Tvillingar som bits

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Tvillingar som bits

Oläst inläggav edith » 07 apr 2008, 21:26

Våra pojkar är nu 14 månader och börjar visa mer och mer humör. Ettåringens känsloutbrott med hela kroppen förekommer när nånting inte går som de har tänkt sig. :) Det är inte så farligt, men det som är lite värre är att de bits! Storebror började hugga till då och då och nu biter han mer och mer. Oftast är det ju lillebror som råkar illa ut - vilket har lett till att han också har börjat bitas. I dag bet han farmor i armen när hon lyfte bort honom från nåt rackartyg som han höll på med.. :oops:
Men de kan också bitas när de busar och leker och har roligt och blir lite för ivriga.
Har nån nåt bra tips på hur man ska handskas med sånt? Ibland när jag ser att de är på väg att bitas sätter jag handen emellan så den hamnar framför munnen på den som tänker hugga och säger nej. Men det är ju bara en bråkdel av gångerna man hinner se vad som är på gång. :roll:
Under graviditeten läste jag i nån tvillingbok att det är ganska vanligt att de börjar bitas. Nån annan med samma eller liknande erfarenhet? Vad göra? Går det över av sig själv om man inte fäster så stor uppmärksamhet vid det månntro?
edith

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav snöblomma » 08 apr 2008, 20:01

Hejsan intressant att du tog upp just om det för vi har kommit på "storebror" med att bita sin "lillebror" 2ggr och det har varit när "lillebror" tagit nått av honom så har han blivit så arg först riktigt skrek han åt honom och så bet han.
Jasså det var typiskt tvillingar.
Vår storasyster bet oxå när hon var kring året men tyvärr minns jag inte vad vi gjorde åt det måste diskutera med sambon.
Trodde ju att det typ var nån engångs företeelse med killarna de är ju så små ännu men det kanske börjas nu redan.
Blir intressant att se vad du får för svar.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Carina74 » 09 apr 2008, 11:27

Hos oss har twinsen bitit varandra länge och gör så fortfarande. Fast det har blivit mindre på senare tid. Det börjar alltid med att de bråkar om någon sak och då biter den ena. Den som blir biten kommer förståss springande till mig och den andra får saken han ville. Jag har försökt förklara för dem att det gör ont och vi har tilsammans blåst på bitmärket (kan bli stora röda fläckar med ordentliga tandmärken). Men nästa dag så bits de igen. Vi har inte haft någon som bitit den ena mer än den andra utan de har "turats om". Det är ju ett verkligt effektivt sätt att få som man vill. De har inte bitit oss eller storebror, bara varandra. Eftersom det inte gick hem att diskutera med dem så slutade jag bry mig och lät dem hålla på. Jag tröstade förståss den som var ledsen och försökte avstyra och sätta handen mellan om jag råkade vara i närheten.
Var lite nervös för dagistarten i höstas och var rädda att de skulle börja bita de andra barnen. Berättade för personalen hur de gjorde hemma men allt har gått riktigt bra. Någon enstaka gång har någon försökt bitas när de har velat ha samma sak.
Nu har det som sagt blivit mycket bättre och de bits bara om de är riktigt osams. Jag tror att det beror på att de blivit äldre och har egna intressen. Nu leker de ofta på var sitt håll. Har tyvärr inga andra råd att ge utan att låta dem hållas (så länge de bara biter varann och ingen annan). De slutar nog så småning om. Hoppas jag i alla fall. :)
Barn: pojke 03/02, tvillingpojkar 04/05
Carina74

Oläst inläggav liisi » 09 apr 2008, 20:05

våra pojkar biter också varan. brukar straffa bitaren med att lägga fingret på näsan o säga att de var elekt gjort, sen ger jag all uppmärksamhet åt den som blivit biten. när dom har märkt att om dom gör den andra illa så blir bitaren utan uppmärksamhet, det fungerar rätt bra hos oss.
Jag 84
2 små 06
pappan 83
liisi
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 09 apr 2008, 20:33

Det ska jag försöka köra med, att inte ge bitaren uppmärksamhet alltså. I dag bet storebror lillebror i handleden så det riktigt blev märken i den lilla mulliga armen :(
Storasysters hjärta ömmade för lillebror och vi blåste och tröstade och blåste lite till tillsammans. Så det blev nog så att bitaren inte fick nån desto mer uppmärksamhet just då. Men jag ska försöka tänka på det mer medvetet.
edith

Oläst inläggav Marley » 10 apr 2008, 14:51

Dehär var ju en intressant tråd. Finns det någon vetenskaplig förklaring eller statistik på att tvillingar bits mer än andra barn? Är det för att de levt så nära intill varandra hela tiden, eller är det bara en slump?
Jag ser fram emot bitande barn. Det låter ju kul..passar in i vår familj med en piraya till hund och jag själv med ett hemskt minne av att jag i 10 års åldern bet min bästa vän i ryggen "för att vi lekte häst". Hon fick ett stort blåmärke och jag skämdes i all evighet och gör det än.
Marley

