Välling, hur tidigt?

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Välling, hur tidigt?

Oläst inläggav ZilviaZofia » 15 sep 2008, 18:45

Hur tidigt vågar man börja med välling? Det står väl kanske från 4 månader, men kan man inte börja tidigare..?
Vår ena tjej tycks inte bli mätt på det vi ger. Hon är nu just 3 månader, sov en tid hela natten, men nu äter hon igen var 4: de timme, 140 ml mjölk. Den andra tjejen sover natten igenom.
Tips anyone?? :shock:
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Välling, hur tidigt?

Oläst inläggav Lottamittilivet » 15 sep 2008, 20:48

Vi började ge välling för en par veckor sen, då pojkarna var dryga tre månader. Jag frågade på rådgivningen och han sa att det finns vissa rekommendationer men "gav oss ändå lov" att börja. Orsaken var också den att vi tyckte att mjölkportionerna blev större och större och att vi behövde något mer mättande. Vi tänkte att pojkarna nog sover som stockar bara de får välling i sig. Men tji fick vi, de började nämligen vakna oftare den första veckan, från två gånger per natt till tre, och de var minst lika hungriga som efter mjölk. Ena pojkens mage tålde inte riktigt heller majsvällingen som vi köpte så vi köpte en annan sort för känsliga magar och den var bättre. Efter en vecka stabiliserade läget sig så att de vaknade som normalt, dvs vällingen gjorde ingen märkbar skillnad. Så vi har legat lite lågt med vällingen nu och istället börjat öva lite på fast föda två gånger per dag. Än kan jag inte riktigt rapportera om det har någon effekt på sovandet, vi får se. Men wow, att er ena tjej sover natten igenom, har hon gjort det länge? Vår O är lite duktigare på att sova än A, men senast vid fyra-tiden vaknar också han för att äta.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Tant gredelin » 16 sep 2008, 18:06

Nu kommer jag inte ihåg exakt men inte före 4 mån i alla fall. Då var det bara tutteli som gällde.
Från ca 5 mån börja vi med risvälling.
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 16 sep 2008, 20:57

Jo vi börja oxå ge välling vid 3-månaders början.Allt för att de skulle sova bättre och ja nog sov de väl bättre och sen när de var 4.mån började vi med mat.
Det som jag tyckte var lite synd med vällingen var att de slutade amma när de fick välling.Kom som nästan över en natt så tvärslutade de att ta bröstet :(
Vi provade olika vällingar.Minns faktist inte vilken de gillade bäst men storasyster gillade potatis-morot men killarna åt nån som hade nån gonatt bild tycker jag att jag minns.Mmm vi hade oxå ena killen den större som sov hela nätterna ganska fort medans den andra började sova hela nätter för nån månad sen.Märkte att det mest var mammas fel.Som trodde att han behövde sin mjölk nattetid.Tog en Anna Wahlgrens gonattkur och vips så sov ungen på nätterna efter 11-månaders vak.Urk.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 16 sep 2008, 21:10

De vill ju också amma oftare på nätterna för att få mjölkproduktionen att öka. Den ökar bäst då de ammar oftare, och speciellt på natten. Så orkar man bara mata på natten så. Säger jag som håller på att gå åt då vi inte får sova nu då de är förkylda, då man vant sig vid att sova hela natten varannan natt :curse: Borde nog gå och sova nu på tal om det...
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav ZilviaZofia » 17 sep 2008, 13:49

Jag ammar inte mina skruttar alls längre.. Trist, men det funkade inte helt enkelt. Tror nog att jag ska testa lite välling småningom, kanske hon väljer att iaf sova fler än 3 timmar i sträck..
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Laura03 » 19 sep 2008, 16:20

Vi började oxå ge välling åt flickorna till natten när de var tre månader. De sov kanske en timme längre på vällingen än på bara mjölk, men ibland är den timmen guld värd :nicka:
Laura03
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Tant gredelin » 29 sep 2008, 20:49

Ni som gett välling vid 3 mån. Vilken har ni gett, majsvälling??
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lottamittilivet » 30 sep 2008, 07:50

Vi gav majsvälling, men vi provade bara några veckor och kör nu hårt med fast föda istället. Det mesta hamnar på babysittern och ansiktet och kläderna, förutom om det är mango förstås... Våra pojkar tycktes sova mindre på vällingen, kanske blev för mycket för deras magar, så vi gick tillbaka till mjölken och försöker istället ge minst fem mål om dagen, ofta blir det 6. Och fortfarande för det mesta två mål om natten. Många har rekommenderat en ekologisk risvälling som heter Holle. Vi köpte den men har inte ännu testat. Jag tänkte att jag prövar på välling igen när de är 6 månader.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tvillingar och flerlingar