Kvälls- och nattshow (pigga mitt i natten)

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Kvälls- och nattshow (pigga mitt i natten)

Oläst inläggav Lottamittilivet » 08 mar 2009, 18:37

Nu behövs tips! Våra pojkar har spjälsängarna mot varandra (så de har huvudet mot varandra) och nu när de lärt sig att stå så är det en himla show på kvällarna, de stiger upp direkt man lagt ner dem i sängen och fortsätter med det i värsta fall i en timme. I famnen när de fått mjölk verkar de helt färdiga för sängen, de gnuggar sig i ögonen, lägger sig ner på golvet och vilar osv, men sen i sängen får de liksom ny energi, står upp i sängen och diskuterar och skrattar med varandra, petar på klistermärkena på väggen, stjäl varandras tuttar osv. Jag och min sambo är inte riktigt ense om hur vi ska lägga dem. Jag själv blir så frustrerad på att stå där och lägga ner dem 50 gånger, så jag går hellre ut och så lägger jag ner dem när det hörs lite gnäll inifrån rummet. Sambon skulle gärna vilja att vi håller i dem tills de somnar. Samma fenomen upprepas ibland även nattetid, efter att de fått sin mjölk vid fyratiden. Hur har ni gjort?
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Kvälls- och nattshow (pigga mitt i natten)

Oläst inläggav snöblomma » 08 mar 2009, 19:08

Hejsan!

Vi har alltid haft våra i skillda rum så jag har ingen erfarenhet av det men om du vill kan du gå in på annawahlgren.com tror jag det är hon brukar ge tips om sånt.
Mja jag skulle nog oxå säga gå ut och sen när det blir gnäll gå in.
Annars blir de väl vana med att ni står där tills de somnar.
Hoppas ni får det ordnat på nåt sätt.Det kan oxå vara att de är inne i nån period som gör dem lite trotsigare med sänggåendet.
Det verkar komma och gå lite det :love:

Hoppas nån kan ge er svar ha så bra.
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 08 mar 2009, 19:59

Låter som att era killar i alla fall har det ganska kul innan dom somnar!
Vi hade/har samma problem men N. d.v.s. att han stiger upp då det är meningen att han ska vara i vågrätt läge. Vi är inne på samma linje som dig och går nog inte in i rummet i första taget. Han får stå där så länge han vill så länge han inte är ledsen. Om han tjattrar och skrattar eller svär långa arga ramsor för att han måste sova så avvaktar vi. Men så fort han blir ledsen och liksom ber om att få hjälp så går vi in och lägger honom ( han kan ju lägga sig själv förstås och gör det ibland också).
Precis som Snöblomma skrev så har A.W. tips om detta och enligt henne har man gått in för tidigt i rummet om dom bara fortsätter att ställa sig upp direkt man lagt dom. Vi har märkt det också och försöker att inte vara för snabba med att gå in, det drar liksom bara ut på processen.
Tidigare har vi alltid haft våra i samma rum men nu fungerar det inte längre. Våra gökottor blir ännu tidigare då så nu har vi dom i skilda rum, en går att söva om men två är lite för mycket.
Funderar över det du skrev om att dom blir trötta efter mjölken men sedan piggnar till i sängen. Brukar ni lägga dem direkt efter mjölken eller hur har ni gjort? Ifall ni brukar lägga dem direkt kanske det kunde vara en ide att låta det gå en stund innan ni lägger dem. Våra brukar gå till sängs ungefär en halv timme efter kvällsvällingen, vid samma tid ungefär och när dom börjar ge tecken på att vara trötta. Men fortsätt att lägga dem vakna i sängen bara, tycker jag. Om man låter dem somna i famnen blir det bara svårare att bryta den vanan sedan. Dessutom brukar det kunna vara så att barn som får somna i famnen blir förvirrade då dom vaknar på natten och inte längre är på samma plats där dom somnade.

Då när våra drack mjölk på morgonnatten så blev dom också störda av varann efteråt när den ena kanske inte ville somna om, minns att vi under en period hade dem i olika rum efter att de tankat vid 4-5-tiden. Men dom slutade äta på natten vid fyra månader och då kunde vi flytta ihop dem igen. Men nu är dom som sagt i skilda rum. Känner mig lite tudelad till det men eftersom båda sover bäst så så får det vara på det viset så länge det behövs.

Det där med att ställa sig upp är ju också mycket "nyhetens behag" och när den konsten blir etablerad så kanske det lugnar ner sig lite på den fronten. Hoppas det löser sig på ett sätt eller annat!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 08 mar 2009, 21:53

Ylva-Li, jo, vi brukar lägga dem direkt efter mjölken. Det har liksom blivit så. Men nu behöver vi ändå fundera ut nya rutiner i och med att de stoltserar med två fina tänder var, och då ska det ju finnas tid för tandborstning efter mjölken. Det är bara så svårt att fundera ut nya rutiner - just nu är det flaskan som är signalen att nu ska vi sova. Men å andra sidan, skulle det vara en effektiv signal så skulle jag ju inte ha skrivit hit :blink: Gamla rutinerna blir nog en trygghet också för föräldrarna... Tror jag ska försöka med att ge kvällsgröten lite tidigare, sen pyjamas och mjölk, och sen tandborstning och ev lek. Jag ska också ta och läsa AW:s tips, verkar vara som om många har nytta av dem. Skilda rum kan vi tyvärr inte ta till, för det finns inga extra att nagga på ;) Men det är helt klart att de uppmuntrar varandra till bus på kvällarna/nätterna. Fattar inte den ena av högljudda hojtanden, så kan man alltid peta brorsan lite i huvudet så att han vaknar. Funkar.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 09 mar 2009, 10:01

Jo det är en ganska stor förändring att arbeta fram nya rutiner med två små. Jag har blivit närmast diktatorisk med våra rutiner och när det petas för mycket på dem så får jag nästan nervsammanbrott. Hos oss har det som sagt var varit jättetufft varje gång dom ska minska i med sovpassen på dagen och tror det är jag som haft det jobbigast...
Vad bra att du skrev om tandborstningen, det har vi inte kommit oss för att införa ännu trots att tänderna ploppar upp lite nu och då. Får nog ta itu med det nu. Min mamma kom också lite försynt hit med en potta en dag, som en vink att det kanske skulle vara bra att börja vänja dem vid att sitta där också.
Konstigt att mycket man måste lära dom små tar sån tid och sådant dom inte skulle behöva lära sig går på några sekunder. N. lärde sig sin första svordom igår, det gick blixtsnabbt; "tatan" :swoon: Och det var INTE mej han härmade vill jag bara säga :nepp:
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 09 mar 2009, 10:58

N. lärde sig sin första svordom igår, det gick blixtsnabbt; "tatan"

Ha ha :blink:
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 10 mar 2009, 10:22

Kvälls- och nattshow. Jeejee. Vi har minsann haft nattshow, men inte på grund av att de är pigga utan att det är en luftrörsförkylning som har kopplat greppet hos oss. Storabror tjöt mellan 23 och 02.30 ungefär. Inte i ett kör, men så pass att jag steg upp och han lugnade sig och sen hann jag lägga mig ner och dra täcket över mig så börjar han igen. Stöön. Sen tog jag honom i min säng en stund så lugnade han sig och när jag flyttade honom tilbaka i egen säng somnade han äntligen. Så tog det jättelänge att somna om för mig, men när jag äntligen domnar bort så börjar lillebror tjuta efter mamma. Klockan är då 03.40 och då håller jag på att bli vansinnig. Tack och lov dög det med pappa då för en gångs skull. När ska det ta slut?????????????? De är nu 2 år och 1 månad och inte ännu heller sover de!! Det är typ en bra natt (behöver stiga upp bara en eller två gånger) och sen är det tre skitdåliga. Efter en sån här natt då vaknar de klockan sju. Och så ska man orka till jobbet. Det håller på så här också när de inte är förkylda, de har faktiskt varit i toppskick ända sen jul så att de nu fick en förkylning var nästan väntat.
De somnar så bra på kvällarna men sen är det oroligt, eller storebror är det som håller på med sitt tjutande. Nu har lillebror pga förkylningen (som ändå hittills varit rätt lindrig för dem båda) också hållit igång då. Suck. Man blir så uppgiven!!! :ledsen:
edith

Oläst inläggav snöblomma » 11 mar 2009, 14:37

Japp samma här de är ju nu snart 20 månader och ännu så är det när det är bra :w00t: 2 nätter sömn 2 nätter opp.
Haha försökte köra AW:s igen denna gång var det farsan här i huset som tyckte att "lillebror" behöver kuras för det är mest han här i huset.
Han är oxå den som tyr sig till mamma så det var bäst pappa gick oxå annars ger han sig inte förrän han får komma och sova med mej :nepp: och ibland somna han och ibland inte.Nåja som sagt farsan skulle ta honom så han barrikerade sig på soffan och sprang in till honom i 2 nätter.Anna säger ju att allt tar 3 nätter och så en uppföljelse vecka.Men ungen sov efter 2 nätter i ungefär 2-3 nätter sen börja han igen :roll: och då var vi inte modd att springa upp på nätterna 100 ggr så då fick han igen komma till mamma. Ja när ska det här ta slut.
Och sover en för en gångs skull ja då är det den andra.Men de kan väl inte hålla på tills de är 15 eller :hm: :lol:

Men ha tröst mina vänner :kram: efter 1½- 2 år så då känns det som om ni äntligen kommit ur värsta dimman jag lovar :nicka: då börjar ni känna er lite mer normala och inte så himla trötta.
I januari fick jag min aha upplevelse :clap: :lol: äntligen var jag inte så f...bannat trött.

På tal om svärdomar jag tycker oxå våran lilleman springer omkring och säger tatan när nåt går emot honom :shock:

Ha så bra alla mammor :kram:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 11 mar 2009, 21:45

Oj Edit och Snöblomma och alla sömnlösa barns sömnlösa mammor inklusive mig själv (fast vi nu för det mesta har nätter med 1-2 uppstigningar, dvs sist och slutligen ändå ganska bra), jag brukar också tänka på att de som tonåringar säkert sover hur länge som helst på morgnarna, men då får man väl vara uppe och väcka dem så de hinner till skolan... Eller så ligger man sömnlös på helgerna när de inte kommer hem...

Hoppas på ljusningar i dimman! Jag hoppas själv att denna natt blir lika bra som den förra (inga serenader vid ett-tiden utan bara lite mjölk-begäran vid fem-tiden), och att jag själv också sover! Jag är så inprogrammerad att vakna att jag gör det med två timmars mellanrum. Man är väl i beredskap och släpper sig inte att sova alltför djupt...
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 11 mar 2009, 22:46

Jag kommer bara ihåg att jag kom ut ur dimman då vårt första barn var cirka ett, och jag väntar ännu, om tre månader är de två år :? Man glömmer ibland att man måste multiplicera alla uppvaknanden och sjukor med tre. De skulle säkert alla sova bra om de var själva...
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ylva-Li » 16 mar 2009, 11:33

Här har vi det riktigt bra. ..Not :nepp:
Istället har vi varit inne i en riktigt tjock dimbank och jag tror att det mesta i huset är marinerat med spyor. En elak magbobba har gått som en löpeld här och bara storebror har klarat sig undan, hittills.
Ja, hörni, om jag för ett år sedan vetat det jag vet idag så hade jag nog stegat in på banken och bett om ett lån, stort nog att täcka kostnaden för några heltidsanställda supernannys.
Visst har det blivit kanske lite lättare överlag men så fort dom blir sjuka så är det ett helsike, rent ut sagt. Det är jobbigt nog med ETT litet barn som är sjukt, men två på samma gång är inte kul.
Nu börjar vi i alla fall vara på bättringsvägen, förutom L. som ännu inte alls mår bra.
Hoppas ni andra klarat er undan spysjukan!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 21 mar 2009, 09:16

Dethär har egentligen ingenting med rubriken att göra men tänkte fortsätta på mitt förra inlägg. L. blev bara i sämre skick hela tiden och till slut var jag tvungen att åka in med honom via hälsocentralen till sjukhuset. Ingen mat hölls i honom, kom ut i båda ändarna. Så nu har han haft dropp i omgångar sedan i tisdags. Första natten på sjukhuset var riktigt jobbig, han hade säkert ont och var påverkad av vätskebristen. Sov nog inte många timmar i sträck. Efter 03 på natten till nästa kväll vid 18-19 hade han sovit totalt ca. 15 minuter. Och då var han dessutom rejält sjuk men han kom inte till ro eller så hade han kramper i magen. När diarren var som värst fick jag byta blöja fyra-fem gånger i timmen på honom.
Nåja, nu har han mått lite bättre så vi ska hoppas att han kommer hem snart, stackars liten. Fingertopparna börjar vara helt sönderstuckna på honom och han börjar gråt så fort lab.personalen kommer in i rummet.
Vi börjar vara stamgäster på barnavdelningen L. var ju där förra våren också p.g.a. luftvägsinfektion och N. var där före jul då han blev opererad för ljumskbråck.
Senare i vår ska L. troligtvis få rör i öronen så då blir det en vända till...
Men, men jag är glad att man lever i ett sånt land att det finns hjälp att få. Efter denhär omgången har jag lättare att förstå hur farliga dom riktigt besvärliga diarreèrna faktiskt kan vara på små barn om det inte finns behandling att få.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 21 mar 2009, 16:35

usch Ylva-Li, det låter riktigt jobbigt..
L är alltså på sjukhuset än? :(
Hoppas han snart får kom hem.
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Mirabel » 21 mar 2009, 16:39

Stor :kram: Ylva-Li! Krya på dej L!
Användarvisningsbild
Mirabel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ylva-Li » 22 mar 2009, 13:49

Nu är han hemma och mår riktigt bra! Fick komma hem igår kväll. Hittills har allt han ätit hållits kvar och diarreèn har också avtagit. Hoppas det håller i sig men det tror jag nog. Tack för era hälsningar!
Ylva-Li
Guldmedlem

Nästa

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tvillingar och flerlingar