Sittvagn åt tvillingar

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Sittvagn åt tvillingar

Oläst inläggav Vilhemina07 » 30 mar 2009, 13:27

Har någon erfarenhet av en bra sittvagn åt tvillingar? Våra tvillingar är knappa 2 år och så har de en storasyster som blir 4 år i juli. Vi har en Brio tuplapony och ståbräde till den, men jag tycker inte om den vagnen. Eftersom handtaget inte går att justera, måste jag gå med ryggen krokig, då storasyster är med på ståbrädet. Dessutom är vagnen jobbig att svänga i kurvorna. Jag har funderat på om det skulle finnas en dubbel sittvagn, med framdäck som svänger och där man även kan ha storasyster med på ståbrädet. Har någon haft en sådan vagn?
Vilhemina07

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Sittvagn åt tvillingar

Oläst inläggav mammatilltre » 01 apr 2009, 06:44

Hej!

Tyvärr har jag inga bra råd att komma med :osaker: , tänkte bara berätta hur vi gjort. Då tvillingarna var små så hade vi en Ora Jovi vagn, som vi hade fast ett ståbräde i åt storasyster. Det funka riktigt bra, men Ora Jovi vagnen är ju en stor och klumpig ligg/sittvagn. Nu har vi en Ora Malla sittvagn ('dagmamme-modell'), men storasyster cyklar alltid ifall vi är ute och går, eller satt i pulka/rattkälke på vintern så nu behöver vi inte ståbrädet längre.

-mammatilltre-
mammatilltre

Oläst inläggav Biene » 01 jun 2009, 14:14

Undrar vad ni har(haft) för liggvagn(ar) åt era tvillingar?

Kollarbl.a. på en fin nyhet från ABC Design. Zoom heter den och är en tandem-vagn. Smal och lååång. Här och här finns bilder och info.
Användarvisningsbild
Biene

Oläst inläggav Carmen » 01 jun 2009, 21:53

Den är lite dyr, men Urban Jungle tror jag är jättebra! Vi har en sån trillingvagn (där kan man inte välja bland många märken...) och den är jättelätt att köra! Också nu då de är nästan två år (om en vecka 8) ) så är det otroligt lätt att köra den, och de är inga fjäderlätta barn. :nepp: Trillingvagnen kan man göra om från liggvagn till sittvagn, jag tror motsvarande finns för tvillingar. Den heter UJ triple stroller.
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Sylvie » 02 jun 2009, 12:39

Kul o höra att Urban Jungle (numera Mountain Buggy väl) är bra! Vi köpte en sådan just i hopp om att den skulle fungera riktigt bra både som ligg- och sittvagn. Då kunde man skaffa bara någon ultralätt paraplydubbelvagn senare, vid behov. Beundrade faktiskt trillingvagnarna på hemsidan, ser trots allt ganska smidiga ut. Den förstfödde är under 2 år gammal när tvillingarna är beräkande att födas, så egentligen skulle en trillingvagn vara bäst. Men vi har tyvärr absolut inget utrymme för en sådan som vi bor nu. Så jag har tänkt testa en ståbräde + sele -kombination. Undrar bara om man Urban Jungle alls funkar ihop med ståbräde, kollade inte upp det före.
Sylvie

Oläst inläggav Ylva-Li » 02 jun 2009, 13:24

Vi hade en Emmaljunga då dom var mindre och nu har vi en Teutonia. Har varit jättenöjd med den trots att den inte är så värst smidig men stor och rymlig. Framhjulen kan man justera så att dom antingen är låsta eller rörliga.
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 02 jun 2009, 19:46

Vi hade en Ora Land (eller heter den Jovi Land, beror på tillverkningsland) och den har varit superbra som liggvagn men funkar inte som sittvagn (för trångt, för långt för pojkarna till "handtaget", de glider ner, stjäl tuttar av varandra osv osv) så nu är vi antagligen på väg att köpa en Easywalker Duowalker. Den är tillräckligt smal men har ändå 31 cm bred sits per man, och så har den skilda avdelningar vilket kanske gör att sömnen kommer lite lättare.

Men Ora var bra den första tiden, kom in genom vår dörr och den var lättkörd även i snödrivor.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 26 jun 2009, 21:51

Nu har vi en duowalker och med en veckas erfarenhet verkar den jättebra! Otroligt lätt att skuffa (så lätt att den nästan av sig själv), och annars också lätthanterlig.
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Piippis » 04 aug 2009, 20:24

Ända fram tills idag har vi haft Teutonia Team S4 som vi varit supernöjda med. Men idag fick vi på posten Mamas&Papas lättkärra.. Vet då alltså inte ännu hurudan den är i praktiken men det som jag kännt på den nu här hemma verkar den härlig.. så... så småningom kommer vi då antagligen att börja sälja våran Teutonia vink vink vink; Ifall ni känner nån som väntar tvillingar :tumme: :tumme: :tumme: :tumme: :tumme: tipsa på bara..
Bild

Bild

Bild

Bild
Piippis
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Biene » 02 jun 2010, 20:29

Köpte också EasyWalker Duo och har varit jätteJÄTTEnöjd med den!
Mina söner blir snart för långa för liggdelen (idag 72 och 74cm långa) och det blir dags att byta ut delarna mot sittdelen. Hoppas det går smärtfritt!
Användarvisningsbild
Biene

Oläst inläggav borgbacken » 29 jul 2010, 08:31

Hej! Har själv inte tvillingar, men tänkte rekommendera en vagn i alla fall :wink:
Vi har hemma en emmaljunga cangaroo city som är helt suverän! Min väninna har en cangaroo twin city som är motsvarande till vår, men till för två barn förståss! Den har urbra stötdämpning, otroligt lätt, svängbara framhjul, egna "bås" åt barnen och dessutom riktigt fin. Jag kan liksom inte bestämma mig om det är en terrängvagn eller cityvagn, eftersom den funkar så bra i båda "habitaten"!
Problem ligger dock i att twin modellen inte tillverkas någå mera, tror sista kom ut typ -08, men begagnade går ju att hitta än :nicka:
Sku jag ha tvillingar eller barn så pass tätt att jag skulle behöva en syskonvagn/tvillingvagn, sku det garanterat bli den! :tumme:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
borgbacken
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Återgå till Tvillingar och flerlingar