Minska i med dagslurarna?

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Minska i med dagslurarna?

Oläst inläggav Ylva-Li » 20 okt 2008, 09:10

Här kämpar vi på med dagslurarna istället. Mina twins är nu sju månader och dom sover fortfarande FYRA gånger om dagen. Vet ingen annan som har det så...Skulle ju vilja att dom gick ner till tre gånger och förhoppningsvis sova lite längre istället. Som jag skrivit om i en annan tråd på småbarn så har dom alltid haft svårt att sova över halvtimmesskarven så det blir inga långa lurar. Varsin timmes pass får dom åtminstone men för övrigt blir det runt halvtimmen i taget. Jag har försökt allt för att få dom att sova längre och att hålla dom vakna mellan passen. Men efter 1,5 timme får jag vara cirkusartist till 100% för att hålla dom vakna. Efter två timmar orkar ingen av oss mer! Självklart lägger jag dom tidigare om det blir ohållbart, men så länge dom är någorlunda nöjda håller jag dem uppe. Har kollat upp med andra i samma ålder och dom flesta har vakentid på 2,5-4 timmar i den här åldern. En utopistisk tanke...
Vet inte riktigt varför jag hänger upp mig på dethär, det måste ju få finnas en mångfald och det har fungerat hittills.Dom sover ca. 14 timmar per dygn och det räcker ju bra till. Men det jag funderar över är hur pass mycket jag ska försöka orka ändra på denhär rytmen eller ska jag bara "go with the flow?" Den tanken tilltalar ju mera men samtidigt märker jag att dom börjar ha lite svårt ibland att somna den sista luren trots att dom nog somnar. Men skulle jag ta bort den så skulle dom behöva vara vakna mellan ungefär 14.30-18.30 och fixar dom inte :ledsen:
Ja, det här blev riktigt råddigt, hoppas någon förstår lite grann i alla fall. Hur som helst så känns dethär lite tvillingrelaterat eftersom jag tror att båda skulle ha åtminstone ett lite längre sovpass om dom inte behövde "synkkas" med den andra och därmed klara sig med tre lurar. Men samtidigt har jag sett det som allra viktigast att dom sover samtidigt och vill absolut inte rucka på det. Men visst skär det i hjärtat då den ena sover så sött och man är tvungen att börja "föra lite liv"...Men hursomhelst är dom aldrig sura trots att dom blir väckta och det är väl huvudsaken. Tar igen det på nästa sovpass hoppas jag.
Någon som har tankar kring detta eller liknande erfarenheter och hur har ni gjort i så fall?
Ylva-Li
Guldmedlem

Re: Minska i med dagslurarna?

Oläst inläggav Marley » 20 okt 2008, 09:51

Mina twins har sovit rätt olika från första början och jag förlikade mig med tanken att inte ha så mycket egentid, för det var helt enkelt för jobbigt att störa den ena eller den andra. Så nu sover M mycket längre pass på förmiddagarna, ca 1,5 h och den "jobbigare" ca 45 min. Men ändå matar jag dem samtidigt och lägger dem och sova igen samtidigt för nästa pass. De sover nu mellan 10.30-12.00, 14.30 och 17.00 i bästa fall och sen ännu en gång ca 19 tiden..vilket känns rätt sent att sova eftersom nattandet börjar klockan 21. Men det funkar än så länge och de orkar inte heller vara glada och vakna mer än ca 2 h. Finns det däremot många famnar och mycket aktivitet så kan de vara vakna ca 4-5 timmar! Så visst kanske de också skulle ha en annan dygnsrytm om de inte fick delad uppmärksamhet hela tiden. Jag har ju alltså inget råd till dig annat än det som hjälpt mig i alla lägen: Det är en inställningsfråga. Så länge du ser att de är relativt nöjda med livet så gör du väl alldeles rätt och fortsätt lev efter deras behov. Ju mer man tänker på "hur det borde vara" desto knäcktare blir man.
Marley

Oläst inläggav snöblomma » 20 okt 2008, 13:21

Hej Ylva-Li
Vilka tider sover de nu?
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 20 okt 2008, 15:05

Tack för svaren! Sovtiderna är lite beroende på när de vaknar på morgnarna men om de vaknar vid sex så brukar de somna vid åttatiden, N. sover ofta en timme och L. en halv timme till 45 min.
Nästa gång är vid halv elva, elva och då brukar L. sova ca. en timme och N. en halv timme till 45 min.
Sedan vid ettiden en halvtimme-45-min. och sedan vid fyratiden en halv timme.
De brukar somna för natten vid halv sjutiden plus minus en halv timme.
Skriver under på att desto mer man tänker på hur det borde vara desto knäcktare blir man! Har också blivit halvt paranoid på kommentarer från omgivningen gällande deras sovvanor. Ingen som säkert menat något illa utan kanske mest förundrat sig men det är som att trycka på en öm punkt hos mej. Någonstans tror jag väl att det är mitt fel att dom inte kan sova 45 + 1,5 + 45 som AW förordar. Så hennes kapitel om sömn och lite annat också skulle jag ha lust att riva ur en för övrigt värdefull bok som just nu ligger gömd där jag inte kan hitta den...
Mina killar orkar också vara vakna längre om vi är flera som finns omkring dem och det ger mej också dåligt mammasamvete ibland, tänk om dom blir trötta bara för att dom har tråkigt med mej...Nej, nu får jag sluta med detta ältande.
Låter klokt det där med att leva efter deras behov!!! Det tilltalar mej :P
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 20 okt 2008, 21:58

