Suck och stön

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Re: Suck och stön

Oläst inläggav Ylva-Li » 22 jan 2009, 10:16

Edith; låter som att ni haft det ganska turbulent, skönt om det lugnat i litet. Måste vara skönt att bo lite mer centralt.
Här längtas det också efter vår och sommar så att man kan börja vara ute mera. Och jag väntar också på den dag då vi ska ha energi att börja göra såna där saker som alla andra familjer gör.
Vi har fått hemservice hos oss nu, det behövs bl.a. för att L. ska få den träning och stimulans som han behöver p.g.a. sitt funktionshinder. Det har fungerat jättebra hittills och känner mej tacksam över att vi får den hjälp vi behöver. Samtidigt vet jag ju att dom har massor med jobb och är lite folk och kan känna dåligt samvete över att vi kanske tar resurser som andra också skulle behöva. Jag hoppas att dethär inte behöver bli så lång tid, skulle ju verkligen vilja klara av det här på egen hand. Så småningom ska det väl gå får man tro.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 26 jan 2009, 16:01

Edit, skönt att höra att det har fördelar med det nya hemmet! Och att det lättat lite. Låter jobbigt att först vänja sig vid tanken på två veckors jobb för mannen för att sen igen gå över till 4 veckor borta. Det är mycket det, du är tuff som klarar av det :clap: Hoppas ni får riktigt sköna och lugna nätter framöver! Blodtrycket och sömnen har nog säkert ett klart samband som du säger. Kroppen tål så mycket mera stress om den får vara utvilad mellan varven. Och var hinner en flerlingsmamma ta det om inte på nätterna?

På tal om sömn, du frågade om vår sömnskola Ylva-Li: Efter en tid av ett steg fram, två bak (mannen fick influensa och var helt däckad, pojkarnas eksem och kliande blev värre, osv osv), så vaknar de nu faktiskt för det mesta bara en gång per natt, ofta vid halvfem-tiden, och då ger jag mjölk utan att desto mera försöka mig på skolning. Faktum är att första natten som pojkarna helt sov till fem var ca 8 dagar efter att vi började. Då var vi båda så trötta att vi sa högt: ikväll ska vi inte ha någon skola. Det var som om pojkarna uppfattade budskapet och tänkte: jess, ingen skola inatt, då får vi sova! Inatt hade vi dock ett bakslag då nästan ingen sov, men hoppas det var ett undantag. På dagarna däremot är det slut på lyxiga 1,5-2,5-timmars tupplurar som jag fick njuta av i höstas, just nu verkar det vara 45 min - 1 timme per gång och då behövs tre. På torsdag ska vi till allergisjukhuset och börja utreda vad som orsakar eksemen (och klådan och ibland sömnproblem pga den). Just nu är nästan allt på förbjudna listan -- hoppas åtminstone potatisen och moroten blir tillåtna igen.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 26 jan 2009, 16:39

Vi har nu lyckats gå ner i två sovpass per dag och börjar vänja oss vid det. Liiite längre lurar än en halvtimme har det blivit efter "inskolningsveckan" men speciellt mycket sover dom inte. Nätterna däremot är inne i en bra period, dom kan sova 11-12 timmars nätter med bara något enstaka uppvak så man får väl njuta av det istället så länge det nu varar.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 30 jan 2009, 15:38

Äsch, skrev just en lång roman (nåja, kanske mer en haiku men iallafall) och måste sen ha tryckt på någon knapp för mitt inlägg försvann. Kort bara då: Ylva-Li, jättebra att ni får hemservice och att du är nöjd :clap: Blir det någon tid över för dig att göra något eget också? Jag har nu trappat ner på hemservicen från tre gånger till en gång per vecka, och jag märker nog tydligt skillnaden, både i min egen ork och på hushållets tillstånd. En av orsakerna till att jag trappade ner var att jag själv började få mer ork men också lite att jag också tänkte på kön av klienter som kanske behövde servicen mer än jag. Men försök om du kan att slopa den tanken och njut av all hjälp du får!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 30 jan 2009, 18:49

Här har det gått riktigt bra med hemservicen, jätteskönt med extra armar och famnar :clap:
Och tid för mej själv ska jag snart få, riktigt ordentligt faktiskt. Ska åka iväg till Stockholm om ett tag och vara borta TVÅ nätter, shoppa, träffa vänner, äta sushi, ligga i hotellrummet och spotta i taket...
Jag tycker att det låter som er sömnskola gick bra om dom bara har ett uppvak per natt, så grattis!
Ylva-Li
Guldmedlem

Föregående

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar