Singapore med en 1åring

Med barn eller utan barn - här diskuterar vi allt runt resor.

Moderator: Tinde

Singapore med en 1åring

Oläst inläggav bess2 » 16 feb 2015, 21:12

Ska till Singapore med min yngsta son i maj. kommer att stanna en vecka där. Tips om vad för roligt man kan göra/se där? också, funderar lite om man skulle vaccinera sonen mot hepatit? hut har ni andra som reste dit gjort?
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Singapore med en 1åring

Oläst inläggav Tinde » 19 feb 2015, 19:02

Vi har vaccinerat våra barn mot A-hepatit redan som små före vi tog dem utanför Europa. Vi har inte varit till Singapore, men nog till andra länder i Asien.
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav borgbacken » 20 feb 2015, 14:25

Varför är du rädd för hepatit? Jag misstänker det är typ A du menar. dom andra får han knappast då dessa sprids mellan narkomaner. och prostituerade. Vi har rest i europa och asien med helt ovaccinerade barn, ingen av oss vuxna har heller nånsin fått hepatitvaccination. Däremot kan jag nästan garantera att jag haft hepatit A infektion på en thailandsresa 2007 iom att ingen annan i vårt sällskap drabbades. Som en förkylning, inget värre. Absolut ett av de mest onödiga vaccin som erbjuds.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav bess2 » 21 feb 2015, 12:48

Det är just hepatit A som jag menar. Tänkte bara att det finns stor risk att blir smittad då man är 1 år, kryper allstans och stoppar allt i mun :blink: men sen började jag läsa lite och fick veta att om ett barn under 5 år blir smittad så är sjukdomen ganska lindrig faktiskt... vet inte, skulle så gärna vilja undvika unödigt vaccinering om det bara går, speciellt på ett sånt litet bebis :hm:
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Oläst inläggav Tinde » 27 feb 2015, 10:11

Då vi valde att vaccineras (för ca 10 år sedan) upplevde jag att man bör göra det. Läste just t.ex. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=mat00036 och http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdo ... am-gulsot/ och uppfattar att så är fallet även idag.
Orsaken är väl främst för att det är en smittsam sjukdom som är ovanlig här hos oss. Tycker inte det skulle kännas bra att hämta smittan med sig hem. Man kan ju göra det även om man är symptomfri själv. Visst låter det ju som om det är en rätt ofarlig sjukdom, men man kan ju vara trött psykiskt och fysiskt i flera månader.

Här mera info: http://www.rokote.fi/matkailijan-rokote ... singapore/
http://www.rokote.fi/rokotteilla-ehkaei ... atiitti-a/
"Carpe diem"
Användarvisningsbild
Tinde
Resande hemmamamma
Resande hemmamamma

Oläst inläggav Annika_B » 23 maj 2016, 13:29

Jag klippar och klistrar från ett annat tråd dit jag svarade ett tag sedan...

Vi var till Singapore med vår dotter när hon var 8 månader gammal. Jag tog med välling (pulver), en burk barnmat / dag (som "huvudmåltid"). Vi köpte en billig vattenkokare på plats som vi sedan lämnade efter oss... Den kostade under 100 kronor då... Det går alltid att köpa ris och t.ex. kyckling och mosa det på plats om man vill...

Vi köpte bananer och mandariner på plats åt henne och de gillade hon skarpt! Matigt och gott och samtidigt får hon ju vätska som behövs i värmen.

Vatten går ju att köpa där så klart :) Jag tog med några blöjor men köpte resten där. Du kan väl se hur mycket plats du har i din väska. Fördelen med att ha blöjorna med hemifrån är väl att du får plats för något annat i väskan till hemresan istället ;)

Solskyddskläder är bra att ha och solkräm. Vi köpte solkräm med oss hemifrån då vi inte ville riskera att det inte skulle ha funnits något för just barn där. Och så hade vi med ett myggnät till hennes säng.
Annika_B

Oläst inläggav bess2 » 02 jun 2016, 20:03

Uppdaterar att vår resa har gått jättebra. Flygresan (12timmar) som jag var rädd för gick galant! Sonen trivdes stort trots värme och jag hann med mycket under en vecka där.
Bodde hos en komppis och en del av maten åt vi hemma och en del ute på stan. Det gick bra, pojken åt samma mat som vi så ingen baby mat behövdes.
Det enda som jag tyckte var jobbigt var att staden är opraktisk när man har ett litet barn i vagnen. speciellt när man skulle åka buss - där är man tvungen fälla ihop vagnen innan man stiger på. jobbigt om barnet just somnade och skulle gärna vilja fortsätta sova i vagnen :blink: bland annat därför använder många föräldrar bärsjäl/bärsele där men kan tänka mig att det blir jättesvettigt om man är ute och går hela dagen :swoon:
Bild

Bild
bess2
Guldmedlem

Återgå till Resor