Hur somna själv när de är två??

För oss med tvillingar, trillingar, fyrlingar...

Hur somna själv när de är två??

Oläst inläggav ZilviaZofia » 01 apr 2011, 10:40

Hjälp mig nu, jag börjar bli ordentligt trött av allt spring mellan egen säng och tvillingarnas..

Vi har nu 4 veckor på oss före "lillebror" kommer, jag kan ju inte vara på båda ställena sen när han också ska ammas så nu vädjar jag till Er som kanske varit i samma situation.
Våra töser sover i eget rum, tillsammans. De somnar inte själv, utan jag sitter eller ligger bredvid dem. Sen sover de max en timme, så ska jag dit igen. Och helst förstås sova där.. men jag smyger iväg så fort de somnat om, vilket ibland kan ta nån timme.. I bästa fall kan de då sova 2-3 timmar i sträck, för att sen igen ropa "mammaaaaa". Och det vore väl inte så stort problem om det bara var ett barn, men nu väcker de ju varandra.. Och det blir ett himla hallå.

HJÄLP MEJ!
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur somna själv när de är två??

Oläst inläggav Carina74 » 12 apr 2011, 10:56

Hej,

jag satt bredvid storebror varje kväll när han skulle somna och lovade mig själv att inte göra om samma misstag. Mina twins har alltid sovit i samma rum och med sängarna bredvid varandra. Periodvis har de oxå haft svårt att somna men jag har bara sagt godnatt och sen gått ut. När de har ropat har jag gått in och bäddat ner dem igen och sen ut. Ibland har jag bara ropat från köket att mamma finns här och att de skall sova. Jag vet att detta är enklare sagt än gjort men det är guld värt när de klarar av att somna själva. Om de väcker varandra hela tiden kanske ni måste flytta dem i olika rum. Mina twins, snart 6 år, kan inte somna om den andra inte finns rummet.

Mitt råd är alltså att börja direkt ikväll med att natta dem och gå ut. Det blir säkert mycket spring men det är verkligen värt det.

Lycka till
Barn: pojke 03/02, tvillingpojkar 04/05
Carina74

Oläst inläggav Lottamittilivet » 13 maj 2011, 12:25

Ett snabbt svar från jobbet :)

Jo, jag instämmer med föregående, att sätt igång att "träna" dem nu medan du ännu har lite tid innan lillisen kommer. Jag är kanske inte den bästa på att säga hur det ska gå till, men är själv i samma situation vad gäller somnandet, mina pojkar fyller just tre och jag ska sitta där bredvid, och det blir ett himla hallå om jag far iväg efter "bara" två sagor och turvis pajande. Min sambo duger inte alls att sitta bredvid om jag är hemma. Men två kvällar i rad har jag nu varit så trött att jag helt enkelt sagt gonatt efter enhalv timme, sagt att "nu sätter jag pyjamasen på och går och sover, jag är så trött så jag håller på att svimma". De ropar nog efter mig ännu efter det och har en massa ärenden, och jag ropar bara tillbaks från sovrummet och säger Gonatt. Till slut blir det tyst och de somnar.

Jag har läst en bok som heter nånting likt: Pehmeä matka höyhensaarille, och där finns det tips på hur man kan vänja lite större barn att somna själv. Där fanns tips på att man tillsammans skulle göra en plansch där man steg för steg med bilder visar vad som händer på kvällen och hur mamma el. pappa läser t ex två sagor och ger en kram och sedan somnar du" osv. Där föreslog man också att barnen kunde få en belöning sen på morgonen om somnandet har gått bra. Typ klistra in en guldstjärna. Nu tror jag att man som tvillingmamma och blivande trebarnsmamma kanske inte har tid att pyssla, men nån slags belöning brukar nog kunna vara ganska effektiv.

Lycka till med sömnen och nya babysen!

Pia
Två pojkar maj -08
Användarvisningsbild
Lottamittilivet
Guldmedlem

Oläst inläggav ZilviaZofia » 13 maj 2011, 12:40

Tack för era svar! Jag sitter fortfarande bredvid dem, men de somnar relativt snabbt, och sover sen hela natten! Så jag är nöjd hur jag ändå fått det att bli så! Alltid ett framsteg. Sen när babyn kommer kanske det ändras på nåt sätt igen (bättre eller sämre..) men jag måste väl ta det då!
Bild
ZilviaZofia
Guldmedlem

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tvillingar och flerlingar