Bygga hus under 150.000 euro

Diskutera allt som rör hemmet och fritiden - ute eller inne.

Moderator: Lysmasken

Bygga hus under 150.000 euro

Oläst inläggav piipen » 06 okt 2015, 15:32

Hej på er,

Vi planerar att bygga hus, men vi kommer nog inte klara av ett större lån än 250.000 euro. Vi har tomt, men på tomten står 4-5 byggnader som ska flyttas/rivas (=kostnad). Vi har uteslutit Älvsbyhus p.g.a vi hört en del dåligt om kvalitén på deras hus, men vi har svårt att hitta det vi söker och ändå hålla oss till budgeten. Det kryper upp mot 300.000 nästan hur vi än gör, känns det som :|

Vi skulle vilja ha 1 1/2 eller 2 plans hus i lantlig stil, mellan 130 och 160 kvadrat stort. Vi kan inget om byggande själv, så vi är illa tvungna att bara titta på nyckel-i-handen hus där nån annan sköter allt, vilket ju ökar kostnaden. Har ni som varit med om såna nybyggen några tips? Har hört att man dessutom ska räkna med ca 50.000 euro extra för grund, pantbrev och allt annat som kan komma till, plus att vi ju behöver garage också (kostnad?), vilket betyder att själva huset inte skulle få kosta mer än säkert 150.000 euro om vi ska ha råd att tömma tomten först, lägga grunden och få både hus och garage dit. Är det ens möjligt? :(
piipen

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Bygga hus under 150.000 euro

Oläst inläggav ingrid87 » 10 okt 2015, 10:31

Tyvärr låter det nog som en svår ekvation i mina öron. Har inte själv byggt hus, men för under 150 000 låter det nog som ett litet hus och mycket jobb själv.
ingrid87
Silvermedlem

Re: Bygga hus under 150.000 euro

Oläst inläggav Dennis » 23 okt 2015, 11:48

Det där låter helt stört omöjligt. Cirka 250,000 kommer ni undan med om allt går bra, ni köper marken på en billig landsortskommun och inte i myrstacken. Jag skulle säga så lågt som 230 om ni skippar garaget.

Kan ni inte bygga, som vi inte kunde heller då vi började. Så då tror jag ni kommer att göra en massa misstag som fördyrar och försvårar om ni ska försöka göra allt själv, även mycket att hålla reda på och arrangera.

Det blir nog enligt mig billigare att välja den husbyggare som kan förse mest, dvs grund, stomme, tak, värmekälla, inredning som golv, kök, garderober, tapeter, innetak. Ja allting. Att ta detta paket 5-före (man lägger golven själv, målar huset invändig och utvändigt, tapetserar, monterar garderoberna, installerar kökskåp och bänkar) istället för nyckelfärdigt så kan man spara mycket på.

Räkna 1200-2000 till ansvarig byggmästare
400-600 euro till lås och beslag till dörrarna, de brukar inte ingå
1000-2000 euro i målfärg och spackel, penslar och sånt
1500 euro för att installera elen
4000-6000 euro för vatten och avlopp.
Dennis

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Hem, hobby och trädgård