Tvillingprat

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Re: Tvillingprat

Oläst inläggav snöblomma » 26 sep 2008, 13:37

:tumme: ja vilken kul ide Lottamittilivet.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska få mina två små att ligga eller stå stilla så länge :lol:
Ja vi har tagit kort på ena killen när vi var i svampskogs klockan 9 förra lördagsmorronen och han blev så trött så han ligger och sover under ett träd :lol:
Fast stora syster och jag vi har plockat löv och klistrat på papper och limmat på kulor som man sätter på tårtor blev riktigt fina tavlor.

Kör hårt Marley det lönar sig i slutändan och visst kan det komma bakslag sen oxå men men.Har du läst i några böcker eller försöker du själv?

Som vanligt rekommenderar jag Anna Wahlgrens Barnaboken.Hennes hemsida har hjälpt oss mycket.Speciellt när vi tog itu med "lillebrors" nätter.Först har man alltid varit skeptisk och tänkt att så enkelt kan det inte vara men efter att vi fick "lillebror" att börja sova hela nätterna med hennes metod OCH "storebror" som började vakna 5 nu när de började på dagis men tog till en annan metod där man ramsar och har väckarklocka åt dem när de ska vakna och på 3 dar fick det styrt tillbaks till 7 nu de morgnar vi varit hemma.Så ja jag måste bara köpa varsit exemplar åt mina barn när de får egna barn.
Har även hjälpt när de sovit för kort på dagarna m.m.

Aaah nu är det helg igen och gubben är ledig mysfredag :kram:

Ha så bra alla vänner :nicka:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Marley » 07 okt 2008, 20:15

Jag skulle väl kunna skriva dethär under rubriken "hundprat", men jag gissar att det ligger mer i botten än stackars hunden ( som bokstavligen ligger på botten just nu). JAG BLIR SÅ SATANS ARG när jag ensam skall fixa iväg oss i tid någonstans på förmiddagarna. Det är hopplöst! Hunden tassar omkring för att hon är så nervös över att bli lämnad ensam och jag vill ogärna lämna henne eftersom hon får för sig ibland att laga sönder saker som ligger fram och i vårt hem ligger ju massor av teddybjörnar, bilar och skallror... dessutom löper hon så även hon måste ha blöja. Barnen gnäller gnäller gnäller gråter skriker gnäller gråter skriker så länge jag klär på dem och jag blir svettig över allt jag måste släpa med mig och jag kan inte tänka när de håller låda. Telefonen ringer och mamma undrar om vi inte skall komma snart...
JA FY SKIT.. hundfan blev rädd när mina nerverna inte höll längre. I all denna virrvalla rymdes en plastlåda inte in i skåpet var den skulle vara, så helt sonika sparkade jag in den och när den fortfarande inte rymdes in stampade jag sönder den. Det var jätteskönt! :twisted:

Skall försöka vara lite lugnare imorgon om jag orkar.
Marley

Oläst inläggav Mirabel » 07 okt 2008, 20:31

:kram: Marley!!!
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav edith » 07 okt 2008, 21:04

Marley, vet du vad det där låter bekant! Välkommen i monster-mamma-klubben :lol:
Kanske man borde testa det där med att stampa sönder en plastlåda när det känns som om hjärnblödningen är nära...
(Hörde också en som kastade ett glas med piimä i väggen - men det rekommenderade hon inte med tanke på att man får städa upp det själv)
edith

Oläst inläggav Carmen » 07 okt 2008, 21:29

Haha, jag känner SÅ igen mig! Inte så kul förstås, men skönt att inte vara ensam :nicka: Jag håller också på att få något fel då jag ska klä på dem alla tre och få ut dem. Vad ska man göra med de påklädda? Jag brukar sätta ut dem i vagnen som jag ser genom dörren, men inte alltid så kul då en är ute och man ännu har två att klä på. Man känner sig en aning stressad. I förrgår skulle jag ut med alla fyra, och just som två redan var ute upptäckte jag att den sista pojkens vante luktade (starkt) kattpiss, plus att en av katterna hade släpat ut en skitklönt ut på golvet och sen satt sig och åkt på rumpan för att få bort den (=långt långt streck av kattskit på golvet). Så medan två sitter ute och väntar söker jag i halvpanik fram fler vantar (att hitta vantar åt tre ettåringar är störtomöjligt ren från början) och torka upp kattskiten för att sen ännu klä på den sista.