Jo, jag tycker också det låter jättebra om de en gång inte orkar vara vakna längre, varför då försöka ändra det om du inte specifikt själv skulle vilja det? AW har väl inte haft tvillingar väl? Jag tycker annars också hennes metoder är lite väl exakta för min smak, och att sen ännu tillämpa just det som passat hennes barn på tvillingar, njaa... Om det funkar så går det ju, men att ta stress för det skulle jag inte. Omgivningen har ju alltid en massa åsikter, men det är ju dina barn och du som är viktiga.

På tal om Marleys inlägg så tycker jag det låter fint med de som låter sina tvillingar eller trilingar gå i sin egen takt, men själv hade jag aldrig orkat med att ha så lite egentid. Jag skulle bara blivit (mer) irriterad på barnen då de aldrig låter mig vila/vara. Men vi är ju olika där och behöver olika saker. Och med "hur det borde vara" så får man inte jämföra sig med de som har ett barn åt gången, det är inte samma sak. Mina mammaupplevelser från första barnet och sen 2+3+4 barnet är nästan som från olika planeter, det är helt olika saker. Trots vissa likheter förstås...
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav snöblomma » 21 okt 2008, 16:45

Ja nä jag har nog oxå försökt köra mina på samma tider för det är nog samma här att jag skulle inte orka om jag inte fått lite ensam tid och lite egen tid med storasyster.
Det blir bättre sen när de blir större för ja jag höll oxå på och väckte den ena när de var mindre och DET kändes inte kul.

Man borde få med en instruktionsbok :D

Nåja ivarjefall nu så sover de ju bara 1 gång per dag och nu låter jag den som är tröttare sova så länge han vill bara det inte är längre än 3-3,5 timme.

Men jag minns att när de var små så var det ju lite snuttar här och lite snuttar där.

Det enda som känns lite vemodigt just nu är när man är ut och går eller kör bil på förmiddagar så somna alltid "lillebror" innan man hunnit med maten och sen ryker ju sovtiden.Så helst vill man vara hemma.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 21 okt 2008, 18:50

Nåja, nu har jag funderat klart över det här och bestämt att vi fortsätter som förut med fyra lurar eftersom det fungerat bra.
Det känns helt självklart efter att jag läst era svar, TACK för att ni tog er tid att engagera er i våra vardagsproblem. Ibland är det så välbehövligt med andras kloka åsikter när man snöar in sig i vällingträsket.
Vilken lättnad att inte behöva grubbla på det där mera :D
Nu ska jag börja fundera över nästa problem. Återkommer säkert :nicka:
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 22 okt 2008, 11:00

snöblomma skrev:Det enda som känns lite vemodigt just nu är när man är ut och går eller kör bil på förmiddagar så somna alltid "lillebror" innan man hunnit med maten och sen ryker ju sovtiden.Så helst vill man vara hemma.

DET tycker jag också är jobbigt. Om vi ska fara någonstans så vet jag att jag inte får någon tid för mig själv på dagen (att t.ex. äta lunch på). Så vi är också mest hemma, lite trist ibland. (Fredagar är vi på babyrytmik, då har jag ställt in mig på att inte få vila.) Det vore roligt att vara lite friare. Men vår lilla flicka kan klara sig på typ tio minuters sömn på hela dagen, så somnar hon i bilen på förmiddagen är det kört. Och det gör hon oftast. I vår bil kan man inte heller se vad de gör så man kan inte hålla dem vakna.

Bra att du fick svar Ylva-Li :)
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lottamittilivet » 08 nov 2008, 20:59

Hej Ylva-Li!

Vill bara säga att sovrutinerna plötsligt kan ändras, utan att man egentligen själv gjort något åt saken. Våra pojkar har tills för ca 3 veckor sen sovit 3-4 tupplurar per dag a högst 45 minuter per gång. Men plötsligt började de med en lång tupplur mitt på dan, ibland t.o.m närmare tre timmar. Jag har svårt att tro att det kan vara sant, att jag kan få ligga på soffan och läsa deckare och titta på inredningsprogram :) Det kan förstås ha något att göra med att de börjat få fast föda - sovandet ändrades då de ätit fast föda i tre veckor. Däremot har det tillkommit ett standarduppvaknande på kvällen/natten, oftast precis då vi hunnit gå och lägga oss, men det kan jag leva med för tillfället :)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 08 nov 2008, 23:00

Vad är det med att de vaknar då man precis lagt sig? Det gör våra ofta också, och har hört flera andra som säger samma. Är det månne då man går och sova och ljuden plötsligt byter/slutar?