Oläst inläggav snöblomma » 10 apr 2008, 18:27

Hur får jag honom sluta bita?
FrågaJag har tvillingar som är 14 månader. För lite mer än en månad sedan började den ena att bita sin tvillingbror. Det kan vara vid vitt skilda tillfällen, som när hans bror har en leksak som han inte vill dela med sig av.
Jag förstår att han gör det för han inte kan uttrycka sig på något annat sätt och att jag bör ha koll på dem och se till att situationer där han frestas att bita inte uppstår. Men jag kan inte sitta emellan dem hela tiden.
Hur får jag honom att förstå att det inte är acceptabelt att bitas? Hur länge brukar denna ovana hålla i sig?

Bitmonstrets mammaSvarJa, vad gör man? Jo, som man gör med alla barn som bits, antingen de är tvillingar eller inte, antingen det är hemma eller på dagis/hos dagmamma. Det vill säga, det som du skriver att du inte kan och som är så svårt, det vill säga ”sitta emellan dem hela tiden”. Det måste man göra om man vill att det ska gå fort över.
Eftersom detta är ett vanligt beteende hos 1–2-åringar så innebär det att det går över. Vi finner sällan bitarbarn som är äldre. Men som sagt, vill man att det ska gå över relativt snabbt, måste vi vara nära det bitande barnet hela tiden under en period. Det brukar röra sig om ungefär två veckor. Vi ska då hejda varje försök till ”attack” och ta tag i barnet och titta det stint in i ögonen och säga att det absolut inte får bita. Vi måste säga det mycket bestämt, ibland argt, för att få barnet att förstå att det är allvar.
Antingen vi gör på detta vis eller inte, så går det som sagt över, eftersom vi vuxna alltid blir så upprörda när barn biter varandra. Även barnen brukar bli nöjdare, när det hela är över. Det är ju inte särskilt kul i längden att vara en person som gör andra illa.

Malin Alfvén
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 10 apr 2008, 18:29

Hejsan
Det här hitta jag på nätet när jag sökte om tvillingar som bits.Som det inte är någon av er som frågat så är vi tydligen flera med samma problem.Kanske det är vanligt bland tvillingar.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 10 apr 2008, 19:58

Marley skrev: Jag ser fram emot bitande barn. Det låter ju kul..passar in i vår familj med en piraya till hund och jag själv med ett hemskt minne av att jag i 10 års åldern bet min bästa vän i ryggen "för att vi lekte häst". Hon fick ett stort blåmärke och jag skämdes i all evighet och gör det än.

Dina tvillingar har ju att brås på verkar det som :lol: :lol: :lol:
Jag minns inte att jag skulle ha bitit nån. Däremot fick jag min bästis framtänder (mjölktänder) att stritta ut på samma gång när vi härjade och hoppade i hennes föräldrars säng och hennes tänder mötte min skalle... :oops: Vi tjöt lika mycket båda två vill jag minnas :)
edith

Re: Tvillingar som bits

Oläst inläggav snöblomma » 16 jul 2008, 20:05

Hejsan hur går det med bitandet?
Nu är det "lillebror" som börjat bita.Han vill mest gosa men så får man sig ett nyp.
Han har som tur e bara 2 gaddar nere ännu men det tar nog för det.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 16 jul 2008, 20:36

Här går det i perioder med bitandet, nu är det en värre period igen. De biter mest varann när de bråkar om nån sak. En dag bet storebror mig i låret och en stund senare högg lillebror mig i axeln..! Nå, men det var nog gosandet som gick överstyr för herrarna i bägge fallen så då är det inte så farligt tycker jag :)
Nog tror jag det går över, men det ser nog våldsamt ut när de har bitmärken överallt. :roll:
edith

Oläst inläggav snöblomma » 30 jul 2008, 19:50

Hejsan här bits fortfarande men det är bara mej som "lillebror"biter på.Han kan naffsa tag var som helst.Mest är det väl på skoj ibland kan han nog göra det i rena ilskan när det är nåt han inte får göra. Men vad gör man det går väl över eller????
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 01 aug 2008, 20:10

Våra bits inte, jag håller tummarna för att de inte börjar :tumme:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 01 sep 2008, 19:00

Nu har båda börjat bitas och det är som Carina skriver när de blir osams om nåt.Så nu får man försöka vara brevid så gott det går men det går ju så himla snabbt mitt i allt har brorsan grabbat tag i armen elller nånstans och så är det ett himla liv och det förstår man för det gör super ont.Lillebror biter mej ännu och när jag vrålar till då tycker han det bara är ännu roligare.Försöker knäppa honom på munnen.Bara de nu inte börjar göra likadant på barnen på dagis har förvarnat dagisfröknarna.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Tant gredelin » 12 sep 2008, 19:30

Åh joo visst har de bitit varandra. Det börja redan i krypåldern och har varit från och till...
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar