Fick veta idag...

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Fick veta idag...

Oläst inläggav Nakki » 02 sep 2008, 20:12

...att vi väntar tvillingar!! :love:

10.3 2009 är det beräknat.
Är fullständigt i chock men så härligt glad. :clap:
Kan ju dock erkänna att jag har tusentals med funderingar som snurrar i huvudet!
Har en 4 åring fr förrut.

Nån annan som skall få tvillingar i Mars 2009?
Nakki
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Fick veta idag...

Oläst inläggav fridda » 02 sep 2008, 20:25

:heart: :heart: GRATTIS :heart: :heart:
fridda
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mirabel » 02 sep 2008, 20:48

:clap: Massor av grattisar! :tumme:
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Anni » 03 sep 2008, 07:16

Grattis! :kram:

Har själv tvillingar och jag minns precis vilket omtumlnade besked det var! Jag storgrät och min man satt och skrattade :wink: Detta skedde på rutinultraljudet i vecka 17. Dessutom visste ingen om att vi väntade barn då ännu, men vilken lycka det blev när chocken hade lagt sig :heart: :heart: :clap: :clap:
Anni
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Carmen » 03 sep 2008, 12:43

Grattis!!! :clap: :clap: :clap: Jag var också jätteglad då vi fick veta att vi väntade två :lol: (Inte lika glad sen då det plötsligt var tre, men NU har jag ju helst tre förstås :heart: )
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav edith » 03 sep 2008, 20:15

Grattis! Välkommen in i den här världen, där jag tror att alla som får beskedet att man väntar två (eller fler) drabbas av samma chock blandat med förtjusning! Jag har blivit opererad för en vecka sen och är sjukledig, så nu har jag bestämt mig för att börja reda upp alla hundratals foton som ligger huller om buller. Jag hittade foton av min tvillingmage dagen innan grabbarna togs ut och.... huh!!! Det var lätt att hålla sig för skratt på den bilden om man säger så.. :D . Men nu får man dagligen skratta åt twinsen som är 1 år och 7 månader när de gör konster och hittar på hyss konstant. De är så ivriga och börjar snart prata, verkar det som. I dag stod de bägge två på vardagsrumsbordet och rockade fett!
edith

Oläst inläggav Nakki » 03 sep 2008, 21:25

Tack allihopa!!

Den största chocken har väl lagt sig men nog var det svårt att sova för oss båda i natt.
Skulle såååå gärna berätta för storasyster nu redan men skall vänta nån vecka ännu.
Största frågeteckent är ju att hur skall man hinna ge henne tillräckligt med tid och uppmärksamhet....Men det har väl gått för alla tvillinföräldrar med syskon så månne inte vi oxå skall klara det...eller? :wink: :nicka:
Nakki
Silvermedlem

Oläst inläggav Carmen » 04 sep 2008, 11:21

Joodå, det går nog :nicka: Man får bara anstränga sig att göra saker med storasyster ensam. Visst är det ju en utmaning att få två syskon på en gång, men barn (och vuxna) är bra på att anpassa sig. Det är ändå en positiv förändring i livet, fast det förstås blir endel svartsjuka och så. Vår storasyster fick egna trilling-dockor (små) som hon kunde sköta, det var jättebra tror jag.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 07 sep 2008, 19:16

Grattis :kram:

Härligt att få in fler mammor som väntar twins.
Ja vi sa nog inte ett knäpp på ultra ljudet men sen väl i bilen då började vi få tillbaks talförmågan.
Hjälp 2 stycken HÄRLIGT men oxå HUR SKA DET GÅ.
Tja så här 1 år efter att de kommit så måste jag väl säga att det gått mycket bättre än vad jag trodde.
Men visst har det varit tungt mellan varven men tänk att få se 2 små liv framför sig leenden,kramar,två som kryper i raketfart över golvet, leker tittut me varann,skrattar så de kiknar, badar och sprättar vatten så hela badrummet är som ett hav :love: :love: .
Jo det positiva tar nog bort det jobbiga.Och så går ju åren så fort.
Vi har oxå en storasyster som var 4 när de här kom.Men det har gått mycket bättre där oxå.
Bara hon får hjälpa till och man hinner med henne nån stund här och nån stund där så vänjer de sig vid situationen.
Klart det oxå funnits stunder när hon varit svartsjuk på dem men de har nog varit minimala.Hon älskar sin gullepluttar som hon kallar dem. :love:
Så har vi försökt (men man har inte hunnit varje månad) att hitta på nåt med bara hon och nån har skött brorsorna.
Ska bli kul att följa din graviditet.
Ha så bra :kram:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Nakki » 07 sep 2008, 20:20

Snöblomma;TACK !!

Hastigt ställer man ju nog " om sig" till att bli tvillingmamma från att ha trott att man väntar ett barn. Men klart att man befinner sig i ett glädjerus samtidigt som det slår våndor över oss att månne vi klarar detta!? :hm:

Hur gick din graviditet?När berätta ni för storasyster att ni väntade?

Vi har ännu inte berättat nåt, är i vecka 13 nu, men så småningom skall vi nog berätta för henne och sen för övriga släkten.
Vet du om det finns nån finlandssvensk/finsk hemsida just enkom för blivande tvillingföräldrar?Finns ju svenska tvillingklubben.se, men inte hittat nån dylik finlandssvensk sida.Den är iof sig jättebra men vore roligt kunna läsa lite om vad som gäller i Finland också.
Nakki
Silvermedlem

Oläst inläggav Carmen » 07 sep 2008, 21:15

Det finns säkert flera, men här är ett forum i alla fall:

http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet/
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 11 sep 2008, 09:18

Åjo det klarar ni!Vi andra har ju klarat oss tror nog det tyngsta tiden är 1:a året sen börjar de ju röras mer.Alla har bar ojat sig i vår omgivning och sagt när de skulle börja krypa att nu ska du se nu blir det jobb och sen när de börjar klättra och gå.Nu går inte våra ännu men hinner nog överallt men de är ändå inte tungt eller jobbigare än när storasyster började på och det är ju oxå 1 år eller så sen lugnar det ner sig.
Tyngsta perioden tyckte jag var när de var små och man ville så gärna hålla båda i famnen men det var ju inte alltid det lättaste.När de skrek eller skulle ha mat.Jag gjorde så att jag amma ena och hade den andra uppallad på amningskudden och gav tuttflaska så de fick alltid mat samtidigt.
Nu kan de ju själva komma upp i famnen båda på samma gång om de vill och sitta i matstol och ja mycket lättare när de rörs tycker jag.

Vi berätta om i vecka 12 att vi väntade bebis både för dottern och för släkten.Vi berätta först för henne och så fick hon berätta för släkten att hon skulle bli storasyster.Men det var ju först på ultraljudet i vecka 16 som vi fick reda på att det var 2.Vi hade dottern på skötning hos farmor och farfar medans så när vi kom hem tillbaks så visade vi bilderna och fundera om de såg nåt konstigt :D farmor gissa nästan direkt men farfar :w00t: haha det tog nog ett tag innan han återhämtade sig.Hela släkten var nog lite spak medans vi väntade sen efteråt har de berättat att de varit så oroliga hur det skulle gå för oss.
Nåja storasyster då jo hon blev arg hon skulle bara ha 1 syskon för det hade alla andra fått oxå :love: men sen när hon hade vant sig vid tanken visade hon stolt upp två finger och sa jag ska få två syskon när nån fråga.Och ibland fick hon komma med på ultra ljud.Fick stå mellan doktorn och barnmorskan och se på tv:n.Stolt storasyster :love: .
Hon har hjälpt mej så mycket visst har det varit busigt och surt ibland men oj vad hon älskar de små.De var bara en vecka gammal när hon fick mata den ena med tuttflaska medans jag amma den andra.Just nu leker hon med dem :love:
Så bara du låter henne vara med så mycket som möjligt så då känner hon sig behövd men jag vet det är lättare sagt än gjort många gånger.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 11 sep 2008, 11:45

snöblomma skrev:Åjo det klarar ni!Vi andra har ju klarat oss tror nog det tyngsta tiden är 1:a året sen börjar de ju röras mer.Alla har bar ojat sig i vår omgivning och sagt när de skulle börja krypa att nu ska du se nu blir det jobb och sen när de börjar klättra och gå.Nu går inte våra ännu men hinner nog överallt men de är ändå inte tungt eller jobbigare än när storasyster började på och det är ju oxå 1 år eller så sen lugnar det ner sig.
Tyngsta perioden tyckte jag var när de var små och man ville så gärna hålla båda i famnen men det var ju inte alltid det lättaste.

Ja, det tycker jag också! Våra går inte heller ännu, men jag har hört av andra trillingmammor att de tyckt det blivit lättare då de går. Det är nog ganska annorlunda med ett barn, också vad som är lättare/jobbigare. Sen är det säkert olika beroende på hur lugna/vilda barn man har. Om de är sjövilda så är det kanske jobbigare ju mer de rör sig? :hm:

Ok om de alla springer åt var sitt håll, men våra lyder nog ren en del, man får ju uppfostra bara :nicka: Är det så mycket lättare nu t.ex. i lekparken då två klättrar i rutschbanan medan den tredje vill ha hjälp med att gå för att han blir så frustrerad då han inte kan. Jag tycker det blivit lättare ju mer de kan göra själva, hela tiden.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 11 sep 2008, 13:09

Jasså era går inte ännu heller Carmen.
Sambon och jag fundera på det här igår att de inte går ännu kan det bero på att de är flera och kanske inte har samma behov att röra sig.
Fast å andra sidan så kryper de ju i ilfart över hela huset och klättrar upp dit de når.
Hur är det med pratet då? "lillebror" kan man förstå ord som "hede"=det där "tideee" = där tack och siii=se.
Men den andra killen säger inte nåt annat än tack och förstås mamma pappa och så har de nog ett eget namn på storasyster :D
Storasyster var oxå sen i gåendet (sen och sen men iallafall) 1 år och 1 mån.Nu blir ju de här snart 1 år och 2 mån.
Hon pratade oxå väldigt mycket och åt själv och gick på potta.
Blir man lat med de följande eller vad är det :lol:
Tänkte jag skulle vänta till nästa sommar innan jag kör in pottan och då tar jag bort blöjan för alltid det får hända grejer då var det händer :lol:
Hur har du tänkt?
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 12 sep 2008, 13:00

Vår lillflicka pratar ganska mycket medan pojkarna inte pratar lika mycket. Storasyster gick vid elva månader, så dehär är nog väldigt efter henne där. Å andra sidan kröp hon aldrig. Våra kan nog stå, och åtminstone flickan tar nog steg (mommo påstår att hon gick 17 steg en gång), men de har bara inte fattat att man faktiskt kan gå. Tror nog det kommer snart... Men ibland kan de stanna jättelänge på en utvecklingsnivå, t.ex. just före de lär sig något. I flera månader har vi trott att de när som helst lär sig gå :roll: Vi har småttorna att sitta på pottan efter varje måltid, för att minska på kakkablöjorna. Har tänkt köpa tygträningblöjor åt dem, men få sen när jag orkar med det...
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Nästa

Återgå till Tvillingar och flerlingar