Här har lillflickan två dagar sovit tjugo minuters dagslur. EN alltså. Och inte ens 1.5 år. Håååhå. Jag är så grön av avundsjuka på alla som har barn i samma ålder som sover 2-3 timmar på dagen :huh: Som i och för sig ena pojken gör. Kanske andra också skulle sova ca 2 timmar om inte systern alltid skulle väcka honom :yawn:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ylva-Li » 10 nov 2008, 08:31

Ja, jag hoppas också på att det ska komma någon slags förändring med dagslurarna. Låter ju helt underbart Lottamittilivet, att dom sover såååå länge att man förhoppningsvis hinner ladda om sina batterier. Vår ena kille har ibland börjat lämna bort den sista tuppluren och har orkat rätt bra ändå. Får se om brorsan snart hakar på.
Samtidigt som jag önskar att dom skulle få allt längre vakentid mellan lurarna så är jag fundersam över hur man ska fylla den tiden. Undrar om dom kommer att få tråkigt...Nåja, storebror ålar fram över golvet i full fart och undersöker världen så vissa stunder är ju han rätt upptagen med sina projekt bara han får komma och tanka lite närhet mellan varven. I.o.m. att lillebror har D.S. så kommer det ju att dröja ett bra tag ännu innan han börjar ta sig fram och det är väl honom jag tänker mest på när det gäller sysselsättningen. Men å andra sidan är han rätt förnöjsam och "cool", vilket jag har tror kan höra till hans handikapp. Men jag blir alltid lite otrygg när jag märker att rutinerna börjar ändras, trots att det kanske egentligen är till det bättre. Men rutinerna har varit som en slags livlina för mej och det tar tid innan jag vant mej vid det nya jag också.
Carmen, det låter bekant detdär med uppvaknanden i samband med att man själv går och lägger sig. Det "sportar" storebror med här också rätt ofta. Det hjälper inte hur tyst man försöker vara.
Vi hade fått lite bättre styrsel på våra morgnar här ett tag, dom kunde sova till halv sex, sex. Det var jag helt nöjd med faktiskt. Men nu har dom varit sjuka och storebror har börjat vakna vid 4.45 prick igen :nicka:
Stackars storebror, nu låter det som om han är världens "bad buy". Så är det ju inte förstås!
Innan dom blev sjuka rullade det på rätt så bra här och jag tyckte vi hade riktigt roligt och mysigt mellan varven. Men oj vad tungt det är då båda är sjuka, inklusive man själv. Det är så lätt att förbise att "gnället" har att göra med att dom inte mår bra. Speciellt när dom inte är så jättesjuka utan det mest tar sig uttryck i att dom aldrig är helt nöjda och sover dåligt.
Men sedan då dom tillfrisknar är det desto trevligare.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 14 nov 2008, 09:57

Ja, det är så skönt, har fått både julklapp/40-årspresent etc etc i förväg :) Det straffar sig lite på min fysiska hälsa förståsd, för när de bara sov 40 minuter så passade jag på att ta en promenad med dem när jag ändå inte hann vila ordentligt. Det blev två promenader per dag. Nu kan jag vara inne flera dagar och titta på inredningsprogram. Nå, en dag var jag faktiskt ut på gården och hoppade hopprep, 200 hopp ;)

Men apropå att de skulle få tråkigt, det funderade jag också på här ett tag när jag tyckte de såg så uttråkade ut och tänkte att jag måste hitta på något. Då sa en klok människa till mig att det låter som friska barn om ser ut att ha tråkigt, att de behöver det också för att ta in allt nytt som händer. Men kanske du kunde ta dig till något familjecafé? Spännande för barnen att kolla in andra barn. Lite svårt kan det ju vara för dig att hinna dricka kaffe förstås (been there, done that, alltså hann inte med kaffet)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 16 nov 2008, 10:16

Jo, jag har faktiskt funderat på att börja ta med dem lite mera ut och träffa andra. Hittills har alla kommit hem till oss och när jag har varit på stan etc har jag alltid åkt iväg ensam. Men nu känns det som att det är dags med lite förändring på den punkten.
Förresten så har killarna nu i nästan en hel vecka klarat sig med tre lurar per dag som dessutom varit längre än förut :P Första luren har varit på 1,5 timme. Meeeeen idag sov dom bara 45 min. första gången så få se om vi får ihop det med bara tre gånger i dag. :hm:
Har så smått börjat vänja oss vid lite längre vakentid ( både dom och jag) men det känns nog att det är en omställning. Minns inte alls att det var så här stor förändring när deras storebror ändrade rutiner, men han var ju inte i dubbel uppsättning heller!
Ylva-Li
Guldmedlem

Återgå till Tvillingar och flerlingar