Suck och stön

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Suck och stön

Oläst inläggav Lottamittilivet » 16 jan 2009, 13:39

Nu är nog pojkarna inne i nån jobbig 8-månadersfas de också... Det känns som om de ständigt har tårarna sprutande ur ögonen och allt är bara fel fel fel, och jag inte hinner med nånting. Än är det att wc-dörren är stängd, eller att man inte kan riva loss nånting som man tycker att man vill att ska komma loss, än är brorsan i vägen (man ska helst tränga sig in under babysittern eller någon annan återvändsgränd) eller har snyggare tutt/leksak. Det kan hända att det är tänderna (inga såna i sikte ännu) eller eksemen, som vi inte ännu vet vad som orsakar, men summan av kardemumman är att jag nu blir avbruten hela tiden för att leka skiljedomare, trösta, locka med mer konstruktiva alternativ. Altermativet är att låta dem skrika. Fattar inte hur vi ska komma iväg till rådgivningen nästa vecka, till 10!!?? Nu har jag svårt att komma iväg förrän vid tolv-tiden. Inte för att jag just far nånstans. Trött och blek är jag också
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Re: Suck och stön

Oläst inläggav Mirabel » 16 jan 2009, 13:46

:kram: Hoppas det ordnar sig! Försök trösta dig med att det blir bättre, det är bara en kort period...
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lottamittilivet » 16 jan 2009, 17:38

Tack! Jo, jag får tro att det blir bättre och har även Ylva-Li:s anetijulefridinlägg i färsk åtanke. Nu kom sambon äntligen hem och jag får koppla av lite. Utan överdrift tror jag att pojkarna sammanlagt varit nöjda ca en timme idag. Höll på att tappa nerverna helt nu på eftermiddagen, tills dess var jag ganska tålmodig och försökte allt för att få dem lite nöjdare. Om två veckor ska vi till allergisjukhuset, just nu är det begränsad diet som gäller. Men mycket är nog helt klart frustrationsgnäll. "Kommer överallt och allt ser spännande ut, men mamma stänger dörren, tar bort det spännande. Jäävlar, nu blir jag ARG!!).
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 17 jan 2009, 09:51

Jag känner verkligen med dig, det är verkligen inte någon harmonisk period det där. Känns som att man har ungar som är personlighetsstörda i kvadrat :blink: Här börjar vi nu se ljuset i slutet på denna tunnel. Killarna börjar bli sig själva igen, glada, charmiga och fulla av upptäckarglädje. Det började successivt bli bättre för några veckor sedan och har fortsatt sedan dess. Det är så himla skönt och jag känner mig så lättad och tacksam. Nu börjar det bli riktigt roligt mellan varven faktiskt! Minns att jag tyckte samma sak med deras äldre bror när han började närma sig året. Ser nu fram emot vår och sommar så man kan börja vara ute och leka!
Däremot är vi inne i en annan mörk tunnel när det gäller sovandet på dagen. Tidigare har dom sovit ungefär en timme gånger tre och det har jag varit jättenöjd med jämfört med hur det var tidigare och hur svårt det var att få dem att gå ner till tre gånger. Hade hoppats att vi skulle kunna minska i till två längre pass nu men ICKE. Istället visar dom tendenser att börja sova halvtimmespass istället och då klarar dom aldrig av två gånger. Suck och stön säger jag åt det här. Längtar så efter den dag då dom klarar sig med ett sovpass och man slipper grubbla sig grå över HUR I HELA FRIDEN det ska bli bättre.
Vi har haft en ny minisömnkur med N. när det gäller tidiga morgnar. Sakta men säkert började han vakna tidigare och tidigare igen och när vi hade uppstigning vid halv fem fick jag nog. Nu har vi kört fyra "morgonkurer" och han sover nu till sextiden, vilket man i det här hushållet får vara nöjd med.
Men istället sover han då mindre på dagen. Ni som har barn som sover gott om dagen, NJUUUT av det! Här känns det som att man inte kan hämta andan innan dom somnar för kvällen. Just nu i alla fall.
Men hursomhelst, åttamånadersångesten börjar bli ett minne blott, snabbare än du anar har ni den tiden bakom er! Fast jag vet att det känns som det ska vara en evighet när man är mitt uppe i det.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 17 jan 2009, 11:50

Ylva-Li:
åttamånadersångesten
, oj, detdär var verkligen ett passande ord!! På något underligt vis känns dert lättare med ett passligt ord att sätta på "fenomenet". Tack och lov för lördag och sambon hemma. Och om en timme kommer morfar och särbo och sköter - vi ska till stan och dagsrajta ;)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 17 jan 2009, 16:08

Vi ska faktiskt ut ikväll också, på 40-årsfest.Det blir första gången vi far ut tillsammans sedan killarna föddes. Och egentligen ännu längre sedan, som höggravid med twins blev det inte heller så mycket festande. Mina föräldrar kommer hit och dom har lovat ta morgonpasset också. Hoppas bara att N. inte strular till det inatt... :swoon:
Hoppas ni får det riktigt kul ikväll!!! :P
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 18 jan 2009, 18:50

Hejsan hur gick det för er som fått vara ut och lufta av er lite :tumme:

Här är vi förkylda hela bunten och olika inflammationer.Suck.
Men på ett sätt är det bra att vi får vara alla på en gång och inte 1/5 veckor.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 18 jan 2009, 20:11

Skööönt var det, ah!!! En lyxigt lång dagsluftning, från ett till halv sju. Vi hann med shoppande på egen hand, en gemensam öl och sen middag på grekisk restaurang. Tända ljus, aperitiv och supergod mat. Och både barnen och skötarna hade överlevt. Underligt vad gott det kan göra att slippa två matningar, två klädbyten och tre blöjbyten :tummenupp:

Har Ylva-Li överlevt 40-årsfesten?
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 18 jan 2009, 22:25

Ååh, jag blir så avundsjuk, jag kan inte komma ihåg när vi senast var ute på tu man hand. Jo, nu tror jag jag minns, det var lite på en månad sen :swoon: Det är ju inte så jättelänge, men jag tycker man ska ha lite mer tid tillsammans än det. Utanför huset. Inatt drömde jag faktiskt att vi var någonstans på egen hand, och att jag plötsligt fylld av fasa insåg att jag inte visste vem som vaktade barnen, om någon alls gjorde det :scared: Å andra sidan är det jätteskönt nu då de blir äldre och leker mera själva, man kan få ligga på soffan flera minuter i sträck fast de alla är vakna! (Sen börjar någon oftast gråta av en eller annan orsak.) Matningarna och blöjbytena är också lättare nu, speciellt matningarna. Och de gånger vi haft bara två småttor hemma har varit rena semestern, så hang in there! (Man får väl en lite vilopaus före trotsåldern sätter igång på allvar :lol: )
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ylva-Li » 19 jan 2009, 12:45

Jo jag har överlevt! Var nog chaufför men är nöjd ändå. Men på tal om att överleva så hände en lite rolig incident med min man som tänkte svimma när samtalet började röra sig kring vilka kroppsdelar som gästerna brukar ha ur led...Han hann tappa synen (!!!) helt innan två starka killar fick honom på en säng.
Han är liksom inte den känsliga typen så den här tiden med twinsen måste nog ha satt igång många sensitiva processer hos honom :tummenupp: Och inte hade han druckit speciellt mycket heller så det tror jag inte man kan skylla på.
Vår sömnstrulare slog nytt längdrekord i sömn och hade bara ETT nattuppvaknande :clap: så jag tror att jag ska be mina föräldrar sova med honom varje natt framöver.
Fast troligtvis beror det på att vi helt nyligen kunnat minska i till två lurar för nätterna har varit bra sedan dess. Men han har bara sovit en halvtimme per pass, alltså bara en timme sömn på dagen. På natten har han sovit 11,5 timmar. Minns ni andra hur det varit då era bebbar minskat i till två pass? Totala sömnmängden per dygn är i och för sig nästan samma som tidigare bara att det är mera koncentrerat till natten och det är väl ditåt det ska gå men jag tycker att en timme på hela dagen nog är för lite :shock: . Men han är fly förbannad när han vaknar och omöjlig att söva om, vilket gick förut. Vet att det brukar kunna bli bättre efter ett tag när dom vant sig vid den nya rytmen så vi får hoppas på det.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 19 jan 2009, 16:44

Ylva-Li skrev:
Vår sömnstrulare slog nytt längdrekord i sömn och hade bara ETT nattuppvaknande så jag tror att jag ska be mina föräldrar sova med honom varje natt framöver.
Fast troligtvis beror det på att vi helt nyligen kunnat minska i till två lurar för nätterna har varit bra sedan dess. Men han har bara sovit en halvtimme per pass, alltså bara en timme sömn på dagen.

Oj, wow!! Ett nattuppvaknande har vi också haft en handfull gånger nu, sen vi började vår sömnskola. Några bakslag...
äsch, skulle skriva, men nu vaknar åtminstone en från sin tredje tupplur. Vi lyckas ibland med två, men det beror helt på när de vaknar på morgonen. Om de vaknar från den andra vid tre-tiden så orkar de inte ända till åtta. Men nu ska jag ta upp dem!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 19 jan 2009, 20:06

Hur har det förresten gått mer er "John-Blund-terapi", Lottamittilivet?
Med tanke på denhär trådens rubrik så kom jag på en grej som underlättat vår tillvaro betydligt; en innegunga av tyg! Speciellt L: älskar att sitta där och ha uppsikt över allt som brorsan hittar på. Han kan sitta ganska länge där och får ju samtidigt träna på balansen. Han kan inte sitta själv utan stöd ännu. N. tyckte också om den i början men nu orkar han vara där exakt fyra sekunder. Trots det ska han alltid först dit när han ser att jag är på väg att placera L. i den.
Vår lilla N. lever efter mottot; KAIKKIMULLEHETINYT!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 21 jan 2009, 10:23

Hej, det är länge sen jag har skrivit. Har haft slut på all energi ett bra tag. Rejält svajande blodtryck hela hösten och sömnstörningar (hos mig alltså) fast pojkarna också - eller storebror - har haft en orolig period nu igen. Nu börjar jag känna mig lite bättre. Det känns inte så kul när kroppen börjar säga ifrån att det är lite för tungt. Men så har vi ju haft en jävla (ursäkta) rumba ända sen i somras med obefintlig dagvård (i somras), flera operationer, mannens nya jobb som gick i konkurs osv osv osv. Vi har också flyttat till stan i en radhuslägenhet mycket pga mitt jobb och för jag kände att jag måste få bo centralt och ha nära till allt när jag är ensam så mycket med barnen. Fast vi har huset på landet kvar och åker dit när vi kan och vill. Min man tvingades i och med konkursen att gå tillbaka till sitt gamla jobb med 4 veckor borta på jobb från att vi hade sett fram emot "bara" två veckor. Men så där är det.

Storasyster har fyllt 4 år (redan i oktober) och grabbarna fyller 2 år nu den 1 februari. De börjar prata mer och mer nu så det är roligt. Men så har de ju också lärt sig att man kan säga ordet "nej!" och springa undan när det är dags för blöjbyte eller kasta sig raklånga på golvet helt utan muskler och ben i kroppen när det är dags för påklädning.. :shock:

Men det hör ju till. Bara storebror skulle hitta nattron nu lika bra som de andra så skulle det vara helt okej. Tuben i hans högra öra lossnade redan före jul (blev inopererat i slutet på augusti) och han har varit orolig av och till på nätterna sen dess. I natt var det riktigt hopplöst. Tur att det finns panadol!! Jag måste väl gå med honom till läkare (igen) och kolla läget. Men han är inte snuvig eller har några andra åkommor, men han pekar på örat när man frågar var det är sjukt. Nå, det reder väl upp sig. Annars har de varit bra i skick nu de senaste två månaderna.

I går kväll var vi med storasyster till jumppa och under tiden gick vi andra en sväng med vagnen i centrum och tittade på när de körde snö med en stor frontlastare och lastbil. Det var jättespännande för pojkarna som bara talar om "tatta kackor" (starta traktor) och för mig kändes det befriande att kunna/orka gå nånstans som en familj allihopa för en gångs skull!! Det har vi inte gjort ofta de senaste två åren. Dels för att det hittills har varit så oerhört rutinbundet (för att det är enklast så) och för att det har varit så omständigt att dra iväg med hela gänget och allt som ska med, plus att de ofta varit sjuka och krassliga.
Trots att det i går kväll var mörkt, vinter och snö var det helt underbart! Tänk sen om några månader när det är vår och varmt och man slipper de där förbannade vinterkläderna och det bara är att dra iväg!! :clap:
edith

Oläst inläggav Carmen » 21 jan 2009, 22:54

edith skrev:Tänk sen om några månader när det är vår och varmt och man slipper de där förbannade vinterkläderna och det bara är att dra iväg!! :clap:

Eller hur! Väntar också endel på det... Jag vill också göra mer saker som familj, och det kan vi mer nu, men det är så mycket som inte går, t.ex. gå till pulkabacken. Hur åker man med tre ettåringar? Går kanske i en liten backe, men en stor är nog för mycket. En kan man ju hantera, men med tre så är det säkert någon som gallskriker och gör de andra två upprörda = slut med pulkaåkandet. Hoppas det lättar snart Edith, det är inte kul att vara slut...
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav edith » 22 jan 2009, 09:37

Nu har vi haft två bättre nätter och genast känns det betydligt lättare. Det är intressant att se hur mina blodtryckssiffror intimt hänger ihop med sömnen. Efter en sämre period skjuter det i höjden och sjunker medsamma som det är nån bättre natt emellan. Men jag tänkte riktigt i morse på hur mycket livet ändå har lugnat ner sig de sista veckorna. Jag kan till exempel promenera till jobbet om jag vill (2,5 km) sen vi flyttade och när barnens pappa är ledig är det skönt att slippa ta bilen hela tiden. Såna små saker spelar jättestor roll. Och tar man bilen nån dag och åker och handlar efter jobbet så slipper man undan med 6-7 km tur och retur i stället för 50 km. Härligt!

Ja du Carmen, tre ettåringar i pulkabacken - lycka till! Ibland får man bara så lov att inse sina begränsningar - är man inte en bläckfisk så är vissa saker inte praktiskt möjliga :)
Men jag beundrar dig fortfarande lika mycket som har tre småttingar och ett storasyskon att klara av!! :thx:
edith

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar