Hur mycket ansvar/uppgifter ger du din tonåring?

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Re: Hur mycket ansvar/uppgifter ger du din tonåring?

Oläst inläggav Plutu » 17 feb 2010, 20:32

Har två tonåringar, 16 och 15år plus en 11-åring.

De;

Städar sina rum, plus att de tillsammans håller hela övrevåningen i skick. Dvs. övrevåningen består av deras sovrum, deras "allrum/tv-rum" och snart har vi även badrummet där färdigt.

Har 2 diskdagar/man. (Alltså behöver jag och min man bara sköta diskmaskinen på söndag.)

Sköter lillebror 1år vid begäran, om ingen av oss föräldrar är hemma betalas ibland barnvaktslön. Men vi föräldrar kan nog t.ex. fara till matbutiken utan att behöva ta lillen med, och utan att betala för barnvakt.

Självklart för de sina smutsiga kläder till tvättkorgen, rena kläder sorterar jag så att allt som skall upp på övrevåningen i en korg, å de sköter sedan om att kläderna kommer i rätt skåp.

Vid storstädningar hjälps hela familjen åt.

Övrig hjälp enligt behov; Duka bord, hjälpa med matlagning, springa till matbutiken ibland...skotta snö, bära in ved, mata katten.... (kan ha glömt något...)

Behöver jag ens nämna att skolarbeten skötes också själv, hjälp fås så klart vid behov. Jag har försökt förklara att en familj är som ett företag, å ju mera alla "delägare" i företaget jobbar, desto bättre går det för företaget.

Jag har ju just varit mammaledig, å då var det ju ganska självklart att största delen av hushållsarbetet föll på min lott, å det har inte varit den enklaste sak att igen få familjen aktiverad när jag nu igen är på jobb!

Sonen, 16år, nappade för snart två år sedan på en annons där de sökte reklamutbärare, å har jobbat med det (2ggr/vecka) sedan dess... Tjänar drygt 2000€/år.
Dottern, 15år, jobbar enstaka lördagar som disk-å-plock-hjälp på ett café, där skall hon även sommarjobba... Förtjänst ?
Dottern, 11år (12 i sommar), skall i sommar se efter lillebror, förtjänst 15€/dag (9-12.30)

Sonen vill inte sommarjobba eftersom han har segelbåt å vill hinna med den... Jag har sagt att ännu denna sommar kan han vara ledig, han jobbar ju året om, å är väldigt sparsam, men nästa år måste han börja skaffa sig arbetserfarenhet. (Var han sedan skall få jobb är ju då en annan femma :D )

Alla tre får 20€/mån i rena fickpengar. Jag betalar för de kläder jag tycker de behöver, vill de förutom detta satsa på mera "modekläder" så använder de egna pengar. Jag betalar också alla hobbyn.
5 Barn= 94, 95, 98, 09, 10
Plutu
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Re: Hur mycket ansvar/uppgifter ger du din tonåring?

Oläst inläggav sunrice » 19 mar 2010, 14:58

5 barn , 2 småbarn och 3 tonåringar

Tonåringarna ska nog sköta sina rum, men visst dammsuger jag dem då och då. De hjälper till med köksuppgifter, ved och sköter om småsyskonen ibland (enligt dem säkert ofta, men allt e realtivt) och däremellan blir det övriga uppgifter beroende på vad som är på gång hemma. De två äldsta delar också tidningar två ggr/vecka, som är alldeles deras egna uppgifter (där får vi som föräldrar ibland hjälpa till när de har någon fotsiturnering eller liknande). Men tidningsutdelandet har varit/är mycket bra. De får en egen peng att handha, lära sig att ta ansvar och därtill frisk luft och motion = jätte bra. Tonåringen som inte delar tidningar har månadspeng (15e).

Vi har prövat olika rutiner med hemuppgifterna, allt från att en gör en viss uppgift per dag och en annan gör det en annan dag till att vi som föräldrar ber dem göra saker o ting varje dag när det behövs. Just nu är vi i den "fällan", jag säger fällan för det blir från föräldrarnas sida att tjata oftare. Men för tillfället fungerar det oxå, eftersom tonåringarna har önskat ha det så. De tycker att de gör alldeles för mycket hemma o då har vi velat komma dem till mötes genom att göra det såsom de vill, just nu.

Fördelen, tycker jag, med en stor familj, är att barnen nog många gånger förstår/lär sig att vi alla måste hjälpa till för att ha en mera harmonisk vardag :o
När det gäller hobbyn, så e tonåringarna med i ganska mycket (mycket sport o det stöder vi gärna, för att hålla mera balans i när de oxå finns en hel del vid datorn). Vi stöder de olika hobbyn med att betala för dem, men oxå genom att vara med o se på deras matcher, turneringar, föreställningar o förstås att skjutsa dem när de ska till andra städer. De får ta sig själva till träningarna eftersom de har endast 2 km till hallen.
I stort gör tonåringarna sina egna läxor, vi hjälper när de begär efter hjälp. Och jag försöker regelbundet kolla upp hur det går och vad som inte fungerar och vad som är bra. :nepp:
sunrice

Föregående

Vha, läser vår statistik fel?!! är du inte medlem? Bli medlem

Återgå till Tonåringar