Tvillingarna och hemläxor

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Tvillingarna och hemläxor

Oläst inläggav Tant gredelin » 06 sep 2009, 13:12

Hur har ni gjort??
Hittills har de läst läseläxan en i gången åt mig i ett rum med stängd dörr.
Matteläxan har de ibland räknat båda samtidigt vid köksbordet.
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Tvillingarna och hemläxor

Oläst inläggav Tinuviel » 09 sep 2009, 08:04

Hej.
Jag har kommit "enkelt" undan hittills. Mina barn går i paralellklasser så de har olika läxor. Skulle de ha samma läxa så skulle jag säkert göra som du. Läseläxan skillt för varandra. Medan matematik nog torde gå riktigt bra på var sida om bordet.
Det jag tycker är jobbigt är att min ena klarar sig jättebra med läsning medan min andra har väldigt jobbigt. Hon som har svårt tycker det är orättvist när systern läser rinnande redan. Försöker berömma henne med allt annat hon är duktig på men nej, det skall tas fasta på det som är dåligt.
Hur gör ni andra med tvillingar och skolframgång?
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete
Användarvisningsbild
Tinuviel
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav hällnäs » 18 sep 2009, 19:11

hej! tänkte svara hur mina erfarenheter av att själv vara tvilling har varit. Jag och min syster läste alltid läxorna tillsammans vid köksbordet. läseläxan läste vi en i taget tills båda kunde och matten räknade vi först tyst för oss själva och jämförde sedan. funkade riktigt bra. att förhöra ord på varandra var ju idealiskt. enda gången vi var i skillda rum var när vi läste till prov men sedan gjorde vi låtsas prov åt varandra för att öva oss. så tycker jag att det funkade bra.
hällnäs

Oläst inläggav Tant gredelin » 27 sep 2009, 16:19

En av dem har lättare för läsning medan den andre har "snyggare" bokstäver. I matte är de ganska lika. Jag tycker det är lättare för den som är lite "svag" i läsning att få läsa då ingen annan än en vuxen hör på, nu i början.
Har tre flickor
Tant gredelin
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Wikipetter » 11 jul 2010, 03:35

Haha jag gjorde en omtenta åt min tvillingbror en gång. Han gick från underkänd till MVG :)

Men angående läxor skulle jag inte ta det som ett så stort problem, minns aldrig att vi kom på att fuska medans vi var yngre.
Wikipetter

Återgå till Tvillingar och flerlingar