[Omröstning] Är det OK med alkohol?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Är det OK att dricka alkohol inför tonåringar?

Ja
0
Inga röster
Nej
4
100%

Antal röster : 4

[Omröstning] Är det OK med alkohol?

Oläst inläggav MamX » 03 nov 2007, 09:41

I denna ålder gäller alkoholkonsumtionen kanske inte längre endast de vuxna där hemma! Alla vill väl skjuta upp "alkoholdebuten" så länge som möjligt! Så HUR gör ni? Hur ställer ni er till era barns intresse för alkohol? Är båda föräldrarna ense om er ståndpunkt?
Det finns många vinklingar på detta... Skulle ni vara beredda att köpa ut för att de ska få bekanta sig med fylla under trygga omständigheter - hemma med er? Eller är det ett sätt att visa att fylla är OK? Försöker ni föregå med "gott exempel" - vad innebär det? Vad gör ni om de kommer raglande hem en sen lördagskväll?........

Det är nyttigt att diskutera saken och jämföra med andra tonårsföräldrar också här!
MamX

Oläst inläggav Nessa » 03 nov 2007, 11:38

Tror på att det som är förbjudet lockar. Så är det väl med många saker.

Har själv som tonåring fått smaka på alkohol hemma. Och nu vill jag förtydliga att det alltså handlat om ett glas vin på julafton. Och att jag fått skåla med ett glas champagne när tex min äldre bror fick sin examen. Det var liksom naturliga situationer och jag kände att mina föräldrar visade sitt förtroende för mig att jag höll på att bli vuxen. Det var viktigt i den trotsåldern. Inte sku jag ha fått dra nån fylla där hemma, men inte ville jag göra det heller. Det har nog räckt till att få delta med det ena glaset. Festa började jag sen som äldre.
Användarvisningsbild
Nessa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav sonkku » 03 nov 2007, 15:40

Ja det är ok att dricka inför barnen i måttliga mängder, det är ju vi föräldrar som skapar grunden för barnens kommande alkoholvanor.

Skulle aldrig köpa åt mitt barn. Däremot har hon fått lite champagne i glaset när vi skålade för morfar som fyllde jämna år. Hemma bjuds det inte om vuxna dricker till maten.
Bild

Mamma till 4 barn, varav en är en liten ängel :heart:
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 04 nov 2007, 15:08

sonkku skrev:Skulle aldrig köpa åt mitt barn. Däremot har hon fått lite champagne i glaset när vi skålade för morfar som fyllde jämna år. Hemma bjuds det inte om vuxna dricker till maten.

Hur gammal är din dotter?

Jag minns att man hemma hos oss kunde få ett litet glas ibland från det att man blivit torr bakom öronen, dvs blivit konfirmerad :wink:
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav sonkku » 04 nov 2007, 19:25

Lysmasken skrev:
sonkku skrev:Skulle aldrig köpa åt mitt barn. Däremot har hon fått lite champagne i glaset när vi skålade för morfar som fyllde jämna år. Hemma bjuds det inte om vuxna dricker till maten.

Hur gammal är din dotter?

Jag minns att man hemma hos oss kunde få ett litet glas ibland från det att man blivit torr bakom öronen, dvs blivit konfirmerad :wink:

Min dotter är 13 år. Det är ingen vana att hon får smaka, men när morfar fyllde 70 fick hon ett eget glas med lite champagne i. Hon gillade det inte, så pappa fick dricka upp resten :wink:
Bild

Mamma till 4 barn, varav en är en liten ängel :heart:
sonkku
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Soli » 01 jan 2008, 10:33

Jag tycker att tonåringar kan få smaka typ champagne, vin hemma i föräldrar sällskap.
Egen flaska skulle jag definitivt INTE köpa till någon tonåring .

Det som sker under föräldrar övervakning det godkänner jag nog.
Soli
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Vifslan » 06 jan 2008, 18:15

Jag tycker att tonåringar skall få dricka alkohol vid särskillda tillfällen hemma. Har ända sedan jag var liten fått någon cm öl i ett glas om jag velat ha och drack nog ett glas champagne på min egen konfirmation. Någo fylla skulle jag aldrig ha fått ta och det skulle jag inte ha velat göra heller. Vem vill nu se sitt barn i fyllan och vilket barn vill att ens föräldrar skall se en full, även om det var tillåtet? Sedan då tonåringen tar sin första fylla, förr eller senare händer det väl, skall dock klimatet vara sådant att barnet vågar komma hem eller ringa föräldrarna efter skjuts eller dylikt!
Vifslan
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Titte » 07 jan 2008, 10:59

Jag håller med Nessa, det som är förbjudet lockar.
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Mamma Mu » 16 jan 2008, 12:20

Ni som bjuder alkohol åt era barn hemma - har ni tänkt på att det är ett lagbrott att göra det? Hur förklarar man för sina barn logiken i att vissa lagar är viktiga och vissa kan man bara strunta i? Och sen är det ju så att alkohol faktiskt är beroendeframkallande och forskningen visar att sammanhanget mellan tidig alkoholdebut (även om det skedde i hemmets "trygga famn") och alkoholism är ganska tydligt.

MM
"snittblomma"
Tre små blommor: 1995, 2004, 2006
Användarvisningsbild
Mamma Mu
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Tossan » 17 jan 2008, 13:55

Det som är strängt förbjudet och hysch-hysch är bara ännu mer spännande och lockande tror jag.
Är det inte lite dubbelmoral att som förälder dricka gladeligen själv ( alltså i normala, måttliga mängder) men neka sina barn till att ens få smaka?
Nångång kommer ungarna ändå att prova, och då är det kanske bättre att det sker under normala förhållanden ( som hemma under en festlig middag i vuxnas sällskap) än på gatan med en massa grupptryck från vännerna och diverse faror som lurar ifall det går för långt...?

Har själv sett tex vin och bastu öl som en ganska naturlig del av en trevlig middag ( mina föräldrar har alltid druckit ett glas vin var till maten, också på vardagar, och är högst respektabla och ansvarsfulla människor), och fick smaka på vin utspätt med vatten när jag var kring fem år gammal. Även Simeon har fått smaka på öl och vin, vilket han snabbt och grimaserande spottade ut, precis som jag räknade med. :wink:
Bild

Bild

Bild

Blogg: http://snigelnharald.blogspot.com/ - lämna gärna ett litet spår efter er om ni besöker den!
Tossan
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav anonym » 29 jan 2008, 13:09

Föräldrar ska INTE bjuda barnen på alkohol! De ska INTE heller köpa ut cider eller öl åt sina och/eller andras barn!
Javisst, de prövar kanske dricka förr eller senare, men jag är övertygad om att när barnen vet att mamma och pappa inte accepterar drickandet så bidrar det till att dom känner en gräns för drickandet.
Faktum är att ju mer alkohol barnen har i kroppen, desto mindre är omdömet och pga det dricker dom mer.
Till saken hör också att öl/cider/sprit ofta är orsaken till att de testar droger.
En påverkad person har mycket lättare att tacka ja till t.ex. ett haschbloss!
Användarvisningsbild
anonym
Gemensamt konto

Oläst inläggav pappa*4 » 15 apr 2008, 19:52

Allt vi föräldrar gör, eller åtminstone nästan allt, iakttas av barnen. Jag tror det är den egna modellen som är det viktigaste. Så ja, vi försöker föregå med gott exempel, vilket för oss betyder att alkohol finns hemma och förbrukas med måtta vid lämpliga tillfällen.

När jag själv började dricka alkohol som 15 åring hade däremot mina föräldrar ingen betydelse. Det var med kompisarna vi bestämde att nu ska vi skaffa sprit och så gjorde vi det. Ingen god hemuppfostran skulle ha haft någon bromsande effekt tror jag. Men för att känna sin gräns och inte råka i trubbel så lätt tror jag det är viktigt med en god självkänsla och vettiga grundvärderingar och där tror jag vi på hemmaplan kan ha en betydelse. Tonåringar verkar ibland inte ha några värderingar alls, men dom finns nog där undangömda.

Vi låter våra barn smaka vin vid matbordet. Olagligt är det, och t.ex. i liknande diskussionsforum i Sverige är nästan 100% av den åsikten att barn inte ska få smaka något hemma, för så ska det ju vara. Jag tror inte det har någon större betydelse om de får smaka hemma eller inte. Att föregå med gott exempel själv är mycket viktigare.
-I teorin, så är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad-
Användarvisningsbild
pappa*4
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Pichma » 02 jun 2008, 16:52

Det är ok så länge du uppför dig hyfsat. Men inte ska man uppträda berusat inför sitt barn. Inte har man ju sex inför sina barn heller och lika lite ska man vara berusad inför dem.
Men att dricka vin till maten eller konjak till kaffet är helt ok. Det är ju ett bra föredömme hur man använder alkohol.
Användarvisningsbild
Pichma
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re: Är det OK med alkohol?

Oläst inläggav nenia » 10 jul 2008, 18:50

Har inga barn (än...) men i mitt barndomshem var alkohol inget som barnen bjöds på - förutom ett glas skumpa till konfirmationen, typ. Däremot kunde mina föräldrar njuta av ett glas vin i soffan framför teven på lördag kväll och dricka ett par flaskor vin på nyårsafton när det var fest hemma. De sade "vi litar på att du inte gör något dumt, att du är förståndig". Vilket jag var. Det var klurigt sagt av dem eftersom jag kände ett sånt otäckt sting av dåligt samvete när jag skred över gränsen... Och det blev nog inte aktuellt förrän i de övre tonåren.

Men hur tusan jag ska bete mig med mina egna (kommande) barn vet jag inte. :?
nenia
Silvermedlem

Re: [Omröstning] Är det OK med alkohol?

Oläst inläggav Safir » 04 jun 2009, 14:13

-
Senast redigerad av Safir 01 jul 2009, 09:06, redigerad totalt 2 gånger.
Safir

Nästa

Banner för våra hjärteinlägg

Återgå till Tonåringar