Alkohol-debut ??

För oss med barn i tonåren.

Moderatorer: IdaLotta, acasia

Alkohol-debut ??

Oläst inläggav Marikke » 25 feb 2008, 15:46

Här på forumet har det kommit fram olika sätt att se på ungdomars alkohol-debut. Hur gör ni när era barn blir tonåringar och blir intresserade av alkohol? Kommer ungdomarna att få vänta tills de fyller 18? Eller bjuder ni på en bastuöl när ungdomen badar bastu hemma? Tänker ni köpa ut själva för att ha koll på vad barnen dricker? Och föregår ni som goda förebilder, aldrig överberusad på/ efter en fest?

Hos oss är alkohol debuten långt bort ( hoppas jag) men man måste väl fundera ut en strategi tills dess...
Marikke

Bli medlem, eller logga in! Medlemskap är gratis.

Oläst inläggav Cecilia » 25 feb 2008, 19:02

De får nog smaka hemma. Senast i lördags då vi satt och åt paj hela familjen så fick de två äldsta dricka lite cider. På nyårsaftonen bjöd pappa vin åt äldsta dottern. Vill de smaka så får de göra det hemma de behöver inte fara ut på stan och supa sig fulla. Jag tror inte risken är så stor att äldsta sku komma hem i fyllan heller, men jag vet att hon har många klasskompisar vars största nöje är att festa och supa vart och vartannat veckoslut.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Wella » 25 feb 2008, 20:32

Jag har svårt att tro att det att man får smaka hemma sku på någo vis inverka på om barnet super sig fullt med kompisar eller inte. För jag fick nog smaka hemma på vin när jag var ung, men nog söp jag med kompisarna för det.

Det att köpa ut alkohol åt sitt barn tycker jag är det dummaste. Int har du nån bättre koll på vad o hur mycket dom dricker för det. Det finns alltid mera att få av andra om det "behövs". Dessutom så tycker jag att man visar att det är ok att dricka då man gör så.

Men sen igen så har jag ingen aning om vad man sku kunna göra för att undvika det att tonåringen ska börja supa. Det hur mina kompisar o jag festa då vi var unga (börja som 12-åring...) o vad allt som hände då så fick mig att lova 300 euro åt min son om han inte dricker alkohol före han fyller 18. Int för att jag vet hur rätt det är heller, för sen igen så kan det va att han super sig redlöst full den dagen o har ingen kontroll över sitt drickande el.dyl.
Söner 1995 och 2007
Wella
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Cecilia » 26 feb 2008, 00:18

Vad barnen eller rättare sagt tonåringarna har för kompisar inverkar nog också om de super och festar och lever loppan.

Alla tonåringar är inte intresserade av att supa rent utsagt. Alla tänker inte lika. Vad de har för fritidsintressen inverkar också. Har du tonåringar som är idrottsintresserade så tänker de nog annorlunda.
"flerbarnsmor"

Bild
Användarvisningsbild
Cecilia
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Viva » 26 feb 2008, 09:06

jag vet inte om det är något jag skulle testa själv, men min kompis berättade att HENNES kompis föräldrar hade det så att om hon inte drack alkohol eller rökte tills hon ar aderton betalade de körkort och bil till henne. Blev hon fast en enda gång rök de förmånerna. Det verkade väldigt effektivt för hon höll löftet!!!
Viva
Silvermedlem

Oläst inläggav Titte » 26 feb 2008, 10:03

Annichen: Så hade min en kompis också. Även hon klarade det :wink: Jag håller även med Cecilia ang kompisar. Det beror till stor del på vad kompisarna gör när man är tonåring. Dricker kompisarna så är nog trycket stort på en att själv dricka. Och tvärtom då.
Användarvisningsbild
Titte
Stamgäst
Stamgäst

Oläst inläggav Pipi » 26 feb 2008, 10:09

Nu har jag två myndiga barn och en son som just blir 15. Alla tre har de någon gång hemma fått smaka lite vin vid någon festlig middag eller druckit skumpa på ex en dimmision. Så att bjuda hemma någon gång i små mångder har varit okej för mej.

Däremot har jag haft det kravet på dem att om de håller igen med alkohol tills de är 15 betalar jag mopeden åt dem (äldsta barnet ville aldrig ha moped sen igen.. :wink: ) och är de lika beskedliga och låter bli tills de är 18 så hjälper vi dem med en del av betalningen av körkortet.

Nu har ingen av de här äldsta barnen blivit nån festprisse som myndig heller. Nån gång kan de ta lite öl eller så ihop med kompisarna men på det stora hela är de mycket förståndiga på den punkten. Pojken som snart blir 15 blev nyligen bjuden på fest men tackade vänligt nej med motiveringen "jag dricker ändå inte och att sitta och se andra bli fulla och skämma ut sej intresserar mej inte". Känns skönt att det så här långt gått hem med barnen att jag ger dem fria tyglar med annat om de i sin tur respekterar de krav vi har som föräldrar.
Mamma till sex barn i åldrarna 23, 22, 19, 12, 11 och 4.
Pipi
Stamgäst
Stamgäst

Re: Alkohol-debut ??

Oläst inläggav Senja » 27 feb 2008, 21:05

Marikke skrev: Hur gör ni när era barn blir tonåringar och blir intresserade av alkohol? Kommer ungdomarna att få vänta tills de fyller 18? Eller bjuder ni på en bastuöl när ungdomen badar bastu hemma? Tänker ni köpa ut själva för att ha koll på vad barnen dricker? Och föregår ni som goda förebilder, aldrig överberusad på/ efter en fest?

Öppna diskussioner och inget smusslande.
Tänker inte bjuda annan alkohol hemma innan 18, än eventuellt en liten skål vid något mycket speciellt tillfälle.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa ut alkohol och jo, definitivt visa gott exempel. D.v.s. aldrig vara berusad i barnens närvaro.
Senja
Supermedlem
Supermedlem

Oläst inläggav Luna » 29 feb 2008, 20:48

Tror själv att det inte finns något patentrecept på hurvida man ska handskas med sin tonåring när det gäller alkohol.
Har nu en 13årig pojke hemma och märkt att hans attityd gentemot alkohol, dvs. vin och öl nog har ändrat med tiden.
Förut var det allt äckligt, lukta illa och ush men nu så tycker han att det doftar gott ibland och jag kan tro att det inte tar fler år till tills han vill smaka. Tror verkligen att det kommer naturligt, dvs. nyfikenhet.

Tror att han nog kommer att få smaka på det hemma. Förstår mig inte alls på hela grejen med fy-ush kampagnen innan man blir 18.
Men tror nog att det kommer att bli en utmaning för oss för att kunna lita på honom senare och bara få honom att förstå att det inte är ok att supa full sig innan man är vuxen tillräckligt.
Dessutom tror jag också på att det beror på i vilken kamratkrets ungarna tvinnar och om de har sport som hobby hurvida de super eller inte eller bara dricker nån öl nångång.
Själv har jag vuxit upp i ett annat land som ställer sig betydligt liberalare mot att dricka förrän man är 18.
Har kunnat vara på krog med 16 och fritt fram dricka öl. Kan inte komma ihåg att nån skulle ha tagit så mycket att de inte ha kunnat handskas med det.

Men som sagt. Inte är det lätt. Tro att det viktigaste är att inte bara förbjuda.Viktigare är att få ungen att förstå vilka faror som hänger ihop med att man dricker och vad allt kan hända.
Men viktigast av allt att man kan lita på ungen och ungen kan lita på sina föräldrar och att föräldrarna kan lita på ungens vänner. Dvs. att de tar hand om sina kompisar och ringer föräldrarna ifall det behövs.
Jag har lovat mig själv att alltid vara bered på att åka efter min unge även till de sjukaste tider.
Luna

Oläst inläggav Viva » 04 mar 2008, 20:12

vill ännu tillägga att jag tror starkt på en öppen och ärlig fortsatt diskussion mellan föräldrar och barn ifråga om alkohol och dylikt. När jag var i de värsta tonåren ( vilket inte är speciellt länge sen) var det total förbjudet med ALLT som har med sånt att göra och det skulle aldrig ha fallit mig in att prata med mina föräldrar om saken. Det var så total förbjudet att enda gången vi ens pratade om ämnet var när de sa hur förbjudet det var.
Vilket ledde till att jag ( och min äldre syster och mina två andra betydligt äldre syskon) smusslade och ljög tills tungorna svartnade. Vi var borta över natten på film kväll och tortilla kväll osv.

NU förstår jag vilken farlig situation jag befann mig i. Mina föräldrar visste inte vad mina kompisars föräldrar hette, de hade ingen telefonnummer, de hade ingen ANING om var vi befann oss än mindre att vi var fulla.

Totalstopp inför alkohol hemma tror jag i de flesta fall slår emot tvärtom och skapar en farlig situation för tonåringen. Som ja , KANSKE borde veta bättre men det vet man inte när man är tonåring ( däremot tror man att man vet) , så ansvaret faller därmed på den vuxna.
Viva
Silvermedlem

Oläst inläggav Luna » 06 mar 2008, 15:05

Bra Sagt Annichen!!
Tycker precis som du..tror att många föräldrar gör det relativt lätt fö sig genom att prata en gång om det och därmed tycker de att det är undanstökat. Medan ungen som är ganska clever nog vet hur de ska smyga undan föräldrarnas vaktsamma öga.

Tänker bara på artikeln i tidningen som jag läste för något år om tonåringen som hade frysit ihjäl ute på landsvägen då kompisarna hade lämnat honom ligga berusad. Huh, ryser ännu i denna dag.

Viktigast är det att vara ärlig mot sitt barn och hoppas att ärligheten slår tillbaka.
Som sagt, jag hoppas att man förmedlar ungen hur viktigt det är att kunna lita på föräldrarna och kompisarna. Att det aldrig är så hemskt att man inte vågar komma hem och att vi finns där för dem.
Luna

Re:

Oläst inläggav Isa » 16 jan 2009, 19:59

Cecilia skrev:Vad de har för fritidsintressen inverkar också. Har du tonåringar som är idrottsintresserade så tänker de nog annorlunda.

Hmmm... så var det åtminstone inte då jag var kring 15 år. Tex bland ishockey-killarna fanns nog riktiga festprissar som drack väldigt mycket.
Jag hängde en hel del i stallet och var seriös med såväl ridning och häst-skötsel vilket jag tror att de flesta som hängde där också var. Ändå var det ofta som stall-tjejerna diskuterade och planerade kommande veckosluts fester... Jag var hästskötare och följde med på tävlingar, så en lördag när jag var där och skötte hästen och putsade och blankade inför nästa dags tävling så kom ryttaren dit och var bakfull... tur att hon inte var det nästa dag på tävlingen i allafall.
Storasyster, mellanbror och lillebror
Användarvisningsbild
Isa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Re:

Oläst inläggav Isa » 16 jan 2009, 20:08

Wella skrev:Jag har svårt att tro att det att man får smaka hemma sku på någo vis inverka på om barnet super sig fullt med kompisar eller inte. För jag fick nog smaka hemma på vin när jag var ung, men nog söp jag med kompisarna för det.

Det att köpa ut alkohol åt sitt barn tycker jag är det dummaste. Int har du nån bättre koll på vad o hur mycket dom dricker för det. Det finns alltid mera att få av andra om det "behövs". Dessutom så tycker jag att man visar att det är ok att dricka då man gör så.

Nä, jag tror inte heller att det att man får smaka hemma skulle förhindra drickandet med kompisar.

Köpa ut tänker inte jag heller göra, inte någonsin.

Jag tror det kan löna sig att vara ganska sträng med just den här saken. Jag har vänner som hade "blåstest" hemma då de var under 17 år dvs mamma var vaken tills de kom hem och så fick de blåsa för att bevisa att de inte luktade alkohol. Ok, det kanske kan kännas väl strängt. Men INGEN av dessa drack (trots att det i deras kompisgäng var andra som drack).

Jag hade inga blåstest, fick smaka hemma och testade alkohol med kompisar som 13-åring. Helt för ung kan jag säga. Lyckligtvis så fick vi inte heller tag på alkohol speciellt lätt på den tiden så det blev inte så mycket.

Öppen diskussion förstås också och att man förklarar varför.

Hua, jag bävar inför detta...
Storasyster, mellanbror och lillebror
Användarvisningsbild
Isa
Mammapappa-proffs
Mammapappa-proffs

Oläst inläggav Lysmasken » 16 jan 2009, 21:37

En arbetskompis sa ganska bra (hennes barn är över 20): "säg aldrig att de inte får komma hem i fyllan. Man vet aldrig hur sånt slutar och det blir en massa smusslande". Jag tyckte det var ett bra råd. Jag vill helst inte tänka på alkoholdebuten, men å andra sidan är det nog bra att fundera ut strategin i tid. Kompisgänget har nog stor betydelse tror jag, så kanske man i tid kan börja se till att barnen har ordentligt med fritidssysselsättning (annat än hänga ute med kompisarna).
Låt alla blommor blomma!

Son född 02/2003 och dotter född 02/2007
Användarvisningsbild
Lysmasken
wanna-be-bitch
wanna-be-bitch

Oläst inläggav Howahkan » 07 feb 2009, 11:22

Man ska nog vara försiktig med vad man säger hemma.
Fick veta att lekstugan vid vår församlings-park används ganska ofta av tonåringar
som inte vågat gå hem för att dom drukigt eller varit ute för länge. Där ska nog aldrig
mina barn känna att dom måste övernatta för att dom inte vågar komma hem.
Hemma ska man alltid känna sig trygg att komma fast man kanske gjort ett misstag.
Bild
Tös -00 Kille -02 Tös -06 Kille -09
Howahkan
Supermedlem
Supermedlem

Nästa

Återgå till Tonåringar