Jag har blivit lite bättre på att vara lugn sen jag blev hemma med dem, i början kändes stroken nära varje minut... Nu försöker jag låtsas att jag går på Valium och inte ta åt mig av allt skrikande. (Har full förståelse för de hemmamammor som inte bara låtsas...) Så idag var jag ganska lugn då lillflickan kom och sa "mamma" uppfodrande samtidigt som hon visade sina händer som var fulla med skit (mänsko, inte katt), och tog sedan (relativt) lugnt itu med att städa upp röran som inkluderade en nästan lika skittäckt bror, två skittäckta golv, två skitiga gå-bilar och en blöja med gissa-vad som inte mera var i blöjroskisen. Som tur kom mannen hem mitt i uppstädandet så han lite kunde trösta de tre småttorna som skrek i sin "bur". Nu medan jag skriver dethär spydde en katt under mitt skrivbord, jag lovar, jag hittar inte på. Jag kanske borde gå och sova...
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Carmen » 07 okt 2008, 21:42

ELLER skriva mitt 1500:de inlägg :clap: :clap: :clap:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Carmen » 07 okt 2008, 21:43

ELLER gå och sova för att jag inte ens kan räkna mera :oops: :clap: :oops: :clap: :hm: :unsure: :swoon:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Mirabel » 07 okt 2008, 21:44

Voj nej så mycket kakka! :kram: till dig också, bra att du inte brände propparna (det skulle jag nog gjort)!
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 08 okt 2008, 07:10

Jag som har saknat att vi inte har nån katt mer ,våran gosiga frass försvann för 2 år sen men efter den här läsningen så är man nog bara glad att man inte har nån till att städa opp efter.
:kram: :kram: :kram: till er mammor ja man känner allt för väl igen sig.
Som tur är så känner jag mej utvilad och glad denna vecka mot förra veckan jag var ledig då satt jag som en zombie och titta rakt ut.
Konstigt hur olikt det kan vara man vet som inte ens själv varför man är dödstrött.
Så ja den här veckan har jag inte fått nåt raseriutbrott fast allt inte gått som jag tänkt.
Mmm surmjölk på väggen skulle nog inte vara så kul :mrgreen:
Men vet ni igår när jag kom ut i garaget dä ena killen sover så hade han vinkat barnvagnen så att den låg med handtaget ner och killen hade åkt ur :shock: :ledsen: men som tur var så hade han bara skrubbat näsan och ovanför läppen lite.
Men ni kan tro man fick en chock när man kom ut.
Ja vi var och hälsa på en mamma och en jämnårig kille till twinsen igår och det gick ju ganska bra.Har nån av er ett 1½ plans-hus?Åtminstone så hade de det och jag tänkte att det var då en himla tur att inte vi byggde det.För när man skulle upp med de här, tyckte jag det var bäst att de fick krypa upp själva , var rädd att man skulle falla med dem.Sen skulle vi ju ner oxå och att stå längst ner och försöka få med sig hela schacket var ju inte det enklaste.Han som var längst opp ville ta ett steg ner och två upp så då fick man dra honom i benet samtidigt som följande fick panik för att brorsan kom på honom :shock: :roll: ja så här i efterhand kan man ju skratta åt det men då trodde man ju att man aldrig skulle komma ner.
Sen var det kaffedags och hon hade bullat upp massor.Aldrig förut har mina två små liv varit intresserad av kakor och kex men igår :swoon: suck de satt ju på vanliga stolar förstås och de klättra och klättra och försökte norpa åt sig kex och bullar.Då hade hon ändå dukat opp riskakor och annat gott åt dem men det slängde man bara bort :unsure: jo så där satt man och försökte hålla dem i styr och försöka hinna dricka en kaffetår och så hem i raketfart :nicka:
Suck och jag som tänkte vi skulle åka på mammaträff till en annan mamma imorgon kväll jag är inte så säker på att jag vill det mer.Måst rök (fast jag röker inte) och funder.
Ha så bra alla i monster-mamma-klubben :lol:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Marley » 14 nov 2008, 10:02

Hur har ni det där ute i tvillingvärlden?
Hos oss går framstegen snabbt och nu sitter de relativt stadigt båda två och den ena älskar att hoppa i hoppgunga och den andra att gå när man håller hans händer! Jag jobbar två dagar i veckan och det är skönt att få lite fritid från den emotionella insatsen jag känner att trycker på här hemma. De sover fortfarande rätt dåligt och det tar en sån himla lång tid att få dem att lugna sig utan mjölk.. somnar gör de ju hur lätt som helst, men dendär uppvakning kring 5 tiden är PEST!!
Imorgon skall jag till Ikea och det blir en heldagsresa, yeah! Och snart kommer fammo från England och hjälper oss i 10 dgr. :clap:

Trevlig helg åt alla twinmammor!
Marley

Oläst inläggav Lottamittilivet » 15 nov 2008, 21:22

Ikea och svärmor på kommande, det låter som nånting en flerlingsmamma kan uppskatta :) Jag får min mamma på besök från Stockholm på måndag. Yesh! Hoppas pojkarna inte är lika rädda för henne denhär gången ;) För en par timmar sen var jag ganska ilsk, men nu har pojkarna somnat och jag fått en kall long drink i handen. Orsaken till frustrationen var att jag hade svårigheter att komma ombord på bussar både till och från mina frivilliga barnvakter (fd arbetskompisar som vaktade medan jag shoppade). Först stod vi och väntade i närmare en timme i regn på förmiddag innan jag äntligen fick plats på den tredje bussen. Och nu på hemresan var det den fjärde. Lägg till regn, mörker och två pojkar som både ätit och sovit lite under dagen. Och bussar som går med 20 minuters mellanrum. Men snart är det glömt!

