Tvillingprat

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Re: Tvillingprat

Oläst inläggav Carmen » 19 aug 2008, 20:58

Haha, det är nog lite annat att vara mammaledig med än och med två (eller tre). Det var så skönt att bara kunna ta det ena barnet och fara hit och dit, nu är det ju en sånt projekt att fara någonstans. Vi och jag far nog ändå, men man blir ju så trött av det så det är inte riktigt samma sak. Minns med första barnet hur man kunde gå på kaffe efter babyrytmiken med de andra mammorna. Vi var faktiskt på babyrytmik med den yngre horden också, men man kände sig ju inte som en av gänget utan lite som cirkusen som kommit till stan. Visst skulle vi ju i teorin ha kunnat gå med på kaffe någon dag, men det skulle ha varit så jobbigt med matandet och sovandet så vi skulle inte ha kunnat prata med någon i alla fall.

Nu är det nog skönare då de är ett år, inget vilohem att vara med dem på dagarna, men de är i alla fall lite mer som små personer och man lever i hoppet att man inom en överskådlig framtid ska kunna resonera lite med dem. (Typ gröten är klar om fem minuter, du svälter inte ihjäl, ingen idé att börja skrika så att du inte kan äta något sen då gröten väl är klar.) I mina fantasier kan jag också om en tid, åtminstone om ett år, bra gå ensam med dem på saker, för sen kommer de att vara dresserade som barnen i the Trapp family (Sound of Music, visselpipan ni vet) och lyda mig så det inte blir kaos :nicka:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav ZilviaZofia » 20 aug 2008, 13:09

Hej på Er!

Någon som använder NAN modersmjölksersättningspulver (herre min skapare vilket ord..) åt era små? Hur gör ni isåfall, kokar ihop stora mängder på en gång eller en flaska i taget typ??
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Mirabel » 20 aug 2008, 13:27

Carmen skrev:I mina fantasier kan jag också om en tid, åtminstone om ett år, bra gå ensam med dem på saker, för sen kommer de att vara dresserade som barnen i the Trapp family (Sound of Music, visselpipan ni vet) och lyda mig så det inte blir kaos :nicka:

:lol: :tumme: :clap:
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 20 aug 2008, 15:41

Hejsan Zilva Zofia!

Jag använde tills jag började med 2 an av modersmjölken pulver.
Japp jag kokade en hel kanna att ha i kylskåpet och sen bara ta ur och värma upp.Koka så mycket så det räckte ett dygn.
Märkte att de gjorde så på sjukhus oxå och det var ju så mycket behändigare :nicka:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 20 aug 2008, 17:45

Det står ju på förpackningen att man inte ska värma upp, så jag tänkte om jag var dum som gör en hel kanna... Men då vågar nog även jag fortsätta och göra kann- vis! :)
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 20 aug 2008, 18:56

Ja så tänkte jag oxå före vi var på sjukhusvistelse med ena killen och jag märkte hur de gjorde där.
Så det kan ju inte vara så farligt och inte blev då våra killar sjuka.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 24 aug 2008, 21:09

Hejsan
Hur mår ni alla mammor?
Vem är hemma och vem är i jobb?
Har ledig vecka nu och det känns sååååååååååååååååå skönt. :clap:
Vi får sova nästan varje natt nu och man märker på både humör och annat att man börjar ta igen sig.
Nu ser man bakåt och känner lite vemod över att det snart är slut den här bebistiden.
Hittade ikväll ett kuvert när jag letade efter en sak där det stod : Matade T klockan 6. Det var min man som ifjol (enligt kuvertets datum så borde han ha skrivit det i september ifjol en morgon åt mej) hde matat sin kille förrän han for till jobbet så jag skulle veta när han fått mjölk senast :love: .
Suck ja det är nästan ett år sen sist.Nu är det snart slut på allt som hör bebistiden till.Måste erkänna att de dricker mycket ur tuttflaska ännu och det är nog mest för att man själv inte riktigt vill sluta med den :oops: .Snart är det bara blöjorna kvar och de åker förhoppningsvis bort nästa sommar.
Hur går det för er andra mammor?
Jag sänder styrkekramar till alla mammor så ni orkar :kram:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 29 aug 2008, 14:13

någon som använder cuplaton åt era små?
ger ni det före maten, utblandat i liten mängd vätska som det står på förpackningen?
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 29 aug 2008, 15:08

Jag använde det åt vår ena pojke och gav det före flaskan utblandat med lite ersättning. Tyckte tyvärr inte att det hjälpte mot hans gasbesvär men hoppas ni har bättre tur. Vi försökte också sedan med Rela-droppar men inte heller det hade någon större effekt. Slutligen gick vi till en hälsovårdare/barnmorska som också är reflexolog och som gav honom babymassage. Jag fick lära mig hennes system och tyckte att det var det som hjälpte mest. I och för sig började han då närma sig de "magiska" tolv veckorna då magproblemen brukar släppa av sig själv.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 29 aug 2008, 15:32

En stund före flaskan eller gav ni flaskan strax efteråt? Tänkte om det behöver ha tid på sig att göra nån verkan eller?
:?:
Måste ju fråga alla dessa dumma frågor då jag e så osäker... :oops:
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 29 aug 2008, 17:26

Som Ylva-Li säger så använde vi oxå rela-droppar, cupplaton och en sak till men nu minns jag inte vad det heter och så fick vi miniform en gång istället för cuplaton och det tyckte jag kanske hjälpte lite.Men vi hade nog problem oxå med "lillebror" han var sjuk enda till 10 månader storasyster hade problem till 3 mån och efter 4 månader var det helt bort.
Försökte vara noga med att få ordentliga rapningar.
Endel blanda vi ut och annat gav jag direkt på bröstvårtan typ cuplaton.
Men faktist en sak prova jag i slutet som ett annat par tyckte hade hjälpt dem det vara fänkålste.Tror faktist att det hjälpte men vi gav honom allt och bland i slutet så kan inte säga vad som hjälpte.
Men prova det :Fänkålste.Ett par teskedar eller sätt i tuttflaska och ge nån mun.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 29 aug 2008, 19:27

Du kan ge det direkt före du ger flaskan. Behöver ingen "verkningstid". Hoppas att det ger lindring!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 30 aug 2008, 09:06

Ok, tack för era svar! De har inte längre direkt problem med magen, men en tid skrek de vid sov dags på kvällen, så då började jag med cuplaton, och nu har jag fortsatt i förebyggande syfte. Men jag är också noga med rapningar så jag TROR ju att det hjälper i stort sett. :) Man är så himla orolig och nojjig, speciellt då man inte har barn från förr tror jag.. :unsure:
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Tant gredelin » 31 aug 2008, 15:05

ZilviaZofia skrev:Hej på Er!

Någon som använder NAN modersmjölksersättningspulver (herre min skapare vilket ord..) åt era små? Hur gör ni isåfall, kokar ihop stora mängder på en gång eller en flaska i taget typ??

Jag köpte de där Tutteli lådorna. Var väl för lat att blanda pulver och vatten själv...
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ZilviaZofia » 01 sep 2008, 10:28

Vi köper nog också NAN 0,5 liters burkar, men det är en hel del billigare att blanda pulver... :)
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

FöregåendeNästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar