[Omröstning] Är det OK med alkohol?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Är det OK att dricka alkohol inför tonåringar?

Ja
0
Inga röster
Nej
4
100%

Antal röster : 4

Re: [Omröstning] Är det OK med alkohol?

Oläst inläggav LindaGP » 04 jun 2009, 15:23

Safir skrev:De flesta som drunknar, alltså om de trillar ur en båt har gylfen upp och många är alkoholpåverkade, det är lite vingligt att titta ner i vattnet när man är full. Annars en full människa också kapten får man låsa in i båten. Alkohol dödar, och suger ut mycket pengar ur sjukvården. Jag tycker det ska vara olagligt att vara full på allmän plats, alltså gator torg affär bank mm. Jag tycker också att kassaflickorna inte ska vara bepliktiga att "överlåta, sälja" alkohol åt gravida.

No huh huh, alla indianer e nog int nu i kanoten. Vad vet kassatanten åt vem den gravida köper alkohol? Åt sin gubbe kanske. O hur mycket ditt inlägg har o göra med tonåringar vet jag int. Du e nog mästare på OT.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Ladies' Bike Club - WIMA Finland
Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Safir » 18 jun 2009, 14:23

-
Senast redigerad av Safir 01 jul 2009, 09:08, redigerad totalt 2 gånger.
Safir

Oläst inläggav LindaGP » 18 jun 2009, 19:49

^ Nå hohho... :roll:
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav HannaN » 19 jun 2009, 09:21

Skrämmande att se hur många som tycker det är ok att bjuda sina minderåriga på alkohol... VARFÖR? Det är olagligt och de BEHÖVER DET INTE! Jag blir så arg. Ger man alkohol åt sina barn visar man ju att det är ok att dricka fast man är minderårig. NEJ hallå, VAKNA UPP! Diskutera med era barn i stället och håll en öppen dialog. Gör klart vad som gäller men döm inte ut era barn om de "råkar dricka" med sina kompisar. De ska alltid kunna komma till sina föräldrar oberoende av vad de gjort men de ska veta vad som gäller.

Mina barn är inte ännu så gamla men lite förpubertala. Vi diskuterar redan alkohol, förklarar vad grupptryck är, frågar om det ser tufft ut om vi råkar se en full typ osv. Vi säger att det är olagligt att dricka innan man är 18 år utan att fördöma och vara stränga. Vi berättar bara vad som gäller. Vi har också gett ett fint lockbete som belöning om de klarar av att vara odruckna innan 18. Vi dricker aldrig alkohol hemma själva, varför skulle vi göra det?

Jag har ingen aning om hur det kommer att gå för mina barn. De kan ligga stupfulla i ett dike vid 14 årsålder...men jag tror inte det. De har ialla fall fått information och vi har gjort klart att vi alltid älskar dem och att de alltid ska svänga sig till oss vid problem.

Skulle alla föräldrar köra samma linje vore ju detta inget problem. Men det finns ju sen dessa som tycker att sina tonåringar måste få prova på och t.o.m köper ut åt dem. FY SKÄMS!!!
HannaN
HannaN

Oläst inläggav Florence » 19 jun 2009, 10:01

HannaN skrev: Skrämmande att se hur många som tycker det är ok att bjuda sina minderåriga på alkohol... VARFÖR? Det är olagligt och de BEHÖVER DET INTE!

HannaN, jag håller med om mycket i ditt inlägg, men så som jag förstått alkohollagen så är det INTE olagligt att bjuda på alkohol åt minderåriga. Varken i kyrkan under nattvarden eller hemma vid middagsbordet. Om du hittar en lag som förbjuder detta så hänvisa gärna till den.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav fridda » 19 jun 2009, 10:33

Sorry,men jag tycker din text är minst sagt märklig!! :hm: :huh: :hm: :huh:

Safir skrev:Så om du visste eller såg att hon hade "minderårig" i magen och hon mamman alltså skrävlade om hur full hon ska bli i helgen, tycker du då att det är förståeligt att flickan i kassan känner hur det bränner till i samvetet? Om man kan bevisa att babyn är död så är det en annan sak, men om babyn lever så borde det väl vara olagligt att sälja åt någon som tänker sätta babyns liv i fara :twisted: , Jag hoppas du inte tycker att det är rätt att supa ner babysar. Nä jag krånglar inte, babysar ska inte få i sig alkohol, punkt slut.
fridda
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav HannaN » 19 jun 2009, 12:06

Adelaide

Jag har för mig att jag läste precis så i HBL. Jag kommer inte ihåg att de hänvisade till nån lag. Men om det är olagligt att köpa alkohol åt minderåriga så varför skulle det inte vara lika stort brott att låta dem dricka??? Och nattvarden är väl inte riktigt samma sak eller?
HannaN
HannaN

Oläst inläggav HannaN » 19 jun 2009, 12:09

HannaN
HannaN

Oläst inläggav LindaGP » 19 jun 2009, 12:12

Nattvardsvinet brukar vara alkoholfritt.
Bígi liomsa i gcónái.
Lá's oích.

