Hemvårddstöd

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Hemvårddstöd

Oläst inläggav Ylva-Li » 22 apr 2009, 20:15

Fick en smärre chock när jag kollade mitt konto i dag :w00t: . För ett tag sedan övergick föräldrapenningen till hemvårdsstöd och visst, jag visste ju att det inte var mycket men nu när det är en realitet så känns det blääää.
Men det jag vill dubbelkolla med er är att man faktiskt bara får vårdpenning på samma sätt som om tvillingarna eller trillingarna vore "bara" syskon, d.v.s. en grunddel av vårdpenningen för den "äldsta" och för den yngsta/ de yngsta en lägre vårdpenning på samma sätt som för yngre syskon. Nu menar jag inte vårdtillägget för det får man ju bara X 1.
Hoppas ni förstår vad jag menar, det blev lite kaotiskt.
Jag kollade ju förstås upp det här på FPA i ett tidigare skede och förstår ju att allt gått rätt till men känner mej ändå lite nojig :sneaky:
Ylva-Li
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hemvårddstöd

Oläst inläggav Lottamittilivet » 22 apr 2009, 20:23

Hej Ylva-Li, jo jag vill minnas att det var så (och det är min tur att bli chockad fr o m juni), för jag ringde till Kela och de hjälpte mig fylla i blanketten och vi tyckte båda det var lite tokigt att "den yngre" i dethär fallet bara var en minut yngre. Jag har för mig att de enda förmånderma för tillfället är den längre föräldraledigheten och så tre mammalådor. Är inte 100% säker, men det vet jag att mycket pengar är det inte!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 23 apr 2009, 09:17

Jo det är väl bara att acceptera och se sanningen i vitögat. Här är det också en minuts skillnad på de små förresten!
Nu blir det till att bara koka hemlagat och börja använda tygblöjor till båda, har bara använt till L. hittills.
Har ni tips på annat man kan spara in på???
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Carmen » 23 apr 2009, 19:02

Jo man blir inte rik med tre hemma heller 8) I och för sig är det ju ca en kvart mellan varje, så det är ju stoor skillnad :bla: Köpa begagnade kläder eller låna/få av bekanta är ju ett tips, men det gör ni kanske ren. Veckohandla. Sälja på loppis :wink:
Bild

Bild

Carmen
Användarvisningsbild
Carmen
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Ylva-Li » 24 apr 2009, 08:40

Vi har faktiskt alldeles nyss lämnat in en massa kläder till loppis och mera finns det...
När jag var hemma med twinsens storebror köpte jag mycket åt honom på loppis och ska nog börja med det igen. Det tar ju lite tid att hitta det man behöver men det är definitivt värt det prismässigt och nog hittar man sånt som är i jättebra skick bara man har lite tålamod. Det är inte klokt egentligen hur dyra småbarnskläder är i förhållande till den korta tid de kan användas :scared:
Tack för tipsen!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 29 apr 2009, 10:17

Men alltså, vad får man då? :shock:
Hade hoppats på att man sku få 2x stödet då man har twins.. men det är alltså att hoppas för mycket? Vad ska man leva av??
Det blir alltså att återgå till jobbet i höst då... :ledsen:
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 30 apr 2009, 09:29

Just nu hittar jag inte vår beslutsblankett men däremot en broschyr från KELA där det står att man får 294,28 för "första" barnet och 94,09 för det "andra". Sedan finns det ett vårdtillägg som är inkomstbaserat och det är högst 168,19. På allt detta betalar man också skatt...
Men ni som snart får hemvårdsstödet, kom i håg att kontrollera skatteprocenten!!!
Jag hade helt glömt bort att tänka på den och fick procenten sänkt till nästan hälften mot förra året. Men det "harmar" att dom hunnit dra den högre skatten redan i två månader.
Jag var på min första loppisrunda i går och fick ett par nya Nikeskor till nioåringen för en euro, babysandaler ( obetydligt använda) för två euro och en cool babysommarmössa för en euro. Borde ha börjat loppisfynda mycket tidigare...
Men onekligen kommer det att bli knapert, känns inte kul att hela tiden behöva fundera över vad man har råd med och vad man får stå över. Jag skulle gärna vara hemma tills killarna är tre men det blir nog en utmaning att få det att gå ihop.
Glada vappen förresten till alla fattiga och rika! ( Få se om vi får festa på snabbmakaroner i kväll...)
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 06 maj 2009, 08:53

Märker att jag farit fram med osanning här, hade kollat i förra årets broschyr. Såhär ska det vara fr.o.m. 1.1. 2009; 314,28 för första barnet och 94,09 för det andra.
Ylva-Li
Guldmedlem

Återgå till Tvillingar och flerlingar