Hur gör ni? Simultan flaskmatning, blöjbyte o andra rutiner

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Hur gör ni? Simultan flaskmatning, blöjbyte o andra rutiner

Oläst inläggav Lottamittilivet » 17 jul 2008, 15:18

Nu ska jag inte bli pessimistisk över vad som synes vara en omöjlig ekvation för mig just nu, utan istället fråga er. Hur sköter ni rutiner såsom blöjbyte, flaskmatning och - fast det är ingen rutin - kramande och pussande? På natten är våra pojkar ur synk, men fr o m ungefär halv sju på morgonen brukar de haka på varann, och de trivs inte långa stunder ensamma.

Känns som om jag virrar på som en yr höna när jag försöker hålla båda nöjda och se till att ingen känner sig ensam. Släpar på sittrar utanför toaletten, sjunger och trallar åt den "ensamma" samtidigt som jag försöker se till att pojken på skötbordet också får en trevlig stund. Ibland tycker jag de sitter och kollar in mig med något lätt skeptiskt och fascinerat i blicken: som om de undrade vad jag egentligen håller på med :wink:

Har nu matat dem på soffan med dem liggande längs med mina lår, och jag tycker det funkar bättre än babysitter, men kanske någon har testat något annat värt att prova? Min famn tycks inte böja sig för två, vet helt inte riktigt hur jag skulle bära mig åt för att få två i famnen på en gång. Någon som testat?

Ikväll ska jag ta ansvar för nattningen, det har min man gjort hittills, det är som om hans lite lägre röst hörs bättre och lugnar dem bättre, men nu ska jag spela lugnande musik för dem och försöka "lura dem" att somna på så sätt, får se om det funkar...

Undrar när känslan av att ha nånslags "koll" ska infinna sig? Nånstans mellan nu och tonåren?
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur gör ni? Simultan flaskmatning, blöjbyte o andra rutiner

Oläst inläggav edith » 17 jul 2008, 20:41

Jag var ständigt rädd att jag inte skulle räcka till för båda grabbarna och dessutom storasyster. Men min barnmorskebekant sa att det räcker till och blir över att de får vara med där den övriga familjen finns. Våra grabbara låg nog sina första månader på köksbordet i sina babysitters och följde med vad som hände runt omkring dem. Det var också platsen där storebror alltid somnade och sov så gott när han kände att han var mitt i händelsernas centrum hela tiden. Jag brukade flaskmata dem stående med en flaska i var hand när de låg på köksbordet och tala med dem. När de blev lite större var vi så "hemska" att vi pallade upp flaskorna med trasor eller dylikt och de åt "själva". Sen ammade jag dem i stället en gången för att kunna gosa och så tog vi alltid upp dem på "raprunda". Det var alltid så mycket hallå vid matdags när storasyster hela tiden surrade runt fötterna på en och förstås också måste få hjälp och uppmärksamhet. Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men jag litade på orden från "min barnmorska" när hon sa att det räcker till och blir över fastän man inte har möjlighet att ha dem upp efter bröstet eller kroppen hela tiden. Och blir de från små vana med att man hela tiden bär dem eller nåt sånt så blir det tungt sen när de blir större och tyngre. Numera har jag en karl på vart knä när de sitter i famnen samtidigt. Man måste väl nog bara försöka hitta ett sätt som passar en, och man orkar med, utan att virra omkring som en värpsjuk höna hela dagarna. :wink:
Jag försökte också "dela" mig själv så att jag medvetet försökte spendera lika mycket tid med båda två på dagarna. Fift-fifty är nåt som jag nog lever efter med twinsen. Speciellt när jag är så mycket ensam med dem har jag försökt tänka på att de båda ska få sin egen tid tillsammans med mig dagligen (om det så bara är en kvart åt gången att busa eller gosa i famnen). Till exempel vid blöjbyte är det mannen på skötbordet som får full uppmärksamhet den stunden. Sen är det likadant med nästa herreman osv. Och däremellan är det storasyster som vill ha sällskap när hon ritar eller bakar med modellera.
edith

Oläst inläggav Marley » 17 jul 2008, 23:10

Haha :clap: tvillingmammor är så coola! Känner igen mig så totalt med att springa fram och tillbaka, sjungandet och även uppgivenheten över att man inte hinner med riktigt, men jag har faktiskt koll nu, även om det förståss går upp och ner hela tiden! När våra pojkar blev typ 8 veckor blev de så mycket nöjdare och jag började ha dem att sitta i soffan (farligt förståss) vid tillfällen när de hade kort tålamod och jag skulle värma flaskor eller ställa mig själv i ordning för mjölkningen. Till en början tyckte jag att amningen var skit, men jag insåg snabbt att det är lättare än att flaskmata två stycken samtidigt. Det är verkligen simultan förmåga att lyckosamt mata två arga och hungriga bebisar! Men jag har också gjort precis som Edith, pallat upp flaskan med en trasa och det funkar bra för den ena gossen som bara äter och äter. Den andra sitter i min famn, lutad mot min bringa eftersom ögonkontakt vid flaskmatning nuförtiden bara leder till att de ler och skrattar och då börjar ju jag också bara fnissa och de glömmer bort att äta.
Dagar när jag är utvilad och koncentrerad vet jag hur jag skall lösa alla vardagsproblem, men när jag är trött spinger jag bara fram och tillbaka mellan dem och lämnar faktiskt dem på skötbordet också eftersom de är så tysta och nöjda där (har förståss uppsikt över dem och de kan inte falla ner därifrån anyway). Men fan anamma för de som gnäller över ett snällt barn. Jag tycker absolut inte att tvillingar är en stor börda fysiskt, men den psykiska delen är svår när man blir för utarbetad och trött. Det är ju så trist att dela på uppmärksamheten konstant! Jag känner alltid av stressen av den andra, även om han för tillfället är lugn... Men så är det nu bara.
Blev ju inga konkreta tips här nu, men det får du säkert och kommer på det själv också med tiden. Sambon hälsade dock att du skall koncentrera dig på den du har i famnen/på skötbordet. Haha, lätt säger jag när den andra skriker som en gris. Men man kan ju försöka he he.. Det blir nog mycket lättare hela tiden. Tre månaders babyn är klokare och mer tålmodig och mamman har mer erfarenhet och orkar höra på gnäll...
Marley

Oläst inläggav Carmen » 01 aug 2008, 20:14

Jo det är inte alltid så lätt... Inte räcka till är bara förnamnet ibland. Jag tycker det är så SKÖNT då de är lite större och kan vänta lite mera. De flesta säger att det blir jobbigare då de börjar röra på sig, men jag tycker det har blivit lättare ju mer de rör sig. Att springa efter dem är ju okej, det är att hålla tre babyn nöjda som inte kan göra någonting själv som är jobbigt! Man känner (kände) sig som värsta cirkuskonstnären... Jag stressade också över att de inte skulle vara för mycket i sittrarna, men nu när jag ser tillbaka kunde jag ha tagit det mer lugnt med det, det blir nog barn av de flesta ändå 8)
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lottamittilivet » 15 aug 2008, 20:45

Tack för de goda tipsen! Just nu har jag lagt dem, själv, utan någon backup och det gick hur bra som helst, inga värre ceremonier men jag sjäöng Islands in the stram i preventivt syfte ;) . Det var faktiskt första gången som jag nattat ensam i hushållet så jag har väl det ganska bra ställt. Detdär med att tvillingarna får vara med där det händer har jag tagit till mig, och ännu mer inspiration fick jag av Anna Wahlgrens bok, att barn vill vara med och lära sig det liv som levs i familjen. Man får lite mer tid sen när de eventuellt somnar om de är "med" och kokar flaskor och fixar frukost i köket...

Men nu ska jag njuta av lite ensamtid på soffan innan jag somnar. Ha det!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 15 aug 2008, 21:09

Det låter ju som om det går bra Lottamittilivet :tumme: Jag ska vara ensam med barnen i två dagar och en natt, och är lite nervös :unsure: Idag var jag ensam med dem från morgonen tills kl fyra, och for dessutom med småttorna efter storasyster till dagis. Men ändå, nu ska jag på något vis lyckas laga middag då de är mitt i sin mesta gnälliga period kl fyra, plus orka ännu en dag då jag gått igenom en dag. Dessutom är det ett jippo där vi bor (1km bort), och dit tänkte jag också ta mig med alla :swoon: Jag är nog galen. Jag kunde nog be om hjälp, men samtidigt vill jag ju veta att jag kan sköta mina barn själv.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lilleskutt » 16 okt 2008, 13:57

Jag vill bara trösta er med små tvillingar lite.
När de är babysar funderar man jättemycket på att "göra rätt" och "vad som är bäst för barnen", men jag tror det ska mycket till för att bli så fel att det spelar nån roll. Det är knappt så jag minns vad vi gjorde men jag vet att jag nog inte tog det så allvarligt att vara suverän utan mest försökte överleva själv.

Jag ammade dem tidvis simultant - hade god hjälp av ikeas jättedynor som jag formade under var arm till lämplig form och därefter lyfte jag upp en unge i taget från sittern. Sittrarna var annors också i flitig användning, man kunde passligt ge fart åt dem med foten om händerna var upptagna...

Innan ni vet ordet av har åren gått och ni märker kanske knappt att ni har tvillingar. Här huserar två stycken som är helt olika till utseende och läggning, går på olika klass i skolan och som bäst grälar om vilken dvd de skall titta på... Om man inte visste att de är tvillingar kunde man nog inte gissa.

Javisst blev de helt "normala" ungar fastän de fick för lite gosetid, mycket tid i sittern och en tidvis av utmattning :roll: gråtande morsa...

Ta det lugnt och var generösa mot er själva. Ni är mycket bättre föräldrar om ni inte tar ut er för mycket utan försöker göra det litet lättare för er själva.

Lille skutt
mamma till S och H som snart fyller 9
samt P som är 3
Användarvisningsbild
Lilleskutt

Oläst inläggav Carmen » 16 okt 2008, 20:52

Jo, det tror jag också Lille skutt, man ser det alltid så bra i efterhand, typ "varför kunde jag inte använt sittrarna mera om det hade underlättat, vad skulle ha hänt?". Det är bara svårare att se var man nu är "överambitiös". Imorgon ska jag i alla fall åka iväg för över ett dygn och bara lata mig. :clap: :clap: :clap:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ylva-Li » 17 okt 2008, 07:38

Tack Lille Skutt! Precis sådana ord är så trösterikt att få höra just nu när man är mitt uppe i "zombietiden". Innerst inne vet jag ju att det är precis så som du skriver och i bättre stunder kan jag hålla fast vid dom tankarna också under längre tid än några sekunder...
Mina killar är nu sju månader och för tillfället är det en ganska rolig period så jag passar på att njuta för det räcker med ett nytt utvecklingstadie eller förkylning så går man på knäna igen. Före denna lite lättare period har båda killarna varit förkylda, minstemannen som har Down`s ( och därmed är infektionskänslig) drog på sig en öroninflammation och storebror var på gång att börja åla sig fram. Tidiga morgnar har vi alltid haft men när dom började vakna vid fyra och halv fem så gråter man nästan blod. Men nu har antibiotikan gjort sitt och "ålandet" sitter som ett smäck = båda är nöjdare och mer tillfreds. Morgnarna har vi också fått lite bättre styr på efter mycket buffande hit och dit. Tänk att höjden av lycka kan vara att uppvaknande blir först vid 6.15 :clap: Inte har man så höga krav här i livet längre, man är nöjd för ganska lite!
Jag funderar också väldigt mycket hit och dit hur jag ska göra och om jag gör rätt och yada, yada, yada i det oändliga :curse: Mitt minne gällande allt annat än pojkarna är uruselt, kan inte alls lita på det. All koncentration går åt till twinsen. Tror att när jag överlevt denhär första tiden så kommer jag att för resten av mitt liv känna en enorm lättnad över att ha detta bakom mig, samtidigt som jag troligtvis också kommer att känna något slags vemod över att det trots allt gick så fort och jag inte förstod att njuta tillräckligt. "Those were the days my friend, we thought they`d never end..."
Men dendär njutningen börjar faktiskt komma mer och mer, på samma sätt som att det är mycket skratt nu också. Killarna är ju så himla roliga och charmiga så man bara smälter ibland.
Hoppas att dethär inte blev för negativt färgat nu. Jag vill ju inte ha det på något annat sätt i mitt liv just nu heller men samtidigt är det så skönt att få skriva av sig precis så som det är utan att behöva försköna.
Trevlig fortsättning på hösten önskar jag er alla ute i landet!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 17 okt 2008, 17:54

