Tvillingprat

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Re: Tvillingprat

Oläst inläggav snöblomma » 01 sep 2008, 18:49

Ja vi körde nog på både pulver och mjölk i förpackning.Mycket 0.5 liters burkar här oxå.Det går en hel del med två på en gång :D .
Det var bara hur man hann, försökte att blanda pulvret på kvällen så man hade färdigt till natten och följande dag och hann man inte så är det ju en gudandes tur de har uppfunnit mjölkburkarna. Men visst är det dyrt det går ju så mycket och alla blöjor våra kackar flera gånger per dag ännu fast de är året.
Men nu har de slutat med Nan så en utgift mindre och barnmat kan äta som vi men visst finns barnmatsburkar på lager ifall om att och så kör vi fortfarande på pulvergröt.Snabbt och enkelt.
Vad äter era på morgnar och kvällar? Man vågar som inte tro att de ska överleva på smörgås och drickyoghurt (de dricker ur en burk med sugrör :lol: ).Utan det blir oxå gröt.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Carmen » 01 sep 2008, 19:31

Våra äter nog bara gröt, med saftsoppa på. Så att gröten inte är så varm. Vi ger vanlig gröt, alltså inte pulvergröt mera, det är så mycket billigare med vanlig snabbgröt, det går endel då de alla tre äter gröt både morgon och kväll :swoon:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav edith » 06 sep 2008, 20:58

Uuuuuhuuu vad jag är trött på dessa oändliga öroninflammationer!! Jag känner mig så makt- och hjälplös!! Killarna fick tuber för ca 3 veckor sen och på lillebror har det funkat bra - han sover som en stock på nätterna och är full av upptåg på dagarna. Men stackars storebror får inte vara ifred. :ledsen:
Han hade en infektion strax före de fick tuber. Kuren tog slut bara några dagar innan det var dags. Båda två var snuviga och rossliga då redan. Storebror har varit orolig från och till på nätterna ända sen dess och har tjockt grönt segt snor. Natten till torsdan var helt hopplös. Han skrek och grät, sov en timme och skrek sen igen. Så där höll det på trots suppare. Sen närmare morgontimmarna lugnade det sig något. På torsdan börjde det komma var- och blodblandad gegga ur vänstra örat. Vi fick läkartid samma dag och läkaren sög en massa gegga ur örat på honom. Han fick antibiotika att droppa i örat och ny tid för sugning av örat i dag, lördag, på morgonen. Det gick bra och på tisdan ska vi till öronläkare på kontroll. Nå. I dag på eftermiddan börjar det droppa vätska som är lätt blodblandad ur andra örat! Han är trött och gnällig och har säkert ont stackars liten. Och jag blir vansinnig när jag inte vet vad jag ska göra för att underlätta för honom, mer än vad jag brukar göra då de har i öronen. Jag har aldrig varit med om att det runnit nåt ur örat heller (utom första gången för lillebror när han var 4 månader å trumhinnan värkte sönder :( ) Trots att det är i övermorgon som vi har läkartid så känns det som en evighet. Vi kan inte göra annat än följa med och se hur det utvecklas, men får han feber måste vi ju nog fara tidigare till läkaren. Han tycks alltså ha en infektion bakom tuberna typ. Jag blir så trött på det här som aldrig tar slut!! Själv är jag flunsig och har ögoninflammation plus att jag går med ena armen gipsad och varken kan lyfta upp barnen i famnen som jag brukar eller ens byta en blöja :( :( :( . Det känns verkligen skit, som om jag inte kan ta hand om dem som jag skulle vilja och då blir jag så frustrerad.
edith

Oläst inläggav ZilviaZofia » 07 sep 2008, 10:56

usch Edith, det låter verkligen hemskt och jobbigt, både för dig och barnen..
Det är så hemskt när man känner sig sådär hjälplös, och man ser hur ont barnen har.. Värre då för dig som har armen gipsad till på köpet. :(
Hoppas att ni snart kryar på er allihopa, styrkekramar! :kram:
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Maja T » 07 sep 2008, 12:08

Edit, jag vill ge lite tröstande ord ang storebrors öron.

Att det kommer gegga ur öronen är bra. Det är det som tuberna är till för; de gånger barnet får öroninflammation så ska varet komma ut och inte lämna kvar i örat och packa och ge värk. Det är alltså helt normalt när barnet har öi med tuber i öronen att det rinner ut geggamojs. Jag tycker det är mycket lättare, för då ser man genast att de har öi. Tuber ska också motverka öi genom att det inte bildas vakuum i örat, men vissa barn fortsätter ändå att ha öi.

Öronen borde sugas ur 2 ggr per dag så länge det rinner ur dem. Kräv att få det! Vi har gjort så att läkaren som sugit ur dem samtidigt droppat i antibiotikan så att den fått rinna in i ett tomt och för tillfället rengjort öra.

Kräv att en bakterieodlig tas på varet som sugs ut så att ni säkert fått rätt antibiotikasort.

Ge frikostigt med smärtstillande! Pronaxen 2 ggr per dygn och Panadol ( de får ges samtidigt). Smärtan brukar lätta när varet börjat rinna ur öronen, man märker ofta en smärttopp med skrik starx innan och sen börjar det rinna. Då vet man, ahaa det var därsör han skrek!

Krya på er, och kolla noga lillebror så inte hans öron också börjar rinna. Då ska han genast ha antibiotika också!
Storebror 2002, mellanbror 2007. Väntar på att få hem lillasyster från Kina.
Användarvisningsbild
Maja T
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 07 sep 2008, 18:55

Hejsan!

:( ah vad för argligt edith.
Det är ett eländes elände med de här tuberna.
Storasyster har just fått sin 2:a kur för öroninflammation.Hennes tuber har åkt ur IGEN :curse: .
Hon är så bra i öronen så länge de är där men så åker de ur (tror hon har opererat in dem 3-4 gånger nu på 3,5 år) och så blir hon förkyld och så är det hänt i veckan.Den här gången märkte jag oxå först när det började rinna illaluktande flytning ur örat.Hon verkar inte direkt känna om hon har öronvärk mera.
När vi kom till doktorn samma dag så kunde de se att örontrumhinnan var sönder :cry: så fick hon kur på 10 dagar men hon klaga på att det "kluckade" i örat ännu så vi åkte på besök igen till doktorn och mycket riktigt fortfarande öi men trumhinnan hade vuxit fast så som sagt nästa kur.

Har de inte gett er några ögondroppar att droppa i öronen.Ja de heter ögondroppar fast man får droppa i öronen.Det brukar våran läkare säga att vi ska börja droppa så fort hon börjar klaga på öronvärk men som sagt hon verkar inte känna av det längre.
Hon fick oxå den här gången droppa i örat som det rann ur så att det torkade.Men kanske det är olika från olika läkare.

Här är alla förkylda så vi har oxå sovit dåligt nu flera nätter.Men tror inte att killarna har öroninflammtion.

Ledigvecka härligt :clap: :nicka:

Krya på er allihopa edith.
Och ha de så bra ni andra oxå :tumme:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 07 sep 2008, 19:54

Tack för era svar. Det är skönt att alltid kunna gå hit och ösa ur sig :)
Vi går till en jättebra öronläkare med pojkarna och det är till henne vi ska nu på tisdan. Storebror sov gott i natt och det har inte runnit så mycket ur öronen i dag, men vi droppar ändå med ögondropparna som blev utskrivna i torsdags. Det är så svårt att veta vad som är rätt och när man ska och inte ska åka in. Det togs nog prov på geggan i örat i torsdags, åtminstone var det vad läkaren sa. Jag ska ringa och diskutera med henne i morgon när det äntligen är måndag igen! Det är ju också typiskt att alltid när det händer nåt så är det antingen fredag kväll eller helg.
Lillebror verkar vara i bra form än så länge, fast han dras också med samma flunsa som alla utom min man gör, så i natt hostade han som bara den. Men det redde upp sig utan kruppanfall (tackålov!!). Han har ju haft tuber förr och hade endast lättare förkylningar under de dryga sex månaderna som de satt kvar. Han har alltid haft den "klassiska" örvärken med trumhinnor som värker sönder, medan storebror har limöra. Jag sa åt min man då den natten när storebror hade som värst ont att "om jag inte visste bättre skulle jag kunna slå vad om att det är öronen..." Men jag trodde inte att han sku ha sådär ont med tuber. Men det verkar som om den inflammation som han hade strax innan ingreppet inte gick bort ordentligt med kuren han fick och att det började på nytt.
Nå, vi får hoppas att vi går mot bättre tider sakteliga.. :roll:
edith

Oläst inläggav snöblomma » 13 sep 2008, 08:43

Hej Edith!
Hur gick det med öronen? Är det bättre nu?
Storasyster avsluta igår sin andra kur.Ska på koll om några veckor få se då.

Javisst är det skönt att få prata av sig här :D

småttingarnas förkylning börjar bli bra tur det för på måndag bär det i jobb för hela familjen.
Lite spännande för de har ju nog varit på dagis förra veckan jag jobba men bara ett par dagar resten av tiden skötte mormor när hon hade semester.

Ha så bra alla mammor
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 16 sep 2008, 18:40

Hej,
Jag vet inte om jag ska våga säga det här... Men det verkar som om öronen är på bättringsvägen.. Däremot fick storebror nån mystisk feber helt plötsligt trots att han var inne på dag 5 av sin 7-dagars öronkur. Han hade 39-40 graders feber konstant några dagar och det hjälpte inte med vad jag än gjorde och gav honom för febernedsättande medicin. Idag var febern plötsligt borta som genom ett trollslag. Jag tror nästan att det var 3-dagars feber. Väntar bara på utslagen nu om de dyker upp inom ett par dagar. Men nog är det eländigt när de ska vara sjuka de här små stackarna!! :cry:
Om ett par veckor fyller storasyster 4 år - helt otroligt vart tiden tar vägen. Hon är jätteintresserad av bokstäver just nu och plitar och övar sig även om hon inte knäckt koden ännu. Favoritboken just nu är "Majas alfabet". En jättetrevlig bok som jag rekommenderar!
edith

Oläst inläggav snöblomma » 16 sep 2008, 20:50

Va skönt att det börjar ge sig med öronen.
Vi har hörseltest koll åt storasyster om 2 veckor.Hon är så känslig för högt ljud och man kunde visst få det när man har tuber inopererade.
Allt har ju sin nackdel oxå. :?

Ja verkar nog nästan som om det är 3-dagars feber han fått.Jag trodde ju att det var nåt som de hade som små men tror jag läste nyligen att de kunde ha det opp till 3-årsålder om jag inte minns fel :hm:
"Lillebor" hade inte så stora prickar medans "storebror" hade stora flosor över hela kroppen.

Oj vad härligt med en 4-åring.Ja tänk att våran är 5,5 år redan.Det är ju härligt att följa med hur de förändras både till det yttre och inre.Våran tjej har växt enormt mycke senaste halvår.Men samtidigt så är det lite skrämmande att de blir så stora och självständiga.
Nåja vi har ju småkillarna ännu :love: man vill väl inte släppa greppet om dem senare :lol:

Ska hålla utkik efter boken skulle säkert intressera våran tös oxå.Hon håller på och skriver ord för fullt.
Tänk snart har halva veckan gått.Det går bra med killarna på morgonen med på klädningen och så men imorse så visste "lillebror" direkt när vi kom till dagis att nu kommer mamma att lämna oss här. :ledsen: känns nog lite hemskt men men snart ledig vecka och då är vi hemma allihopa igen. :tumme:
Borta bra men hemma bäst :tumme:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 18 sep 2008, 10:20

... Och så kom utslagen. Så det var alltså 3-dagars feber som storebror hade - precis som jag trodde. Skönt! Så har alla ungar haft det då åtminstone. Och jätteskönt att det inte var några komplikationer med öronen.
edith

Oläst inläggav Carmen » 19 sep 2008, 19:35

Pust, jag är så trött då de inte sover då de är förkylda :curse: Är själv förkyld också :? Konstigt hur man blir van vid att sova, förr var vi alltid uppe såhär om nätterna, nu håller jag på att bli galen då de inte sovit en vecka.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 23 sep 2008, 14:30

Hejsan!

Ja man vänjer sig lätt nog vid att få sova.
Efter att vi började med dagis så har "storebro" fått för sig att han ska vakna kl.5 på morgonen.Suck.
Men nu har vi försökt få honom att somna om ett par morgnar i egen säng.
Gjorde ju de misstaget först så vi tog honom med oss och inte somna han om utan böka på och så blev de ju fortsättning förstås.
Så nu har vi fått fram det till 6 innan han börjar på.
Är det nån som har några tips på vad man kan göra för kul om dagarna med de små?
De är så tråkigt väder nu.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 26 sep 2008, 08:23

Snöblomma, har ett galet tips ;) (fast idag ser det ut att vara fint väder)

När jag tittade på mina små sötnosars bara magar i morse så kom jag på att man kunde måla hjärtan med vattenfärger på deras magar, fota dem och göra kort till Alla vänners dag :heart: Men det blev bara på tankestadiet ännu, för de visade tecken på att vilja ta en tupplur till och det ville jag inte missa ;)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Marley » 26 sep 2008, 11:55

haha, nu har vi nog lite att göra :) Men ett trevligt tips var det väl?! Smart!
Jag säger skruva upp volymen på favoritmusiken och dansa lite framför barnen och med dem. Åtminstone gillar mina twins det. Jag drömmer om att ta med dem till skogen, men än så länge har jag avstått från att släpa in vagnen dit. Plocka löv och pinnar är en favorit jag ser fram emot att dela med mina barn. Nej inte plocka bär :)
Jag har för övrigt sovtränat Milton nu i tre nätter. Gick riktigt bra de två första med bara lite lite gråt och sen somnade han om, men inatt grät han från och till i en timme. DET VAR HEMSKT!! men hmm..han sov ju i allafall ända till morgonen och han gav mig ett litet leende när han vaknade. Men han hatar mig säkert.. Får se hur det blir inatt. Det verkade dock ge resultat snabbt eftersom gårdagens uppvaknande var klockan fem först istället för halv tolv, två och fyra. Sen är det en annan femma att försöka få lilla skruttilutten att börja sova hela nätter, för han öppnar ögonen genast om han inte får ett bröst i munnen.

mmm..jag älskar mina barn så mycket nu. Det är en härlig tid från 4 månaders ålder!
Marley

FöregåendeNästa

Återgå till Tvillingar och flerlingar