skolan! Skolan har lite byskola-känsla; antalet elever är under 100 och när man har två barn där som vi så lär man fort känna de flesta lärare, många barn och föräldrar osv till namnet. Föräldraföreningen är aktiv och det torde vara den enda skolan i Vasa som har eftisverksamhet fram till kl. 16 alla dagar också för elever i åk 3-6 (kallas Fritids och ordnas av föräldraföreningen). Till högstadiet (Borgaregatans skola i Hemstrand) blir det sen lite längre väg, men den dagen den sorgen. Hör själv till dem som gått i Korsholms högstadium med en skolväg på 30 km (en väg) och DET skulle jag inte vilja utsätta mina egna barn för (jämfört med det är vägen Aspnäs-Hemstrand rätt kort). När jag var mammaledig/vårdledig fanns både dagklubb för de större barnen och stora och små för mammor och småttingar på gångavstånd (Haga prästgård), fast jag har ingen koll på om det ännu ordnas.

Vi bor på ett egnahemshusområde med hus byggda på 50-talet och relativt stora tomter (om man jämför med nya områden). I Gamla Vasa finns superfina gamla hus med fina tomter för den som gillar gamla hus. Vi har ca 500 m till närmaste matbutik och lika långt till biblioteket. Till centrum är det ca 6 km och till barnens hobbies 4-6 km (vi har tänkt att 9-åringen kan börja cykla själv tillsammans med en kompis till sina fotbollstränigar i sommar).
Pojke 10/04
Flicka 11/06
Pojke 11/09
Användarvisningsbild
Mariska
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Hem, hobby och trädgård