Kunde varit jag själv som skrivit det där Ylva-Li :nicka: tänk vad vi verkar känna likadant alla twinsmammor.
Det är ju så skönt att se att ni andra känner och är likadann.
Att det inte är nåt fel på en annan att man känner sig helt urlakad ibland.För att sen nån dag senare vara helt på topp och känna sig utvilad och glad.
Ja största felet är väl nog just det som lille skutt skriver att man borde ta lätt på det hela och inte lyssna på vad alla andra tycker och gör.
För när man ska hinna med samma som nån som har EN bebis eller stora barn så det går inte till sist sitter man där igen och är helt slutkörd.
Just nu är ju våra 1 år och snart 3 mån. och de vill så mycket som man kanske själv inte vill :? typ länsa alla köksskåp 100 ggr per dag eller riva ut kläderna ur garderoberna.Vill helst stå i matstolarna och slänga maten runt sig.Får helt fnatt när man ska byta blöja.
Men ändå så är de ju så underbara de två små varelserna :love:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 18 okt 2008, 19:36

Tror att när jag överlevt denhär första tiden så kommer jag att för resten av mitt liv känna en enorm lättnad över att ha detta bakom mig, samtidigt som jag troligtvis också kommer att känna något slags vemod över att det trots allt gick så fort och jag inte förstod att njuta tillräckligt

Jag tänkte då i början (mina pojkar är ju så stora nu, hela 5 månader ;) ) att klarar jag första året så blir jag nog en bra mycket modigare människa. Det var så mycket jag tänkte att jag inte skulle klara eller våga men som jag ändå måste. Att ge närhet, vara en famn för båda, åka buss... Jag minns inte längre allt, men mycket har liksom blivit bättre sen jag skrev det första inlägget. Simultan matning funkade bäst för mig när de låg på varsin sida om mina lår på soffan. Där kunde jag prata med dem och ge dem närhet, och numera vet de direkt vad det är frågan om. En annan femma är att de numera inte längre riktigt vill kunna ligga still på rygg många sekunder...

Det som för mig varit en vändpunkt var när de började le och "prata" och reagera på gos - då fick jag bevis på att jag inte kan ha gått helt fel fram med dem iallafall. En annan viktig sak är nog att jag insåg att jag var deprimerad och fick hjälp, både praktisk och själslig. Numera tror jag att jag känner mig som en normalt trött mamma, och det kan jag leva med, det hör nog till saken.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 18 okt 2008, 20:53

Ylva-Li skrev:Mitt minne gällande allt annat än pojkarna är uruselt, kan inte alls lita på det. All koncentration går åt till twinsen.

Pust, trodde ren jag blivit helt dement, men så är det ju förstås. :nicka: Jag minns INGENTING.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Marley » 19 okt 2008, 15:17

Simultan kaos råder numera här när de äter fast föda..Får man binda fast armarna vid matstolen? Någon som säljer en tvångströja?
HA HA HA för mig som trodde att det blir lättare ju äldre de blir. DET BLIR JU BARA NYA PROBLEM NÄR MAN LÖST DE GAMLA!!
Men jeeh, jag klarar det bra iaf och det ger mig styrka!!!!! :clap: Jag och Milton sitter och chillar när vi har förmånen att umgås ensamma. Så enkelt och så tyst med bara ett barn.
Marley

Oläst inläggav Lottamittilivet » 19 okt 2008, 16:06

Jo, tell me about it. Kanske man kunde ta en pirkka-strumpbyxa och klippa ett hål för huvudet och trä över? Var just och köpte citroner, ska se hur de fungerar på morotsfläckar...
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Marley » 20 okt 2008, 09:10

Tänk att de inte nämt det i Birkka tidningen ännu, där de annars har tips på allt man kan göra med trotjänaren Strympbyxa :lol:
Marley

Nästa

Återgå till Tvillingar och flerlingar