Nu ska här brännas fett

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Nu ska här brännas fett

Oläst inläggav snöblomma » 09 feb 2009, 12:19

Japp nu ska vi dra igårn hur går det för er?
Jag har varken varit bu eller bä men nu igår drog jag igång med GI.
Ska försöka en gång till.
Ska försöka sätta opp ett mål att jag kan hålla det ditåt 1 mån.Helst -5 kg efter det.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Nu ska här brännas fett

Oläst inläggav Lottamittilivet » 09 feb 2009, 21:01

Hej Snöblomma! Du verkar ha den rätta spiriten och fananamman som behövs för att lyckas nu :) Jag ska ha bort 14 kilo, metod viktväktarpoäng. Jag testade lite med homemade GI, men den dieten är aningen för liberal för mig, även om det nog är bra att undvika vitt mjöl och socker. Viktväktarräknandet funkar för mig, det är något med att skriva dendär dagboken. Men jag har också en liberal poängräkning där, vet av erfarenhet att jag ändå går ner i vikt, om än lite långsammare. Målsättningen är två kilo per månad. Och nu ska jag försöka gå på min mag- och rumpjumppa på torsdag.

Är det nån speciell GI-diet du följer? Jag började med viktväktarpoängen i fredags så det är fjärde dagen på gång. Igår visade vågen iallafall på en siffra som jag inte sett på länge :) Lycka till!!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 10 feb 2009, 09:34

Va kul då kan vi sporra varann :clap:
Nja jag hitta ett forum på nätet som jag tog kontakt med även ifjol och då gick jag ner 5kg på en månad och har inte gått upp dem igen.
Men det är lite svårt nog med GI diet när man är van att vräka i sig allt.
Nu ska det vara bröd-,socker-,mjöl-,alkohol-,yoghurtfritt än tid.
Det är min 3:e dag idag och det räknas till att det börjar som först imorgon att nu så har kroppen förbränt (borde ha gjort iallafall) alla kolhydrater och ska börja med fettet.
Man får bara äta 20-30 g kolhydrater på det där forumet så det är t.ex. 4 dl mjölk.
Jag har ju ledig vecka nu så det blir lite värre nästa vecka som det är jobb att hålla på men det kanske går bra.
Ja jag var ju ut och gick varenda dag förra gången och nu så är det nästan 1 ggr /mån :( men får pulsa lite extra i snön som svetten lackar med ungarna :tummenupp: .

Har aldrig provat förut nån bantningsmetod har väl inte direkt behövt men nu så är det fortfarande 8 kg kvar utav de 30kg som jag gick upp med twinsen.

Är det nån mer som vill haka på?

Lycka till Lottamittilivet vi får höras mer hur det går för oss :clap:
Tänk att det redan visade resultat för dej på vågen duktig tjej :thx: jag vet ingenting om hur viktväktarpoäng funkar.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 14 feb 2009, 19:25

Har just tyngt i mig en fastlagsbulle och en mazarin, fasen så gott det är att smarra efter att kidsen har somnat. Under julen och mannens pappamånad kom det några grymt irriterande kilon som sitter som ett "kärlekshandtag" runt midjan och dom skulle jag gärna bli av med så jag anmäler mig också.
Jag räknade också vv-poäng för många år sedan, det var otroligt effektivt. Gick ner tio kg. på tre månader. Sedan var det bara den lilla detaljen att en månad senare var jag gravid med vår äldsta pojke och gick upp 20 kg. I och för sig kul men inte hann jag njuta länge av det jag kämpat så hårt för.
Hur går det för er med GI och VV?
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 14 feb 2009, 19:39

Trevlig vändag alla twinsmammor :heart: :kram:

Jo 2 kg ner och det bara gått knappt 1 vecka ännu så det ser bra ut.
Fuska med en pizza och en god öl idag när det var vändagen men sen blev det diet igen.

Hur räknar ni poängen då?

Såg iallafall att jag gått från 99 cm runt magen till 92 cm från i somras och då hade jag inte bantat :tumme:
Synd att man aldrig mätte hur stor man var runt magen när man vänta twinsen.
Gick ju upp 30 kilo :lol:

Jag har nog räknat lite som så att är det två barn så tar det dubbelt längre tid att gå ner i vikt som med första och det tog ett år. :tumme:
Så jag har nu 5 månader kvar att gå ner på :roll: :scared:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 14 feb 2009, 22:08

Om jag inte minns fel så var midjemåttet åtminstone runt 140 cm mot slutet av graviditeten, nåstan lika bred som lång alltså ;)

För mig går det ganska bra (fast jag också just åt popcorn och enhalv pizza då vi inte orkade laga något nyttigare), fast inte med någon rasande fart. Nu har det stått stilla några dagar, men inte ökat.

VV-poäng i korthet, man räknar inte kalorier utan poäng som är färdigt uträknade i VV:s material. Man får äta ett visst antal poäng per dag beroende på vad man väger, om man rör sig mycket osv. Jag skulle få äta 18, men har bestämt att jag får äta 28 och på helgerna t o m 35 (kan ju vara bra för den halva pizzan jag nyss åt "kostade" 13 poäng ;) ). Man får många poäng för onyttig mat (enligt vv) och mindre eller noll för hälsosam mat. Vissa saker får man äta hur mycket man behöver för ett visst antal poäng. Så man behöver i princip inte vara hungrig, men det ryms inte hemskt många godsaker med.

För mig är det nog detdär med att jag skriver upp vad jag äter (fast just nu har jag haft lite svårt med att hinna), och även vikten, som minskar om man följer programmet (eller som i mitt fal det något modifierade programmet)

En god vändagsnatt!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 18 feb 2009, 19:04

Hur går det? Funkar det? Här funkar det så länge jag håller mig till programmet. Och det har gått neråt på vågen, så det är motiverande :) Fast det kan vara fråga om 200 gram så är 74,9 en helt annan sak än 75, 2. Bara 13 kilo kvar till målvikt, så jag tippar på att målet nås nångång i sommar. Det är en lång tid, men det ska nog gå, och jag tänker så småningom införa "godisdagar" så jag inte tröttnar helt. Det som är bra med viktväktarna tycker jag är att man får äta allt (jag testade på GI och bara tänkte på rostbröd med marmelad hela tiden :lipa: . Och baconen har mindre poäng nu än vad de hade tidigare, det var en positiv överraskning :)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 19 feb 2009, 11:22

Ett tips åt er som kämpar med olika dieter - har ni inte hört talas om LCHF? (low carb - high fat) Alltså en kombination av GI och Atkins. På senaste tiden har det här vunnit mer och mer mark i många bantningssammanhang. Här ska man äta regelbundet, stora portioner och mycket proteiner med hög fetthalt. Glöm kaloriräkningen och glöm definitivt alla konstgjorda lightprodukter!! Det ska vara äkta grädde, ägg, kött, skinka, ostar bacon osv. Men dra ner på kolhydratintaget så som bröd, potatis, pasta osv. Det låter helt sjukt, men det fungerar jättebra!! Jag tappade 4 kilo på nolltid (då åt jag massor med sallad med till exempel getost och mögelost i med vanlig (ej light) salldsdressing, och bacon, samt ungslax i gräddsås - riktig grädde!) i somras - och det bästa av allt: du slipper begäret efter sött. Suget försvinner när man skippar kolhydraterna och håller blodsockret på jämn nivå hela tiden. Dessutom är man mätt jättelänge efter en måltid på grund av hög protein- och fetthalt. Hur strikt man följer en sån här diet är ju förstås helt upp till var och en.
Det bästa är att inte banta utan man får äta med 4 timmars mellanrum och äta sig mätt. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna leva utan smörgåsar - men det var absolut inget problem! Dessutom ska det var äkta råvaror som är omanipulerade och konstgjorda som alla obehagliga och illasmakande (och hälsofarliga?) low fat- och lightprodukter. :clap:

Kolla den här sidan och testa!!
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... =19.169098

Det sätter sig inte på hjärnan som vv-poängräknandet (been there, done that :blink: ) Dessutom kan man om man vill unna sig lite choklad mellan varven. Men suget efter det brukar avta av sig självt, som sagt.
Det är säkert på grund av de här nya rönen som bacon är mindre poäng nu än tidigare. Kroppen behöver en viss mängd fett för att förbränna fett. Men vv bygger ju på lågkaloridiet - vilket egentligen är helt åt skogen. Därför går man ju upp tillbaka när man slutar.

Kolla länken ovan och pröva på lathunden som skribenten tipsar om. Där finns också vidare länkar till fler sidor, bland annat en doktor Annika Dahlqvist som "uppfunnit" den här dieten. Jag kan ju säga också att det från läkarhåll ofta rekommenderas att överviktiga ska följa denna dahlqvists diet, men den är ganska hård. Tjejen som gått ner från 137 klio har gjort en egen variant och det är massor att läsa på sidan.
Pröva! Satsa pengarna på god mat samtidigt som du går ner lotta, i stället för att mata vv med dessa sköna slantar.. :nicka:
edith

Oläst inläggav Ylva-Li » 21 feb 2009, 20:11

Så bra det verkar gå för er! Själv har jag lite svårt att hålla tillbaka får jag erkänna. Har just varit i Stockholm några dagar( ENSAM :D ) och då ville jag passa på att njuta fullt ut av allt. Men jag försöker i allafall gå promenader varje dag, allt från 1,5-2 timmars turer med vagnen. Det är såååå skönt nu när solen börjar värma och man känner hur det hettar i kinderna på kvällen. Vagnen med innehåll börjar bli ganska tung att skuffa så musklerna får sig förhoppningsvis en rejäl omgång. Kanske man har armar som en brottare på stranden i sommar och rumpa som klär i string?! Vilken kombination det skulle vara :clap:
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 22 feb 2009, 14:49

Hej på er allihopa!

2 veckor är avklarat (har fuskat lite men bara på en och samma dag sen har jag kört hårt igen :nicka: ).
Har ju som mål 5 kg på 1 månad.Nu har det gått 2 veckor och jag har 2 kilo kvar så jag är riktigt nöjd.
MEN sen får jag nog ta en månad igen för det är fortfarande 5 kg kvar då tills jag är ner i vikten före twinsen.
Men det går sakta men säkert framåt.

Ja Ylva-Li jag var oxå ut och gick med dem när de var små och sov en sista pass på kvällen och JA svetten lackar nog med två :tumme: .
Men nu så är det som man inte skulle hinna riktigt och då ska storasyster med oxå så det blir inte så ofta.
Men kör hårt Ylva-Li :clap:

Verkar väldigt intressant det där Edith har bara hunnit läsa lite grann ännu men lovar att jag ska läsa mer. :nicka:

Hur är det förresten har vi några födelsedagsfirare här snart :wink: ?!
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 23 feb 2009, 20:16

Snöblomma;jo, i vår familj fyller fyra femtedelar år nu inom några veckor. Minstingarna blir ett 10.3 och strax därefter fyller storabror nio år.[size=50]Själv fyller jag 40 i morgon[url].[/[/url]size].
Edit; har hört talas om dieten och måste säga att den tilltalar mig trots att jag inte prövat. Jag tror faktiskt att man kan stilla sötsuget genom att få äta sig riktigt mätt. Vi har mer och mer börjat skippa lättprodukter och har t.ex. använt smör ( gammalt, hederligt) ett tag istället för margarin.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 23 feb 2009, 20:46

Jag använder också numera smör och riktig grädde när jag lagar mat. Jag vill gärna ge barnen så lite konstgjorda produkter som möjligt. Köper också ekomjölk åt dem när de dricker så mycket mjölk. Här har grabbarna fyllt 2 år den 1 februari och nu kommer pratet i full fart. :love:
edith

Oläst inläggav Lottamittilivet » 23 feb 2009, 22:18

Måste nog säga att jag tilltalas mycket av att få äta äkta smör och grädde och god ost, lax är min favoritfisk och jag har absolut ingenting emot bacon heller... Men eftersom vv funkar för mig (det är bara övergången till det normala livet som inte riktigt funkar), så kör jag på den och försöker få in lite mer fett och proteiner i min vv-diet (och det går tack vare min liberalare poängräkning) och lite mindre kolhydrater. Det jag gillar med vv är att man får äta allt (om än irriterande lite). Inspirerad av dig Edith köpte jag idag riktigt röd mjölk och gjorde min milkshake på den istället (utan glass, bara mjölk, frysta bär och en tesked socker)

Har du Edith fortsatt äta enligt lchf efter dieten? Är bröd och pasta helt bannlysta eller får man äta fullkornspasta? För mig är det pastan och potatisen som skulle vara svårast att avstå ifrån...

Grattis i förskott Ylva-Li! Jag går mot samma årtionde, men det blir först i sommar. Och bra jobbat Snöblomma! Nä, borde man ta och lägga sig...?
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 25 feb 2009, 20:46

Lottamittilivet skrev:
Har du Edith fortsatt äta enligt lchf efter dieten? Är bröd och pasta helt bannlysta eller får man äta fullkornspasta? För mig är det pastan och potatisen som skulle vara svårast att avstå ifrån...

Jag höll på som flitigast i somras med lchf. För mig är det inget problem att avstå från potatis och pasta. Jag trodde att brödet skulle vara svårast att avstå ifrån, speciellt med morgonkaffet. Döm om min förvåning när jag inte ens var sugen på bröd när jag kom igång! Fortfarande äter jag inget bröd till frukost. Jag äter naturell yoghurt (ej fettfri) eller vanlig fil med lite all bran pinnar i. Sen äter jag ett kokt ägg eller två och dricker kaffe. Då är jag mätt länge. När syrran höll på med det här åt hon endast en röd fil med nån fröblandning (om jag minns rätt) och kaffe varje morgon och var mätt länge. I stället för kvällsmacka tar jag en ostskiva (ej light) och en skinkskiva och rullar ihop. Jag vet att vissa ännu sätter smör på ostskivan, men det känns nästan lite äckligt.. :blink:
Jag är nog så förstörd och psykad av allt lågkalori och fettfritt prat så jag har haft ganska svårt att ta till mig det här. Men det funkar! i somras gick jag nog ner 4-5 kilo på 1-1,5 månad. Och jag var mätt hela tiden. Sen gick det åt skogen när jag blev opererad och hade ena armen i gips i fem veckor och inte kunde laga mat, än mindre hacka sallad. Jag hade fullt upp med att inte gå sönder av maktlöshet när jag skulle försöka ta hand om de små med en hand, så då åt jag snällt det som mamma eller nån annan lagade. Så då kom jag av mig. Men så fort jag börjar med frukosten så kommer jag i gång sakteliga igen. Och nu ska jag nog försöka - inspirerad av er - skärpa till mig och följa dieten ännu mer. Det skulle kännas härligt att kunna gå i shorts och kjol till sommaren utan att känna sig som en elefant i bikini... Fast i somras gjorde jag inget annat än kollade webbsidan jag tipsade om tidigare och följde lathunden som författarinnan har på den sidan.

I slutet på förra veckan (19.2 tror jag det var) hade OBS (FST 5) ett inslag om just det här. Kolla http://arenan.yle.fi och sök på obs så hittar du inslaget.
Sist och slutligen är det ju upp till var och en vad man väljer för diet och hur punktligt man följer den. Egentligen behövs ju ingen diet utan det är bara att göra av med mer än man tar in.. Så enkelt och så svårt! :blink:
Senast redigerad av edith 25 feb 2009, 21:09, redigerad totalt 1 gång.
edith

Oläst inläggav edith » 25 feb 2009, 21:07

... måste visa det här från "vägen från 137 kilo"-sajten..
Kolla den - man blir inspirerad. Det finns så läckra bilder där.

Tips på sommarfrukost:
4%-ig filmjölk med nedrörda blåbär och lite färska hallon på toppen

Tips på mellanmål: Avokado, creme fraiche och svartpepparröra och räkor.
Mosa en avocado med 2msk creme fraiche, krydda med grovmalen svartpeppar, vitlök, citronjuice och lite salt.

Middagstips: Gorgonzolabiffar, krämig grädd och ostsås med en grönsallad
500g nötfärs
2 äggulor
½dl vispgrädde
2krm grovmalen svartpeppar
100g gorgonzola
Smör till stekning

Blanda i saltet först, resterande ingredienser sedan. Forma en biff runt en rejäl bit gorgonzola, stek i smör. Gör en sås på stekskyn med resten av osten och en skvätt grädde, ha i lite soya, salta om det behövs) och peppra. Sila ev. av såsen om du vill ha den slät.
Det här är sååå rackarns gott med bara en fräsch sallad till...
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Såna är recept tackar man ju inte nej till :tummenupp:
edith

Nästa

Återgå till Tvillingar och flerlingar