Frågor om tvillingar

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Frågor om tvillingar

Oläst inläggav Rezzi » 08 mar 2011, 19:52

Hej!
Vi fick vet förra veckan att vi skall få tvillingar om allt går bra. Vi har två barn från förut och när vi funderade på ett tredje tänkte vi ju att vi skulle ha allt färdigt, men nu efter att vi fick veta att det är på väg två babysar känns det som om vi måste skaffa allt nytt. Allt från bilstol till vagn och dessutom ny bil så att vi alla ryms med. Nu har jag en massa frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Hur har er graviditet gått? När blev ni så kluppiga/ sjuka eller hade så mycket sammandragningar att ni inte kunde leva "ett normalt" liv?
I vilken vecka föddes barnen? Mådde de bra eller hamnade de/ni vara längre på sjukhus?
Hurdan vagn rekommenderar ni? Skulle själv villa ha en som inte är alltför stor och tung men som barnen ändå ryms och sova rätt så länge i.
Behöver man två av ALLT? t.ex. sitter osv?
Har någon nån erfarenhet om en bil som man ryms 6 pers. i och ändå har en sån baklucka att det ryms en tvilling vagn i?

Är själv bara i vecka 12 ännu, men en massa frågor finns redan.
Är tacksam om någon kan svara ens på någon av frågorna!

Ha det bra alla tvilling- (och flerling-) föräldrar! :)
Rezzi

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Frågor om tvillingar

Oläst inläggav Gemini » 09 mar 2011, 09:32

Hej Rezzi och dubbelgrattis till tvillingbeskedet!

Mina tvillingar fyllde 1 år förra veckan. De är mina första barn. Ska försöka svara på dina frågor.
Graviditeten gick väldigt bra för mig. Inget illamående eller andra krämpor. Mot slutet hade jag rätt svullna fötter, och kände mig lite klumpig och stor. Jag hade inga sammandragningar under graviditeten. Ryggen började dock ta stryk där efter ca 5 månader. Skaffade ett stödbälte som hjälpte bra.Blev sjukskriven i vecka 29 pga ryggen. Efter det gick jag nog ännu promenader, men mest tog jag det lugnt.

Barnen föddes i vecka 36. Samma vecka som dom föddes skulle jag ha haft tid till mödrapoli för bestämmande av tidpunkt för kejsarsnitt (A låg med rumpan ner). Förlossningen kom alltså igång på naturlig väg med att vattnet gick, barnen kom till världen med kejsarsnitt. Båda var fulla 10 poängare :love: . A vägde knappa 2kg, B vägde knappa 3 kg. B fick vara med oss i familjerummet. A fick tillbringa första veckan på barnavdelningen pga den låga vikten. A repade sig väldigt snabbt och växte på 2-3 månader fast sin bror.

Vi har en Brio double wave. Är inte helt övertygad om att det är det bästa alternativet. Den rullar bra och känns stadig, men är klumpig att ha med sig i bilen. Dessutom känns den trång nu med alla vinterkläder. Skulle hellre ha en vagn där bebisarna har skilda "avdelningar" typ Easy walker. Har dock aldrig provat någon annan vagn så jag vet inte...

Jag tycker inte man behöver 2 av allt. Vi hade t.ex. bara en sitter. Då jag var ensam med barnen fick den ena sitta i sittern medan jag pysslade med den andra. I övrig låg dom mest på en filt på golvet. 2 sängar, 2 matstolar och 2 bilstolar har vi dock :lol:

Var bor du? I huvudstadsregionen finns en förening Helsingin monikkoperheet (www.hmp.fi). Dom ordnar infotillfällen för blivande tvillingföräldrar några gånger om året (på finska). Finns säkert liknande föreningar i resten av landet också.

Skriv här eller pm:mma om du vill diskutera mer.
Lycka till!
Gemini

Oläst inläggav Lottamittilivet » 11 mar 2011, 12:26

Hej Rezzi och grattis till tvillingbeskedet, det är ett spännande och omtumlande besked :)

För det första så är det tror jag en stor fördel med att ni redan är erfarna föräldrar och inte får en dubbelchock när de föds och ni inser att ert gamla liv som ni kände till det är över ;)

Våra identiska tvillingpojkar fyller 3 år i maj. De föddes i vecka 39+6 med brådskande kejsarsnitt och var friska 9-poängare :) A vägde 3 kilo och O 2900 gram. Vi var bara tre dagar på sjukhuset efter att pojkarna fötts, helt enkelt därför att vi upplevde det som så stressande.

Graviditeten gick jättebra egentligen fram till slutet av åttonde månaden. Jag mådde inte alls dåligt, var mest bara hungrig hela tiden och hade några gånger kraftig "växtvärk" i ljumsken. Men då 9:nde månaden närmade sig började jag bli så stor att det började bli svårt att gå. Jag tror inte att jag hade sammandragningar, utan det kändes som om skinnet spände och gjorde ont. De sista veckorna åkte jag taxi överallt, gick inte just att gå mer än korta sträckor. Om jag minns rätt blev jag sjukskriven i vecka 33 ungefär, iallafall ganska sent. Psykiskt var graviditetens början en ganska orolig tid. På ultrat hade ena pojken större nacksvullnad än normalt, och vi tog fostervattensprov och väntan på besked. Tvillinggraviditet är ju riskgraviditet, och jag upplevde iallafall att läkarna och hälsovårdspersonalen i början lite "målade fan på väggen", men det är nog bara för att det är deras jobb att försöka se tecken på komplikationer. Det tog iallafall lite tid innan jag kunde börja vänta dem "på allvar".

Nu är de två ljuvliga ungar i värsta trotsåldern :) Vad gäller vagn så hade vi först Ora Land, men den blev för liten redan i ettårsåldern och hade inte skilda avdelningar. Så nu har vi en Easywalker Duowalker och den är lättkörd och jättebra när man ska in på bussar osv, och rymlig fast den är smal. Vi hade nog nästan två av allt då vi inte hade nåt från förrut så blev det så.

Kanske jag nu redan svarade på de flesta av frågorna? Det är bara att fråga mer undan för undan så får du säkert flera svar :)

Lycka till med tvillingarna i magen :)
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav liisi » 11 mar 2011, 23:05

Hej och Grattis! :wink:

Mina pojkar fyller 5 år nu i Maj, lätt graviditet, stödbältet tog jag nog rätt tidigt i användning (pga jobbet, jobbade på ett handikapp boende). Ont i korsryggen den sista tiden, var ändå dagligen på promenad för att inte fastna på soffan.
Fostervattnet for 2 veckor före BF, barnen mådde bra, var på BB tills amningen började fungera. Ammade 9,5 mån, vid 5 mån ålder börja jag ge ersättning på kvällarna i hopp om längre nätter. :huh:

Tungt som attan(!) i början, första månaden har jag inget minne av dess mera än att jag vet att jag har sovit o ammat. :lol: Men nu är det skönt när dom leker med varandra! :heart: :tumme:

Hoppas allt går väl! :)
Jag 84
2 små 06
pappan 83
liisi
Guldmedlem

Oläst inläggav Rezzi » 14 mar 2011, 15:01

Hej igen!
Tack för alla gratulationerna och svaren!

Era graviditeter tycks ju ha gått bra! Det är tröstande att höra. För tillfället är jag mest rädd för riktigt sista tiden av graviditeten, hur jag skall orka i sommarhettan sköta båda barnen vi redan har. Som tur är storasyster redan 5 år och jätteduktig, men lillabror, som nyss fyllt 2 och har grym trots period är det annan sak med... Båda barnen är hemma, men storasyster börjar i förskolan i höst. Har redan funderat på att jag kanske anmäler lillabror till församlingens dagklubb från början av nästa år, då han fyller 3 (de har 3 år som åldersgräns).
Den andra saken jag är rädd för är förslossningen. Dels att de skall födas alldeles för tidigt och hamna vara på sjukhus långa tider. (Lillebror förddes i vecka 37, men var mycket liten för sina veckor och hade svårt att få syre så hamnade vara 1 vecka på sjukhus) Det är inte en rolig känsla när man skulle behövas på båda ställena samtidigt, både på sjukhuset med babysarna och hemma med syskonen...
Dels är jag rädd för snitt. Jag vet inte varför men det har alltid varit en skrämmande sak för mej. Båda tidigare förlossningarna har gått snabbt och "smärtfritt" (om man nu kan kalla en förlossning för smärtfri...) Så jag hoppas verkligen att jag skall kunna föda normalt.

Tiden efter att babysarna kommit hem har jag inte ännu hunnit tänka på/oroa mej för. Jo visst har jag tänkt på llillebror i huset som säkert kommer att ha det jobbigt. Det är ju redan jobbigt för barn att få ett syskon så då kan man ju bara fantisera om hur det är att få två på en gång och ha en mamma som bara hinner sköta babysarna, typ.

Vi skall också på fostervattensprov. När vi var på första ultran hittades en lite för stor nacksvullnad hos ena (B) och vi blev skickade till kvinnis. Men när vi var där några dagar senare hittade läkaren ingenting, och visste inte ens vilkendera som möjligen skulle ha kunnat ha svullnaden. Moderkaks prov skulle vi ha kunnat ta då med detsamma från ena som hade moderkakan framme men inte den andra som hade moderkakan i bakväggen. Så vi bestämde att göra fostervattens prov av båda för att veta med säkerhet. Och det kan tas först i vecka 15 så vi får ännu vänta ca 2 veckor på det. Men egentligen är jag inte ens orolig över det.

På tal om vagnar så har vi för tillfället en Emmaljunga (för ett barn) som vi har varit jätte nöjda med, men tror att en Emmaljunga tvillingvagn kanske skulle bli för stor och klumppig. Vagnen måste rymmas in i vår tambur occkså och jag vill inte ha en enorm vagn som tar hela tamburen. Har nu surffat lite omkring och har blivit mycket intresserad just av en easy walker, men skulle helst vilja köpa en begagnad. Men vi får se, som tur är det ganska länge ännu tills det blir aktuellt!

Nu skall vi gå ut och leka med de här två busarna!

Ha det bra allihopa och tack ännu en gång!
Rezzi

Oläst inläggav Trinity79 » 21 mar 2011, 14:43

Här är en till som idag har fått det omtumlande beskedet att vi väntar tvillingar! Har ett barn från förut och hade tänkt att hur lätt det blir när allt finns färdigt, säng, bilstol, vagn, men det blir minsann att tänka om i alla fall med vagnen och sen att skaffa "en till" av allt det andra.

Blir att börja läsa den här delen här på forumet helt på annat sätt än förut! :)
Bild
Bild
Bild
Trinity79
Guldmedlem

Oläst inläggav Rezzi » 21 mar 2011, 17:08

Hej Trinity79 och ett stort grattis!

Jag vet precis känslan när man just har fått veta att det finns två små liv som simmar omkring där i magen! Men jag har i allafall ganska fort vant mej vid tanken (tog nog en vecka eller så) och väntar nu med iver på de två små liven!

Märkte att du också är från Sibbo, det är jag också (södra sibbo)!!! När har du beräknad dag? Spännande att veta att det finns nån annan här "nära" som också väntar tvillingar! Har du mått bra? Själv har jag beräknat i september och ha mått rätt så bra! Jätte trött har jag varit, men känns nästan som om det skulle börja lätta det också (hoppas jag i alla fall!).

Ha det bra!
Rezzi

Oläst inläggav Trinity79 » 21 mar 2011, 20:54

Tack Rezzi! Jag bor i Söderkulla!! Vi måste ju helt absolut träffas något tag!! har beräknat 9.10, men barnmorskan mena ju nog att tvillingar ofta föds före bf.
Jag har mått väldigt illa :( Dagarna går bra, men sen mellan 19-21 mår jag pyton, tom så att jag måste kasta upp. Har en dotter som e 4 år8mån och var bombsäker på att det blir en lillebror då jag nu mått så dåligt och med dottern hade jag inga krämpor alls. Men kunde verkligen inte i min vildaste fantasi ens föreställa mig att mitt illamående berodde på en tvillinggraviditet!

Hur har du mått? Roligt att höra att du snabbt vant dig vid tanken om två små. Jag tror nog också jag kommer att göra det. Fick nog redan på ultrat en sån fiilis att "Vau"!

Skriver du i septembertråden? Annars får vi väl fortsätta via pm!
Ha det bra!
Bild
Bild
Bild
Trinity79
Guldmedlem

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tvillingar och flerlingar