I vilken ålder????

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

I vilken ålder????

Oläst inläggav snöblomma » 13 jun 2008, 19:06

När har era tvillingar börjat krypa, sitta , gå och prata?
Jag har hela tiden trott det skulle ta så länge när de var killar och två stycken.
Men nu 10 månader så kryper,sitter,står och pratar förstfödde redan.(säger mamma,pappa,hej och tack helt tydligt)
Den andra så sitter ,står och gungar på alla 4 men drar sig fram ännu och säger samma som ovan.Kan stå och gå med stöd.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: I vilken ålder????

Oläst inläggav Carmen » 13 jun 2008, 20:52

Jo, våra gör nog ganska samma. De är iofs ett redan, men två månader för tidigt födda, så tio månader enligt beräknat datum. De lär sig inte ens av flickan utan det har mest varit lillebror som lär sig saker och sen är flickan efter om ett par dagar. Storebror är mer bekväm av sig men lär sig nog av de andra.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tinuviel » 23 jun 2008, 23:39

krypa började de väldigt olika, ena kröp vid ca 5 månader, andra börade åla genast efter, men kröp gjorde andra vid ca 7 mån
sitter kommer jag inte ihåg, men det var nog ca samma skillnad...
Gå gick ena skönheten vid 11 mån medan andra väntade till sådär 1 år o 2 månader.
Våra är också födda ca 2 mån tidigt, med ena har motoriskt varit tidigare medan andra varit pratigare.
De lär sig i egen takt
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete
Användarvisningsbild
Tinuviel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav liisi » 30 jun 2008, 08:31

pojkarna börja nog röra på sig mera o akrobatisera vid 8 mån. som 1 år gick dom med stöd o börja sakteligen prova gå utan stöd.. märktes tydligt att dom uppmuntra varandra till att prova på nya saker o kämpa på. :D
Jag 84
2 små 06
pappan 83
liisi
Guldmedlem

Oläst inläggav Marley » 28 nov 2008, 23:37

Nu får jag börja skriva lite om framsteg, som man säkert får gråa hår över senare! jag minns att jag förut kunde lämna dem ensamma på golvet en stund sålänge som jag gick ut med hunden på gården..det går inte längre för de kryper över hela huset! Milton var bara 5 mån när han börja dra sig fram på armarna och nu äntligen har gungandet på alla fyra gett Elias lärdomen att krypa. Det var så roligt att se honom vifta med händerna och sätta ner dem i golvet och nu tar han 5-6 kliv framåt! jätteroligt med denna motoriska utveckling och hur olika de utvecklas! Vi har tvillingar så olika så att man nästan inte ser att de är bröder!
Marley

Oläst inläggav Laura03 » 06 dec 2008, 15:42

Måste bara berätta om ett "mysterium" vi grubblade halft ihjäl oss på när flickorna var 7 månader och just hade börjat halv-krypa (mera åla omkring men gick upp i krypställning). De klarade inte av att stiga upp eller så, men de ålade omkring.
Jag var i hjälpköket och hängde tvätt och flickorna lekte på en filt på golvet i köket. När jag hängt upp tvätten och går in i köket är de ju inte kvar där och när jag går in i vardagsrummet sitter en av flickorna i soffan!? Hur i hela fridens dar hade hon kommit upp dit?? Vi försökte följa med i flere dagar om hon faktiskt kunde dra sej upp och stå och på så vis kunna häva upp sej på soffan. Men icke.

Några dagar senare leker de igen på golvet när jag står och lagar mat. Plötsligt hör jag att de tagit sej in i vardagsrummet och när jag går in där, står ena dottern i krypställning nedanför soffan och den andra har krypit upp på hennes rygg och är på väg att kravla sej vidare upp i soffan :D
Laura03
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ZilviaZofia » 07 dec 2008, 20:30

Laura03- otroligt! Häftigt!! :)
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Mirabel » 07 dec 2008, 21:09

Laura03 - vad gulligt o fiffigt! :tumme: