Stora syskon och twins

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Stora syskon och twins

Oläst inläggav snöblomma » 02 mar 2009, 20:52

Hur går det för ni med storasyskon och twins?
Tycker faktist att det gått bättre än vi vågade hoppas.För de tar ju all plats och all uppmärksamhet.
Ibland är storasyster nog lite på krigsstig och kan ge nån knuff eller göra det som hon vet att de blir upprörda över.
Men så är det väl med alla syskon.
När twinsen var små brukade vi åka bort med storasyster på nåt.Typ simma,fiska eller åka och äta hamburgare men det har mer eller mindre fallit bort nu och vi är alltid alla 5 när vi är ut på nåt nu.
Jag har försökt ha med henne så mycket det bara gått i skötningen av killarna.Minns att de var bara 1 vecka gammal när hon(4 år) första gången fick mata ena med tuttflaska medan jag amma andra.Då var hon stolt :love: .Och så brukar hon välja kläder och hjälpa till att hämta vagnarna och sånt.
Hur har ni gjort och har ni nåt bra tips att ge?
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Stora syskon och twins

Oläst inläggav Ylva-Li » 04 mar 2009, 16:19

Våra killars storebror var ju nästan åtta år när dom föddes och han hade fått vara ensambarn länge. Men det har gått väldigt bra med honom ändå. Han hade väntat länge på att få småsyskon och var stolt över att han också hade syskon, precis som de flesta andra kompisar. Och dessutom två på en gång :tummenupp:
Han är väldigt duktig på att leka och busa med dem och man har faktiskt riktigt stor hjälp av honom också. Dom blir alltid glada då han kommer hem från skolan och N. gråter ibland då storebror far bort.
Men vi har ju förstås inte hunnit ägna oss så mycket åt honom som förut och det har han ju märkt av förstås. Men när vi hinner har vi också försökt göra något bara med honom, t.ex. åka och simma, gå på stan, åka till biblioteket, plocka smultron minns jag att vi gjorde en gång i somras också, som han sedan gjorde efterrätt av tillsammans med glass. Ååååh sommar...
Han har haft turen att ha både mor,-och farföräldrar som har tagit sig an honom extra mycket denhär tiden, bl.a. har han varit med dem till Legoland och Trondheim. Det har varit guld värt och jag är tacksam för att dom har kunnat ge honom det som inte vi kunnat det sista året.
Men vi har gett honom syskon och det är en gåva som är hans för resten av livet :love:
Ylva-Li
Guldmedlem

Re: Stora syskon och twins

Oläst inläggav mammatilltre » 20 mar 2009, 07:42

Hej!

Min stora tjej var 3 år och 4 månader när tvillingarna föddes och jag måste säga att det har gått helt över förväntan. Jag tror också att vi varit mer mån om att göra saker ensamma med stora tjejen än vad vi skulle ha varit om hon bara fått ett syskon.

Idag är tvillingarna 2.5 år och stora tjejen fyller snart 6 och hos oss är det mer än full fart dygnet runt! :P Tvillingarna har redan varit på dagis i 1.5 år och stora tjejen börjar förskolan till hösten.
mammatilltre

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar