Sommaren på kommande

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Sommaren på kommande

Oläst inläggav mammatilltre » 12 maj 2009, 10:03

Hej,

Hur har ni det andra tvillingmammor? Sommaren är på kommande och det märks på aktiviteten här på forumet att folk kanske hellre är ute på gården än inne vid datorn. Är det någon här som har några speciella planer för sommaren?

Vi har ännu inte planerat något och far vi någonstans så blir det bara en kort och enkel resa. Våra barn är inte så förtjusta i att åka bil och det brukar råda sånt ’kaos’ då vi är någonstans… :roll: Ska försöka njuta av sommaren och vara ute så mycket man hinner och umgås med familjen. Har konstaterat att det inte behöver vara så mycket och speciellt för barnen utan en enkel promenad i skogen kan vara hur spännande som helst för dem.

Ha det bra allihopa!
mammatilltre

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Sommaren på kommande

Oläst inläggav Ylva-Li » 13 maj 2009, 09:15

Jo, visst blir det mycket utevistelse nu, killarna älskar att vara ute på gården och promenera ut till båthamnen och titta på båtar nu. Dagarna går så mycket snabbare när man kan vara ute, för att inte tala om kvällarna...
Vi ska iväg på en anpassningskurs i sommar, den är för familjer som barn med Down`s syndrom, vilket vår ena tvillingkille har. Där ordnas föreläsningar för föräldrarna och program för barnen, varje familj får en egen barnskötare. Ska bli skönt att få sätta sig till dukat bord och slippa alla hushållssysslor ett tag :clap:
Annars har vi inte så mycket planer. Storebror, nio år, ska åka flyg ensam med sin kusin och hälsa på farfar. Det har han väntat på i flera månader redan.
Men hoppas på mycket sol och bad!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 13 maj 2009, 12:36

Ett bröllop på Åland är inbokat för oss, men annars är sommarens planer öppna! Troligen mycket villaliv blir det, på moffas villa, på mommos villa och på farmor & farfars villa..

Samt möjligen en kull med hundvalpar är med i planerna.. ;)

och så förstås efterlyses Sol och varmt väder!! :clap:
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 15 maj 2009, 15:10

Hösnuvetrötthet? på gång, men jag sällar mig till er och håller med om att det är så mycket lättare när man kan vara ute. Arttu och Oskar kan inte gå utan stöd ännu, men det finns massor att öva på i parken, kärror, rutschbanor (Oskar kryper själv till rutschbanan som är i sandlådan och mycket barnvänlig, rutschar ner med huvudet före och kryper tillbaka ;) ) Det är härligt att de börjar blir så mycket mer självgående... jag har vissa morgnar haft med mig kaffe i termos och kunnat sitta vid sandlådekanten och njuta, av kaffet och av att få vara ifred och tom vara omgiven av andra vuxna :) Skönt att det första året är över, det är ny vår och sommar och jag känner ingen märkbar rädsla eller panik, utan snarare förväntan :)

YLva-Li, lägret med egen barnskötare låter som manna från himlen!
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Ylva-Li » 15 maj 2009, 19:26

Jo det låter nästan för bra för att vara sant. Hoppas killarna accepterar arrangemanget bara! Har t.o.m. hört att man har möjlighet att börja dagen med vattenjumppa och äta frukost på tumanhand med de andra parenteserna :tummenupp: Tror att det blir timslånga sessioner med koffeinförgiftning i så fall.
Jag är också så glad över att ha det första året bakom mig och ser fram emot det andra med glädje. Nu har det börjat bli riktigt roligt :D
Finns det förresten några nyblivna tvillingmammor här? Minns att det var någon/några gravida som skrev för ett tag sedan. Häng gärna med här om ni har lust!
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Biene » 17 maj 2009, 12:26

Ylva-Li skrev:Finns det förresten några nyblivna tvillingmammor här? Minns att det var någon/några gravida som skrev för ett tag sedan. Häng gärna med här om ni har lust!

Tack för inbjudan.
Jag är först i början av min tvillinggraviditet, men läser ändå med här. Är ännu chockad över beskedet.. känner mig osäker över hur allt det praktiska kommer att fungera om båda barnen klarar prenatal-fasen och faktiskt flyttar hem till oss i december. :unsure: Men att läsa om er lycka här på forumet får mig lite tryggare. Nog ska det gå bra. :heart:
Användarvisningsbild
Biene

Oläst inläggav snöblomma » 17 maj 2009, 20:20

Hej Biene och välkommen!

Ja jag minns oxå hur man svävade på små moln och inte riktigt fattade att man väntade 2 stycken och var inte riktigt med i omgivningen utan gick och småmyste :love: :D
Det första vi oxå började prata om när vi satte oss i bilen efter ultraljudet var att vi borde skaffa större bil och vad många grejer som vi måste ha två av.Hade lånat allt till storasyster så vi hade inget från hennes tid heller.
Men sen när det lagt sig så här efteråt så har vi ny bil :tumme: lånade spjälsängar och vagn köpt mycket på loppis och så får man ju så mycket kläder.

Jag hade sammandragningar med storasyster och var in på sjukhuset medans jag vänta henne och bevade förstås för att samma sak skulle hända med twinsen.
Men tro det eller ej jag mådde bra ända tills slutet och de satte igång mej i vecka 38+.Trodde aldrig att jag skulle hinna så långt.
Då var killarna 48 resp. 50 cm långa och 2495 gr resp. 2785 gr så de var ju inte så små heller :love:

Förlossningen gick jättebra på nåt sätt tyckte jag den var bättre än första gången.
Det är en speciell känsla att vänta 2 på en gång och efteråt oxå.Jag är så glad att just vi har fått uppleva det här. :love: :heart:

Det är fullt upp det första året med allt matande och sovande (själv sover man inte så mycket) och blöjbytande.Jag kände ett tag att väggen kom mot och då blev det nog att tänka om för man BEHÖVER inte städa just då eller känna att man borde vara super duper duktig utan det får vänta tills senare när man orkar med det.
I sommar fyller våra 2 år och allt är redan så mycket lättare.

Det ska bli kul att få följa med hur det går för dej.
:kram:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav edith » 17 maj 2009, 21:31

Hej allihopa!
Kan bara inte låta bli att tjoa högt över att sommaren kommer!!!! :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
I dag har vi haft SÅ underbart här i solhörnan på terassen 8)
På förmiddan var vi till en lekpark i närheten och hade picknick med saft och kex. Vi lekte där och gick på en upptäcktsfärd i en liten skog som ligger strax invid. Sen blev det tuppis för Storabror och Lillebror efter lunch (de blir 2 år och 4 månder den 1.6) och jag och storasyster gick ut på bakgården. Jag satt i solstolen och halvsov medan hon och grannens pojke lekte med vatten och sandleksaker på terassen. Grabbarna sov över två timmar och jag har inte gjort annat än ändrat riktning på solstolen i takt med att solen flyttat sig.. :lol:
Fattar ni att det är första sommaren på tre år som jag har tid att sitta och slappa i solen. 2006 var jag i början av tvillinggraviditeten och mådde så illa så illa och var så TRÖTT så sängen var mycket mer lockande alla tider på dygnet. 2007 var "Knipp och Knapp" små bebisar som jag ammade och man baxade bara barnvagnarna fram och tillbaka känns det som när de sov tre gånger om dagen. I fjol var det något bättre, men då hade de just lärt sig gå och var klumpiga och behövde hjälp hela tiden. Dessutom var jag SÅ trött av allt vakande och all stress så jag trodde att det skulle vara min sista sommar.
NU är killarna mer självgående och man måste vakta dem så klart, men de lyssnar när man säger Stopp! osv. Dessutom hade vi mommo här i går som kokade köttsoppa och stekte plättar så jag har inte ens behövt laga mat idag, har bara värmt gårdagens. Härligt!!!
När pojkarna vaknade sent, ca 15-tiden så åt vi mellis å sen var vi ute ännu cirka två timmar. Så var det bara mat, bada, klippa naglar, smörja solbruna kinder och kvällsmål och sen i säng. De sover rätt hyfsat för det mesta numera (det tog drygt två år... men så har också öroninflammationerna minskat) och hos mig återvänder orken och livsglädjen mer och mer.
Nu ser jag så fram emot sommaren och alla sköna lata dagar vi ska ha när vi är lediga!! Vi ska åka till stranden och ha picknick varje dag som vädret tillåter :) (Sen får jag nog flytta till stranden för jag kommer inte att få hem mina vattenloppor därifrån :))
Hoppas att ni andra också kan njuta av livet på ett eller annat sätt här och just nu. Jag har i alla fall världens gosigaste ungar och jag är så tacksam och glad över att jag får ha dem :love:
edith

Oläst inläggav snöblomma » 18 maj 2009, 08:16

Sommaren ja :clap: :clap: :clap: 8)

Japp samma som hos edith vi har solat och badat :shock: i badtunnan såklart :lol: för kallt i havet ännu.
Vi var oxå helt schockade över hur enkelt det var att ha med killarna i badtunnan i sommar och hur vi själva faktist hann njuta av den!
Så det går nog frammåt.
Ja det har varit en härlig helg och en bra start på hur sommarn (förhoppningsvis) ska bli :tumme:

2007 blev ju våra små killar födda och före det den sommarn satt man helst ute på förmiddan i skuggan och sen på eftermiddan letade man sej in och hoppades få kasta sig på sängen en stund medan storasyster tittade på tv så man visste var hon höll hus :roll:
Man sov ju så dåligt på nätterna några månader före man fick.Minns man steg upp klockan 3 på natten :shock: och kunde inte sova förrän 7 och så vaknade storasyster kl.8. Hujedamej minns ännu hur dåligt man mådde då när man steg upp :(
Sen när de blev födda så då ja då är det som edith säger man ammade och höll på och orkade absolut inte vara ute och njuta av vädret ville helst bara sova igen :roll: .
Ifjol var det något bättre men de gick inte då ännu så det var mycket bärande och kånkande men I ÅR :clap: jehoo nu går de mest åt varsit håll :lol: :lol: :swoon: men det är så mycket enklare.
Så i år ska vi njuta av sommaren :nicka:

Håller med edith:
Hoppas att ni andra också kan njuta av livet på ett eller annat sätt här och just nu. Jag har i alla fall världens gosigaste ungar och jag är så tacksam och glad över att jag får ha dem

Ha en skön sommar allihopa
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Oläst inläggav Sylvie » 18 maj 2009, 09:10

Biene skrev:
Ylva-Li skrev:Finns det förresten några nyblivna tvillingmammor här? Minns att det var någon/några gravida som skrev för ett tag sedan. Häng gärna med här om ni har lust!

Tack för inbjudan.
Jag är först i början av min tvillinggraviditet, men läser ändå med här. Är ännu chockad över beskedet.. känner mig osäker över hur allt det praktiska kommer att fungera om båda barnen klarar prenatal-fasen och faktiskt flyttar hem till oss i december. :unsure: Men att läsa om er lycka här på forumet får mig lite tryggare. Nog ska det gå bra. :heart:

Roligt att det finns andra tvillinggravida här på mammapappa. Jag är också bara i vecka 15-16 ännu (minns inte exakt), men har nyfiket läst här för att få en uppfattning om ungefär hur tungt det kommer att bli... Jag vet inte om jag kommit ur chockfasen ännu, är nog lite omtumlad fortfarande. Men har nog anpassat mig till tanken i någon mån. Skulle nog bli hemskt besviken om det hände något åt ena eller båda nu, så att jag inte skulle få mina två små knyten i höst.
Sylvie

Oläst inläggav Ylva-Li » 18 maj 2009, 19:02

Biene och Sylvie; vad roligt att ni hittat hit och GRATTIS till era graviditeter! Hoppas ni vill hänga med och berätta hur det går för er.
Ifjol vid denhär tiden, snart mellan hägg och syren, var våra småprinsar alldeles nya i världen, bara två månader gamla. Då var det mest äta och sova som gällde och lite magont hos den ena. Det känns så länge sedan men samtidigt inte :hm:
Nu har N. feber och har sovit urdåligt några nätter. Men jag ska inte smutsa ner den här positiva och sommarlängtande tråden med att berätta mer om det. Innan hade vi i alla fall riktigt fina dagar här. Och dom kommer väl igen :nicka:
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 18 maj 2009, 21:31

Välkommen med Biene och Sylvie! Ska bli spännande att läsa om er väntan! Hoppas att ni mår bra!? Själv mådde jag toppen i början av graviditeten, mest hungrig var jag, men det var spännande att gå omkring med en så stor hemlighet (nåja, alla som ens kände mig lite grann fick nog veta ganska snart ;)).

I rummet bredvid ligger just nu två ettåriga busungar och sover, och jag kan sitta här vid datorn och "softa". Exakt ett år sen hade jag väl just flyttats från uppvaket till vårt familjerum och är helt väck där bland mina slangar och kanyler. Från förlossningen minns jag när läkaren sa, att "Nyt syntymähetki alkaa lähestyä" och några sekunder efter hörs ett litet bräkande som från en lammunge. Exakt en minut senare hörs ett identiskt bräkande :) Från den stunden framåt var inget längre sig likt, det var till att börja med ingen speciellt lycklig tid för mig och den första sommaren var nog mycket tuff för hela familjen, men när hösten kom så kändes det som om jag började helna. Samtidigt började också pojkarna plötsligt sova långa tupplurar (efter att före det knappt sovit några alls fast det påstås att spädbarn sover hela tiden). Nu känns det som om livet börjar på nytt, sommaren kommer, där sover de nu, jag är också vid liv och mår bra och kärleken till pojkarna finns för fullt :heart:
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav mammatilltre » 19 maj 2009, 07:21

Hej!

Trådstartaren här. Vad roligt att höra att alla ’lever upp’ nu till sommaren och att alla tycks se fram emot sommaren. Våra småttingar har hunnit bli hela (nu måst jag räkna på fingrarna…) 2 år och 8 månader och storasystern fyllde nyligen 6. Det är en hel del rejäla humörsvängningar och testas av gränser hos oss för tillfället, men ändå betydligt roligare nu än vad det var för 2 år sedan. Man kan ju till och med ha nån sorts ’diskussion’ med dem!

Det ska bli spännande att höra hur det går för för er Biene och Sylvie! Håller tummarna! Och det är bara att fråga nånting om ni undrar över nånting, vi är ganska många här som kan svara (eller åtminstone försöka…).

Ikväll ska vi på dagisavslutning, alla 3 barn har på samma gång, och så ska vi med storasystern och hälsa på till förskolan. Mina små barn håller på att bli stora :w00t:
mammatilltre

Oläst inläggav Ylva-Li » 19 maj 2009, 09:42

Lottamittilivet; stort grattis till dina ettåringar :kram:
Ylva-Li
Guldmedlem

Oläst inläggav snöblomma » 19 maj 2009, 10:28

Jaaaaaaaaaaaa stort GRATTIS till 1-åringarna :love: :clap: !!

Mina 1-åringar (snart 2 :swoon: tänk vad tiden går FORT ) är ut med sitt dagis på utflykt.Fick komma med fast de egentligen har ledig vecka.Ska och titta på nåt annat bräkande än vad Lottamittilivet hörde :lol: :lol: .

Själv så försöker jag få huset uppstädat har ganska så exakt en timme på mej nu.Hoho får nog kila vidare vi hörs
Ha så bra alla mammor :kram:
Bild
snöblomma
Guldmedlem

Nästa

Återgå till Tvillingar och flerlingar