Användarvisningsbild
LindaGP
Mrs Polizei
Mrs Polizei

Oläst inläggav Florence » 19 jun 2009, 12:23

Kan du säga vilken del du ville att jag skulle läsa? Där fanns mycket diskussion...

HannaN skrev:Men om det är olagligt att köpa alkohol åt minderåriga så varför skulle det inte vara lika stort brott att låta dem dricka???

Nå därför att det ena är olagligt och det andra inte är det. Det står i lagen att "hallussapito" är förbjudet för minderåriga, inte t.ex. "käyttö" (ursäkta de finska termerna, hittade snabbare en finsk sida). Det är förbjudet för föräldrar t.ex. ge eller sälja en flaska åt barnen men inte att servera åt dem. Inte kan man ju dra egna slutsatser av en lag, utan en lag är det som det står i den. Kanske du tycker jag klyver hår, men jag vill bara rätta till missförstånd. Om föräldrar serverar vin åt 17-åringar till söndagsmiddagen gör de inget lagbrott.

Angående nattvardsvinet så hade det nog sprit i då jag blev konfirmerad i alla fall. Har tyvärr inte druckit en enda luthersk nattvard på 15 år så jag vet inte hur det är nu.
Florence bloggar på svenska: http://flo-food.blogspot.com/ och har en firmasida http://www.tosiruoka.fi med nyare recept fast de är på finska!
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav HannaN » 19 jun 2009, 12:28

HannaN
HannaN

Oläst inläggav HannaN » 19 jun 2009, 12:30

Så det är inte ok att köpa en flaska åt sitt barn men man får köpa åt sig själv och ge av det åt henne / honom? Hallå! Vad är det för dubbelmoral? Som ni märker är jag med taggarna utåt. Jag blir bara så förbannad.
HannaN
HannaN

Oläst inläggav Peetra » 14 aug 2009, 14:56

Om man häller upp i glaset åt barnet, så håller man exakt koll på vad det får, så det finns nog logik i den delen av lagen.
Användarvisningsbild
Peetra
Kvalitetskontroll-tant
Kvalitetskontroll-tant

Re:

Oläst inläggav Miko » 14 aug 2009, 15:07

Jag har ju inga tonåringar, men det hindrar ju inte mej från att svara :wink:
sonkku skrev:Ja det är ok att dricka inför barnen i måttliga mängder, det är ju vi föräldrar som skapar grunden för barnens kommande alkoholvanor.

Jag instämmer. Vi dricker inför våra barn, det blir 1-2 vinglas eller en öl/cider till maten, efter bastun eller till fredagsmyset. Jag tänker visa hur man "beter sej" med alkohol inför barnen, är inte dom med och det är fest dricker jag vad jag vill.

Nog tycker jag att det sen när barnen blir större är ok att dom får dricka ½-1 öl/vinglas efter bastun el till maten när dom kommer upp i 15, 16 års åldern. Det finns ingen anledning att ha ett totalförbud tills dom fyllt 18, det som inte är förbjudet är inte spännande heller. Hur tusan ska jag få ihop det med mitt planerade nolltolerans till tobak :scared: :hm:
Miko

Re: Re:

Oläst inläggav Florence » 14 aug 2009, 15:18

^håller helt med Medea och Peetra. Jag tycker det är jättestor skillnad på att dricka tillsammans med sitt barn och att förse det med sprit när det ska på fest. Jag kan verkligen inte kalla det dubbelmoral!! Det finns ju en massa saker man gör med sina barn, utan att det för dens skull är OK att de gör samma saker för sig själva eller med sina jämnåriga kaverin. T.ex att simma med min 9-åring. Jag är vuxen, jag övervakar ju henne.
Medea skrev:Hur tusan ska jag få ihop det med mitt planerade nolltolerans till tobak :scared: :hm:

Nå - på sätt och vis är väl både vin och tobak nåt slags rusmedel. Men inte skulle jag nu ändå jämföra dem heller. Vin är helt nyttigt i små mängder (förutsatt att man inte är alkoholist) och framkallar inte heller beroende (förutsatt att man, igen, inte är alkoholist). Tobak är bara ohälsosamt, onödigt, luktar illa, och förpestar luften, och förorsakar lungcancer. Så Medea, det går riktigt bra ihop. :nicka:
Användarvisningsbild
Florence
Stamgäst
Stamgäst

FöregåendeNästa

Återgå till Tonåringar