Marley, dina killar verkar ganska avancerade! Våra rullar och gör ansatser till krypning. De tycker också det är kul att stå upp, men sitter gör de inte ännu och "gåendet" är mera glidande fram på raklånga ben och balettdansartår när jag drar. Jag har en känsla av att de kryper nästa vecka. Det är rätt fascinerande att se på hur de plötsligt lär sig nånting, alldeles av sig själva. Båda har också lärt sig att blåsa ut maten, det är jäääättekuuul. Enligt pojkarna iallafall.

Men jag tycker det går ganska bra just nu, jag har fått fylla mitt "göra ingenting på soffan"-behov då pojkarna börjat sova en ordentlig tupplur på dagen. Stickar, slappar, dricker te... Snart ska vi väl försöka ta itu med ordningen på nätterna också. Vi kör minisömnskola och försöker få pojkarna att skippa första matningen klockan 11. Det har gått rätt bra hittills. Finns här ännu någon annan med nattätande barn?
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 31 aug 2009, 12:56

Hej på er! Hur har ni det? Kommer det nya barn snart eller har det redan kommit? Har tänkt fråga flera gånger men när det väl blivit lugnt i huset och den egna tiden börjar orkar jag just och just shoppa på huuto-net eller göra sudokun. (Har börjat använda tygblöjor bättre sent än aldrig och shoppar hejvilt för att få ihop till en lämpligt stor repertoar).

Inga rasande kilon att rapportera, men däremot kanske lite mer ork att fundera på saken. Idag for sambon på jobb, men snart börjar alla familjecaféer och annat igen så vardagen behöver inte bli ensam om man inte vill och om man orkar ta sig ut. Mina pojkar går stadigare och stadigare hela tiden och Oskar går nästan hela tiden också ute. Arttu tar till alla fyra ännu lite ibland. Men det roliga med att ha tvillingar syns mer och mer, visst bråkar de ofta, men sen har de också jätteroligt tillsammans och kramas och pussas (ibland kanske lite inlindat i brottning) :). Vi föräldrar får också ofta kramar och pussar och det är härligt. Jag ska börja jobba i januari om vi får dagisplats på vettigt ställe, och trots att jag ser fram emot det känns det säkert vemodigt sen när hemmatiden och "babytiden" är över.

ha det bra!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 14 sep 2009, 14:07

Hejsan! Roligt att höra hur ni har det Lottamittilivet! Våra killar har nu hunnit bli 1 1/2 år för några dagar sedan. Dagarna är fulla med lek och bus och bara rusar i väg. L. fick rör i öronen i juni och har varit infektionsfri sedan dess, helt underbart!!!
Har ju varit ljuvligt väder hittills i höst så vi har tankat sol mest hela dagarna, går bara in för att äta och sova. Jag är fortfarande hemma och har tänkt vara det tills dom blir tre. Men det beror på ekonomin förstås. Jag har tyvärr gjort tvärtom jämfört med Lottamittilivet...slutade med tygblöjor för ett tag sedan. Hade hållit på ett år då men tyckte att det blev för jobbigt :( Så nu ska jag försöka sälja bort dom istället och kanske få en slant där. Vet någon var det kan lönas att försöka sälja dem? Det finns ju en hel del...Men heder till dej Lotta som orkar sätta igång. Mitt ekologiska samvete är lite smutsigare nu än tidigare :wink: Men försöker köpa mycket kläder på loppis istället.
Ha det bra allihopa, hösthälsningar härifrån!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 16 sep 2009, 20:12

Ylva-Li, huuto.net tror jag är absolut bäst om man vill ha en slant - jag tycker att blöjorna nästan kostar lika mycket där som nya. Det låter nog på ett sätt alldeles ljuvligt att vara hemma tills barnen är tre, om man bara orkar. Jag vill på jobb, men samtidigt skulle jag inte vilja att de skulle behöva börja på dagis riktigt ännu, när de inte kan kommunicera så mycket verbalt ännu och annars också är mina små små babysar och toknassar som behöver mig (och kanske lite tvärtom också). Vi har ju knappt haft barnvakt till dem ännu så det känns lite abrubt. Jag ska utreda om vi kunde få hem ngn eller om min sambo kunde vara hemma några månader så att vi kunde skjuta upp dagisstarten till hösten.

Låter annars skönt med fungerande rör! Jag kan tänka mig att det är ljuvligt när öronrumban bryts av.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar