Tvillingar 2010?

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Re: Tvillingar 2010?

Oläst inläggav Mikaela84 » 18 feb 2010, 11:09

Här är en till blivande tvillingmamma :) Är bara i v. 8 så alltmöjligt kan ju hända, men vi ska hoppas på det bästa :) Det var nog en liten chock när läkaren sa att det finns två stycken, VA? TVÅ? Men nu när vi vant oss vid detta så vill vi ju ha tvillingar, absolut :)

Jag har förstått att det finns mera risker vid tvilling graviditet. Om någon som redan har tvillingar läser detta, har ni blivit sjukskrivna före mammaledigheten? Hur mycket före i så fall och varför?

Har ni haft vanlig födsel eller kejsarsnitt? Ifall ni haft kejsarsnitt, hur har det gått? Varför har man valt kejsarsnitt åt er?

Har era barn fötts för tidigt? Det är väl ganska vanligt att tvillingar föds tidigare, det blir väl lite trångt med två bebisar :)
Mikaela84

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Yinka » 19 feb 2010, 15:37

Hej Mikaela och grattis till tvillingarna!

Jag väntar också tvillingar i juni, nu i vecka 22, så jag är inte heller så långt kommen men har kanske hunnit läsa mer än du så jag skall försöka svara.

Tvillinggraviditet räknas som riskgraviditet, men de kan se väldigt olika ut. Störst risk för komplikationer är det om tvillingarna ligger i samma säck, då plockas de ofta ut med snitt i vecka 32 eller så. Minst risk är de som har skillda hinnor och skilda moderkakor, vilket också är det vanligaste. en tvillingraviditet pågpr i meddeltal 36 veckor och ca hälften föds vaginalt och hälften med kejsarsnitt (i Helsingfors). Man låter det sällan gå över 38 veckor vilket brukar räknas som fullgånget för tvillingar, men jag har nog hört om tvillingar som fötts först i vecka 40. De vanligaste orsaken till kejsarsnitt med tvillingar är att A-bebisen (den som ligger längst nere) ligger i sätesbjudning, har de gemensamma hinnor och moderkakor har jag också förstått att de gör kejsarsnitt (är inte helt säker på detta). Både graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning är vanligare hos tvillinggraviditeter.

I meddeltal blir tvillingmammor sjukskriva i vecka 26, men det varierar väldigt, så man kan nog inte riktigt räkna med det, vissa kan bra jobba till 30 veckor och mer, beror mycket på ens jobb om det är fyskiskt tungt eller så.

Själv har jag hittills mått helt bra, mådde litet illa i vecka 8-14 ungefär, men inte så att jas skulle ha spytt flera gånger per dag eller så, litet foglossning har jag också, men det jar ju många som väntar en också. Tcker själv att det skall bli super med tvillingar, skulle annars också ha vilja ha så liten åldersskillnad som möjligt mellan mina barn. Har du barn sen tidigare? Vet du om de hade egna moderkakor och säckar eller inte, på mig kolla de det först på ultrat på vecka 12, och som tur har jag en sk lågrisk tvillinggraviditet. Lycka till och hör av dig om det är något du undrar. Kan förresten rekommendera den svenska sajten familjeliv.se där finns massor med tvillinggravida som diskuterar.
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav Lottamittilivet » 21 feb 2010, 21:21

Hej! Grattis Mikaela och lycka till!

Jag blev sjukskriven i vecka 30 om jag minns rätt. Jag hade egentligen inga värre krämpor förutom att jag var stor som ett hus. Läkaren sjukskrev mig pga sjuk rygg och sammandragningar (för Kela godkänner inte sjukskrivning "annars bara"). Mina fina pojkar kom till världen i maj 2008 med brådskande kejsarsnitt i graviditetsvecka 39+6. Kejsarsnittet var inte planerat utan det var tänkt att de skulle födas vaginalt eftersom båda var i bra position. Två dygn efter vattnet hade gått togs sen beslut om att göra kejsarsnitt då jag hade risk för förlossningsförgiftning och jag inte öppnades trots regelbundna värkar. Det var under graviditeten aldrig tal om kejsarsnitt för min del, men däremot var läkarna av lite olika åsikt om och när man skulle sätta igång förlossningen, en talade om vecka 38 och en annan om att låta det gå ända till slutet, och så gick det sen. På slutet hade jag högt blodtryck och sprang nästan varje dag på kvinnokliniken och kollade hjärtkurvor och lämnade urinprov till laboratoriet.

Kejsarsnittet i sig läkte bra men förlossningen och dygnet efter då jag var helt borta och full med slangar var ingen positiv erfarenhet och jag mådde inte speciellt bra psykiskt de första tre månaderna som nybliven mamma. Men nu i slutändan har allt dethär inte längre någon betydelse, fast jag nog har gjort en del sorgearbete över att jag inte födde naturligt och att lyckoruset vägrade infinna sig. Nu har en mycket stabil kärlek infunnit sig och det känns härligt :heart:
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Mikaela84 » 22 feb 2010, 13:57

Hej

Vad roligt med era svar :) Känns bra att läsa om andras erfarenheter som varit/är i samma situation.

Nej, inga barn sedan tidigare, detta är första gången! Hur är det Yinka med dig? Har du barn sedan tidigare eller är tvillingarna dina första?

Just nu är allt jätte skrämmande, jag är rädd att det ska hända något med bebisarna och förlossningen gör mig jätterädd när jag tänker på det! Jag önskar bara att det skulle vara hösten, och att vi har dom hos oss, friska och krya :) När man läst om riskerna med två stycken...

Vet nog inte ännu om de har egna moderkakor, skall till läkaren nu på onsdagen, så kanske man får veta lite mera :)

Läste nånstans att ena fostret kan försvinna tidigt i graviditeten, är orolig för det nu också inför läkarbesöket...

Tack för tipset om familjeliv.se, måste kolla in det :)
Mikaela84

Oläst inläggav Lottamittilivet » 22 feb 2010, 14:08

Mikaela, jag tyckte också i början av graviditeten att det målades väldigt mycket fan på väggen, och att riskerna betonas, och då blir man ju förstås väldigt orolig. Mina pojkar hade gemensam moderkaka och kollades därför upp extra noga. När allt såg ut att gå bra tyckte jag att vårdpersonalens attityd också förändrades, de vågade på något vis inte säga nånting positivt innan de var på den säkra sidan. Hoppas allt går bra för dig/er och att det blir ett bra läkarbesök! När oron minskar är det väldigt roligt att vänta två :)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav Yinka » 23 feb 2010, 10:28

Hej Mikaela och Lottamittilivet,

Det är min första graviditet och alltså våra första barn, något jag är väldigt glad för. Jag tror att tvillingar är mycket jobbigare om man också har andra barn att ta hand om. Då blir man nog väldigt sliten i början när tvillingarna och äldre barn kräver uppmärksamhet. Fördelen med att ha barn från tidigare är förståss att allt som gäller småbarn inte är nytt. Jag känner mig ganska trygg eftersom jag har mycket erfarenhet av att sköta barn sen tidigare.

har konstigt nog inte varit särskilt orolig alls under graviditeten, tror att det har något med hur man reagerar på hormoner att göra. Jag verkar bli väldigt trygg och lugn, har inte gråtit alls, jag som annars är en lipsill. Däremot kan jag bli väldigt arg, men inte på ett desperat sätt utan mer pur och ren ilska som egentligen är rätt skön. Tycker att det är jätte roligt att få två. Första veckorna tyckte jag det kändes jobbigt, men nu känns det mest som en dubblering av vinsten. Kom i håg att nästan alltid går det bra!
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav Mikaela84 » 24 feb 2010, 15:02

Nu har jag varit till läkaren, och det finns en vägg mellan fostren, alltså har de skilda moderkakor, som tydligen innebär mindre risker :) Allt var bra med tvillingarna :)

Men vilket läkarbesök, hade tid 13:30, fick vänta ca 25 minuter på att gå in, läkaren pratade ju förstås bara finska!! Under besöket var det 3 olika sköterskor inne i rummet, en bara satt vid ett bord och sen kollade hon också på skärmen och på fostren...vet faktist inte varför hon var där? en annan skulle ha någo recept till nån annan patient och den tredje sköterskan vet jag inte vad hon gjorde där en sväng...inte så privat, och inte direkt lätt att prata med läkaren heller, för det första att veta alla ord på finska och sen ännu folk springandes där hela tiden och läkaren gör annat emellan...kändes så råddigt!

Som om detta råddande inte var tillräckligt, så hade jag ju fått böter när jag kom till bilen...hade i misstag parkerat på inva-platsen...det var enda lediga platsen och jag såg inte inva-skylten...håhå!!

En sak tänkte jag fråga er om, är det så att man själv bara ringer till rådgivningen och bokar en tid? Är det en barnmorska man bokar tid till eller...? Läkaren talade om "ota yhteyttä neuvolaan"...sen sa han inget mer, och verkade inte ha alltför mycket tid över för mig att förklara nåt...kändes lite som att man själv ska veta minsann! Hur tidigt skall man kontakta rådgivningen?

Sedan talade han om nåt ultraljud om några veckor, han förklarade ju inte det heller direkt...hur tidigt brukar man göra sånt ultraljud som inte är vaginalt? (vet inte vad sånt kallas) tänkte om det var ett sånt han menade...
Mikaela84

Oläst inläggav Jason » 24 feb 2010, 15:32

Mikaela84 skrev:En sak tänkte jag fråga er om, är det så att man själv bara ringer till rådgivningen och bokar en tid? Är det en barnmorska man bokar tid till eller...? Läkaren talade om "ota yhteyttä neuvolaan"...sen sa han inget mer, och verkade inte ha alltför mycket tid över för mig att förklara nåt...kändes lite som att man själv ska veta minsann! Hur tidigt skall man kontakta rådgivningen?

Hoppar in och svarar bara...
Jo du ringer till rådgivningen själv och bokar tid, antagligen kan du göra det redan nu, man vet ju aldrig hur fullt de har det där. Ring till den rådgivning som hör till din hälsovårdscentral.

Hoppar ut igen...
Jason
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Yinka » 26 feb 2010, 16:34

Hej Mikaela,

Skönt att allt var bra på ultrat och att du också har en lågriskgraviditet. vad har du för veckor nu? I de flesta kommuner vill de ha första besöket ca vecka 8-9 på rådgivningen, eftersom det är därifrån man får remiss till screeningultraljuden som görs i vecka 10-12 och 18-21 ifall man vill det. Vissa kommuner har visst bara ett screeningultra sådär vecka 17. På mig gjordes första ultrat på vecka 8 vaginalt, andra ultrat vecka 12 mest på magen och litet vaginalt och tredje ultrat vecka 21 på magen. I helsingfors är det efter vecka 20 kontroll var fjärde vecka fram till vecka 32 och efter det var annan vecka om tvillingarna har var sin moderkaka. Det blir nog många som får de dem och mycket spring på mottagningarna, så så mycket privathet tror jag inte att det lönar sig att vänta sig...
Yinka
Silvermedlem

Oläst inläggav icah » 25 apr 2010, 19:57

Hej!

Jag fick på torsdag veta att vi skall få tvillingar i november. En liten chock var det nog men jag börjar vänja mig vid tanken så småningom. :) Jag har varit väldigt trött hela tiden och mått ganska illa också men illamåendet börjar ta slut nu verkar det som. Trött är jag nog ännu.

Vi har en flicka från förut som kommer att vara nästan två då tvillingarna föds. Lite orolig är jag för att vi inte kommer att ha tillräckligt med tid för henne då två nya kommer in i bilden :osaker:
icah

Föregående

Återgå till Tvillingar och flerlingar