barn uppfostran

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

barn uppfostran

Oläst inläggav liselott » 28 jun 2010, 09:14

Hejsan alla tvillingmammor och pappor.
Nu behöver jag hjälp med uppfostran alltså tips, råd och förstås tröst ;)

Det är så att mina två har blivit 2,5 år gamla nu... rumsrena är de och annars jätte duktiga men envisa till tusen.

frågor som jag vill ha hjälp med är följande

- när vi åker till främmande är våra barn som helt förbytta.. det gäller samma sak fast vi åker till farmor eller vart som helst. När vi kommer dit mest såna som inte har barn så skall det plockas och kännas på allt och de blir bara mera ivrigare när man säger Nej. Och sen om vi blir bjudna på mat skall det skrikas och springas .... kan absolut inte sitta still och vill inte smaka på maten som bjuds.

- sen på kvällarna när det är sovdags ja så skall det springar på pottan, kissa kakka och flera gånger upp och ner

- Tösen är envisare än killen så hon drar alltid igång något snack medan han är mer energisk. Nu har hon hållit på med flera gånger "dum mamma" när hon inte får som hon önskar. Hur skall jag få bort allt?

Hur väluppfostrade är era tvillingar är de så snälla som man ser andra föräldrar med 1 barn eller? jag tycker nu nog att jag har snälla barn men lyder absolut ingen ting
Livet på en pinne...
liselott
Silvermedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: barn uppfostran

Oläst inläggav Lottamittilivet » 01 jul 2010, 08:57

Hmmm...jaa...:)

Speciellt många goda råd kan jag nog inte komma med på basen av egen erfarenhet, men jag har hört om olika knep man kunde testa. Mina pojkar är nu 2 år o 1 månad och de sitter inte still många minuter av dagen. De kan äta fint vid matbordet (jag har sett det) om de är hungriga, men ganska ofta urartar det till klottsessioner. Jag har tillåtit klott och fantasilekar med maten (det är ju nog lite roligt när melonen är en bil och blomkålen är en häst som springer omkring på tallriken och säger ihhahhaa... och lingon som sover på tallriken är också ganska gulligt) till en viss gräns om det fortfarande går in någon tugga emellan, men sen när det blir bara klott så tar jag bort tallriken och de får gå bort från bordet.

Sen detdär med läggdags så hade vi länge en period som det gick hur lätt som helst. Man sa bara natti natti och gick därifrån, typ. Men nu har vi slutat med tutt och tuttflaska och det är som om de in i det sista vill hävda att det är de som bestämmer, att de inte tänker sova hur trötta de än är. De hoppar upp och ner i sängen som fällknivar, vill vända håll hela tiden, skakar "galler" slänger sängkläder och gosedjur i golvet... Vi läser sagor och eller sjunger bara de lugnar sig såpass att det går, och sen blir det ofta också gråt efter att sagorna tagit slut. Från att ha nattat i fem minuter har det nu som värst varit 1,5 timmar. Så jag funderar också lite över hur vi ska ta oss an saken. Får se lite om det håller i.

Men till dina frågor och mina tips. Är mina barn väluppfostrade? Jag tycker jag gjort mitt bästa, men har inte gått in så mycket på att få dem att lyda genom uppfostringsmetoder (vi har inte t ex ännu infört time out eller "jäähy") utan kanske mer att konsekvent tala om vad som är bra och vad som är mindre bra. Jag har nog märkt att när vi är på besök hos andra med lite mer stränga regler, att våra barn kanske inte är så värst "väluppfostrade". Jag skulle beskriva dem som snälla men vilda.

Sen om tipsen. Elisabeth Pantley har i sin bok några tips om rutiner vid läggdags med lite äldre barn som kanske redan förstår ganska mycket. T ex att man tillsammans kan göra en bok eller en plansch där man ritar hur man ska bete sig vid läggdags. T ex att man läser två sagor, att mamma/pappa sen kramar och säger gonatt och och att man sen får stiga upp max två gånger för att kissa eller dricka vatten. Ett tips var att rent konkret ge barnet ett antal kort som det får använda till att stiga upp med. Andra tips var att barnet får en belöning om det kan handla enligt överenskommelsen. Ett klistermärke eller något annat som kan ges på morgonen.

Dehär tipsena låter i mina ögon ganska avancerade, men i t ex nannay 911 på tv använder de sig mycket av belöningar i form av klistermärken, och det tycks ju fungera. Vi ska nu prova med klistermärken för att få pojkarna att använda pottan lite mera. Kanske börjar bli läge nu.

Och till sist så vill jag (också till mig själv) påminna om att vissa mera jobbiga faser plötsligt kan gå om snabbare än man tror, för att nog snart ersättas av en annan, men ändå... Kämpa på! :)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Re: barn uppfostran

Oläst inläggav Muminmage » 22 jul 2010, 22:34

Jag har ju inte tvillingar men tycker att barnen i båda inläggen verkar vara ganska typiska tvååringar. Det är en rätt så jobbig tid och man får inte glömma att barnen faktiskt är ganska så små då ännu. Gäller att ställa vettiga krav på barnen och inte kräva för mycket. Att förklara att vi gör så här därför att... brukar för oss funka bra. Och sen bara upprepa och upprepa. Det mesta går över efter en tid, det har jag lärt mig med en 5- och en 3-åring. Man bara får försöka vara så konsekvent som är rimligt och ta faserna med is i magen :wink: "Dumma mamma" får jag ofta höra av treåringen men det tar jag med en stor nypa salt. Hon får väl tycka det, då. Tror det bara är bra att barnen "vågar" säga så, visar att de är trygga i sig själva.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Muminmage
Stamgäst
Stamgäst

Återgå till Tvillingar och flerlingar